Wat is parelmoerlak?
-
- Contacteer:
Ik heb altijd al eens willen weten wat parelmoerlak is en hoe je het spuit.
Dus hoe kan je een flip flop kleur krijgen?
Dus hoe kan je een flip flop kleur krijgen?
-
- Contacteer:
en da wil zeggen?Lex schreef:Flip-flop is op basis van Mica-lakken.
Kben er totaal geen idee van namelijk
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Tot zover weet ik het ook
Ik kan het wel vragen aan de spuiter bij ons op het werk. Maar ben eerst nog 2 weken met vakantie.
Misschien dat Remco Tack het kan vertellen, of die colega van PAzz-maniac

Ik kan het wel vragen aan de spuiter bij ons op het werk. Maar ben eerst nog 2 weken met vakantie.
Misschien dat Remco Tack het kan vertellen, of die colega van PAzz-maniac
Renault 5 GT Turbo Orange '86 / Clio 1.8 16v Black '92
Parelmoer bevat 6 hoekige deeltjes die een andere reflectie veroorzaken, deze zijn anders van vorm dan metallicdeeltjes. Het geeft een effect in de vorm van een andere tint.
Flip-flop is iets heel anders, daar komen andere kleuren bij kijken.
-
- Contacteer:
aha maar het is wel gewoon hetzelfde spuiten of is dat ook anders riël?Riël schreef:Parelmoer bevat 6 hoekige deeltjes die een andere reflectie veroorzaken, deze zijn anders van vorm dan metallicdeeltjes. Het geeft een effect in de vorm van een andere tint.
-
Volgens mij spuit je het opdezelfde manier. zou nie weten hoe je het anders moet doen, en heeft het alleen te maken met de pareldeeltjes die deze verf bevat. Naar mate jij onder en andere hoek gaat kijken wordt het anders gereflecteerd waardoor je een andere kleur waarneemt.Hooliead schreef:aha maar het is wel gewoon hetzelfde spuiten of is dat ook anders riël?Riël schreef:Parelmoer bevat 6 hoekige deeltjes die een andere reflectie veroorzaken, deze zijn anders van vorm dan metallicdeeltjes. Het geeft een effect in de vorm van een andere tint.
-
- Contacteer:
Ik heb weleens gehoort dat ze flip flop 3 keer moeten spuiten eerst 1 kleur als deze nog nat is de andere kleur en dan nog een laag er overheen
Het spuiten gaat hetzelfde, alleen is er meer secuurheid nodig. Als je anders spuit op delen, kan de reflectie anders zijn, dat valt op. Als je een deur of kap op een ander moment spuit, kan het dat de gereflecteerde tint anders is als de rest -> ziet niet uit dus. Dat is het lastige van parelmoerlakken.
Soms zit er ook nog een effect vermengt in de blanke lak, de hoeveelheid die je erop zet en met welke spuit en druk etc is dan ook van belang.
Flipflop lakken zijn nog gevoeliger in principe.
Een keer helemaal overspuiten gaat dus wel prima, herstellen achteraf is vaak een ander verhaal.
Soms zit er ook nog een effect vermengt in de blanke lak, de hoeveelheid die je erop zet en met welke spuit en druk etc is dan ook van belang.
Flipflop lakken zijn nog gevoeliger in principe.
Een keer helemaal overspuiten gaat dus wel prima, herstellen achteraf is vaak een ander verhaal.
Dit is niet zo. Is gewoon 1 lak.Hooliead schreef:Ik heb weleens gehoort dat ze flip flop 3 keer moeten spuiten eerst 1 kleur als deze nog nat is de andere kleur en dan nog een laag er overheen
-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Niet helemaal waar. Het ligt voor een gedeelte aan de grondverf die er op komt. voor flipflop moet je een donkere onderlaag hebben als ik me niet vergis. Dus tis wel oppassen wat en hoe je het wil spuiten.Riël schreef:Dit is niet zo. Is gewoon 1 lak.Hooliead schreef:Ik heb weleens gehoort dat ze flip flop 3 keer moeten spuiten eerst 1 kleur als deze nog nat is de andere kleur en dan nog een laag er overheen
Project: GTT Blue Sport
Dat kan wel. Voor chroomlakken is bijv ook een donkere grondverf nodig. Maar dat staat toch los van de lak apart 

-
- Contacteer:
zozo is nog heel wat dus...
achja weer wat geleerd
achja weer wat geleerd

ky hier maar eens http://www.autoaircolors.com of op
http://www.petzoldts.de daar hebben ze vanalles ook losse flake ? en candy kleuren enz.
gebruik zelf veel de flipflop lakken van en de gewone metallic kleuren
voor de airbrush en gewoon gebruik
http://www.smincke.de hebben daar van ook 12 flipflop kleuren voor myn airbrush en dat werkt ook wel leuk.
ben zelf ook nog op zoek naar een apart kleur effect voor myn 5 je
maar dat zullen jullie over een lange tyd pas kunnen gaan zien
marcel
http://www.petzoldts.de daar hebben ze vanalles ook losse flake ? en candy kleuren enz.
gebruik zelf veel de flipflop lakken van en de gewone metallic kleuren
voor de airbrush en gewoon gebruik
http://www.smincke.de hebben daar van ook 12 flipflop kleuren voor myn airbrush en dat werkt ook wel leuk.
ben zelf ook nog op zoek naar een apart kleur effect voor myn 5 je
maar dat zullen jullie over een lange tyd pas kunnen gaan zien
marcel
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Die laatste link doet het helaas niet...
Is nog een handig topic dit!
Is nog een handig topic dit!
-
Zijn 2 kleurlagen, een zwarte ondergrond en de parelmoer kleur. Daarna om het af te sluiten de blanke lak. 3 Laags lak systeem dus.Riël schreef:Dit is niet zo. Is gewoon 1 lak.Hooliead schreef:Ik heb weleens gehoort dat ze flip flop 3 keer moeten spuiten eerst 1 kleur als deze nog nat is de andere kleur en dan nog een laag er overheen
Het grijs van een Scenic (kleurnr. 632) is bij voorbeeld ook een mica kleur (benaming voor parelmoerlak). Heel makkelijk te zien bij de nieuwe Renaults of het een mica kleur is. Als er een m voor het kleurnummer staat, dan is het metallic, en een n is voor mica.
Clio 1.4 S strak in de lak!
-
Erg mooi, maar vast ook erg duur.oldskool schreef:kyk hier maar eens http://www.autoaircolors.com
Heb je misschien enig idee van de prijzen van die lak? Heb ik verder geen prijsinfo over kunnen vinden.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
moet http://www.schmincke.de sorry foutjeTurbo-Peer schreef:
oldskool wrote:
kyk hier maar eens http://www.autoaircolors.com
Erg mooi, maar vast ook erg duur.
Heb je misschien enig idee van de prijzen van die lak? Heb ik verder geen prijsinfo over kunnen vinden.
pryzen vallen best mee maar ga binnen kort ff naar duitsland om 60 kleuren stalen op te halen denk eind october.
vooral voor de candy en flake en flip flop kleuren
kan anders ook op bv google zoeken onder metalflake
of http://www.houseofkolor.com dan naar products
dan naar specialty products
of http://www.createx.de
veel plezier hiermee
marcel
Ja snap ik, maar de 'kleur' is gewoon 1 lak. Elke lak heeft vaak 3 lagen, grondlak, kleur en blanke.Robert Clio S. schreef:Zijn 2 kleurlagen, een zwarte ondergrond en de parelmoer kleur. Daarna om het af te sluiten de blanke lak. 3 Laags lak systeem dus.Riël schreef:Dit is niet zo. Is gewoon 1 lak.Hooliead schreef:Ik heb weleens gehoort dat ze flip flop 3 keer moeten spuiten eerst 1 kleur als deze nog nat is de andere kleur en dan nog een laag er overheen
Het grijs van een Scenic (kleurnr. 632) is bij voorbeeld ook een mica kleur (benaming voor parelmoerlak). Heel makkelijk te zien bij de nieuwe Renaults of het een mica kleur is. Als er een m voor het kleurnummer staat, dan is het metallic, en een n is voor mica.
Dit is dus niet waarFlipflop lakken zijn nog gevoeliger in principe.

Parelmoer lakken zijn zelfs nog moeilijker in dezelfde kleur te krijgen dan de zogenaamde Extreme Colors.
Deze Extreme Colors worden gemaakt met goudstof in plaats van Parelmoer.
En goudstof heeft als eigenschap dat het het licht weerkaatst en dan in verschillende kleuren opbreekt.
Hoe ze de kleuren precies filteren kan ik je niet vertellen. De onderlaag van Extreme Colors is gewoon zwart,
daarna gaan er een aantal lagen verf op van de kleur tot deze dekkend is omdat de verf die je koopt 100%
verdunt moet worden. Daarna gaat de blanke lak erover en klaar is kees

Dus als je een apart deel spuit en je spuit een andere hoeveelheid goudstof, of met andere spreiding (spuitdruk, manier van spuiten etc) dan reflecteert de stof anders als de delen eromheen, dat bedoel ik.
-
Klopt 3 lagen, maar grondverf wordt nooit meegerekend tot het aantal lagen. Vandaar dat het een 3-laags lak is met daarbij nog grondverf en primer als ondergrond.Riël schreef:
Ja snap ik, maar de 'kleur' is gewoon 1 lak. Elke lak heeft vaak 3 lagen, grondlak, kleur en blanke.
Clio 1.4 S strak in de lak!
De verf blijft dezelfde kleuren reflecteren alleen de goudstofdeeltjes worden minder ver verspreid,Riël schreef:Dus als je een apart deel spuit en je spuit een andere hoeveelheid goudstof, of met andere spreiding (spuitdruk, manier van spuiten etc) dan reflecteert de stof anders als de delen eromheen, dat bedoel ik.
zelfde effect als hele fijne metallic lak en hele grove denk ik.
-
- Contacteer:
en die goudstofdeeltjes maakt die lak zo duur?Remco T. schreef:De verf blijft dezelfde kleuren reflecteren alleen de goudstofdeeltjes worden minder ver verspreid,Riël schreef:Dus als je een apart deel spuit en je spuit een andere hoeveelheid goudstof, of met andere spreiding (spuitdruk, manier van spuiten etc) dan reflecteert de stof anders als de delen eromheen, dat bedoel ik.
Dus de intensiteit van de gereflecteerde kleur verschilt.Remco T. schreef:De verf blijft dezelfde kleuren reflecteren alleen de goudstofdeeltjes worden minder ver verspreid,Riël schreef:Dus als je een apart deel spuit en je spuit een andere hoeveelheid goudstof, of met andere spreiding (spuitdruk, manier van spuiten etc) dan reflecteert de stof anders als de delen eromheen, dat bedoel ik.
De gouddeeltjes vallen meer of minder opmaar kan er ook gigantisch naast zitten.
weet alleen dat je de intensiteit van de kleur niet kan beinvloeden
en ook niet naar welke kleur hij verkleurd.
weet alleen dat je de intensiteit van de kleur niet kan beinvloeden
en ook niet naar welke kleur hij verkleurd.
-
- Contacteer:
jaja da was mijn idee ook was ook alleen om wat van te lerenRemi schreef:Behoorlijk leerzaam hiero
-
bij lastige kleuren is het altijd heel verstandig om dan uit te spuiten op de naastliggende delen en hoe meer je neveld des te lichter of meer reflectie in je kleur komt te zitten. tis gewoon een kwestie van spuiten net als een normale lak.
-
- Contacteer:
Mijn Scénic heeft een nogal aparte parelmoer-kleur, Gypse Nacré. Hij komt alleen op de Scénic fase 2/3/4 en de Scénic RX4 voor. Het is donkerpaars, maar als de zon er op schijnt (en de auto niet al te vuil is
) dan krijgt het een gouden glans.
Na mijn aanrijding, waarbij onder andere de motorkap en het linker spatbord vervangen zijn, heeft de plaatselijke Renault-dealer/importeur alles echt heel netjes in dezelfde kleur gespoten.
Ondertussen heeft er iemand een deur zo hard tegen datzelfde spatbord aangemept dat er een stuk lak helemaal van af is. En een andere kaffer heeft een dikke kras over de hele zijkant gemaakt.
Ik weet echter niet of ik een willekeurige andere spuiter dit werk zou laten doen. Maar ja, de Renault-dearler is niet de goedkoopste...
- Peter

Na mijn aanrijding, waarbij onder andere de motorkap en het linker spatbord vervangen zijn, heeft de plaatselijke Renault-dealer/importeur alles echt heel netjes in dezelfde kleur gespoten.
Ondertussen heeft er iemand een deur zo hard tegen datzelfde spatbord aangemept dat er een stuk lak helemaal van af is. En een andere kaffer heeft een dikke kras over de hele zijkant gemaakt.

Ik weet echter niet of ik een willekeurige andere spuiter dit werk zou laten doen. Maar ja, de Renault-dearler is niet de goedkoopste...
- Peter
-
- Über-Spammer
- Car: renault 5gt turbo
- Contacteer:
In dit soort gevallen waar het om wat "moeilijker" spuitwerk gaat is het slim om het aan de vakman over te laten. Dit hoeft geen renault garage te zijn, maar wel een erkende spuiter (?). Twee collega's kwamen met auto's thuis waar het spuit resultaat nou niet echt top was! En bleek het toch er moeilijk een klacht in te dienen bij een niet bovag(?) erkend bedrijf.Peter @ Malta schreef:Mijn Scénic heeft een nogal aparte parelmoer-kleur, Gypse Nacré. Hij komt alleen op de Scénic fase 2/3/4 en de Scénic RX4 voor. Het is donkerpaars, maar als de zon er op schijnt (en de auto niet al te vuil is) dan krijgt het een gouden glans.
- Peter
PTTM
-
- Contacteer:
mijn nieuwe lak is een behoorlijke parelmoer lak
[img]http://home.planet.nl/~cijs0029/project ... ning/6.jpg[/img]
is idd gespoten zoals riel hierboven zegt
nadat de auto strak is gezet, eerst 1 onderlaag daarna de laklagen met parelmoer en metallic en daarna de 2 volle blanke lak lagen
en hier tussendoor flink de cabine stoken voor meer glans uiteindelijk
wat riel zegt over het herstellen klopt ook, iets bijspuiten na de tijd is heel erg moeilijk en zal zowiezo altijd door dezelfde spuiter moeten worden gedaan.
Maar het is wel speciaal en unieker dan een flip flop zo onderhand
[img]http://home.planet.nl/~cijs0029/project ... ning/6.jpg[/img]
is idd gespoten zoals riel hierboven zegt
nadat de auto strak is gezet, eerst 1 onderlaag daarna de laklagen met parelmoer en metallic en daarna de 2 volle blanke lak lagen
en hier tussendoor flink de cabine stoken voor meer glans uiteindelijk

wat riel zegt over het herstellen klopt ook, iets bijspuiten na de tijd is heel erg moeilijk en zal zowiezo altijd door dezelfde spuiter moeten worden gedaan.
Maar het is wel speciaal en unieker dan een flip flop zo onderhand

Meningen verschillen daarover als je nagaat hoeveel auto's er parelmoer gespoten worden zonder dat het
opvalt door mensen. Flip Flop zoals jullie het noemen is en blijft een haast onbetaalbaar fenomeen.
Wat betreft het spuiten door dezelfde spuiter bij schade is ook klinklare onzin, een goeie spuiter
kan elke kleur in de gewenste tint krijgen. Het gaat erom dat de spuiter de techniek goed onder
de knie heeft en zn koppie gebruikt. Vaak worden van speciale kleuren ook mengbonnen gemaakt
waar opstaat wat er precies in zit en welke hoeveelheid, hierdoor kunnen dus kleuren onmogelijk
van elkaar verschillen en kan elke spuiter het klusje klaren
opvalt door mensen. Flip Flop zoals jullie het noemen is en blijft een haast onbetaalbaar fenomeen.
Wat betreft het spuiten door dezelfde spuiter bij schade is ook klinklare onzin, een goeie spuiter
kan elke kleur in de gewenste tint krijgen. Het gaat erom dat de spuiter de techniek goed onder
de knie heeft en zn koppie gebruikt. Vaak worden van speciale kleuren ook mengbonnen gemaakt
waar opstaat wat er precies in zit en welke hoeveelheid, hierdoor kunnen dus kleuren onmogelijk
van elkaar verschillen en kan elke spuiter het klusje klaren

Spuiters van tegenwoordig zijn onbetaalbaar, de lak valt heel goed te doen. Flip flop is allicht wat duurder, maar het blijft te overzien.
Op vive la france kwam er iemand naar me toe om te vragen wat ik betaald had voor het spuiten en alles,
hij had zelf ook navraag gedaan. Weet t nie hoor maar vind rond de 8000 euro voor een lakje niet echt te overzien
nou zou hij vast een dure spuiter opgezocht hebben want ik vind het bizar veel
Maar de lak is te doen alleen tja hetgene wat daar vooraf gaat is zoveel werk en dus duur.
hij had zelf ook navraag gedaan. Weet t nie hoor maar vind rond de 8000 euro voor een lakje niet echt te overzien

nou zou hij vast een dure spuiter opgezocht hebben want ik vind het bizar veel

Maar de lak is te doen alleen tja hetgene wat daar vooraf gaat is zoveel werk en dus duur.