Iemand ervaring met Diode Laadverdelers?

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Ik moet omwille van de ICE een 2e accu plaatsen en heb een Diode Laadverdeler gekocht.

De aansluiting op zich is geen probleem, maar omdat een aantal dingen zoals de fan en het thermocontact op de dynamo zit aangesloten, wat dus stroom krijgt van de accu als de motor niet draait, ben ik bang dat er geen stroom meer van de accu naar de dynamo gaat als dat ding ertussen zit.

Am I correct?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Erix
Contacteer:

Hey... loop ff een watersportwinkel van een jachthaven binnen. Alle jachtjes met een binnenboordmotor hebben meerdere accu's en gebruiken zo'n switch (meestal van Vetus) :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Erix schreef:Hey... loop ff een watersportwinkel van een jachthaven binnen. Alle jachtjes met een binnenboordmotor hebben meerdere accu's en gebruiken zo'n switch (meestal van Vetus) :wink:
Heb al zo'n ding

zit alleen met het aansluiten ervan en de gevolgen voor een aantal aansluitingen
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
Sander
Contacteer:

Erik Olijnsma schreef:Ik moet omwille van de ICE een 2e accu plaatsen en heb een Diode Laadverdeler gekocht.

De aansluiting op zich is geen probleem, maar omdat een aantal dingen zoals de fan en het thermocontact op de dynamo zit aangesloten, wat dus stroom krijgt van de accu als de motor niet draait, ben ik bang dat er geen stroom meer van de accu naar de dynamo gaat als dat ding ertussen zit.

Am I correct?
Bij mijn weten moet dat ding tussen de pluspool van je eerste accu en je tweede zitten. Dat houd in dat er wel stroom loopt van je 1e accu naar de 2de. Maar hij moet niet tussen je accu en je dynamo.

gr sander
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

het is een laadverdeler, in dit geval komt er stroom binnen op het apparaat van de dynamo.

en dan kunnen er in dit geval 3 accu's op gemonteed worden.

Dus 1 in en 2 uit. zo staat het ook in het aansluit schema.

Alleen moet ik weten of er ook stroom terug kan gaan van accu 1 naar de dynamo, omdat ook daar een aantal dingen aangesloten zijn, die stroom nodig zijn.
Sander
Contacteer:

Kijk een diode dat een richtings verkeer dat is zeker.

gr s :D nder
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Sander schreef:Kijk een diode dat een richtings verkeer dat is zeker.

Dus nieuwe kabels aanmaken dus
en de verdeler maar ergens bij de koplamp monteren
Strijder

Erik Olijnsma schreef:
Sander schreef:Kijk een diode dat een richtings verkeer dat is zeker.

Dus nieuwe kabels aanmaken dus
en de verdeler maar ergens bij de koplamp monteren
is dat zo? niet vergist met een led lampje? dat is nl ook eenrichtingsverkeer, en erik ben benieuwd of het lukt ivm toekomst plannen :)
Riël
Über-Spammer

Waarom moet je in hemelsnaam stroom van accu naar dynamo hebben?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Das extra aandrijving, daar ga je harder van :D
Strijder

Riël schreef:Waarom moet je in hemelsnaam stroom van accu naar dynamo hebben?
ben ik ook eigenlijk benieuwd naar Riël, dan wordt het nl een spanning kringloop
Riël
Über-Spammer

Dat hoeft dus niet. Je hoeft geen stroom van accu naar dynamo te laten gaan.

En al zou het zo zijn dat je dynamo op een of andere manier stroom zou willen (wat hij voor de duidelijkheid dus echt niet hoeft) dan zou dat gewoon lukken.

Dus, je hebt nergens problemen mee.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

ikke wel :P en vele anderen ook

Want de fan en de thermoswitch zitten aangesloten op de dynamo.

En in een normale situatie is er niets aan de hand, maar zet je dus een laadverdeler met diodes ertussen dan wordt de kabel tussen accu en dynamo 1 richtingsverkeer.

en dan krijgt zowel de fan als de thermoswitch geen voeding als de dynamo niet draait.

Dus ja, ben het wel nodig. Inmiddels is het alwel opgelost en zit de laadverdeler vlak onder de dynamo.

[img]http://www.maxtune-d.com/19sep03.jpg[/img]
Riël
Über-Spammer

Op de eerste plaats gaat er dan stroom van de accu naar de thermoswitch en niet van de accu naar de dynamo :s

Op de tweede plaats vind ik een fan bij een motor die niet loopt nutteloos. Phase1 had deze setup sowieso al niet.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Op de eerste plaats gaat er dan stroom van de accu naar de thermoswitch en niet van de accu naar de dynamo :s

Op de tweede plaats vind ik een fan bij een motor die niet loopt nutteloos. Phase1 had deze setup sowieso al niet.
Dat zijn meningen, ik baseer het op feiten, ik vind het wel nut hebben. Maar dat terzijde.

En er loopt stroom van de accu naar de thermoswitch, maar via de aansluiting op de dynamo.

Zet je er een diode tussen (zoals ik gedaan heb) dan sluit je dat circuit af. en dat moet nou net niet.
Heb dat opgelost om de verdeler onder de dynamo te plaatsen en zo de bestaande aansluitingen te behouden, terwijl de 2e accu wel wordt afgesloten tegen stroomopname van de hoofdaccu
Riël
Über-Spammer

Niet echt meningen. Je radiateur wordt wat kouder, en je blok blijft even heet :) En een fan die vasthangt kan in de fik vliegen ;). Ik heb het niet zo op werkende electronica als ik er niet bij ben. Maar da's wel mijn mening...
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Riël schreef:Niet echt meningen. Je radiateur wordt wat kouder, en je blok blijft even heet :) En een fan die vasthangt kan in de fik vliegen ;). Ik heb het niet zo op werkende electronica als ik er niet bij ben. Maar da's wel mijn mening...
Ik heb al die bedrading nagekeken en daar waar nodig verbetert.

Plus ik vind het wel nut hebben dat de fan later aanslaat. Want mocht je op een warme dag hebben gereden, dan is het koelwater heet.

Parkeer je de auto, dan blijft de temperatuur oplopen van het koelwater, doordat het niet meer wordt gekoeld door de rijwind. Waar de mogelijkheid bestaat dat het spul begint te koken.

Daarom vind ik het wel degelijk belangrijk dat ook het koelwater wordt gekoeld nadat ik de motor heb afgezet. En voorbehoed wordt dat het koelvloeistof kookt.

maar ja, das mijn mening :wink:
Tom
Moderator
Car: MB

lijkt me sterk dat het gaat koken. systeem staat dan toch nog onder druk
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Tom schreef:lijkt me sterk dat het gaat koken. systeem staat dan toch nog onder druk
Maar dan wordt het nog wel heet :P
Riël
Über-Spammer

Het stroomt toch niet, je koelt alleen je radiateur.
Plaats reactie