Topic voor alles over wegligging (verlagen, spoorverbreders, velgen, banden, etc)
Plaats reactie
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

Ik heb sinds zaterdag (9 feb) 15" velgen met 195/50 banden, nu vind ik mijn GT T alleen veel te hoog op zijn wielen staan. Moet ik deze nu schoeien met plattere banden (die overigens nogal prijzig zijn) of gewoon een stuk laten vallen door zijn veren?

Klappen de banden dan niet in de wielkassen als je met meerdere mensen in de auto stapt?
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Alstie nog helemaal niet verlaagd is kun je volgens mij zonder problemen 35 mm omlaag.
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

kun je dan alleen voor omlaag (ivm met staafdingen, geef het eens een naam, ben beetje vaag op zondag.. aha Torsiestaven) achter.. ?
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-10 22:25, JBL-GT-Turbo
wrote:
kun je dan alleen voor omlaag (ivm met staafdingen, geef het eens een naam, ben beetje vaag op zondag.. aha Torsiestaven) achter.. ?
Je bedoeld of je alleen aan de voorkant verlagings veren hoeft te plaatsen? Jep, en dan aan de achterzijde de torsie veranderen
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

jah, precies.. dat dus.. maar dan moet ik dus achter kortere torsiestaven eronder zien te krijgen? damn, lijkt mij een moeilijk klusje.. zeker gezien het waarschijnlijk nog NOOIT is losgehaald, dus zoveel roest dat je ervan schrikt.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-10 22:29, JBL-GT-Turbo
wrote:
jah, precies.. dat dus.. maar dan moet ik dus achter kortere torsiestaven eronder zien te krijgen? damn, lijkt mij een moeilijk klusje.. zeker gezien het waarschijnlijk nog NOOIT is losgehaald, dus zoveel roest dat je ervan schrikt.
Nee, niet korter. Je kunt de torsie staven losmaken (als het dus niet vastgesrot zit!) en dan de auto iets laten zakken en op de nieuwe hoogte de torsies weer terugzetten. Klinkt makkelijk hè?! :wink:
-----------------
Renault; Créateur D'Automobiles
[ This message was edited by: Rudo on 2002-02-10 22:32 ]
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

erg gemakkelijk.. zo gemakkelijk dat het bijna wel FOUT moet gaan.. :lol:
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-10 22:34, JBL-GT-Turbo
wrote:
erg gemakkelijk.. zo gemakkelijk dat het bijna wel FOUT moet gaan.. :lol:
Het klinkt eenvoudig, maar vaak zitten die torsiestaven helemaal vast. Je hebt er dan ook speciaal gereedschap voor, maar een blok hout waar je dan met een vuisthamer teganaan mept om de torsies eruit te meppen kan ook werken. Ik meen dat Martijn Tack het een aantal weken geleden geprobeerd heeft en zelfs een paar dagen van tevoren de hele boel in de WD40 heeft gezet, maar dat mocht niet baten. Hoe hij het uiteindelijk gedaan heeft weet ik niet. Ik weet alleen dat ze bij Renault niet staan te springen om dat te doen want dat vinden ze eigenlijk te gevaarlijk om zo rond te rijden
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

hoezo, wat is er zo gevaarlijk aan volgens hun? dat de auto iets lager komt met de grondspeling.. trouwens dat is bij mij niet eens het geval omdat hij hoger op zijn wielen komt.. ik wil eigenlijk weer terug naar de originele rijhoogte dus zou hij sowieso 25mm naar beneden moeten rondom..
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-10 22:40, JBL-GT-Turbo
wrote:
hoezo, wat is er zo gevaarlijk aan volgens hun? dat de auto iets lager komt met de grondspeling.. trouwens dat is bij mij niet eens het geval omdat hij hoger op zijn wielen komt.. ik wil eigenlijk weer terug naar de originele rijhoogte dus zou hij sowieso 25mm naar beneden moeten rondom..
Vergeet niet dat de rij-eigenschappen beïnvloed worden. En bij de meeste dealers zitten ze eigenlijk helemaal niet te wachten op mensen die gaan lopen sleutelen aan de standaard fabrieks afstellingen. Maar het staat wél een stuk beter! :grin:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

buiten dat, tegen het uurtarief wat hun rekenen zullen ze mijn auto sowieso nooit zien.. en wat ik van de verhalen heb gehoord c.q. gelezen dat ze het maar een k#t5je vinden zien ze hem helemaal nooit.. mijn lieveling.. mijn troeteldier, mijn eeuwig geldkostende c.q. verslindende hobby..

maar het blijft een adreneline kick, die turbomotor.
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

Precies!!

(wel mooi gezicht in dit topic: oranje/ blauw/ oranje/ blauw :grin: )
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

echt wel.. misschien heb je MSN ofzo, blijven mijn postst ook wat reeler..

MSN -> <a href="mailto:Tequila_bear@hotmail.com" target="_new">Tequila_bear@hotmail.com</a>
Rudo
Berichten: 5061
Lid geworden op: di 24 jul 2001 0:00
Locatie: Velsen-Noord

On 2002-02-10 22:53, JBL-GT-Turbo
wrote:
echt wel.. misschien heb je MSN ofzo, blijven mijn postst ook wat reeler..

MSN -> <a href="mailto:Tequila_bear@hotmail.com" target="_new">Tequila_bear@hotmail.com</a>

Wie mijn vader is?! :wink:
Dirk (CRX)
Berichten: 1954
Lid geworden op: ma 26 nov 2001 0:00
Locatie: Friesland

wie niet online is? :smile: :lol:
Haas
Berichten: 26590
Lid geworden op: wo 27 mar 2002 0:00
Car: Megane RS
Locatie: Nijmegen

kom een beetje tussendoor zetten, weet ik, sorry...maaruh, weet een van jullie heel ff snel of een Clio 1.4 ook dempers achter heeft of alleen torsiestaven. Ik weet wel dat hij torsiestaven heeft (en ik weet ook wat ze zijn hehe >-) maar niet of hij ook dempers heeft...iig geen veren, dak week wel...
Robke
Berichten: 6061
Lid geworden op: za 12 jan 2002 0:00
Car: Lexus IS250
Locatie: d'n Berg

Er zit bij een Clio een torsieas achter en aan die torsieas zitten schokdempers.
TimTurbo
Berichten: 244
Lid geworden op: za 19 jan 2002 0:00
Locatie: Steenbergen

Elke auto heeft 4 dempers rondom, dus ook jou clio.
De dempers zitten op de auto om het veren te dempen. Dus als je je auto induwt (beweging omlaag), wordt het terugveren (beweging omhoog) gedempt door je demper, zodat de auto weer snel (als het goed is in een keer) stil staat in zijn normale positie.
De torsiestaven hebben alleen de functie van de veren, net als voor op de auto. Deze zijn dus voor ingaande veerbeweging.

Wist je echt wat dempers en veren zijn.... :lol:
KoRn_81_
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 15:07

ik heb vorige week mijn mégane laten verlagen, en het rijdt echt een stuk fijner.
ik heb ook geen last van mijn banden die de wielkasten raken ook al is ie 40mm verlaagd.
ik zal het niet aanraden om op de kofferbak vol te gooien met spullen en dan nog mensen achterin bv op vakantie :lol:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

Yo, gozer. dit topic is 2 jaar oud. zou ie nu nog steeds niet weten of ie verlaagd is?? :wink:

Gr.Frits
KoRn_81_
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 29 sep 2004 15:07

crap :lol:
paulvanrooij
Berichten: 26465
Lid geworden op: ma 10 mei 2004 20:26
Car: Twingo GT
Locatie: Oss
Contacteer:

Frits schreef:Yo, gozer. dit topic is 2 jaar oud. zou ie nu nog steeds niet weten of ie verlaagd is?? :wink:

Gr.Frits
Wie weet..sommige mensen kunnen heeeel lang twijfelen weet je.. :lol:
Plaats reactie