Kan iemand mij hier een antw op geven?
(mss een beetje domme vraag maarja...)
Grtz
Wat is het verschil tss een R5 GTT phase 1 en phase 2?
-
- Moderator
- Berichten: 25344
- Lid geworden op: vr 8 mar 2002 0:00
- Car: MB
- Locatie: 's-Hertogenbosch
even searchen, is al heeeeeeeeeel veel over geschreven en gesproken. met name spuiten van bumpers,spatborden,etc en motorisch (onsteking/plaats, turbo/koeling daarvan, spruitstuk). Maar daarnaast nog veel meer punten
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Je bedoelt het andersom??Roy schreef:Een phase 2 is mooi. Een phase 1 niet![]()
Voor de rest van de verschillen even searchen.

Bijvoorbeeld dit topic: kunnen we meteen verder gaan.
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... e+verschil
heb dit van een site af waar ik geen link meer van heb maargoed, geeft het wel aardig duidelijk aan:
"Oorspronkelijk (zie de italiaanse advertentie) werd de auto alleen gemaakt in de zogenaamde 'Coupe' uitvoering, die uitsluitend werd verkocht aan deelnemers van de Renault Cup. Coupe betekent cup in het Frans, zoals je al vermoedt. In Spanje sprak men van de 'Copa Turbo'. De coupe turbo's verschilde in een aantal opzichten van de straat versie:
betere motor ophanging.
speciale geharde koppeling.
aangepaste hoek van de vering.
De Carbon stuggere schokbrekers.
De mistlampen aan de voorkant waren verwijderd en vervangen door directe luchtinlaten te verkoeling van de remschijven.
metalen wielen.
In de Renault 5 Gt turbo Cup mocht men nog een aantal aanpassingen verrichten:
Luchtfilter verwijderen van de luchtfilter zodat de turbo direct kon ademen door een slang die direct op de intercooler was aangesloten.
Vereenvoudigen van het turbo circuit waardoor slecht een slang met inlaat vacuum aan de wastegate was gekoppeld. Hierdoor ging de turbo sneller zijn werk doen.
De thermostatische klep van de intercooler blokkeren om hem volledig open te laten.
Uitlaatdemper verwijderd.
The phase 2
Vanaf mei 1986, begon Renault een watergekoelde turbocharger te gebruiken. Dit zorgde ervoor dat de turbo een langer leven beschoren was omdat uitlaatgas turbo's doorgaans voor veel problemen zorgen tenzij ze goed gekoeld worden. In 1988 er een belangrijke verandering in de productie van de GT. De belangrijkste veranderingen die in de phase 2 geintroduceerd werden zijn:
Een nieuwe grille, met Renault logo aan de linker kant, een nieuwe voor bumper met verlaagde "lip", andere side skirts en een iets andere achter bumper trim. Deze aerodynamische veranderingen zorgden voor een cw waarde van 0.35 in plaats van 0.36...
Een langere midden console. Rijkere uitrusting, zoals electrische ramen was nu standaard.
Nieuwe alluminium 'star' type velgen.
Ander carburateur type en aanpassingen zorgden voor 120 PK.
RE209 injectie module, in plaats van RE208, waardoor 500 meer t.p.m. toelaatbaar was. De onsteking werd afgeschermd door een hitte schild, om oververhitting te voorkomen door de warmte die van de turbo vrij kwam.
Aangepaste voorwiel veerpoot, waardoor krachten vanuit de stuur as beter opgevangen werden en de slijtage van de banden regelmatiger werd. Een (onbedoeld) neven effect was dat het stuur niet meer zo makkelijk in neutrale positie terug kwam, met name bij snel accelereren.
Nieuw koelsysteem waardoor oververhitting verminderd werd.
Kleine veranderingen in het koel fan systeem. "
"Oorspronkelijk (zie de italiaanse advertentie) werd de auto alleen gemaakt in de zogenaamde 'Coupe' uitvoering, die uitsluitend werd verkocht aan deelnemers van de Renault Cup. Coupe betekent cup in het Frans, zoals je al vermoedt. In Spanje sprak men van de 'Copa Turbo'. De coupe turbo's verschilde in een aantal opzichten van de straat versie:
betere motor ophanging.
speciale geharde koppeling.
aangepaste hoek van de vering.
De Carbon stuggere schokbrekers.
De mistlampen aan de voorkant waren verwijderd en vervangen door directe luchtinlaten te verkoeling van de remschijven.
metalen wielen.
In de Renault 5 Gt turbo Cup mocht men nog een aantal aanpassingen verrichten:
Luchtfilter verwijderen van de luchtfilter zodat de turbo direct kon ademen door een slang die direct op de intercooler was aangesloten.
Vereenvoudigen van het turbo circuit waardoor slecht een slang met inlaat vacuum aan de wastegate was gekoppeld. Hierdoor ging de turbo sneller zijn werk doen.
De thermostatische klep van de intercooler blokkeren om hem volledig open te laten.
Uitlaatdemper verwijderd.
The phase 2
Vanaf mei 1986, begon Renault een watergekoelde turbocharger te gebruiken. Dit zorgde ervoor dat de turbo een langer leven beschoren was omdat uitlaatgas turbo's doorgaans voor veel problemen zorgen tenzij ze goed gekoeld worden. In 1988 er een belangrijke verandering in de productie van de GT. De belangrijkste veranderingen die in de phase 2 geintroduceerd werden zijn:
Een nieuwe grille, met Renault logo aan de linker kant, een nieuwe voor bumper met verlaagde "lip", andere side skirts en een iets andere achter bumper trim. Deze aerodynamische veranderingen zorgden voor een cw waarde van 0.35 in plaats van 0.36...
Een langere midden console. Rijkere uitrusting, zoals electrische ramen was nu standaard.
Nieuwe alluminium 'star' type velgen.
Ander carburateur type en aanpassingen zorgden voor 120 PK.
RE209 injectie module, in plaats van RE208, waardoor 500 meer t.p.m. toelaatbaar was. De onsteking werd afgeschermd door een hitte schild, om oververhitting te voorkomen door de warmte die van de turbo vrij kwam.
Aangepaste voorwiel veerpoot, waardoor krachten vanuit de stuur as beter opgevangen werden en de slijtage van de banden regelmatiger werd. Een (onbedoeld) neven effect was dat het stuur niet meer zo makkelijk in neutrale positie terug kwam, met name bij snel accelereren.
Nieuw koelsysteem waardoor oververhitting verminderd werd.
Kleine veranderingen in het koel fan systeem. "
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Goed deels klopt het, maar dit is echt bullshit:
in 1989 is de ontsteking achter het schutbord verhuist in een doosje en dus nix hitteschild. ook zijn in 89 de deurpanelen standaard geworden en later in 89 het hele optiepakket. Alleen de bleusport in 1990 had alles standaard.
Verder slaat het nergens op dat een 209 500 toeren meer kan draaien, er zit gene begrenzer in die dingen wat deze text dus wel oppert
De fase 2 is overgegaan in iets van 10-87.AREXSTYLE schreef: Cupgeblaat:
speciale geharde koppeling. (niet bekend?)
In de Renault 5 Gt turbo Cup mocht men nog een aantal aanpassingen verrichten:
Luchtfilter verwijderen van de luchtfilter zodat de turbo direct kon ademen door een slang die direct op de intercooler was aangesloten.
Zal wel gewoon nix op de aanzuiging van de turbo zijn, maar staat nogal stom zo
The phase 2
Vanaf mei 1986, begon Renault een watergekoelde turbocharger te gebruiken. Dit zorgde ervoor dat de turbo een langer leven beschoren was omdat uitlaatgas turbo's doorgaans voor veel problemen zorgen tenzij ze goed gekoeld worden. In 1988 er een belangrijke verandering in de productie van de GT. De belangrijkste veranderingen die in de phase 2 geintroduceerd werden zijn:
Een langere midden console. Rijkere uitrusting, zoals electrische ramen was nu standaard.
RE209 injectie module, in plaats van RE208, waardoor 500 meer t.p.m. toelaatbaar was. De onsteking werd afgeschermd door een hitte schild, om oververhitting te voorkomen door de warmte die van de turbo vrij kwam.
in 1989 is de ontsteking achter het schutbord verhuist in een doosje en dus nix hitteschild. ook zijn in 89 de deurpanelen standaard geworden en later in 89 het hele optiepakket. Alleen de bleusport in 1990 had alles standaard.
Verder slaat het nergens op dat een 209 500 toeren meer kan draaien, er zit gene begrenzer in die dingen wat deze text dus wel oppert

mee eens, zo weet iedereen wat.Steven schreef:Goed deels klopt het, maar dit is echt bullshit:
De fase 2 is overgegaan in iets van 10-87.AREXSTYLE schreef: Cupgeblaat:
speciale geharde koppeling. (niet bekend?)
In de Renault 5 Gt turbo Cup mocht men nog een aantal aanpassingen verrichten:
Luchtfilter verwijderen van de luchtfilter zodat de turbo direct kon ademen door een slang die direct op de intercooler was aangesloten.
Zal wel gewoon nix op de aanzuiging van de turbo zijn, maar staat nogal stom zo
The phase 2
Vanaf mei 1986, begon Renault een watergekoelde turbocharger te gebruiken. Dit zorgde ervoor dat de turbo een langer leven beschoren was omdat uitlaatgas turbo's doorgaans voor veel problemen zorgen tenzij ze goed gekoeld worden. In 1988 er een belangrijke verandering in de productie van de GT. De belangrijkste veranderingen die in de phase 2 geintroduceerd werden zijn:
Een langere midden console. Rijkere uitrusting, zoals electrische ramen was nu standaard.
RE209 injectie module, in plaats van RE208, waardoor 500 meer t.p.m. toelaatbaar was. De onsteking werd afgeschermd door een hitte schild, om oververhitting te voorkomen door de warmte die van de turbo vrij kwam.
in 1989 is de ontsteking achter het schutbord verhuist in een doosje en dus nix hitteschild. ook zijn in 89 de deurpanelen standaard geworden en later in 89 het hele optiepakket. Alleen de bleusport in 1990 had alles standaard.
Verder slaat het nergens op dat een 209 500 toeren meer kan draaien, er zit gene begrenzer in die dingen wat deze text dus wel oppert
deurpanelen zijn later een in een soort velvet oppervlak gemaakt, nogal slijtage gevoelig.
Wat ik mis in het verhaal is dat de fase 2 een heel ander kleur interieur had dan de fase 1. En ook de blue sport week weer af van de "gewone" fase 2 door bijvoorbeeld iets andere meters in het dashboard zoals de benzinemeter.
Phase 2 heeft hogere standaard laaddruk, daar gooi ik dus die extra 5 pk op.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 19 jun 2004 15:54
- Contacteer:
Heeft er soms iemand foto's van een R5 GTT ph1 en ph2?
De voorkant, zijkant en de achterkant zodat ik deze kan vergelijken.
Alvast bedankt
De voorkant, zijkant en de achterkant zodat ik deze kan vergelijken.
Alvast bedankt
Lijkt me ook wel een goed plan.Steven schreef:jah misschien moet het ooit es ergens opgenomen wordne in een vast artikel
Oja, heb nog een paar kleine verschillen gevonden:
- Ph1 heeft een kleinere tank (43 tov 50)
- Ph1 heeft een andere bandenmaat (175/60/13 tov 195/55/13)
- Ph1 is 19kg lichter (829 tov 848)
- Max. koppel van een ph1 ligt 750 toeren lager dan een ph2, en het max. vermogen moet ook iets lager liggen dan een ph2 (ong. 50 rpm)
- Nieuwprijs scheelt zo'n 800 euro met de ph2
- De CW waarde van een ph2 ligt lager dan dat van een ph1, namelijk 0,35 tov 0,36
- Topsnelheid van een ph2 ligt ong. 5 km/u hoger dan een ph1. Daarentegen moet een ph1 sneller naar de honderd kunnen klimmen, heb hier alleen nog geen bewijzen van kunnen vinden in enig documentatie...maar het zou zo'n 0,5s moeten schelen.
Oja, even ter vergelijking, 2 auto's die een record houden (hielden, whatever...was in de jaren '90 iig zo) in CW waarde onder productie personenautos (Opel Calibra en Honda Civic CRX II) hebben beide een waarde van 0,24...is ook de enige reden dat een CRX een hogere top heeft dan de GTT...
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Ph1 heeft een kleinere tank (43 tov 50)
In mijn phase 1 gaat echt 50 liter hoor.
Ph1 heeft een andere bandenmaat (175/60/13 tov 195/55/13)
Dikke banden was een optie.
In mijn phase 1 gaat echt 50 liter hoor.
Ph1 heeft een andere bandenmaat (175/60/13 tov 195/55/13)
Dikke banden was een optie.