Hallo Mensen,
Ik ben de eigenaar van een '91 R5 GTS (dat zegt het tenminste op het plaatje op de kofferback deur van mijn auto en mijn papieren. Ik weet niet wat GTS betekend maar het is geen turbo model en op jullie forum lees op een artikel na niets over GTS modellen dus vandaar dat ik schrijf.
Ik heb een (1)probleem en (1)vraag en ik hoop dat op deze forum topic goed zit en dat tussen jullie vakmensen ik geholpen kan worden.
Probleem:
Hoe kouder het wordt buiten hoe erger het wordt om mijn te starten. Met de handchoke in mijn auto ben ik erg afhankelijk om mijn auto aan de praat te krijgen/houden en dat minimaal voor de eerste 10KM om er soepel me te kunnen rijden van A naar B (dat is minstens 10KM). Dus van huis naar bestemming alleen maar met handchoke constant aan. Bij het optrekken vanaf een stoplight/stationair zonder choke, houd mijn auto zich in( voorkant auto zakt naar beneden) en vervolgens hobbeld ie letterlijk vooruit (een wip beweging) tot ik de choke weer activeer. Het is geen uitzondering dat ik minimaal 10 KM moet rijden voordat ik die handchoke 50% kan verminderen in gebruik.
Mijn vraag is in 2 delen als volgt: 1.wat kan ik doen om aan mijn overdreven afhankelijke handchoke gebruikende starter probleem te verhelpen en 2.is het mogelijk om deze handchoke aan te passen dat ik geen handchoke meer nodig heb? ( denk aan het vervangen met een automatische choke o.i.d.?)
Wat kunnen jullie mij hierover adviseren cq voorstellen om te laten sleutelen.
Ik ben helaas geen monteur en dus alle adviezen en meededelingen die ik krijg gebruik ik om bij een echte sleutelaar te laten repareren of aanpassen.
Ik hoop dat ik overigens wel goed zit want ik zag dat hier gesproken werd over R5 modellen die anders zijn dan GT(T) etc.
En als laatste mijn excuses aanbieden voor het lange verhaal maar ik wilde zorgen dat mijn probleem duidelijk te beantwoorden was.
Hartelijk dank voor je eventuele hulp.
R5 GTS Motor vraagje
Het lijkt erop dat je een lekje hebt bij de carburateur. Hij pakt dan valse lucht en door met de choke wat af te knijpen rijdt de auto weer goed.
ALs je er zelf aan durft, kijk of je een lekje kan ontdekken. Je hoort het vaak sissen. Een busje startpiloot in de buurt van de carburateur spuiten zal de auto hoger doen lopen, dit duidt vaak ook op een lek. Ik verdenk de carburateurvoet. De pakking die daar tussen zit kan slecht zijn. Ook kan de voet krom zijn.
Ook kan het de terugslagklep van de rembekrachtiger zijn die niet goed sluit.
Succes!
ALs je er zelf aan durft, kijk of je een lekje kan ontdekken. Je hoort het vaak sissen. Een busje startpiloot in de buurt van de carburateur spuiten zal de auto hoger doen lopen, dit duidt vaak ook op een lek. Ik verdenk de carburateurvoet. De pakking die daar tussen zit kan slecht zijn. Ook kan de voet krom zijn.
Ook kan het de terugslagklep van de rembekrachtiger zijn die niet goed sluit.
Succes!
En controleer de CO afstelling eerst én of die schroef er uberhaupt nog in zit
De monteur weet wel wat je ermee bedoelt, ik weet niet precies waar die zit bij de GTS.

-
Riel bedankt voor je antwoord, ik ga er vandaag 24-09-2004 mee aan de gang. Als het aan een van de door jou aangegeven punten ligt dan laat ik dat repareren. Wel vraag ik me af of de reparatie met originele Renault onderdelen laten doen of zijn er betere alternatieven / merken?
En weet jij of het uberhaupt mogelijk is de handchoke op mijn motor te kunnen vervangen voor een betere oplossing ....automatische o.i.d.?
Nogmaals bedankt.
Als overigens andere lezers van mijn post nog verdere adviezen hebben dan hoor ik deze ook graag.
En weet jij of het uberhaupt mogelijk is de handchoke op mijn motor te kunnen vervangen voor een betere oplossing ....automatische o.i.d.?
Nogmaals bedankt.
Als overigens andere lezers van mijn post nog verdere adviezen hebben dan hoor ik deze ook graag.
Nee, je kunt de handchoke niet vervangen dan zou je een heel andere carburateur moeten plaatsen. Er gaat ook niets boven de handchoke 

aangezien je auto uit 91 stamt zal er wel geen optie op een automatiche choke op de carburateur zitten.
en voor 90% zeker is de pakking onder de carburateur lek.
de andere 10% zit hooguit in 3 andere dingen
Je rembekrachtiger. daarvandaan loopt een slang naar een aansluiting onder de gasklep. daar zit een terugslagklep waar hij lucht laat langslekken. Maar dan zou je ook zeer beroerd moeten remmen. (Deze valt voor mij bijna al gelijk af)
Of het zou nog kunnen dat je een uitlaat gas hercirculalie tussen de spruitstukken zit. Als het ware zijn de inlaat en uitlaat spruitstuk aanelkaar vaste geschroefd met daar een pakking tussen die kan lek zijn. (dat was met mijn oude 5 ook het geval)
Of je inlaat uitlaat spruitstuk pakking is lek.
de 2 onderste kun je lekker in 1 keer oplossen.
en voor 90% zeker is de pakking onder de carburateur lek.
de andere 10% zit hooguit in 3 andere dingen
Je rembekrachtiger. daarvandaan loopt een slang naar een aansluiting onder de gasklep. daar zit een terugslagklep waar hij lucht laat langslekken. Maar dan zou je ook zeer beroerd moeten remmen. (Deze valt voor mij bijna al gelijk af)
Of het zou nog kunnen dat je een uitlaat gas hercirculalie tussen de spruitstukken zit. Als het ware zijn de inlaat en uitlaat spruitstuk aanelkaar vaste geschroefd met daar een pakking tussen die kan lek zijn. (dat was met mijn oude 5 ook het geval)
Of je inlaat uitlaat spruitstuk pakking is lek.
de 2 onderste kun je lekker in 1 keer oplossen.
-
Heren,
Bedankt.
Abel, echter vraag ik me af dat als ik de optie niet op mijn carb heb zitten is het dan niet gewoon mogelijk een geschikte R5 carb? te kopen waar het wel mogelijk mee is en die te laten plaatsen?
Riel, je mening over de waarde van een handchoke kan ik waarderen en eventueel delen als mijn auto probleemp opgelost is waardoor de enorme afhankelijkheid van de handchoke en het gedrag vertoon van mijn auto geklaard is.
Maar ik ben jullie dankbaar voor je adviezen en ga jullie bevindingen doorgeven aan mijn auto reparateur en laat na afloop weten of mijn probleem opgelost is. Alvast bedankt. En ik ga ervan uit dat ik originele onderdelen van Renault moet gebruiken voor de nodige reparaties.
Nogmaals bedankt.
Bedankt.
Abel, echter vraag ik me af dat als ik de optie niet op mijn carb heb zitten is het dan niet gewoon mogelijk een geschikte R5 carb? te kopen waar het wel mogelijk mee is en die te laten plaatsen?
Riel, je mening over de waarde van een handchoke kan ik waarderen en eventueel delen als mijn auto probleemp opgelost is waardoor de enorme afhankelijkheid van de handchoke en het gedrag vertoon van mijn auto geklaard is.
Maar ik ben jullie dankbaar voor je adviezen en ga jullie bevindingen doorgeven aan mijn auto reparateur en laat na afloop weten of mijn probleem opgelost is. Alvast bedankt. En ik ga ervan uit dat ik originele onderdelen van Renault moet gebruiken voor de nodige reparaties.
Nogmaals bedankt.
als je carb.voet krom is ofzo, ken je op de sloop (sloperijen bellen) kijken of ze deze hebben liggen. Een pakkingkje zal inderdaad nieuw besteld moeten worden, maar dat zijn de kosten niet.
Een automatische choke gaat gepaard met injectie-inspuiting (mono/nultipoint), erg omslachtig om dat te bewerkstelligen. Als de auto weer goed is, is een handchoke niet zo'n pain in the ass als ie nu voor je is.
Een automatische choke gaat gepaard met injectie-inspuiting (mono/nultipoint), erg omslachtig om dat te bewerkstelligen. Als de auto weer goed is, is een handchoke niet zo'n pain in the ass als ie nu voor je is.
Mrtn = Maarten