
ACT: 5 GT Turbo.
oke, een renault 5 voorruit haal ik dan ergens. maar nou heb ik gehoord dat er veel spanning op de voorruiten staat van een vijfie, en dat het vaak voorkomt dat het raam bij het minste geringste al barst al je het raam erin of eruit haalt, klopt dat? anders rij ik naar carglass om te vertellen dat er een steen op m'n ruit is geland (dat is pas 2,5 jaar geleden
)

Heerlijk weer een franse auto
Ingeruild of snel weer van eigenaar verandert?
Stond eerst te koop in Utrecht, en ook tijdens Het Franse autosport festival, nu in de regio Almelo.
http://zoek.autotrader.nl/cgi-bin/advert_detail.php?
page_num=1&record_id=4554137&class=cars&pos=1&locale=atnl.cars.1&distance=
&SearchID=4529d0987ed53fa30b1bb3505bf1f9ec&did=1000033
(edit mbt layout, link copypasten en achterelkaar zetten)
Stond eerst te koop in Utrecht, en ook tijdens Het Franse autosport festival, nu in de regio Almelo.
http://zoek.autotrader.nl/cgi-bin/advert_detail.php?
page_num=1&record_id=4554137&class=cars&pos=1&locale=atnl.cars.1&distance=
&SearchID=4529d0987ed53fa30b1bb3505bf1f9ec&did=1000033
(edit mbt layout, link copypasten en achterelkaar zetten)
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Smaken verschillen mensen, hier geen discussie waardig 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Behalve die stickers, vind ik m er nog best goed uitzien, alleen das op foto's.Basic schreef:Dat is dus echt de lelijkste gtt die ik ooit heb gezien
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
een jongen bij mij in de buurt rijdt dus met een witte gt turbo. En hij doet hem waarschijnlijk weg. maar ik weet niet of hij er in geragt heeft.
HOE KAN JE SNEL ZIEN OF DE AUTO GOED BEHANDELT IS OF NIET?
kan je het horen aan de turbo of zo?
HOE KAN JE SNEL ZIEN OF DE AUTO GOED BEHANDELT IS OF NIET?
kan je het horen aan de turbo of zo?
Waar slaat dit nou op? Niet gaan blazen nou.Basic schreef:wat zijn we weer sociaal
Hoe zie je of je een goeie GTT te pakken hebt? Nou eigenlijk slecht. Je kunt controleren of de temperatuur nog goed is, oliedruk, oliepeil etc., offie nog normaal rijd en klinkt
En eigenlijk blijft het altijd een beetje gokken.
Mijn idee, neem iemand met kennis van GTT's mee.
Ja zoiets dacht ik ook al, maar misschien dat iemand iets wist dat zou kunnen opvallen bij slecht gebruik.
Ik weet wel dat die een tijd zonder turbo heeft gereden omdat er een slang kapot was.
En tsja.. ik zal de wielkassen ff inspecteren
Ik weet wel dat die een tijd zonder turbo heeft gereden omdat er een slang kapot was.
En tsja.. ik zal de wielkassen ff inspecteren

-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Aankooptips renault 5
De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:
1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur
Dingen om op te letten:
Motor:
· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij autos met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.
Transmissie:
· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.
Carrosserie:
· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.
Overigen:
· Banden. Moeten op de standaard 13 velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15 zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.
Interieur:
· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
De grote problemen met de Renault 5 GT Turbo:
1. Gammele turbo
2. Defecte koppakking
3. Slippende koppeling
4. Doorgeroeste voordorpels
En verder:
· Roest
· Oververhitting van de motor
· Slecht werkende electronica
· Versleten stoelen
· Lekke kachelradiateur
Dingen om op te letten:
Motor:
· Gammele Turbo. Test 1: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen zodat de turbo naar maximale toeren schiet, turbo mag geen rare geluiden maken. [zie ook Transmissie] Test 2: Accellereer snel naar 80 km/u en laat het gas los, blauwe rook betekent olie in de uitlaatgassen en een stervende turbo. Ook veel blauwe rook bij het koud starten is een indicatie van een turbo die de dood in de ogen kijkt;
· Oliepeil. Erg weinig olie betekend waarschijnlijk slecht onderhoud, of dat de olie uit de uitlaat komt (dat wil je zeker niet). Controleer ook of er geen mayonaise-achtige drek aan de pijstok zit, zo ja, dan is de koppakking eraan;
· Een blauw schijnsel op het staal van de uitlaat verraad olie in de uitlaatgassen, Niet bon!
· Koppakking. Maak een berg toeren en kijk naar de kleur van de uitlaatgassen. Blauw is olie (erg slecht!), wit kan duiden op het einde van de koppakking, zwarte rook is waarschijnlijk het gevolg van een te rijke afstelling van de carburatie (vaak bij autos met verhoogde turbodruk, om pingelen te voorkomen) en kan weinig kwaad;
· Expansie vaatje. Het water moet helder zijn, olie in het expansie vaatje betekent een defecte koppakking;
· Anti-perculatie ventilator. Open na een testritje de motorkap en controleer of de anti-perc fan het doet. Deze moet enkele minuten na het afzetten van de motor de carburator koelen om verdamping van de benzineresten te voorkomen. Zoek naar en licht zoemend geluid links van de motor. Kijk meteen of de ventilator van de radiateur het doet (maakt meestal behoorlijk wat herrie) en of de koppakking niet lekt;
· Oververhitting. Tijdens het rijden mag de temeratuurmeter niet verder dan halverwege komen. Test: Probeer een stuk snel te rijden om de temperatuur omhoog te krijgen en rijd dan langzaam of stop, en kijk wat de temperatuurmeter doet. De ventilatoren moeten hun werk gaan doen en de temperatuur moet zich stabiliseren of dalen. Als de temperatuur blijft stijgen en/of het waarschuwingslampje gaat branden kan de radiateur verstopt zijn;
· Oliedrukmeter. De oliedrukmeter is vaak stuk, zo niet dan moet hij tijdens het rijden ergens tussen de 2 en de 6 staan, bij stilstand valt de druk vaak terug tot bijna nul. Als de druk laag blijft tijdens het rijden dan is de oliepomp waarschijnlijk aan vervanging toe.
· Slangen. Vaak zijn enkele van de vele slangen die we onder de kap van een GT Turbo tegenkomen gescheurd.
Transmissie:
· Slippende koppeling. Testen: bij 40 km/u in de 4e versnelling het gas intrappen, snelheidsmeter en toerenteller moet gelijk versnellen;
· Geef vol gas in de 2e versnelling en laat dan het gas los, als de versnelling in neutraal schiet is de versnellingsbak niet goed meer.
Carrosserie:
· Roest rond de achterruit;
· Roest in de achterbak, onder de bekleding;
· Roestende binnendorpels, vooral aan de voorkant;
· Controleer of alle panelen goed passen, grote kieren duiden op ongevalschade;
· Zoek naar laswerkzaamheden in het motorcompartiment, dit zou duiden op een frontale aanrijding, vooral als de bumper niet goed past;
· Kijk uit voor deuren die uit hun scharnieren getild kunnen worden.
Overigen:
· Banden. Moeten op de standaard 13 velgen van de zeldzame en dure maat 195/55 zijn, maar worden vaak vervangen door goedkopere 185/60, waarmee de wegligging en het remgedrag van de auto zeer verslechteren;
· Velgen. Zoals uit het bovenstaande blijkt zijn de standaard velgen erg duur qua banden, andere velgen zijn dus een pluspunt. Velgen groter dan 15 zijn echter af te raden wegens het aanlopen van de banden op de carrosserie;
· De schijfremmen voldoen over het algemeen goed, maar is een kleine kans op het kromtrekken van de voorremmen, dus bekijk het toch even;
· Schokdempers en Veren: duw hard op de hoeken van de auto en kijk hoe hij terugveert, de auto moet inveren en dan weer herstellen, en niet meer dan 1 keer stuiteren;
· Wiellagers. Luister bij 65 km/u naar een monotone brom, indien aanwezig staan nieuwe lagers op het menu;
· Stuurinrichting: Kijk uit voor speling in de stuurinrichting. Draai aan het stuur als de auto stilstaat, de wielen moeten direct bewegen;
· Open dak. Als de auto is voorzien van een opendak (zonnedak) dan lekt dit waarschijnlijk, de meesten doen dit in ieder geval;
· Benzine. De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.
Interieur:
· De bevestigingsframes van de voorstoelen raken los van de vloer, stoelen wiebelen heen en weer. Kan vaak alleen met laswerk worden verholpen;
· De bekleding op de zijsteunen van de stoelen is vaak slecht, dit is vaak een aardige indicatie van de conditie van de hele auto;
· Electrische dingen doen het niet of soms;
· Pas op voor een defecte snelheidsmeter, de hele unit zal vervangen moeten worden, en dat is niet goedkoop;
· Het vervangen van een lekke kachelradiateur vereist de demontage van het complete dashboard, inclusief stuur en stuurkolom, en kost dus veel tijd en/of geld. Deze lekkage is te herkennen aan natte vloerbedekking onder het dashboard, meestal aan de bestuurderskant. Niet te verwarren met lekkage rond het raam door roest aldaar. Koelwater is te herkennen aan zijn specifieke geur.
Hartstikke bedankt !!
Ik had al een soort aankooptip document, maar deze is wat uitgebreider
Er staat pas 155.000 op die gtt alst goed is.
Dat is wel een pluspunt.. want ik hou van lage kmstand, ik weet het, het maakt niet uit maar het is een tik van me. Nou eerst zien of die wel goed is.
Ik had al een soort aankooptip document, maar deze is wat uitgebreider

Er staat pas 155.000 op die gtt alst goed is.
Dat is wel een pluspunt.. want ik hou van lage kmstand, ik weet het, het maakt niet uit maar het is een tik van me. Nou eerst zien of die wel goed is.
Ik haal hem graag een keer door de N.A.P. voor je.Basic schreef:Dat is wel een pluspunt.. want ik hou van lage kmstand, ik weet het, het maakt niet uit maar het is een tik van me. Nou eerst zien of die wel goed is.

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Vraagje mijn GTT heeft er een kat onderzitten. Maar in mijn papieren staat hier niks over. (Note ik heb een overschrijvingsbewijs en het deel wat op mijn naam staat that's it) Mag ik nu de kat eronder uithalen?
Ik wil van RVS een uitlaat (laten)lassen op basis van de EPS demper die ik onder mijn twingo had en dan 1 verchroomd RVS absorbtiedemper. (rond) De ovale absorbtiedempers die ik heb verkoop ik. Ik vind ze niet passen bij een (originele) GTT. Maar twijfel of ik de kat eronder laat.
Hoeveel mm pijp kan ik het beste gebruiken. (ook voor als ik in de toekomst het blok toch ga kietelen)
Ps. weet iemand toevallig hoe ik aan de originele boekjes kan komen van de GTT phase II inclusief het onderhoudsboekje? (geen scan's maar de real thing) Maandag ga ik het bij Renault vragen maar misschien weet iemand een goedkoper adresje, als Renault ze uberhaupt kan leveren.
Ik wil van RVS een uitlaat (laten)lassen op basis van de EPS demper die ik onder mijn twingo had en dan 1 verchroomd RVS absorbtiedemper. (rond) De ovale absorbtiedempers die ik heb verkoop ik. Ik vind ze niet passen bij een (originele) GTT. Maar twijfel of ik de kat eronder laat.
Hoeveel mm pijp kan ik het beste gebruiken. (ook voor als ik in de toekomst het blok toch ga kietelen)
Ps. weet iemand toevallig hoe ik aan de originele boekjes kan komen van de GTT phase II inclusief het onderhoudsboekje? (geen scan's maar de real thing) Maandag ga ik het bij Renault vragen maar misschien weet iemand een goedkoper adresje, als Renault ze uberhaupt kan leveren.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
een kat op een 5 gt turbo??
dat kan ik niet geloven. is het niet gewoon de middendemper. vanaf de turbo heb je de elbow, downpipe, dan de bocht naar het uitlaatdeel met de middendemper. een kat kan trouwens niet, want die kan niet tegen gelode benziene. heb je trouwens geen deel I van je kenteken bewijs?

Laatst gewijzigd door Johan op zo 26 sep 2004 10:26, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2019
- Lid geworden op: ma 3 feb 2003 12:54
- Locatie: Catsop
Is idd niet mogelijk....ik heb me laten vertellen dat je het beste vanaf je downpipe met 2 inch werkt...
Ohw
dat ding is compleet (oppervlakkig) verroest en lijkt veel op de kat van de Twingo vandaar
Dus dan heb ik een tussendemper en een eindemper, dan gaan ze er beide onderweg en zet ik alleen de eps demper en een absorbtiedemper er tussen.
Ik heb het deel wat op mijn naam staat maar volgens mij staat daar deel I op maar dat weet ik niet zeker. (volgens mij hoort dat deel II te zijn) En dus het overschrijvingsbewijs that's it is dit niet goed


Dus dan heb ik een tussendemper en een eindemper, dan gaan ze er beide onderweg en zet ik alleen de eps demper en een absorbtiedemper er tussen.
Ik heb het deel wat op mijn naam staat maar volgens mij staat daar deel I op maar dat weet ik niet zeker. (volgens mij hoort dat deel II te zijn) En dus het overschrijvingsbewijs that's it is dit niet goed

-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
- Car: renault 5 gt turbo
- Locatie: Nijmegen
- Contacteer:
bij je auto heb je:
- deel I, dit is het deel wat altijd bij de auto blijft, hierop staat de maten en gewichten, chassisnr ed.
- deel II, hierop staat jouw gegevens
- deel III (vroeger) of overschrijvingsbewijs, deze moet je hebben als je de auto op een andere naam wilt laten zetten
- deel I, dit is het deel wat altijd bij de auto blijft, hierop staat de maten en gewichten, chassisnr ed.
- deel II, hierop staat jouw gegevens
- deel III (vroeger) of overschrijvingsbewijs, deze moet je hebben als je de auto op een andere naam wilt laten zetten
Hoe dan?peter5GTTurbo schreef:Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
Turbo druk omlaag, ontsteking verlaten, en hardere klepzittingen laten monteren. Je snapt dat ie er niet harder van gaat 

Voor de 1000000ste keer...Douwe schreef:Vraagje mijn GTT heeft er een kat onderzitten. Maar in mijn papieren staat hier niks over. (Note ik heb een overschrijvingsbewijs en het deel wat op mijn naam staat that's it) Mag ik nu de kat eronder uithalen?

Op je papieren staat ECHT NIET of je er een kat onderhebt, hoogstens U9 of K6 wat betekend dat je auto stationair een bepaald CO gehalte moet hebben.
Na 1992 is er een katverplichting. Je kan dan heb je een oudere auto ten alle tijde je kat ertussen uit halen. Gtturbo's hebben geen kat en zullen die nooit hebben, en hadden ze er een dan hadden ze hem niet lang

Ik heb gisteren Nummer 18 op marktplaats gezet. WOEHOE!!!!
GTT te koop, lekkere nieuwe. Of was dat met aardbeien.. Moest even, alcohol van gisteren
GTT te koop, lekkere nieuwe. Of was dat met aardbeien.. Moest even, alcohol van gisteren

M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Ik durf het bijna niet te vragen....peter5GTTurbo schreef:De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.

Edit: heb het al gevonden trouwens
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... dvervanger
Wat dacht je van toen het boekje gemaakt werd hadden ze '98 alleen maar als gelode benzineDennis VK schreef:Ik durf het bijna niet te vragen....peter5GTTurbo schreef:De GT Turbo kan prima rijden op super ongelode benzine, hoewel ontworpen voor gelode benzine. Het is ook mogelijk de auto aan te passen voor het gebruik van normale ongelode benzine.In mijn onderhoudsboekje staat super 98...niks over lood...dus uh, wat doen jullie allemaal?
Edit: heb het al gevonden trouwens
http://www.renault-tuning.com/viewtopic ... dvervanger


gt turbo kan je alles tanken, behalve diesel.
vandaag mijn semperit 13 inch afgeschaft en vervangen door uniroyal 195/55.
die semperits zijn een stuk slechter geworden in de regen, vroeger waren ze veel beter kan ik me herinneren, nu is het glijden.
vandaag mijn semperit 13 inch afgeschaft en vervangen door uniroyal 195/55.
die semperits zijn een stuk slechter geworden in de regen, vroeger waren ze veel beter kan ik me herinneren, nu is het glijden.
En zeker geen duitse Benzin (RON 91)