Hallo lui ik zit hier met het idee om een Alpine turbo kop op een GT onderblok te plaatsen en dan er injectie op te bouwen.
Ik heb zo het vermoeden dat hier meer uit te halen is dan uit een standaard GT blok. (zie alpine project van boneless )
Deze kop heeft grotere kleppen dan een GT kop en heeft een in het midden geplaatste bougie.
Wie heeft de kennis om dit beter aan mij uit te leggen wat de voordelen zijn? en wie weet wat de compressie verhouding gaat doen met een alpine koppakking?
kop is zeker mooier dan gtt(sorry jongens) met de kop pakking moet je wel goed op letten dat je minimaal de de 1,9 mm dikke hebt. en het is natuurlijk een x-flow kop, inlaat links en uitlaat rechts.met de compressie gaat helemaal goed komen ,heb zo geen waardes, maar kan makkelijk!!gewoon doen!!!!!!!!!!
maar past die kop met spruitstukken wel in een GTT moterruimte. want bij 5 at zit het blok in de lengterichting. bij een 5 gtt zou het inlaat spruitstuk dan aan de schutbordkant komen en het uitlaat spruitstuk aan de radiatuer kant. dus ik weet niet of dat gaat passen.
Johan schreef:maar past die kop met spruitstukken wel in een GTT moterruimte. want bij 5 at zit het blok in de lengterichting. bij een 5 gtt zou het inlaat spruitstuk dan aan de schutbordkant komen en het uitlaat spruitstuk aan de radiatuer kant. dus ik weet niet of dat gaat passen.
Is dat niet net andersom? zoals bij een 16V blok, inlaat aan de voorkant, en uitlaat achter?
ik ben vanplan om zelf de uitlaat en inlaat spruitstuk te gaan lassen.. Inlaat zal ik hulp bij nodig hebben aangezien ik geen alu kan lassen. Ik wil de uitlaatspruitstuk zo maken dat de turbo op de orginele plek komt zodat ik de motor opbouw zo orgineel mogelijk kan houden.
Maar ik zou ook graag argumenten willen zien waarom ik dit persee wel zou moeten doen
Cross flow zou een betere flow moeten hebben en je uitlaatspruitstuk staat je inlaatspruitstuk niet zo heet te stoken. Plus je hebt meer ruimte om het inlaatspruitstuk wat efficienter te maken dan het standaard kl$%#@te GTT ding, en er een fors grote carb/ gasklep op te zetten.
Die kop staat ook erg hoog op Matijs' verlanglijstje dus als je het zelf niet gaat doen weet ik er wel iemand voor
De layout kan veel mooier worden met een crossflow, uitlaat zoals hij al liep met alle ruimte voor wat spaghettie en veel korter circuit van filter naar turbo, naar intercooler, naar inlaatzijde... Nice!
waar zit dit dan allemaal in? wat is de grote voordeel van crossflow?
In/uitlaat en kleppen/kanalen zijn groter. Inlaat word niet verwarmt door uitlaat kanaal. Bougie in het midden, weet niet of dat veel voordeel geeft maar denk het wel. Allen het squisvalk kan wel wat verbetering gebruiken, maar dat is op te lossen met een lasapparaad.
Wat zijn de nadelen? Ze hebben een nieuwe kop gebouwd, wat is er béter aan de gtt kop?
Hoe zit het met stoterstangen? Nokken as? Pas da? Heb je ook Uitlaat Inlaat Inlaat Uitlaat Uitlaat Inlaat Inlaat uitlaat? Dat moet ook maar effe uitkomen...
de alpine en alpine turbo is ook op basis van het c1j blok riel, dus dat gaat passen.
Alleen wat heb je nodig??
de kop
stoterstangen
tuimelaar as
kleppen deksel
en de Alpine ontsteking (die natuurlijk word ontdaan van zijn kontactpuntjes)
Alpine 1.9mm koppakking
andere spruitstukken
Abel schreef:de alpine en alpine turbo is ook op basis van het c1j blok riel, dus dat gaat passen.
de kop
stoterstangen
tuimelaar as
kleppen deksel
Alpine 1.9mm koppakking
andere spruitstukken
Abel schreef:de alpine en alpine turbo is ook op basis van het c1j blok riel, dus dat gaat passen.
de kop
stoterstangen
tuimelaar as
kleppen deksel
Alpine 1.9mm koppakking
andere spruitstukken
pak de onsteking van een at dan die heeft al geen contackt punten meer
maar een vergelijkbaar systeem als een gt
Ik ben niet gek, ik ben een VLIEGTUIG 3x5at ,R12 Break
Steven schreef:Mijn visie is dat je dan beter gewoon een 5 Alpine Turbo kunt kopen
ik denk het niet, tenzij voor onderdelen, abel is echt serieus, ik ken hem, als hij een vraag stelt is ie met denken al mijlenver verder, heeft het praktisch al uitgedokterd.
Steven schreef:Mijn visie is dat je dan beter gewoon een 5 Alpine Turbo kunt kopen
Een AT heeft de carburateur voor de turbo zitten, zodat die de brandstof weer fijn uit de lucht kan slingeren, nee dat is niet een ideaal startpunt voor tuning. Ze blijven wel erg leuk die ouwe 5-jes.
Een AT heeft de carburateur voor de turbo zitten, zodat die de brandstof weer fijn uit de lucht kan slingeren, nee dat is niet een ideaal startpunt voor tuning. Ze blijven wel erg leuk die ouwe 5-jes.
abel is een meester in het samenvoegen van onmogelijke dingen, ik heb er alle vertrouwen in.
zullen we een weddenschap doen ?
ik zeg ja hij redt het en zet 10 euro in.
Nee dat weet ik ook wel
maar je kan daar beter gewoon een GT carb of gewoon de dubelle delletjes van Matijs opfrotten of nog beter de injectie zoals Jeroen heeft gedaan.
Maargoed in je GT is misschien wel iets origineler/zeldzamer
abel is een meester in het samenvoegen van onmogelijke dingen, ik heb er alle vertrouwen in.
zullen we een weddenschap doen ?
ik zeg ja hij redt het en zet 10 euro in.
Ik doe wel mee, ik zeg ook dat hij het redt.
Ik heb met Matijs al een keer over een crossflow kop zitten bomen toen hij dat bedacht had en het lijkt me een erg goed, maar wel bewerkelijk plan. Mocht je het echt uit gaan voeren, houdt ons dan op de hoogte.
Waarom die van een Gt dan niet?? of is de klep lift danniet goed genoeg meer??
want dan kan ik dus net zo goed een alpine turbo blok in bouwen
In volgorde van toeneemende belangrijkheid:
- bij je nieuwe motorsetup zou je best een andere kleptiming willen.
- De grotere kleppen van een A kunnen een stuk meer lift gebruiken.
- (ik dacht dat de tuimelaarverhouding anders was)
- De in- en uitlaatkleppen zitten in een andere volgorde!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
als je toch wat meer lift wilt kan je gaan kijken voor een nokkenas van een dikke turbo
houd wel met alles even rekening dat de aandrijving van de dynamo en de waterpomp heel anders zijn als die van een gtt
gtt waterpomp en dynamo aan distributie zijde
at en 5a aan de vliegwiel zijde
Je kunt gewoon de gtt krukaspoelie en pomp blijven gebruiken. De nokkenas van een dikke turbo zou je zo kunnen gebruiken, die van een AT moet je inkorten.
Het wordt pas lastig als je een gtt nokkenas in een AT wilt gebruiken, dan moet je 'm verlengen.
Side-mounted chain-driven roller camshaft, in-line overhead valves (opposed overhead valves in the Alpine) operated by pushrods, rockers and tappets.
Weten jullie zeker dat je weg gaat komen met de nokkenstok?
Ik dacht dat een cross-flow kop per definitie een bovenliggende nokkenas heeft. De GTT heeft toch écht een onderliggende nokkenas. Ik weet echter helemaal niets van Alpine's dus kan me heel goed vergissen.
Ah, ik heb het al gevonden. De Alpine heeft eenLateral camshaft.
Side-mounted chain-driven roller camshaft, in-line overhead valves (opposed overhead valves in the Alpine) operated by pushrods, rockers and tappets.
Weten jullie zeker dat je weg gaat komen met de nokkenstok?
Ik dacht dat een cross-flow kop per definitie een bovenliggende nokkenas heeft. De GTT heeft toch écht een onderliggende nokkenas. Ik weet echter helemaal niets van Alpine's dus kan me heel goed vergissen.
Ah, ik heb het al gevonden. De Alpine heeft eenLateral camshaft.
onderliggend dus
Je kunt gewoon de gtt krukaspoelie en pomp blijven gebruiken. De nokkenas van een dikke turbo zou je zo kunnen gebruiken, die van een AT moet je inkorten.
Het wordt pas lastig als je een gtt nokkenas in een AT wilt gebruiken, dan moet je 'm verlengen.
dus het achterste stuk wat weer uit de motor steekt kun je afzagen bij een at nokken as?? zo dat hij hetzelfde is al die van een gt?
Mooi de moed zakte me al een stukje in de schoenen.
tja en een Turbo 1 of 2 nokken as vind je natuurlijk nergens (maxi turbo :droom modus:)