Remschijven 3 maanden geleden vervangen ---> weer krom

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
Serge1916V

Hey,

Nou heb dus 3 maanden geleden mijn voorste schijven vervangen omdat ze krom waren, dat voel je wel als je wat harder rijdt minstens 90 km/h dan begint het stuur te trillen als je remt.
Heb dus die schijven en blokken vervangen en het was opgelost.
Werd mij verteld dat er echt hard mee gereden(en geremd duhh) was en/of door de bergen gereden en flink geremt was. Maar heb dus echt geen gekke dingen gedaan.
Nu heb ik dus gister de auto op de krik gezet en nou blijkt dat volgens mij mijn remmen aanlopen terwijl ik niet rem. :(
Zijn het dan die zuigers in de remklauw die versleten zijn ?? Iemand hier ervaring mee ??
Help help...

Grtzzz
Serge
Laatst gewijzigd door Serge1916V op ma 23 aug 2004 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Remco_Rs
Contacteer:

Dat je remmen een beetje aanlopen,kan niet zo veel kwaad.Maar waarschijnlijk zitten je remblokken vast in hun zadels.als je dit wilt verhelpen,zal je je remklauw los moeten halen ,remblokken eruit.En dan het gedeelte waar je remblokken inzitten,afschuren+invetten met bv kopervet.zodat je remblokken weer gangbaar zijn.
Serge1916V

Dus remklauw eraf halen en dan remblokken eruit halen en daar alles goed schoonmaken en invetten!!

Ik zal het eens proberen....maar ben bang dat er toch iets niet goed meer is....

Want als je remmen aanlopen dan word alles heet! die schijven + blokken en als die remmen zo heet worden(te heet) dan kunnen die krom gaan trekken....toch ???
Remco_Rs
Contacteer:

Maar trilt hij dan weer met remmen? zoniet zorg dan gewoon dat ALLES gangbaar is.dus zowel de remblokken als de remklauw zelf(de glij pennen waar de klauw zich over kan bewegen )
Laatst gewijzigd door Remco_Rs op zo 22 aug 2004 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Serge1916V

inderdaad....hij trilt weer :( dus denk dat de schijven sowieso opnieuw vervangen moeten worden!

Schijven hebben net 3000 km gereden en weer krom.
Remco_Rs
Contacteer:

Laat ze afdraaien,hoef je ook geen nieuwe schijven :) stuk goedkoper dan nieuwe schijven,en het feit dat je schijven nog dik genoeg zijn,is het zonde om ze weer te vernieuwen.
Serge1916V

Kan dat ?? Wie kan schijven afdraaien ? welk bedrijf?
Dat scheelt inderdaad een hoop geld ja!
Remco_Rs
Contacteer:

Ik denk gewoon bij bv Lausulec/autowaard dat soort automatriaal zaken.Maar zorg natuurlijk wel dat alles gangbaar is he.want het heeft natuurlijk wel een oorzaak.Kan ook bv komen,doordat je met je voet je rempedaal ingedrukt houd bij stoplichten etc
Serge1916V

heb ik anders nooit last van gehad....zou wel toevallig zijn als het nu 2x achter elkaar en zo snel gebeurt.
Remco_Rs
Contacteer:

inderdaad,toevallig ja,zorg maar eerst dat alles in oorde is dus
-Remblokken (zijn ze gangbaar)
-Remklauw gangbaar (de glij pennen waar de klauw zich over kan bewegen )
-dan eventueel schijven dus afdraaien
En stel dat dat niet helpt ,zouden je naven krom kunnen zijn.Maar begin maar eerst met het begin ,voordat je hals over kop dingen gaat vervangen.Heb je trouwens zelf die schijven /blokken vervangen?
Serge1916V

nee...heb ik niet zelf gedaan, dacht dat je misschien speciaal gereedschap nodig had. Maar bleek dus achteraf niet zo te zijn.
Riël
Über-Spammer

En je wiellagers dan?

Sta je wel eens stil aan het stoplicht, met de rem erop? Da's ook niet zo goed.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Remco_Rs
Contacteer:

Wiellager ,zou kunnen maar dan gaat het ook gepaart met geluiden,dus denk niet dat dat het zou,denk dat hij eerst maar eens moet beginnen met het begin,voordat er hier weer 100 voorbeelden van woorden gegeven(met alle goede bedoelingen) waardoor hij waarschijnlijk de "de bomen door het bos " niet meer ziet :)
Riël
Über-Spammer

Ja maar de oorzaken die jij geeft geven me twijfels of de schijf daardoor krom is.

Trillen met remmen hoeft niet persé de schijf te zijn, ook is na 3 maanden een kromme schijf ERG raar, en zou van de vorige schijven het wiellager schade opgelopen kunnen hebben door het trillen.

Maargoed, we horen het wel.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Remco_Rs
Contacteer:

Riël schreef:Ja maar de oorzaken die jij geeft geven me twijfels of de schijf daardoor krom is.

Trillen met remmen hoeft niet persé de schijf te zijn, ook is na 3 maanden een kromme schijf ERG raar, en zou van de vorige schijven het wiellager schade opgelopen kunnen hebben door het trillen.

Maargoed, we horen het wel.
Ja inderdaad,zou goed kunnen.Naaf zou ook best krom kunne wezen.Maarja we hooren het wel :)
Serge1916V

Toen de schijven vervangen waren toen was alles goed!! Geen trilling helemaal niks! Ben naar italie gegaan(vorig jaar ook, toen waren en geen problemen) en toen hier nog wat gereden en toen was het trillen er weer als ik rem.

Ik houd eigenlijk nooit de rem in bij het stoplicht alleen als ik op een helling sta.
GerryTT

Heb ook nieuwe schijven en blokken gekocht en mij werd geadviseerd de eerste 600km rustig te remmen omdat ze anders kromtrekken. Klopt dit? Ik heb hier in dit verhaal nog niemand over horen praten :)
Marc01
Contacteer:

Riël schreef: Sta je wel eens stil aan het stoplicht, met de rem erop? Da's ook niet zo goed.
In sommige situaties wel, ik ben 2 jaar terug op de ring alkmaar aangereden van achter door een cinquecento en daarop weer een taximercedes, als ik mijn voet niet op de rem had gehad was ik dus op de auto voor mij geklapt en nu was alleen de fiat achter mij total loss :D

Vriend van mij heeft trouwens ook een keer gehad dat zn wiellager stuk is gegaan, bij hem kwam het door een tijdje rijden met een slecht gebalanceerd wiel, dus ik zou wel ff naar die lagers kijken, je hoort het nl niet altijd.
Bart V

GerryTT schreef:Heb ook nieuwe schijven en blokken gekocht en mij werd geadviseerd de eerste 600km rustig te remmen omdat ze anders kromtrekken. Klopt dit? Ik heb hier in dit verhaal nog niemand over horen praten :)
Dat klopt (Y)
-Ray-
Contacteer:

2 rondjes ijsselmeer met je linkervoet op de rem :D
Immer wieder die verdammte Holländer
Bart V

-Ray- schreef:2 rondjes ijsselmeer met je linkervoet op de rem :D
Heb je weer op het opel forum gezeten :p :wink:
Mrtn
Car: R5GTT

Bart V schreef:
-Ray- schreef:2 rondjes ijsselmeer met je linkervoet op de rem :D
Heb je weer op het opel forum gezeten :p :wink:
:lol: :lol:
Mrtn = Maarten
Serge1916V

REMCO-X schreef:inderdaad,toevallig ja,zorg maar eerst dat alles in oorde is dus
-Remblokken (zijn ze gangbaar)
-Remklauw gangbaar (de glij pennen waar de klauw zich over kan bewegen )
-dan eventueel schijven dus afdraaien
En stel dat dat niet helpt ,zouden je naven krom kunnen zijn.Maar begin maar eerst met het begin ,voordat je hals over kop dingen gaat vervangen.Heb je trouwens zelf die schijven /blokken vervangen?
Dit ga ik vanmiddag doen, na het werk.
bedankt voor de reacties!
Serge1916V

Zo,

Ik had dus nog steeds trilling in het stuur bij 120km/h Dus was gisteren naar een bedrijf gegaan die "blinde velgen" kon balanceren. Ik stond erbij en die wielen waren echt goed gebalanceerd.
Dus ik rijd daar weer weg en meteen naar de snelweg om dit te testen, blijkt de trilling gewoon nog erger geworden! (N)

Dus ben maar naar de dealer gegaan en heb daar maar eens met de chefwerkplaats geouwehoerd.

Dus de wielen waren wel te balanceren maar dan was er behoorlijke trilling in het stuur.
En de remschijven zijn weer krom.

Nu zei die chefwerkplaats bij de dealer dat dit zo goed als zeker de wiellager is die scheef(minimaal) in de fusee geperst is en dat ik daarom deze probs heb! (Y)
Maandag gaat ie weg en word het dus schijven afdraaien en nieuwe fusee + lager.
Ik hoop echt dat dit het is want ik word er echt gek van.
Ik houd jullie op de hoogte.

Grtzzz
Serge
Serge1916V

Zo vanmorgen de auto weggebracht.

Nu is het afwachten 8)
pierre

ik heb dit probleem ook gehad na het vervangen van wiellagers door een renault bedrijf.
de oorzaak is kromme naven of slingerende schijven door een onjuiste montage,werkwijze.
de trillingen openbaren zich meestal pas na enige duizenden kilometers.

nieuwe fusee en lagers is hardstikke duur en niet zinvol daar het de naaf is die vervangen moet worden inclusief lager.

afdraaien aan de wagen is goedkoper en aangezien er ook afgedraait wordt is het probleem 100 procent opgelost.

wie betaalt de rekening voor dit allemaal ?
Martin K

nog een goede manier om kromme
schijven tegen te gaan is gaten
laten boren voor betere koeling
dat werkt meestal erg goed!
Serge1916V

Heb de auto nu al een tijdje en geen garantie meer dus de kosten worden gewoon voor mijzelf.

Die schijven zijn niet krom, maar zijn scheef afgesleten, doordat de schijf scheef zit vergeleken met de remklauw.
Serge1916V

pierre schreef:ik heb dit probleem ook gehad na het vervangen van wiellagers door een renault bedrijf.
de oorzaak is kromme naven of slingerende schijven door een onjuiste montage,werkwijze.
de trillingen openbaren zich meestal pas na enige duizenden kilometers.

nieuwe fusee en lagers is hardstikke duur en niet zinvol daar het de naaf is die vervangen moet worden inclusief lager.

afdraaien aan de wagen is goedkoper en aangezien er ook afgedraait wordt is het probleem 100 procent opgelost.

wie betaalt de rekening voor dit allemaal ?

Inderdaad ja, want had voor de vakantie die schijven vervangen en ben toen naar italie op vakantie geweest, pas op de terug weg, zo'n 3000 km verder begon het getril stiekem terug te komen en werd dus steeds erger.

heb net de garage gesproken en de schijven zijn gevlakt maar er zat ik 1 schijf een minimale slingering. Denk toch dat dit het probleem is....hoop het in ieder geval.
Ik word er echt niet goed van :(
Word dus een nieuwe fusee en lager op gezet. Moet wel omdat bij mij de wielnaaf en fusee 1 stuk is.
Ze hadden zelfs 2 verschillende fusee's met bij behorende wiellager die erop kon.
pierre

wielnaaf en fusee zijn niet uit een stuk, echt onwaar,voor fase1 en 2 maakt niet uit.

de wielnaaf is een kleine schotelvormige disk die in de wiellager binnenring wordt geperst, in de naaf zit het asuiteinde bevestigd, de as maakt dus contact met de naaf en niet direkt met het lager.
de buitenring van het lager wordt in de fusee geperst.
op de wielnaaf zitten 4 gaten om de remschijf op te bevestigen.

fusee vervangen waar de veerpoot en spoorstang en wieldraagarm aan vast zitten en waar wielnaaf met lager ingeperst word is echt onzin, levert niets op, kost wel geld.
ook al is de fusee inderdaad krom, dit levert geen wielslingering en remschijfslingering op.
een kromme naaf wel omdat hier het wiel en remschijf aan draait.
de fusee is een statisch stuk metaal, de naaf is een draaiend stuk metaal.

maar bij afdraaien moet het probleem sowieso weg zijn.
Bart V

Laat ze anders de as van de naaf even meten. Kheb eens meegemaakt dat de naaf wat uitgesleten was, doordat er te lang met (extreme) speling rondgereden was. Resultaat is dat je binnen de kortste keren weer speling hebt. Het zaakje kan iets gaan "slingeren" en dat is een mogelijke oorzaak voor kromme schijven (er moet toch een oorzaak zijn) Vraag je garage dus specifiek op de naaf te letten als er eventueel een nieuw lager gemonteerd word.

Verder ben ik het met pierre eens, en is het vervangen van de fusee onzin. Naaf is gewoon los te bestellen, mocht dat de oorzaak zijn.

Succes
Serge1916V

Ik heb dit nadrukkelijk erbij gezegd, en als het goed is komen morgen dan eindelijk de spullen binnen.
Dus nog 1 nachtje wachten.......dan hoop ik dat het eindelijk opgelost is.
Eindelijk ook de auto weer terug, want kzit nu al 1,5 week zonder auto. kan je echt niks gaan doen, kan niet weg hehe :)
pierre

zonder auto kan een mens heel veel, tenzij je in de bush-bush woon, maar 't is hier geen Australie.
paulvanrooij
Car: Twingo GT
Contacteer:

Serge1916V schreef:Ik heb dit nadrukkelijk erbij gezegd, en als het goed is komen morgen dan eindelijk de spullen binnen.
Dus nog 1 nachtje wachten.......dan hoop ik dat het eindelijk opgelost is.
Eindelijk ook de auto weer terug, want kzit nu al 1,5 week zonder auto. kan je echt niks gaan doen, kan niet weg hehe :)
hé serge zijn je problemen nu eindelijk opgelost? ik zit met hetzelfde probleem..dus ben heel benieuwd wat bij jou nou de oorzaak was!
Serge1916V

pierre schreef:wielnaaf en fusee zijn niet uit een stuk, echt onwaar,voor fase1 en 2 maakt niet uit.
Klopt!! :)
Nou ik heb dus nog steeds hetzelfde probleeem! hehehe
Echt klote...
Ik bijna ten einde raad, ik ga gewoon heel de zooi voor vervangen.....dan moet het welgoed komen.
Ik ga in ieder geval beginnen met de stabilisatorstang +rubbers en draagarm +rubbers en ook nieuwe schijven en zit eraan te denken ook nieuwe remklauwen! wat stel dat die een beetje krom zijn.....dan slijten je remschijven echt scheef af.

Ik weet het ook niet meer zo.....
Maak me er ook niet meer druk om....begin ermee te leren leven 8)
Plaats reactie