ACT: 5 GT Turbo.

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Gesloten
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

slash schreef:maar hoe lang moet je m laten uitdraaien, na gewoon gebruik ? (dus niet na keihard blazen)
Paar seconden moet voldoende zijn. Hij moet ff doorsmeren, "tot rust komen".

Ik denk dat iedereen gewoon moet doen wat hemzelf het beste lijkt.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Droes
Berichten: 2060
Lid geworden op: zo 22 jun 2003 11:55
Locatie: België

Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Ik heb sinds gister dat de auto niet lekker loopt.
Soms bij stationair en constant gas houdt ie in en produceerd een pfffffffrrt (niet vd turbo) geluid wat gepaard gaat met trillen van het blok. Net of ie op 3 poten loopt.

Al gedaan;
- extra massakabel getrokken
- bougies nagekeken en 1 voor 1 los gehad met stationaire loop. wss precies het moment dat de auto het wel gewoon deed.
- ontstekingsunit omgewisseld.

Dit alles zonder succes, zelf verdenkt ik de bougies (pas 4000km oud) en origineel Volvo (hebben lange electrode).

Mss iemand suggesties??
Mrtn = Maarten
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Leon schreef:Poossie later op de Baljulaan te spijkenisse een zwarte R5 GT Turbo Phase II met een dimma kit er rond heen. Reed met engelse kenteken platen.

Die jongen die daar in reed, heeft die wagen net geimporteerd, ik heb mijn gt turbo ook gekocht bij hem, hij knapt hel dat ding voor me op voordat die van mij is :D

Ga vanavond kijken naar die gt turbo met dimma kit, beetje tof?
Ik ben benieuwd of hij de besturing ook ombouwt.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

Ik zal het vanavond is vragen, maar is dat niet verschrikkelijk veel werk?
Heerlijk weer een franse auto
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Hey lijkt me in ieder geval een behoorlijke klus..

Maar met het stuur aan de rechterkant lijkt het me ook niet echt verkoopbaar ondanks de dimmakit waar je van moet houden.

Misschien bouwt hij alles wel over naar een NL koets?
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

mogelijk mogelijk!!!! Maar ik ben er wel achter dat het iemand is die weet wat die doet met die gtt'tjes. Want hij stond me dingen en voorbeelden te vertellen, dat ik dacht "zit dat ook in een auto" dus het zal best goed komen met die "5 dimma" :worship:
Heerlijk weer een franse auto
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Wie is die persoon als ik vragen mag? Misschien ken ik hem wel.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Over het wel en niet uitdraaien. Veel onduidelijkheden en onwaarheden gaan rond over dit onderwerp.

Je hoort wel vaker dat de turbo gelijkmatig moet afkoelen anders gaat die scheuren. Ja, klopt gedeeltelijk, maar het afkoelen is voor een hele andere reden. De lagertjes van een turbo zijn voorzien van olietoevoer, als die loopt. Als je je motor uitzet, Stopt ook de toevoer. Lijkt mij logisch. Als je turbo dan nog loei warm is, wordt de olie erin ook warm. Zo warm dat die wel eens de neiging heeft om te verbranden wat dus je lagers en je levensduur niet echt te goed doen. Of je olietoevoer dermate dicht laat slippen dat je op den duur je turbo naar de haaien helpt door oil starvation.

Daarbij heeft Riël het al aangehaald. Het uitspinnen van je turbo. Je lagers zijn glijlagers en zijn afhankelijk van je olietoevoer. Nu draait je turbo nog met 40.000 rpm rond en jij trekt de steutel eruit. Turbo stopt dan niet meteen, en moet van 40.000 rpm terug komen naar 0 in glijlagers ZONDER olietoevoer. Lagers gaan je een leuk persoon vinden, trust me.

Zijn nog wel een paar dingen die ermee te maken hebben.
Persoonlijk rij ik gewoon de laatste km(ers) langzaam afhankelijk hoe ik heb gescheurd. En dan laat ik hem 10 sec tot max 1,5 minuut stationair lopen.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

Mrtn schreef:Ik heb sinds gister dat de auto niet lekker loopt.
Soms bij stationair en constant gas houdt ie in en produceerd een pfffffffrrt (niet vd turbo) geluid wat gepaard gaat met trillen van het blok. Net of ie op 3 poten loopt.

Al gedaan;
- extra massakabel getrokken
- bougies nagekeken en 1 voor 1 los gehad met stationaire loop. wss precies het moment dat de auto het wel gewoon deed.
- ontstekingsunit omgewisseld.

Dit alles zonder succes, zelf verdenkt ik de bougies (pas 4000km oud) en origineel Volvo (hebben lange electrode).

Mss iemand suggesties??
:p
Mrtn = Maarten
Michel S.
Berichten: 2932
Lid geworden op: ma 2 apr 2001 0:00
Locatie: Gulpen
Contacteer:

Mrtn schreef:Ik heb sinds gister dat de auto niet lekker loopt.
Soms bij stationair en constant gas houdt ie in en produceerd een pfffffffrrt (niet vd turbo) geluid wat gepaard gaat met trillen van het blok. Net of ie op 3 poten loopt.

Al gedaan;
- extra massakabel getrokken
- bougies nagekeken en 1 voor 1 los gehad met stationaire loop. wss precies het moment dat de auto het wel gewoon deed.
- ontstekingsunit omgewisseld.

Dit alles zonder succes, zelf verdenkt ik de bougies (pas 4000km oud) en origineel Volvo (hebben lange electrode).

Mss iemand suggesties??

Ik verdenk de bougie bij de waterpomp. Deze heeft het wat zwaarder dan de rest, en wil wel eens kapot gaan. Met Bosch bougies kon ik die vervangen om de 5000 km. NGK ging veel en veel beter.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

De bougies zijn voor de vakantie vervangen nadat die er ongeveer 10000km inzaten. Toen was het porselein vd bougie aan de waterpompzijde idd gebroken. Kheb nu oude bougies erin zitten welke ik altijd wel een tijd bewaar en hij rijdt stukken beter. Zal morgen even specifiek ernaar kijken.

Nog nooit gehoord dat die bougie het zwaarder zou hebben.... leg 's uit :)
Mrtn = Maarten
Roy
Moderator
Berichten: 6618
Lid geworden op: wo 28 mar 2001 0:00
Locatie: Zuid-Holland

Ik denk dat hij het over een GTT motor heeft :wink:
5 GT Turbo '88 GT5
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

hmmmm, mss is dat bij de 1700 motoren ook wel zo?

ben er zowiezo wel nieuwsgierig naar :)
Mrtn = Maarten
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Renault 5 GT turbo Bleu Sport
R(ay)Si
Berichten: 3030
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 20:37
Locatie: Beverwijk

Hmz...wassie nou maar blauw ;)

Zal em morgen eens bekijken :P
Alleen nog maar VW!
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

JA! :(

Nou, niet zat, 't is meer dat ik geen plek heb om er aan te sleutelen. De winter komt er weer aan en dan is de straat niet zo'n lekker plek om te klussen.

Ik ga denk ik op zoek naar een iets duurdere in betere staat of een cliotje 16v
R5 GT Turbo
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Succes! Maar een duurdere hoeft niet gelijk beter te zijn hè.. Geef niet te snel op joh!

Wat bedoelen ze in dit verhaal met een RDW keuring ivm het kentekenbewijs? Er zit namelijk al een NL kenteken op..
Ik dacht dat dat alleen hoefde te gebeuren als bij een ongeluk de papieren van de auto zijn ingenomen en bij het invoeren van een auto.

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... oek=5%20gt

Misschien geeft Jelmer zelf wel antwoord, kwam vroeger ook wel eens op het forum.

En die herkeuring binnen acht weken? Dacht altijd dat dat twee weken was..
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Marc01
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 14 jul 2004 7:06
Locatie: Egmond
Contacteer:

Chris schreef:Succes! Maar een duurdere hoeft niet gelijk beter te zijn hè.. Geef niet te snel op joh!
Dankje :)

Niemand hier interesse in een GTT, al is het maar voor onderdelen?
R5 GT Turbo
Martijnberk
Berichten: 830
Lid geworden op: di 23 okt 2001 0:00
Locatie: Lutjewinkel !
Contacteer:

ik zou je wel kunnen helpen, ik heb in lutjewinkel een garage waar je eventueel even je auto kan stallen/sleutelen en wil je ook wel helpen....

mijn cabrio is bijna klaar nl en kan dan naar buiten toe
antoine
Berichten: 7739
Lid geworden op: zo 19 jan 2003 17:51
Car: Renault Clio III RS
Locatie: mont chêne

Martijnberk schreef:ik zou je wel kunnen helpen, ik heb in lutjewinkel een garage waar je eventueel even je auto kan stallen/sleutelen en wil je ook wel helpen....

mijn cabrio is bijna klaar nl en kan dan naar buiten toe
(Y) (Y) :worship:
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Chris schreef:Succes! Maar een duurdere hoeft niet gelijk beter te zijn hè.. Geef niet te snel op joh!

Wat bedoelen ze in dit verhaal met een RDW keuring ivm het kentekenbewijs? Er zit namelijk al een NL kenteken op..
Ik dacht dat dat alleen hoefde te gebeuren als bij een ongeluk de papieren van de auto zijn ingenomen en bij het invoeren van een auto.

http://www.marktplaats.nl/markt/autos/r ... oek=5%20gt

Misschien geeft Jelmer zelf wel antwoord, kwam vroeger ook wel eens op het forum.

En die herkeuring binnen acht weken? Dacht altijd dat dat twee weken was..
Volgens mij krijg je dit als je je overschrijvingsbewijs kwijt bent geraakt...
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Nee hoor, je kunt dan bij het postkantoor een nieuwe aanvragen. Je krijgt dan een geheel nieuw kentekenbewijs, duplicaatcode verandert en je moet nieuwe platen kopen..
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Chris schreef:Nee hoor, je kunt dan bij het postkantoor een nieuwe aanvragen. Je krijgt dan een geheel nieuw kentekenbewijs, duplicaatcode verandert en je moet nieuwe platen kopen..
Is dat zo? Ook als je de rest van de papieren kwijt bent?
Chris
Erelid - Moderator - RvT
Berichten: 22029
Lid geworden op: za 3 mar 2001 0:00
Locatie: NL

Merijn schreef:
Chris schreef:Nee hoor, je kunt dan bij het postkantoor een nieuwe aanvragen. Je krijgt dan een geheel nieuw kentekenbewijs, duplicaatcode verandert en je moet nieuwe platen kopen..
Is dat zo? Ook als je de rest van de papieren kwijt bent?
Jep.
Renault 5 GT turbo Bleu Sport
Leon
Berichten: 1061
Lid geworden op: za 15 mei 2004 18:33
Locatie: Rockanje
Contacteer:

misschien een vraag naar de bekende weg, MAARRRR een 5 gt turbo fase 2 uit 89, wat voor benzine moet daar in?
met loodvervanger of 98 ongelood
Heerlijk weer een franse auto
Derby
Berichten: 627
Lid geworden op: wo 11 sep 2002 10:46
Locatie: Rotterdam

Gelood 98. Je betaalt de hoofdprijs, gefeliciteerd :( :evil:

Je kan ook afentoe ongelood tanken, 95 gaat ook goed als je maar je voet kan beheersen. Aangezien de beschikbaarheid van 98mlv in rap tempo slechter wordt.

Derby
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Op 98 ongelood kan je ook goed rijden heb ik me laten vertellen. :)
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Merijn schreef:Op 98 ongelood kan je ook goed rijden heb ik me laten vertellen. :)
jupz
rij ik op :)
superplus ;)
Johan
Berichten: 4179
Lid geworden op: do 13 dec 2001 0:00
Car: renault 5 gt turbo
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

is da niet slecht voor de kleppen. of doe je er nog loodvervanger bij??
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

tijd voor een gereviseerde cilinderkop met geharde klepzittingen... probleem opgelost... De originele R5 kop kan het trouwens ook wel aan hoor, het is echt niet zo dat na 20.000 km je kleppen er uit vallen :lol:
Bovendien is er een hardnekkig gerucht dat loodvervanger weer slecht is voor je turbo (iets chemisch in je uitlaatgassen dat het turbinewiel aanvreet), maar of dat waar is?...
-PAZ-
Über-Spammer
Berichten: 11268
Lid geworden op: vr 11 jun 2004 16:55
Locatie: ijzendijke

met mijn gtt is altijd 98 getankt en er dan los van dat loodvervanger bijgedaan, van die paarse vloeistof, is het aan te raden om dit te blijven doen?? met men vorige gtt tankte ik altijd gewoon 98 en nooit geen problemen mee gehad
R5GTT. Drive it like you stole it
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Johan schreef:is da niet slecht voor de kleppen. of doe je er nog loodvervanger bij??
er schijnt niet anders mee getankt te zijn

dus ik gooi er nix bij.
Steven
Berichten: 26862
Lid geworden op: za 22 dec 2001 0:00
Car: M536
Locatie: Alkmaar

Chris rijd al 7 jaar ongelood, verder rijd ik ook alweer een km-tje of 10.000 zonder.

Bovendien heeft Jeroen (Boneless) al eens gezegd dat MLV een veel hetere verbranding heeft (en dus ws. ook eerder pingelt?).

En als we toch over geruchten bezig zijn, de fase2 zou hardere klepzittingen hebben dan fase1.
En ookal zou mijn cilinderkop naar de klote gaan, kep er nog wel een paar liggen :)
Gebruikersavatar
Mrtn
Berichten: 4809
Lid geworden op: vr 23 aug 2002 9:00
Car: R5GTT
Locatie: Lelystad

het octaangehalte neemt toe met lood, dus de pingel blijft langer weg :)
Mrtn = Maarten
Gesloten