Vraag over een 5 Turbo
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Ik wil deze turbo op m'n swift gaan plaatsen,zou dat wat zijn ?
Doel is om op 1 bar te draaien met dus een 1300cc 16V,8.5CR.
Heeft ie een geintregeerde wastegate,is ie betrouwbaar,watergekoeld,dingen waar ik op moet letten,tips enz enz ...
Doel is om op 1 bar te draaien met dus een 1300cc 16V,8.5CR.
Heeft ie een geintregeerde wastegate,is ie betrouwbaar,watergekoeld,dingen waar ik op moet letten,tips enz enz ...
1 bar is wat teveel, begin maar eens met een 0.4 bar, dan vlieg je al. 1 bar krijg je de benzine niet geleverd etc etc.
Qua turbo lijkt het me een geschikt type inderdaad. Met of zonder waterkoeling, met is wel zo lekker. Wastegate en actuator zijn idd geintegreerd dus dat loopt dan ook wel los.
Qua turbo lijkt het me een geschikt type inderdaad. Met of zonder waterkoeling, met is wel zo lekker. Wastegate en actuator zijn idd geintegreerd dus dat loopt dan ook wel los.
vraag dit op een suzuki forum? daar zijn er wel een paar die met de turbo van een gtt rondrijden
hier o.a. http://www.suzukituningclub.nl/forum/
hier o.a. http://www.suzukituningclub.nl/forum/
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Randbezigheden zijn wel voor elkaar,alleen wil ik weten of ie ook 1 tot 1,5 bar kan leveren op m'n GTi ...
Evegoed bedankt voorje reply

-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Nee,die zijn er niet ....Alleen bij http://www.suzimaniacs.com zijn we met z'n 4én .Jasper16v schreef:vraag dit op een suzuki forum? daar zijn er wel een paar die met de turbo van een gtt rondrijden
hier o.a. http://www.suzukituningclub.nl/forum/

ff voor de duidelijkheid,ik heb al 2 jaar een turbo erop,alleen geeft ie maar 7psi.
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 5_full.jpg[/img]
Kijk maar ff bijme www,anders ff opme msn aub .

http://www.cardomain.com/memberpage/279392
Nee, 1 bar is de top voor de standaard gtt turbo, als je hem op de swift wil gebruiken. Als de turbo dat al uithoudt. Met die 16 kleppen en aanzienlijk meer toeren moet de turbo op 1 bar heel wat meer lucht wegpompen als bij de R5.RUBBERBURNER schreef:Randbezigheden zijn wel voor elkaar,alleen wil ik weten of ie ook 1 tot 1,5 bar kan leveren op m'n GTi ...Evegoed bedankt voorje reply
Vrees dattie veels te groot is voor een 1.3-tjerobclio16V schreef:Ik weet nog wel een vrijwel nieuwe aangepaste T28 te koop, komt van een Sunny GTI-R af.
Misschien is dat wel wat voor je??
Hij komt van de SR20DET 2 liter af (200SX S14, GTI-r), als je die op de CA18DET 1.8 zet van de 200SX S13 spoelt ie pas rond de 4000 rpm op.
Vrees dat ie op een 1.3 toch weinig nut zal hebben, gezien die nissanblokken ook redleijk hoogtoerig zijn.
Of hij moet wel heel zwaar aangepast zijn

-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Ze draaien 15,3 standaard op de 1/4 mijl,ach voor een ongblazen 1300 uit '86 ....pierre schreef:leuk, ik heb ook met een suzuki swift gti gereden, de eerste versie oktober 1986 tot juni 1987.
echt snel zonder turbo was ie niet.
Maar ik heb 'm opgehaald en het is een KKK k14 turbo zonder waterkoeling met verstelbare wastegate,en op 't typeplaatje staat IVECO .
D'r hing een label aan met renault 5,maar ik denk dat ie van een busje afkomt .
Vannavond post ik wel ff een foto .

-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Das waar,maar dat draaid ie op de helft van de druk van een 5Turbo al,dus dat gaat heel snel omhoog.Menno schreef:gewoon naar 't vermogen kijken, dan heb je een aardige indicatie.
De turbo van een 5je gaat tot zo'n 150-160 pk, daarboven is 't wat veel gevraagd.
Met je soez wil je vast wel meer,
Wij kunnen de vuistregel van 1 psi = 8 tot 10pk hanteren .En een 5 levert 14psi,das ...heel veel pk's ...
Letwel datwe met een injectie en 16V rijden die we zelf afregelen op de rollerbank,dus maximaal vermogen .

IVECO? Dan lijkt het mij dat het een Diesel turbo is, en daar ga je niet veel aan hebben. Het toerenbereik van een dieselturbo is compleet ongeschikt voor een benzinemotor.RUBBERBURNER schreef:Maar ik heb 'm opgehaald en het is een KKK k14 turbo zonder waterkoeling met verstelbare wastegate,en op 't typeplaatje staat IVECO .
D'r hing een label aan met renault 5,maar ik denk dat ie van een busje afkomt .
Vannavond post ik wel ff een foto .
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Zou kunnen,rij nu met een mitsubisi turbo,pajero turbo's werken ook prima op een swift,dus.. 
Heb er ook een turbo van een R5GTT op zitten, rij op 0,6 bar en gaat als een speer.
http://www.cartronic.nl/turbo205.htm

http://www.cartronic.nl/turbo205.htm
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Zo,gaaf project,ik ben nog nooit verder dan 0,35 bar gegaan omdat ik toenal over de 160pk ging !locals schreef:Heb er ook een turbo van een R5GTT op zitten, rij op 0,6 bar en gaat als een speer.![]()
http://www.cartronic.nl/turbo205.htm
Ik rijd nu met een bomb-proof blok,met JE zuigers 8.5:1 CR oa,dus wil nuwel verder gaan met de druk te verhogen naar 1 bar .

Mijn KKK lijkt wel enorm veel op jouw eerste turbo btw.
In plaats van dat je loopt te gissen en er lukraak wat tegen aan bout kan je ook gewoon berekenen wat je nodig hebt.
Bij een 1300cm³ motor met 1Bar laaddruk verpompt de motor (bij benadering) tussen de 2,5 (1000min-1) en 19,7lbs/min (8000min-1)(ponden lucht/ minuut) bij een drukverhouding van 2.2:1.
De compressor uitlaattemperatuur is rond de 130 graden Celsius. Daar koel je 65% vanaf naar 59 graden Celsius met een 65% intercooler.
Hoe beter de intercooler hoe meer vermogen... Een 15% betere intercooler bijvoorbeeld levert ongeveer 5% meer vermogen!!! De inlaatluchttemperatuur gaat dan naar 42 graden Celsius. (Zwaardere lucht - meer zuurstof -> meer peut erbij = meer power!)
Met deze gegevens kun je een compressormap invullen en bepalen of een bepaalde turbo geschikts is voor jouw applicatie...
De omstandigheden:
Ve = 80%
compressorrendement 65%
intercooler rendement 65%
1300cm³ slagvolume
Bij een 1300cm³ motor met 1Bar laaddruk verpompt de motor (bij benadering) tussen de 2,5 (1000min-1) en 19,7lbs/min (8000min-1)(ponden lucht/ minuut) bij een drukverhouding van 2.2:1.
De compressor uitlaattemperatuur is rond de 130 graden Celsius. Daar koel je 65% vanaf naar 59 graden Celsius met een 65% intercooler.
Hoe beter de intercooler hoe meer vermogen... Een 15% betere intercooler bijvoorbeeld levert ongeveer 5% meer vermogen!!! De inlaatluchttemperatuur gaat dan naar 42 graden Celsius. (Zwaardere lucht - meer zuurstof -> meer peut erbij = meer power!)
Met deze gegevens kun je een compressormap invullen en bepalen of een bepaalde turbo geschikts is voor jouw applicatie...
De omstandigheden:
Ve = 80%
compressorrendement 65%
intercooler rendement 65%
1300cm³ slagvolume
[img]http://www.wcengineering.com/articles/th/t3-50.jpg[/img]
Trek een lijn bij 2.2 drukratio van 2.5 tot 20lb/min.
Dan zie je dat je pas binnen de map zit bij 10pond per minuut. Dat verpompt je motor pas bij 4000min-1 met 1Bar turbodruk! Dat betekent dat je motor pas begint op te spoelen na 4000min-1 als veilige gok.
Dus onder 4000min-1 levert je motor waarschijnlijk bijna geen trekkracht met deze specifieke turbo maar richting het maximum toerental uiteraard wel. Ook heeft deze turbo nog tuningpotentieel.
Een bijkomend voordeel is dat de turbo waar ie lucht moet leveren ook in een hoog rendementsgebied draait. Dit levert wat lagere inlaatluchttemperaturen op. Maar ik zal niet te ver uitweiden om de discussie niet te vertroebelen.
Deze turbo is niet geschikt voor dagelijks verkeer, dragracerij zou gaan maar er zijn betere alternatieven.
Dit is uiteraard maar een voorbeeld! En ik zet de materie hier uitermate versimpeld neer! Ik neem wat shortcuts zogezegd.
Trek een lijn bij 2.2 drukratio van 2.5 tot 20lb/min.
Dan zie je dat je pas binnen de map zit bij 10pond per minuut. Dat verpompt je motor pas bij 4000min-1 met 1Bar turbodruk! Dat betekent dat je motor pas begint op te spoelen na 4000min-1 als veilige gok.
Dus onder 4000min-1 levert je motor waarschijnlijk bijna geen trekkracht met deze specifieke turbo maar richting het maximum toerental uiteraard wel. Ook heeft deze turbo nog tuningpotentieel.
Een bijkomend voordeel is dat de turbo waar ie lucht moet leveren ook in een hoog rendementsgebied draait. Dit levert wat lagere inlaatluchttemperaturen op. Maar ik zal niet te ver uitweiden om de discussie niet te vertroebelen.
Deze turbo is niet geschikt voor dagelijks verkeer, dragracerij zou gaan maar er zijn betere alternatieven.
Dit is uiteraard maar een voorbeeld! En ik zet de materie hier uitermate versimpeld neer! Ik neem wat shortcuts zogezegd.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Bij 4000 toeren vindt ik al heel snel,letwel dat de standaard motor bij 5600 toeren maar 113Nm levert !!
Mijn td04 spoelt nu redelijk snel op,maar komt boven 5000 toeren tekort,en hij kan gerust tot 7500.
Als ik 't zo lees is dit de perfecte turbo voor mij .
Bedankt voor jullie reacties,zal snel ff wat foto's online gooien van de turbo .


Mijn td04 spoelt nu redelijk snel op,maar komt boven 5000 toeren tekort,en hij kan gerust tot 7500.

Als ik 't zo lees is dit de perfecte turbo voor mij .

Bedankt voor jullie reacties,zal snel ff wat foto's online gooien van de turbo .
RUBBERBURNER schreef:Mijn td04 spoelt nu redelijk snel op,maar komt boven 5000 toeren tekort
Matijs schreef:Het toerenbereik van een dieselturbo is compleet ongeschikt voor een benzinemotor.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
hahahaha,je hebt niet goed gelezen.Ik heb een turbo van een mitsubisie 3000GT,das een 3liter twinturbo,benzine wel te verstaan,alleen geeft die maar maximaal 7,5psi.Nou is dat voor een standaard motor prima hoor,maar ik heb nu een motor gekocht die voor turbo opgebouwd is,en dus lagere compressie heeft waardoor deze turbo nietmeer volstaat .
Er zijn 2 GTi's die met een tdo4 (bijde andere trim dus) van een pajero rijden,de 1 kan 'm tot 11psi opschroeven,en de ander tot 8,5psi.
Er zijn 2 GTi's die met een tdo4 (bijde andere trim dus) van een pajero rijden,de 1 kan 'm tot 11psi opschroeven,en de ander tot 8,5psi.
owkeej 
En die Pajero is ook geen diesel dan? Ik vond het al zo stom.

En die Pajero is ook geen diesel dan? Ik vond het al zo stom.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Pajero's zijn diezels idd ....
Maakt blijkbaar niet veel uit .Zij (pajer's) werken ook met veel grotere cilinderinhoud,wij(swift gti) weer met hogere toeren,en ze draaien echt prima,nix anders dan mijn "benzine" td04 .
Maakt blijkbaar niet veel uit .Zij (pajer's) werken ook met veel grotere cilinderinhoud,wij(swift gti) weer met hogere toeren,en ze draaien echt prima,nix anders dan mijn "benzine" td04 .
Met de juiste turbokeus moet 2500min-1 mogelijk zijn. In ieder geval 3000min-1.RUBBERBURNER schreef:Bij 4000 toeren vindt ik al heel snel,letwel dat de standaard motor bij 5600 toeren maar 113Nm levert !!![]()
Dit is zeker niet de perfecte turbo!RUBBERBURNER schreef:Mijn td04 spoelt nu redelijk snel op,maar komt boven 5000 toeren tekort,en hij kan gerust tot 7500.Als ik 't zo lees is dit de perfecte turbo voor mij .
Bedankt voor jullie reacties,zal snel ff wat foto's online gooien van de turbo .

Waarom maar een 0.5Bar maximaal? Met wat modificaties aan de actuator moet die turbo toch op te schroeven zijn?RUBBERBURNER schreef:hahahaha,je hebt niet goed gelezen.Ik heb een turbo van een mitsubisie 3000GT,das een 3liter twinturbo,benzine wel te verstaan,alleen geeft die maar maximaal 7,5psi.Nou is dat voor een standaard motor prima hoor,maar ik heb nu een motor gekocht die voor turbo opgebouwd is,en dus lagere compressie heeft waardoor deze turbo nietmeer volstaat.
En SR20 gasklep? Nissan SR20 neem ik aan? Vertel eens wat meer over je auto en de motorisering! En is de geclaimde 200pk gemeten?
Van een Dieselpajero en wat voor turbo precies?RUBBERBURNER schreef:Er zijn 2 GTi's die met een tdo4 (bijde andere trim dus) van een pajero rijden,de 1 kan 'm tot 11psi opschroeven,en de ander tot 8,5psi.
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Eerst even wat foto's van de turbo die ik gekocht heb :
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 7_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 8_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 9_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 0_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 1_full.jpg[/img]
Weten jullie ook eventuele prijzen van deze turbo ?!
Moet zeggen dat ie er heel erg nieuw uitziet.Duidelijk niet lang gebruikt,schijnt ook uit een platgereden 5GTTurbo te komen werd erbij verteld ....
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 7_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 8_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 9_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 0_full.jpg[/img]
[img]http://memimage.cardomain.net/member_im ... 1_full.jpg[/img]
Weten jullie ook eventuele prijzen van deze turbo ?!
Moet zeggen dat ie er heel erg nieuw uitziet.Duidelijk niet lang gebruikt,schijnt ook uit een platgereden 5GTTurbo te komen werd erbij verteld ....
-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
Jullie zijn de 5 loony's ,ik niet !?
Vertel 't me maar....

Vertel 't me maar....

-
- Berichten: 169
- Lid geworden op: za 1 sep 2001 0:00
- Locatie: Den Oever (N.H)
- Contacteer:
size : K14 85454967580750786964enz
serial: 95 140 0395
part no 14 970 ?
En het is dus een KKK Turbo ....
serial: 95 140 0395
part no 14 970 ?
En het is dus een KKK Turbo ....
