renault express accu probleem

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
botsai

Hallo allemaal,

Weet iemand wat er met mijn express aan de hand is?
Het betreft een 1.9d uit 92'

Mijn accu loopt leeg, het ging van kwaad tot erger binnen een week. Na opladen aan de acculader kon ik de auto weer een paar keer starten, maar na een tochtje in het donker te hebben gemaakt met de lichten aan is de accu finaal leeggeraakt.
Als ik hem start met startkabels doet hij het ook niet meteen, na een poosje (+/- 10 minuten) de startkabels erop krijg ik hem weer gestart. Het lijkt me geen dynamo probleem, en de accu lijkt me ook in orde. Iemand een idee wat er mogelijk nog meer mis kan zijn?
Riël
Über-Spammer

Toch dynamo probleem :)

Even nameten met lopende motor, je moet 13.5 of meer volt meten.

Accu kán ook slecht zijn.
Laatst gewijzigd door Riël op di 7 sep 2004 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

1. probeer eens een andere accu.
2. meet de spanning eens die je dynamo levert. moet +- 14v zijn.
3. je hebt ergens een vreselijke lekstroom. die je accu in een zeer korte tijd leegtrekt. maar ik verdenk de andere 2.
Thadarkraven
Contacteer:

Ik ga mee met de dynamo...
-ff laadstroom meten, met lopende motor dus.
-ff lekstroom controleren, min-pool eraf en dan
meten tussen min-pool van de accu en de min-kabel
zeg maar met een amperemeter. Hierbij alle verbruikers uit en dan mag je max een stroom van
50 mA meten
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Hier heb ik ook heel lang mee geworsteld. Uiteindelijk bleek het de combinatie dynamo-accu te zijn. De dynamo was kapot en laadde de accu niet goed op (maar voor de helft), en de accucellen waren gebogen. Nu er een andere dynamo en een nieuwe accu(belangrijk: accu dus niet van de sloop, dynamo is meestal geen probleem) in zit is het weer perfect in orde.

Het rijden en toch leegraken van de accu betekent dat het zeker weten je dynamo is: tijdens het rijden hoort de dynamo namelijk op te laden. Als je de dynamo vervangt en het is dan over, ben je klaar, anders moet je de accu ook nog vervangen en dan moet je gewoon goed kunnen rijden en starten.

En het probleem van niet goed starten met startkabels: koop nieuwe kwaliteitskabels. Mijn kabels waren ook bagger, en de kabels van iemand anders werkte wel.
Riël
Über-Spammer

Die laatste tip is een gouden tip.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
botsai

Er is onlangs een gereviseerde dynamo ingestopt (tsja...) mijn eerste vermoeden was dat die naar de haaien zou zijn - nogmaals het ging van kwaad tot erger - tot nu helemaal niks meer.
Het vage is: dat als ik hem met startkabels start hij ook geen sjoege geeft, maar dat zou dus aan de startkabels kunnen liggen.

Ik ga er eens mee aan de slag, bedankt allemaal. Ik laat wel weten hoe het loopt!
botsai

Zoals beloofd het verslag;

Ik ben eerst even gaan kijken of de accu het deed en die was nog prima in orde. Op naar de sloop, alwaar ik voor 40 euro een dynamo heb gekocht.
Na veel gehannes de oude eruit, en de nieuwe erin (tip voor degene die het ook ooit eens wil proberen: koppel je accu los, scheelt een flinke vonkenregen als je de dynamo gaat losschroeven)
De oude eruit was meer gedoe dan de nieuwe erin, starten - BANG! Helemaal de oude, hij start ook weer in 1 keer zoals voorheen.
Ik ben reuzeblij,

bedankt voor jullie tips

vroem!
(F)
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Dus... :)
Altijd als je iets in de buurt van elektrische onderdelen gaat sleutelen, altijd accu loskoppelen, de vonkenregen kan er toe leiden dat de accu dood gaat hoor!
Mrtn
Car: R5GTT

Zitten de PLUSSEN op je startmotor goed vast?? deze maken deel uit van het laadcircuit :)
Mrtn = Maarten
Plaats reactie