Hoi allemaal, jullie kunnen mij vast helpen.
IK heb 3 dagen geleden een Clio gekocht uit '92 (1.4 RT) maar de koelvloeistof is helemaal bruin en die schijnt blauw te moeten zijn.
Nu is het volgens de verkoper zo, dat bijna elke Clio bruine koelvloeistof krijgt aangezien de onderplaat van gietijzer is en na verloop van tijd gaat roesten.
Of misschien zit er water in wat nog erger gaat roesten?
Ik denk bij mezelf laten we het bovenstaande hopen, want het kan toch ook de koppakking zijn die versleten of kapot is?
Hopelijk kunnen jullie me helpen, ben namelijk echt een leek op autogebied.
-Geen witte rook, soms wel zwart maar alleen als ik flink heb gereden.
-Zuipt weinig olie.
Bruine koelvloeistof bij Renault Clio 1.4 RT,
even de slang bij de radiateur loshalen zodat alles eruit stroomt (opvangbak eronder), tuinslang erin steken en even laten doorspoelen tot er weer wat schoner water uitkomt. Daarna met de mond even doorblazen om het overtollige water eruit te krijgen, slang bevestigen en opnieuw vullen met schone koelvloeistof. Eens in de 2jaar even verversen is het best.
En de verkoper heeft gelijk, het is inderdaad roest. Maar niets om je zorgen over te maken hoor.
Veel plezier d'rmee
(koelvloeistof heb je trouwens in vele kleuren, probeer de kleuren niet te mengen als het even kan. Behalve als het echt niet kan, sommige kleuren willen bijten, zoals rood bij andere kleuren...
stel je even voor in het topic 'wie is wie'
En de verkoper heeft gelijk, het is inderdaad roest. Maar niets om je zorgen over te maken hoor.
Veel plezier d'rmee

(koelvloeistof heb je trouwens in vele kleuren, probeer de kleuren niet te mengen als het even kan. Behalve als het echt niet kan, sommige kleuren willen bijten, zoals rood bij andere kleuren...
stel je even voor in het topic 'wie is wie'
Mrtn = Maarten
meter mag hoger 3/4, lampje mag niet gaan branden, koelvin slaat dan aan.
Bruine drab aftappen en vervangen door nieuwe groene,blauwe of kleurloze koelvloeistof.
Neem goede met een vorstbeveiliging tot -27 graden.
als koppakking lek is gaat de motor koken, dat merk je snel, dus dat is het niet.
Bruine drab aftappen en vervangen door nieuwe groene,blauwe of kleurloze koelvloeistof.
Neem goede met een vorstbeveiliging tot -27 graden.
als koppakking lek is gaat de motor koken, dat merk je snel, dus dat is het niet.
-
- Berichten: 993
- Lid geworden op: za 5 apr 2003 19:25
- Locatie: Apeldoorn
jah is bijna standaard bij clio's!
De mijne had dat ook en heb ik na vervanging van mn radiator ververst, en twee maand later nog eens..nu blijft ie groen!
De mijne had dat ook en heb ik na vervanging van mn radiator ververst, en twee maand later nog eens..nu blijft ie groen!

die bruine troep kwam er bij mij ook uit. Alles mooi vervangen half jaartje terug, pico bello in orde! Had nu alleen mijn thermostaat kapot, dus nieuwe gehaald bij mr renault, nieuwe koelvloeistof...mooi boeltje weer in orde gemaakt. Hij doet het weer prima, maar hij wordt nu wat aan de warme kant zeg maar. Hij staat op 'elf' uur zeg maar, als je rijd gaat t goed, sta je half minuutje stil, slaat de koelfan aan. Niet echt geweldig dus. Wilde een koudere hebben, maar die bestaan niet volgens de garage en brezan kan ze ook niet leveren. Die ik nu heb is 91 graden, heb enigste alternatief is 89 graden van een diesel, maar ja, dat schiet ook niet op.
bovendien loopt mijn olietemperatuur op de snelweg bij iets van 140 op tot bijna 110 graden, ook wat warm als je kijkt hoe het ervoor zat. Iemand een idee? Er zit nix verstopt oid, gewoon last van een kapotte thermostaat...
bovendien loopt mijn olietemperatuur op de snelweg bij iets van 140 op tot bijna 110 graden, ook wat warm als je kijkt hoe het ervoor zat. Iemand een idee? Er zit nix verstopt oid, gewoon last van een kapotte thermostaat...
-
- Berichten: 414
- Lid geworden op: do 28 mar 2002 0:00
- Locatie: 5^o 34' 26" OL 51^o 15' 2" NB
- Contacteer:
Bruine koelvloeistof is bekend bij alle cleon onderblokken. Komt schijnbaar door de cilinderbussen. Deze roesten idd. Een verhoogde temperatuur hangt hiermee samen omdat je systeem vervuilt en er bezinksel in je radiateur komt. Het kan zelfs voorkomen dat slangen vernauwingen gaan vertonen. De enige goede oplossing is goed schoonmaken. Dus oude vloeistof eraf, water erin met een blokje vaatafwasmiddel. Na enkele ritten de handel weer aftappen en nieuwe koelvloeistof erin en je hebt weer een mooi schoon systeem. Veel succes.
Vacuum?? Hogedruk bedoel je!Mrtn schreef:wat bedoel je? het niveau in je expansievat??
die staat onder vacuum, dus pas met losdraaien als de motor warm is geweest. Dan spuit idd alles eruit en 90graden is best warm op je huid

bij vaccum heb je ook platte slangen. en volgens mij zet warme lucht uit en krimpt het niet
Je hebt bij de reno-dealer ook een 3 hoekig groen flesje. Kost wel iets van 15 euro oid, maar tis een of ander agressief zuur. Is van Form ofzo.Stefan S. schreef:Dat kende ik nog niet, kan dit geen kwaad?da-goof schreef:een blokje vaatafwasmiddel
Je laat je motor warmdraaien, flikkert het spul erin, 10 minuten laten lopen en de roestblokken komen eruit bij het spoelen!
Anders heb je bij de Brezan ook van die goedjes, alleen is dat in poedervorm en moet je er 12 tot 24 uur mee rijden, iets minder agressief, maar werkt ook goed (na een tijdje heb je echt bruine drap in je koelvaatje)
fosforzuur, wordt ook gebruikt om een koffieautomaat te ontkalken.Steven schreef:Je hebt bij de reno-dealer ook een 3 hoekig groen flesje. Kost wel iets van 15 euro oid, maar tis een of ander agressief zuur. Is van Form ofzo.Stefan S. schreef:Dat kende ik nog niet, kan dit geen kwaad?da-goof schreef:een blokje vaatafwasmiddel
Je laat je motor warmdraaien, flikkert het spul erin, 10 minuten laten lopen en de roestblokken komen eruit bij het spoelen!
Anders heb je bij de Brezan ook van die goedjes, alleen is dat in poedervorm en moet je er 12 tot 24 uur mee rijden, iets minder agressief, maar werkt ook goed (na een tijdje heb je echt bruine drap in je koelvaatje)
volgens mij vreten er gaten in je radiateur of cylinderkop en motorblok, vandaar die blokken die eruit komen ?
wat er eerst in zat, kan ik er dus niet uithalenTom schreef:gaatje boren in thermostaathuis?? weet niet of het kan helpen bij een clio?
Maar wat voor temp. zat er dan hiervoor in?

Dit is dus het proberen verhelpen van een symptoom, niet van het probleem. Ik zie wel vaker dat mensen een koudere thermostaat willen hebben, maar eigenlijk komt het er bijna altijd op neer dat de koeling niet goed genoeg is.~Haas~ schreef:die bruine troep kwam er bij mij ook uit. Alles mooi vervangen half jaartje terug, pico bello in orde! Had nu alleen mijn thermostaat kapot, dus nieuwe gehaald bij mr renault, nieuwe koelvloeistof...mooi boeltje weer in orde gemaakt. Hij doet het weer prima, maar hij wordt nu wat aan de warme kant zeg maar. Hij staat op 'elf' uur zeg maar, als je rijd gaat t goed, sta je half minuutje stil, slaat de koelfan aan. Niet echt geweldig dus. Wilde een koudere hebben, maar die bestaan niet volgens de garage en brezan kan ze ook niet leveren. Die ik nu heb is 91 graden, heb enigste alternatief is 89 graden van een diesel, maar ja, dat schiet ook niet op.
bovendien loopt mijn olietemperatuur op de snelweg bij iets van 140 op tot bijna 110 graden, ook wat warm als je kijkt hoe het ervoor zat. Iemand een idee? Er zit nix verstopt oid, gewoon last van een kapotte thermostaat...
Dat je bijna geen thermostaten kan krijgen die kouder zijn heeft een reden, motoren zijn ontworpen om te werken bij bepaalde bedrijfstemperaturen en bij voorkeur hebben alle elementen en vloeistoffen ongeveer dezelfde temperatuur, meestal iets boven de 100 graden C. Als je nou een themostaat erin zit die koeler is ên je koelsysteem is in orde/aangepast aan de eisen dan koelt dat systeem veel te hard, waardoor het koelwater maar iets van bijvoorbeeld 80 C wordt en dus de passingen in je motor niet optimaal zijn, er spanningen op gaan treden door temperatuur verschillen, met een hoger verbruik, slechtere prestaties en een hoger slijtage tot gevolg. Niet goed dus

Als je motor overmatig warm wordt en je thermostaat blijkt gewoon zijn werk goed te doen (is erg makkelijk te controleren onder het genot van een kopje thee

Succes ermee!

lekker doorrijden, er is weinig aan de hand.
hoe meer je op een zgn probleem gaat letten, hoe meer je ervan overtuigt raakt dat er ook een probleem is.
in de zomer slaat de koelvin sowieso snel aan, vanwege het warme weer, dus dit is oke.
hoe meer je op een zgn probleem gaat letten, hoe meer je ervan overtuigt raakt dat er ook een probleem is.
in de zomer slaat de koelvin sowieso snel aan, vanwege het warme weer, dus dit is oke.
Bij mijn GTE met nieuwe radiateur en vloeistof staat de meter bij gewoon gebruik altijd halverwege het derde van de vier segmenten en bij warm weer en in de stad (eindhoven stoplichtstadpierre schreef:lekker doorrijden, er is weinig aan de hand.
hoe meer je op een zgn probleem gaat letten, hoe meer je ervan overtuigt raakt dat er ook een probleem is.
in de zomer slaat de koelvin sowieso snel aan, vanwege het warme weer, dus dit is oke.

Bij een 19 16V (dus waarschijnlijk een clio ook) slaat de fan na het rijden altijd aan als het koelwatertemp boven de 105 C is, wat dus eigenlijk altijd wel is even gereden hebt. Dat is de antiperculatie regeling.
De verkoper had beter kunnen zeggen dat de eigenaar te belazerd was om op tijd de koelvloeistof te verversen.Shaggy schreef:Nu is het volgens de verkoper zo, dat bijna elke Clio bruine koelvloeistof krijgt aangezien de onderplaat van gietijzer is en na verloop van tijd gaat roesten.
Of misschien zit er water in wat nog erger gaat roesten?
Er zit namelijk een anti corrosie toevoeging in de koelvloeistof die langzaam uitgewerkt raakt. Dus als je niet binnen de door Renault voorgeschreven termijn je koelvloeistof ververst begint je blok van binnen uit te roesten...
En of dat erg is? Renault heeft het blok op de cruciale plekken in ieder geval dik genoeg gemaakt. Maar je waterpomp houdt niet zo van roestwater (er zit ook een smeermiddel in verse koelvloeistof) dus reken in ieder geval op verhoogde waterpompslijtage.
Nog een prachtig voorbeeld hoe je met het niet onderhouden van je auto jezelf in je portemonnaie naait...

snap helemaal wat je bedoelt en ben t er ook roerend mee eens, maar als het eerst allemaal goed verliep, nix aan de hand en alles perfect, waarom zou er dan ineens na het overlijden van mijn thermostaat ook een probleem zijn met mijn slangen, waterpomp of iets dergelijks! Ik heb de afgelopen 11 maanden drie keer mijn koelvloeistof vervangen aangezien dit te lang niet is gedaan door de vorige eigenaar, en steeds ging het perfect, alleen na het vervangen van de thermostaat is het minder...das toch vaag?Calle schreef:Dit is dus het proberen verhelpen van een symptoom, niet van het probleem. Ik zie wel vaker dat mensen een koudere thermostaat willen hebben, maar eigenlijk komt het er bijna altijd op neer dat de koeling niet goed genoeg is.~Haas~ schreef:die bruine troep kwam er bij mij ook uit. Alles mooi vervangen half jaartje terug, pico bello in orde! Had nu alleen mijn thermostaat kapot, dus nieuwe gehaald bij mr renault, nieuwe koelvloeistof...mooi boeltje weer in orde gemaakt. Hij doet het weer prima, maar hij wordt nu wat aan de warme kant zeg maar. Hij staat op 'elf' uur zeg maar, als je rijd gaat t goed, sta je half minuutje stil, slaat de koelfan aan. Niet echt geweldig dus. Wilde een koudere hebben, maar die bestaan niet volgens de garage en brezan kan ze ook niet leveren. Die ik nu heb is 91 graden, heb enigste alternatief is 89 graden van een diesel, maar ja, dat schiet ook niet op.
bovendien loopt mijn olietemperatuur op de snelweg bij iets van 140 op tot bijna 110 graden, ook wat warm als je kijkt hoe het ervoor zat. Iemand een idee? Er zit nix verstopt oid, gewoon last van een kapotte thermostaat...
Dat je bijna geen thermostaten kan krijgen die kouder zijn heeft een reden, motoren zijn ontworpen om te werken bij bepaalde bedrijfstemperaturen en bij voorkeur hebben alle elementen en vloeistoffen ongeveer dezelfde temperatuur, meestal iets boven de 100 graden C. Als je nou een themostaat erin zit die koeler is ên je koelsysteem is in orde/aangepast aan de eisen dan koelt dat systeem veel te hard, waardoor het koelwater maar iets van bijvoorbeeld 80 C wordt en dus de passingen in je motor niet optimaal zijn, er spanningen op gaan treden door temperatuur verschillen, met een hoger verbruik, slechtere prestaties en een hoger slijtage tot gevolg. Niet goed dus.
Als je motor overmatig warm wordt en je thermostaat blijkt gewoon zijn werk goed te doen (is erg makkelijk te controleren onder het genot van een kopje thee) dan zou ik gaan zoeken naar de echte oorzaak en dat proberen op te lossen. Bijv. een verstopte/vieze/versleten radiateur, slechte slangen, versleten waterpomp of te oude koelvloeistof (al is die in jou geval net nieuw, maar hij zat er wel al veel te lang in, ik houd persoonlijk max een jaar of iets van 20dkm aan)
Succes ermee!
Deeeee meters van renault zijn Stront stront stront 
Als alles goed loopt, temp blijft constant, fan slaat aan, zou ik me vooralsnog niet teveel zorgen maken. WIjzertjes wijzen ook maar wat.

Als alles goed loopt, temp blijft constant, fan slaat aan, zou ik me vooralsnog niet teveel zorgen maken. WIjzertjes wijzen ook maar wat.
zal wel gewoon een mierenn**ker zijn dan, maar wil gewoon dat het wordt zoals het was... 
