Gisteravond had ik bij thuiskomst van mijn werk m'n stadslichten laten branden. Na 5 uur (dus om half elf) kwam iemand me dit zeggen. Ik vlug erheen maar het was al te laat...Auto van m'n vriendin ernaast en probleem was weer opgelost. Nu is het zo dat sinds 2 maanden de auto lastig start (de garage zegt dat het met de gasinstallatie te maken heeft).
Kan het niet zo zijn dat de accu aan het eind van z'n leven is? Ik vind 5 uur op stadslichten nogal kort om leeg te raken. Kan ik de accu met een multimeter op een bepaalde manier doormeten? zo ja: Hoe?
Tevens nog een bijkomende vraag:
Stel, in je auto is een accu van 65A voorgeschreven. wat kan het dan voor kwaad dat je er b.v. een 75 of 80A accu inzet? Word ie dan lui of zijn er andere dingen waardoor dat niet gaat?
Thanx in advance
Peter.
Accu doormeten/testen
Wat voor een auto gaat het om??? 75 of 80 ah accu's worden doorgaans alleen toegepast op 4 cilinder dieselmotoren, omdat die een hoger startvermogen nodig hebben. In bijvoorbeeld een clio16V, of gtt is 75 ah of hoger echt niet nodig. 65 is dan al meer dan voldoende.
Een accu kan je zelf doormeten door hem te belasten d.m.v starten zonder ontsteking. Laat de startmotor een poosje ronddraaien met de bobinekabel los, eventueel met de lichten aan, en meet daarna het voltage van de accu (deze moet wel "vol" zijn) Voltage moet minimaal tot ongeveer 12,50 volt terug komen (kan even duren) Als je eronder zit is de accu meestal op zijn retour. Maar nogmaals, zorg er wel voor dat de accu vol is (dus 10 km gereden ofzo) anders klopt de meting niet.
Succes.
Een accu kan je zelf doormeten door hem te belasten d.m.v starten zonder ontsteking. Laat de startmotor een poosje ronddraaien met de bobinekabel los, eventueel met de lichten aan, en meet daarna het voltage van de accu (deze moet wel "vol" zijn) Voltage moet minimaal tot ongeveer 12,50 volt terug komen (kan even duren) Als je eronder zit is de accu meestal op zijn retour. Maar nogmaals, zorg er wel voor dat de accu vol is (dus 10 km gereden ofzo) anders klopt de meting niet.
Succes.
Met meer ah heb je tevens kans dat je de startmotor zijn leven verkort.
Je KAN de accu testen, hier zijn speciale accutesters voor met een hele hoge weerstand, in de garage moeten ze dat kunnen nakijken voor je.
Je KAN de accu testen, hier zijn speciale accutesters voor met een hele hoge weerstand, in de garage moeten ze dat kunnen nakijken voor je.
Die hoge weerstand kan zelf dus creeren....tis niks meer dan een verwarmingselement van 250A in dat testapparaat i.c.m een voltmetertje. (kheb ook zon apparaat)Riël schreef:Met meer ah heb je tevens kans dat je de startmotor zijn leven verkort.
Het gaat om m'n Renault Laguna Grand Tour 3.0 V6. Ik heb de accu net even gezien, het is de originele nog, 65 Ah, 12 v, piekvermogen 720A, hij is van 09-04-'01, dus ruim 3 jaar oud nu...
Zou een 75Ah accu zoveel kwaad kunnen?
En wat vinden jullie ervan dat ie na 5 uur op de stadslichten al leeg is?
Gr,
Peter.
Zou een 75Ah accu zoveel kwaad kunnen?
En wat vinden jullie ervan dat ie na 5 uur op de stadslichten al leeg is?
Gr,
Peter.
Mwah een R25 V6 doet het ook prima op een 66aH, ook al weet ik dat er genoeg mensen zijn met een sterkere. Zeker met airco aan boord. Mijn V6 turbo met airco had een 55ah accu aan boord vroeger, reed ook primaBart V schreef:hmm een V6 is andere koek, en denk dat een 75 ah accu geen overbodige luxe is

Ben er aan het eind van de middag even mee naar de dealer geweest. i.p.v. 720A is ie nog maar 650A. Advies van de dealer: laten zitten, het kan nog net...hij dacht dat de accu nog wel weer krachtiger zou worden na verder rijden...
Een accu die nog nét kan, kan vaak in de winter met vorst nét niet. De winter staat op de stoep, en als je accu er toch al aankomt, zou ik hem vervangen voor het echt koud word.plieshout schreef:Ben er aan het eind van de middag even mee naar de dealer geweest. i.p.v. 720A is ie nog maar 650A. Advies van de dealer: laten zitten, het kan nog net...hij dacht dat de accu nog wel weer krachtiger zou worden na verder rijden...
ik rij er nog een keer mee naar een andere garage kijken wat er dan uitkomt. Monteur dacht dat ie misschien nog wel voller zou komen na nog meer kilometers rijden...plieshout wrote:
Ben er aan het eind van de middag even mee naar de dealer geweest. i.p.v. 720A is ie nog maar 650A. Advies van de dealer: laten zitten, het kan nog net...hij dacht dat de accu nog wel weer krachtiger zou worden na verder rijden...
Bart V wrote:
Een accu die nog nét kan, kan vaak in de winter met vorst nét niet. De winter staat op de stoep, en als je accu er toch al aankomt, zou ik hem vervangen voor het echt koud word.
Ik vroeg de monteur trouwens of het kwaad kon voor de startmotor als je er een zwaardere accu in zou zetten (b.v. 70 of 75Ah). Hij vertelde me dat dat niets uit zou maken voor de startmotor maar dat je er toch niets aan zou hebben omdat de dynamo hem toch niet meer bijlaad dan waar de dynamo geschikt voor is, en dat is voor een originele accu (65Ah).
Vond ik wel een origineel verhaal maar op een of andere manier twijfel ik er toch aan...heeft iemand hier vaker van gehoord?
Onzin dus.