Twingo met airco aan trekt niet goed.

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
twingo_driver

Mijn Twingo trekt niet goed als ik de airco aan heb, het is een quickshift automaat dus.

Hij schakelt pas heel laat over vanuit de eerste versnelling naar de 2de. Je hoort hem dan heel hoog in de toeren lopen. Als ik de airco uit doe trekt die weer prima. Is dit normaal?
Michel S.
Contacteer:

Airco staat erom bekend dat het vermogen wegslokt. Hoeveel is afhankelijk van het systeem en de grote ervan enz enz.
Kan dus best zijn dat je airco grofweg 10PK weg slikt. Heb je een twingo met 50 PK, ben je opeens 20% van je vermogen kwijt.
Kan dus best zijn dat je electronica ervoor zorgt dat die hoger in de toeren zal lopen om alles te compenseren. Dus het kan normaal zijn. Maar voor exact antwoord iemand met een twingo, of dealer.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
speedline

twingo_driver schreef:Mijn Twingo trekt niet goed als ik de airco aan heb, het is een quickshift automaat dus.

Hij schakelt pas heel laat over vanuit de eerste versnelling naar de 2de. Je hoort hem dan heel hoog in de toeren lopen. Als ik de airco uit doe trekt die weer prima. Is dit normaal?
Dat klopt helemaal. Jouw motor heeft vanwege de quickshift geautomatiseerde handbak een elektronische gasklep.

Je gaspedaal is dan verworden tot rijpedaal waarmee je om koppel (voortstuwing) vraagt.

De aircocompressor vraagt een relatief hoog aandrijfkoppel c.q. vermogen.

Als jij nu een bepaalde hoeveelheid gas geeft en bijvoorbeeld "vraagt" om 100Nm met de airco uit kan de motor dit leveren bij bijvoorbeeld 3000min-1. Staat de airco nu aan moet de motor bijvoorbeeld 100Nm leveren + 20Nm voor de airco. Die 120Nm totaal kan de motor alleen leveren bij een substantieel hoger toerental; bijvoorbeeld 4500min-1. En dan kan de motor niet anders als verder doortrekken om het "gevraagde" koppel te leveren.

Probeer maar eens of je het schakelgedrag kunt beinvloeden met het gaspedaal. Gewoon minder gas geven; dan schakelt de bak vanzelf eerder op. Anders rest je nog de manuele stand van de quickshift.

Bovenstaand uitgelegd het voor consumenten onlogische schakelgedrag. Ikzelf vindt het niet meer als logisch. Volstrekt normaal en je kunt niet anders dan het accepteren. Dit omdat een motor van 1200cm³ nu eenmaal hard moet werken om tot de gevraagde prestaties te komen.
Laatst gewijzigd door speedline op ma 6 sep 2004 23:39, 2 keer totaal gewijzigd.
-jacco-
Über-Spammer

Veel duidelijker kan het niet (Y)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
twingo_driver

Zelf schakelen gaat jammer genoeg moeilijk bij mij omdat ik een aangepaste auto heb en afhankelijk ben van de automaat. Beetje spelen met het gas doe ik wel, dit helpt soms wel.

Heb er een vorig jaar een andere sportdemper onder laten zetten en sinds die tijd is het wel wat beter geworden, kan ik het nog meer verbeteren door een powerfilter of gaat dit niks uitmaken.
speedline

twingo_driver schreef:Zelf schakelen gaat jammer genoeg moeilijk bij mij omdat ik een aangepaste auto heb en afhankelijk ben van de automaat. Beetje spelen met het gas doe ik wel, dit helpt soms wel.
Afhankelijk van je mogelijkheden kan een aanpassingbedrijf de schakelaars van de quickshift pook doorverbinden met andere schakelaars op iedere willekeurige plaats. Dit zou je de mogelijkheden geven om alle mogelijkheden van de quickshift te benutten.
twingo_driver schreef:Heb er een vorig jaar een andere sportdemper onder laten zetten en sinds die tijd is het wel wat beter geworden, kan ik het nog meer verbeteren door een powerfilter of gaat dit niks uitmaken.
Ik waag te betwijfelen of de sportdemper invloed heeft op het schakelgedrag c.q. -toerental van jouw auto. Als je lang van je auto wilt doen laat je het standaard luchtfilter gewoon zitten. Je gaat alleen de motor meer horen door een minder gedempt aanzuiggeruis.
twingo_driver

Het is zo dat die wel eerder schakelt met de sportdemper, alleen met de airco is een beetje een probleem. Ook als ik wil inhalen moet eerst airco uit :@

Maar ja niks aan te doen, eigenlijk is het twingo motorje gewoon te licht om nog een airco erbij aan te hebben. Zal met een 1.2 16v wel beter werken.
Plaats reactie