[Clio 16v]Ander probleem, wie weet raad?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Rick

Ik heb een clio 16V, hij gebruikte iets olie (bij gas los en overschakelen), dus dat moesten de klepseals zijn.
De kop er gelijk ook af gehaald, alle seals vervangen (takkewerk!!), nieuwe koppakking ertussen en weer inelkaar, tevens alle riemmen vervangen+rollen.
Nu zit het zooitje alweer 2 weken inelkaar en verbruikt ie nogsteeds olie (naar mijn idee nog meer, het stinkt ook verschrikkelijk als je voor de stoplichten staat). Als je hem flink op zijn staart getrapt hebt, je stopt en trekt weer op dan zie je ook een flinke blauwe walm achter je. Als je stilstaat en het gas herhaaldelijk intrapt begint ie steeds meer te walmen! Compressie was voor de vervanging goed en is nu ook goed! Gister er een halve liter remolie doorgestookt, maar hij doet het nogsteeds!! De motor loopt voor de rest hardstikke mooi en trekt ook nog als een beer.

Ik snap er geen hol meer van :( :( :( :( .

Misschien de zuigerveren kaduuk, maar dan moet de compressie niet goed zijn toch?
Carterontluchting kwakt misschien olie in het inlaatgedeelte??

Iemand enig idee, alle suggesties zijn welkom!!

Alvast bedankt!! groeten rick
Laatst gewijzigd door Rick op wo 15 sep 2004 20:55, 3 keer totaal gewijzigd.
-PAZ-
Über-Spammer

je noemt de oorzaken zelf al, of via carter ventilatie of de zuigerveren, heeft je motor veel carterdruk, kan je relatief eenvoudig controleren door bij draaien de motor de olie vul dop los te halen en dan te voelen of hij veel blaast
R5GTT. Drive it like you stole it
Rick

niemand verder :) ?
-PAZ-
Über-Spammer

hoeveel olie gebruikt je motor dan?? kijk even per 1000km ofzo hoeveel je peil zakt ongeveer, en elke sportieve motor waar ook "sportief" mee gereden word zal wel wat olie gebruiken, maar zo lang het binnen de perken blijft zou ik me er niet echt zorgen om maken
R5GTT. Drive it like you stole it
Calle

De symptomen die je beschrijft doen toch het sterkst denken aan versleten zuigerveren, niet zo zeer kleppenseals.

Als ik even logisch mag brainstormen: De motor walmt blauwe rook als ik het goed heb begrepen op momenten dat er een onderdruk in de cylinders ontstaat , bij gas los (gasklep sluit dus onderdruk daarachter) of bij nauwelijks belasting als je stil staat gas te geven wat ook neerkomt op onderdruk. Ergens is er dus een afsluiting naar de cylinder niet goed als de druk daarin lager is als in de rest van de omgeving. Het enige dat ik dan kan bedenken is dat de zuigerveren niet goed afsluiten, als ze gelijkmatig afgesleten zijn kan het zijn dat overal de compressie nog gelijk redelijk in orde is. Heb je de carteronluchting al los gehaald, de inlaatbuis gecontroleerd op overmatig veel olie residu?

Je hebt als ik het schema bekijk maar 4 mogelijke lekkages, kleppen (heb je al gedaan), koppakking (is vervangen, heb je de kop grondig gecontroleerd op schade en kromming?), inlaat c.q. carterontluchting en zuigerveren. Die laatste twee zijn er eigenlijk een, want de carterontluchting geeft meestal geen problemen als de zuigerveren in orde zijn.

Succes met je vervelende probleem. (Y)
Calle

Komt de walm wel uit je uitlaat (ging ik van uit, maar als je zelf de stank ruikt zit de bron vaak verder naar voren in de auto)? Is het blok aan de buitenkant droog, lekt er geen olie op de uitlaat of het spruitstuk? Dat geeft namelijk ook een forse (en ruikbare!) walm.

Je heb aan de passagier kant twee oliekeringen die kandidaat zijn voor lekkages, de krukaskering en die van de extra as die de oliepomp aandrijft (iets verder richting het schutbord en hoger).
PtrGte
Contacteer:

ik zou er niet veel aan doen als het verbruik minder dan 1 liter op 1000 km is...

enige is dat het een beetje kneuzig uitziet als je auto zo staat de walmen...

oplossing: ? ff de hoon door het onderblok en nieuwe zuigerveren erop...

is wat werk maar dan is het volgens mij wel oke...

overmaat zuigers zijn er niet...dus dat wordt lastig... ja, de williams zuigers zijn "overmaat", maar ik zal er geen commerciele draai aangeven :D

veel meer andere oorzaken blijven met die symptonen (zoals meerdere mensen al beschrijven) niet over...

succes ermee...
Rick

Nou als die zuigerveren idd gaar zijn is dat mooi zuur, we hadden laatst de hele bliksemse bende los en heb er weinig zin om het nog een keer te doen, maja dat zien we wel weer, als het moet dan moet het.
Vrijdag gaan we de klepseals checken, wellicht is er 1 losgelopen of iets dergelijks *hoop mode*,ik heb nu 2 dagen zonder carterontluchting gereden, maar het maakt geen verschil, blijft stinken (ook dit is waarschijnlijk te verklaren, toen we de remolie erdoor stookten kwam bij het uitlaat spruitstuk rook omhoog, ergens vanuit de diepte, dus dat duidt waarschijnlijk op een lekke pakking oid). Het walmen doet ie echt als er arbeid gevraagd wordt, metname als je dan stilstaat en weer optrekt.

Het verbruik valt ook nog wel mee, half litertje op een 800 km, maar het is gewoon geen gezicht!! En als het alleen verbruik was maakte het me ook nog geen hol uit, maar je ziet het en dat vind ik erg!!!!

De kop was perfect, weinig koolaanslag, geen scheurtjes, kleppen + zetels ook hardstikke goed en helemaal zuiver!

Maja, vrijdag weten we meer!! Dus dan horen jullie het wel!

Bedankt voor de reacties!

groetjes Rick
Rick

Nu heb ik nog wat, het rommelt en klappert links voor. Eerste idee is aandrijfas, dus vervangen, maar bleek het niet te zijn, daarvoor hebben we de toplagers en stabilisator rubbers al vervangen, niks hielp. Het wiellager is 100% goed! Hij doet het alleen als je naar rechts stuurt, dan rommelt ie. Doe je het in combinatie met oneffenheden in de weg dan klappert het ook!
Nu zijn de lagers in mijn bak niet helemaal 100% en volgens mijn pa kan het daar wel eens aan liggen, ik geloof daar niet zo in. Nu heeft Menno er zaterdag mee gereden en eronder gelegen en vind het net zo vaag.

Allemaal heel vaaaaaaaaaaag dus!
Iemand dit ook meegemaakt? Of DE oplossing voor mij??

Laat maar weten.

Groeten
Gerald
Über-Spammer
Car: 2x twingo2 +5GTT
Contacteer:

Zijn het toevallig niet je motorsteunen??
Foeke

Bij mij hoorde je soms de fusee klapperen , maar als je er een stang tussen zette voelde je geen speling.
<-------So you know don't mess with a Reno------->
antoine
Car: Renault Clio III RS

De veer afgebroken?? Mis je niet een paar ringen?
Patrick L.

uitlaat rammelt tegen uitstekende bout vanachterste motorsteun?
Rick

1 motorsteun is vervangen, die waar het hele zooitje aan hangt, naast de distributieriem, degene die onder de accu-bak zit is goed en onder de motor is ie ook goed.

Dus je fusee was gaar, maar je kon geen speling ontdekken? Hmmmm, wellicht dan toch ook maar vervangen...

Boutje wat aan de onderste motorsteun zit? We gaan het ook ff checken!

Nee de veren zijn gewoon goed, daar kan het niet aan liggen.

Thanx (Y) voor alle reacties en we gaan het allemaal ff checken!!!!

Jullie horen het wel.

Groetjes
Plaats reactie