bewerken cilinderkop gtt
wie heeft er ervaring met het bewerken/aanpassen van de cilinderkop van de gt turbo, wat waar en hoeveel is er weggehaalt enz enz evt met fotoŽs
of is dit echt specialisten werk??
of is dit echt specialisten werk??
R5GTT. Drive it like you stole it
-
- Berichten: 2308
- Lid geworden op: do 6 mar 2003 19:14
- Locatie: Katwijk ZH
- Contacteer:
Ben wel een leek op dit gebied.
Maar ik dacht dat je je uitlaatpoorten zelf nog wel kan aanpassen.
Dus de uitlaatpoorten zo groot maken als je uitlaatspruitstuk poorten/ingangen. En ff polijsten.
Voor de rest denk ik dat je het aanpassen moet uitbesteden aan de profs.
Maar ik dacht dat je je uitlaatpoorten zelf nog wel kan aanpassen.
Dus de uitlaatpoorten zo groot maken als je uitlaatspruitstuk poorten/ingangen. En ff polijsten.
Voor de rest denk ik dat je het aanpassen moet uitbesteden aan de profs.
D'r zijn wat basic rules en doelen, die je op internet, of in diverse boeken wel kunt vinden. Daarnaast komt het heel erg aan op ervaring met een bepaalde kop, in combinatie met de persoonlijke visie van een tuner. Die ervaring met gtt kopjes is er in NL volgens mij niet echt veel bij tuners, en die mening van tuners, das ook maar een mening
. Verders is het vooral een heeeel tijdrovende arbeid, daar betaal je dus dik voor, als je 't laat doen.
(ze hebben vaak wel gereedschap om het sneller te doen, handy. Daarnaast heeft een tuner een flowbank. Hiermee kan je goed zien of elke cilinder het zelfde bewerkt is)
Oftewel, zoek wat info, neem de tijd, en maak er wat moois van!

(ze hebben vaak wel gereedschap om het sneller te doen, handy. Daarnaast heeft een tuner een flowbank. Hiermee kan je goed zien of elke cilinder het zelfde bewerkt is)
Oftewel, zoek wat info, neem de tijd, en maak er wat moois van!
rev it like a rental
Ik heb mijn cilinderkop laten bewerken bij Freddycane in Gorredijk. http://www.freddycane.com
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Als je ziet wat er gedaan is aan mijn kop. Dat lukt mij niet
Ik zou er zelf niet aan beginnen. Als je ziet wat er gedaan is aan mijn kop. Dat lukt mij niet

@
job-turbo
heb je mischien fotoŽs van de bewerkte kop ben wel eens benieuwd wat ze er percies aangedaan hebben.
wat koste het ongeveer om de kop te laten doen, als ik vragen mag.
en wat was het resultaat, goed merkbaar?
job-turbo
heb je mischien fotoŽs van de bewerkte kop ben wel eens benieuwd wat ze er percies aangedaan hebben.
wat koste het ongeveer om de kop te laten doen, als ik vragen mag.
en wat was het resultaat, goed merkbaar?
R5GTT. Drive it like you stole it
Heb er 1 foto van: [img]http://www.freddycane.com/fotometaal/R5kop.jpg[/img]
Heb grotere kleppen en de kop is geflowt. Wat het mij gekost heeft weet ik zo niet. Kan ook niet echt aangeven of het merkbaar is. Er zijn namelijk ook nog een aantal andere dingen aangepast. Dus dat kan ik niet juist vergelijken.
Heb grotere kleppen en de kop is geflowt. Wat het mij gekost heeft weet ik zo niet. Kan ook niet echt aangeven of het merkbaar is. Er zijn namelijk ook nog een aantal andere dingen aangepast. Dus dat kan ik niet juist vergelijken.
-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Zeeland
Neem anders eens contact op met Mabo-tuning, die heeft ook een kop laten bewerken bij Renaul-Sport voor mij, weet nog niet wat dit voor pk winst gegeven heeft want ik moet nog op de testbank, maar het verschil is goed voelbaar vind ik.
Ik heb samen met Jeroen van JL Tuning bij mijn flowadres een gtt cilinderkop laten doormeten en bewerken met goede resultaten!
De metingen op de flowbank wijzen uit dat er een toename van tussen de 10 en 15% in gasstroom (flow) bij atmosferische omstandigheden. Dit door uitgekiende bewerking van het inlaat en uitlaattraject, kleppen en klepzittingen van de cilinderkop.
Ook is er gemeten aan inlaat en uitlaatspruitstuk en de nokkenas bezetting. Kennis die goed van pas komt voor het bouwen van motoren. (Door JL Tuning.)
Deze cilinderkop zie je vanzelf terug in de komende online catalogus van JL Tuning.
De metingen op de flowbank wijzen uit dat er een toename van tussen de 10 en 15% in gasstroom (flow) bij atmosferische omstandigheden. Dit door uitgekiende bewerking van het inlaat en uitlaattraject, kleppen en klepzittingen van de cilinderkop.
Ook is er gemeten aan inlaat en uitlaatspruitstuk en de nokkenas bezetting. Kennis die goed van pas komt voor het bouwen van motoren. (Door JL Tuning.)
Deze cilinderkop zie je vanzelf terug in de komende online catalogus van JL Tuning.
@
speedline
is er wel al wat bekend van die kop, moet ik mijn oude kop inleveren en word deze bewerkt of koop ik gewoon een revisie kop enz enz en is er al een indicatie van de prijs ??
speedline
is er wel al wat bekend van die kop, moet ik mijn oude kop inleveren en word deze bewerkt of koop ik gewoon een revisie kop enz enz en is er al een indicatie van de prijs ??
R5GTT. Drive it like you stole it
Je eigen cilinderkop moet ingeruild worden. Je kop moet dan ook ingeleverd worden als de geflowde kop wordt afgehaald.
De cilinderkop wordt gereviseerd;
industriele reiniging
nieuwe kleppen
nieuwe klepgeleiders
uitgeliterde verbrandingskamers
En nog wat andere zaken die we niet noemen ivm bedrijfsgeheim
en bewerkt;
bewerkte klepzittingen
bewerkte klepgeleiders
bewerkte inlaatkanalen
bewerkte uitlaatkanalen
Grotere inlaatkleppen worden bij deze JL Tuning cilinderkop niet toegepast.
Ons inziens zijn het onnodige meerkosten vanwege de te kleine winst. Een gemeten maximale 3% in combinatie met extra modificaties. En omdat zo'n cilinderkop al in de papieren loopt zijn grotere inlaatkleppen achterwege gelaten.
Quanta costa?
Geen idee momenteel...
De cilinderkop wordt gereviseerd;
industriele reiniging
nieuwe kleppen
nieuwe klepgeleiders
uitgeliterde verbrandingskamers
En nog wat andere zaken die we niet noemen ivm bedrijfsgeheim
en bewerkt;
bewerkte klepzittingen
bewerkte klepgeleiders
bewerkte inlaatkanalen
bewerkte uitlaatkanalen
Grotere inlaatkleppen worden bij deze JL Tuning cilinderkop niet toegepast.
Ons inziens zijn het onnodige meerkosten vanwege de te kleine winst. Een gemeten maximale 3% in combinatie met extra modificaties. En omdat zo'n cilinderkop al in de papieren loopt zijn grotere inlaatkleppen achterwege gelaten.
Quanta costa?
Geen idee momenteel...
Laatst gewijzigd door speedline op wo 19 jan 2005 11:22, 4 keer totaal gewijzigd.

Immer wieder die verdammte Holländer
@speedline: er zijn toch ook verschillende niveaus van flowen (stage 1, 2, 3). is de prijs die jij noemt incl. het flowen? en welk niveau?
tot slot, hoelang ben je je kop kwijt ongeveer
tot slot, hoelang ben je je kop kwijt ongeveer

::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Criticism comes easier than craftsmanship
1 niveau maar bij JL Tuning... Want er is niet veel te "stagen". We doen het dus of goed of helemaal niet. Gemeten prestatie voordeel op de flowbank. Dat wordt verkocht...AREXSTYLE schreef:@speedline: er zijn toch ook verschillende niveaus van flowen (stage 1, 2, 3). is de prijs die jij noemt incl. het flowen? en welk niveau?
tot slot, hoelang ben je je kop kwijt ongeveer
De JL Tuning cilinderkop is wel leverbaar met een bijbehorende "snelle" nokkenas. (Nog geen prijs daarvan helaas.)
Je bestelt de cilinderkop bij Jeroen. Je doet een aanbetaling waarna je een opgaaf van levertijd krijgt. Zodra de kop klaar is wordt er contact opgenomen met je zodat je de kop kan komen afhalen met inlevering van je oude cilinderkop en de restbetaling uiteraard.
speedline schreef:Je eigen cilinderkop moet ingeruild worden. Je kop moet dan ook ingeleverd worden als de geflowde kop wordt afgehaald.
De cilinderkop wordt gereviseerd;
industriele reiniging
nieuwe kleppen
nieuwe klepgeleiders
uitgeliterde verbrandingskamers
En nog wat andere zaken die we niet noemen ivm bedrijfsgeheim
en bewerkt;
bewerkte klepzittingen
bewerkte inlaatkanalen
bewerkte uitlaatkanalen
Grotere inlaatkleppen worden bij deze JL Tuning cilinderkop niet toegepast.
Ons inziens zijn het onnodige meerkosten vanwege de te kleine winst. Een gemeten maximale 3% in combinatie met extra modificaties. En omdat zo'n cilinderkop al in de papieren loopt zijn grotere inlaatkleppen achterwege gelaten.
Quanta costa?
1750,- inclusief btw.

-
- Berichten: 753
- Lid geworden op: vr 4 jan 2002 0:00
- Locatie: Zeeland
Ja vindt ik ook nogal prijzig, dat was ik nog geen een eens kwijt bij Renault-Sport, had ik nog een splinternieuwe kop en mijn oude heb ik ook nog.
Niks ten nadele van jullie prduct hoor, Jeroen en Gerrit, maar bij mij is dus hetzelfde gebeurt als wat jullie hier opnoemen, zoals ik op je verhaal uit kan maken, plus het bewerken van het in- en uitlaat spruitstuk.
Ik weet dat er in belgie 1 met dezelfde kop als mij rijdt, plus nog uiteraard andere aanpassingen, maar die komt wel op een 200 pk uit.
Niks ten nadele van jullie prduct hoor, Jeroen en Gerrit, maar bij mij is dus hetzelfde gebeurt als wat jullie hier opnoemen, zoals ik op je verhaal uit kan maken, plus het bewerken van het in- en uitlaat spruitstuk.
Ik weet dat er in belgie 1 met dezelfde kop als mij rijdt, plus nog uiteraard andere aanpassingen, maar die komt wel op een 200 pk uit.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Speedie van hoeveel pk winst gaan we dan uit??
en hoeveel NM winst??
Greetz Maik.
Speedie PM
en hoeveel NM winst??
Greetz Maik.
Speedie PM

Om nog ff in te breken. Ik rijd ook met een geflowde cilinderkop volgens Renault Groep N specs maar die gaat lang niet zo ver als het produkt wat JL Tuning nu aanbiedt.
Want bij een gt moet onderandere de frees in de kanalen en goed!
Een gtt met 200pk!? Die auto mag de eerst volgende dynodag op mijn kosten op de rollenbank! Dat staat! Dus minimaal 180pk aan de voorwielen in Goes. Dan is het bewezen. Want je moet echt een hoge turbodruk draaien om met een gt turbo 200pk te draaien. Richting 2 Bar in ieder geval en ik wil de persoon nog tegenkomen die hiermee rondrijd.
Dan helpen we die "verhalen" meteen de wereld uit.
Want bij een gt moet onderandere de frees in de kanalen en goed!
Een gtt met 200pk!? Die auto mag de eerst volgende dynodag op mijn kosten op de rollenbank! Dat staat! Dus minimaal 180pk aan de voorwielen in Goes. Dan is het bewezen. Want je moet echt een hoge turbodruk draaien om met een gt turbo 200pk te draaien. Richting 2 Bar in ieder geval en ik wil de persoon nog tegenkomen die hiermee rondrijd.
Dan helpen we die "verhalen" meteen de wereld uit.
Er zijn uiteraard meer mogelijkheden af JL Tuning voor de gtt cilinderkop. Een cilinderkop (eventueel gereviseerd) met bewerkte klepzittingen en netjes bewerkt behoort ook tot de mogelijkheden.
Maar dat is bij mij geen geflowde cilinderkop. Flowen is als de kop op de flowbank is geweest. Tussenwegen zijn er mijns inziens niet.
Een bijbehorende nokkenas kost 189,- inclusief btw begrijp ik net van Jeroen.
Maar dat is bij mij geen geflowde cilinderkop. Flowen is als de kop op de flowbank is geweest. Tussenwegen zijn er mijns inziens niet.
Een bijbehorende nokkenas kost 189,- inclusief btw begrijp ik net van Jeroen.
1750 euro...
als je't snel zegt is het bijna niks...
als je't snel zegt is het bijna niks...
-
- Über-Spammer
- Berichten: 9262
- Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
- Locatie: Den Haag : Zuid-Holland
Cool man wil ik ookSteven schreef:Je leert het ook nooit he Maik...
120+5+15+30+60+25=245pk
Kep nu een vet snel luchtfilter man, scheelt 60pk


-----------
Oke dat klinkt allemaal veel belovend, maar rijd er al iemand met deze kop rond? wat zijn de specs?

Wist niet eens dat Group N aanpassingen mag hebben aan de kop. Of ging dat puur om het vergroten van de poorten.
Anyway, het is duur, maar zoals er al wordt gezegd, je hebt dan wel een bewezen product op de flowbank. En ik lees een paar keer nieuw waaronder ook de kleppen.
Ga voor de gein eens vragen wat goede uitlaatkleppen kosten voor de 5. Dat zijn geen bedragen van 8 euro per stuk.
Anyway, het is duur, maar zoals er al wordt gezegd, je hebt dan wel een bewezen product op de flowbank. En ik lees een paar keer nieuw waaronder ook de kleppen.
Ga voor de gein eens vragen wat goede uitlaatkleppen kosten voor de 5. Dat zijn geen bedragen van 8 euro per stuk.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Bewerken van klepzittingen, afslanken van kleppen, poorten netjes maken en spruitstukken passend maken. Mag in principe niet, gebeurt wel en die kennis is gewoon toe te passen op straat.Michel S. schreef:Wist niet eens dat Group N aanpassingen mag hebben aan de kop. Of ging dat puur om het vergroten van de poorten.
Ik en Jeroen hebben echter besloten om voor Jeroens "eigen" cilinderkop op de wetenschappelijke toer te gaan.
Michel S. schreef:Anyway, het is duur, maar zoals er al wordt gezegd, je hebt dan wel een bewezen product op de flowbank. En ik lees een paar keer nieuw waaronder ook de kleppen. Ga voor de gein eens vragen wat goede uitlaatkleppen kosten voor de 5. Dat zijn geen bedragen van 8 euro per stuk.

Ik was vergeten erbij te vermelden dat de klepgeleiders ook bewerkt worden. De toename in gasflow is rond de 12% met deze cilinderkop onder atmosferische omstandigheden met standaard nokkenas.
De bijbehorende "snelle" nokkenas vergroot de gasflow nog meer als de 12% maar de resultaten daarvan heb ik nog niet onder ogen gehad.
Oké de basis dingen. Je kiest je inlaat en uitlaatspruitstuk, deze match je met de cilinderkop en de pakking. Als je de kleppen er uit hebt gehaald zie je dat de kanalen niet netjes overlopen met je klepzittingen, maak dit netjes. Zeker de buitenste uitlaat kanalen zitten niet recht onder de zittingen. De inlaatkanalen kun je verfijnen qua ruwheid, wel schuurpapier ruw houden met een carb. De uitlaatkanalen kun je zo glad mogelijk maken. Ook de binnenbocht van de kanalen is niet helemaal vloeiend, wat ronder maken. De kleppen kun je ook nog polijsten als je wild. De klepgeleiders zou ik vervangen door bronzen ook zou ik nieuwe klepveren plaatsen en klepspietjes. Nieuwe kleppen kan ook moet je zelf weten. Ik zou niet voor grotere kleppen gaan want er is maar weinig ruimte, je kunt beter een ander nokkenas gaan met een 1mm meer lift of zo.Vervolgens match je de cilinderkop op je onderblok. Je kun dan wat ruimte maken bij de uit en inlaat klep zodat die iets meer ruimte hebben aan de zijkant. Kijk goed naar de passing op je onderblok. Je verbrandingskamer kun je ook nog verfijnen. Dan uitliter en na denken met welke druk je vollast wilt gaan rijden en dan daar je cv op bepalen. Dan kijken of je de decompressie in je kop wilt doen of iets van je zuigers af wilt halen. En dan je kop vlakken en klaar.paz-maniac schreef:wie heeft er ervaring met het bewerken/aanpassen van de cilinderkop van de gt turbo, wat waar en hoeveel is er weggehaalt enz enz evt met fotoŽs
of is dit echt specialisten werk??
Of je het zelf kunt, ja dat is de vraag. Ik heb freesbank, draaibank, handfrezen tot mijn beschikking maar ik doe ook alleen maar het voor werk en de vakman maakt het af voor mij.
Om discussies te voorkomen: dit is mijn visie en zo zijn er honderden.
Gr s

de cilinderkop die door JL gelevert word zal ongetwijfeld dik in orde zijn, maar 1750 euri vind ik persoonlijk nog al veel geld,
dan reviseer ik toch liever de kop, en dan de spruitstukken matchen en de kanalen zelf mischien wat bewerken en frees/dremel.
ben ik voor veel minder geld klaar, rendement zal dan ook wel lager liggen, maar het moet financieel ook een beetje leuk blijven vind ik
dan reviseer ik toch liever de kop, en dan de spruitstukken matchen en de kanalen zelf mischien wat bewerken en frees/dremel.
ben ik voor veel minder geld klaar, rendement zal dan ook wel lager liggen, maar het moet financieel ook een beetje leuk blijven vind ik
R5GTT. Drive it like you stole it
het zou in mijn geval toch incombinatie zijn met snelle nokken-as, hogere turbo druk, betere intercooling en andere brandstof voorzieningKennyGTT schreef:Bewerkte kop bij een standaard gt heeft een ongunstig effect. Luchtsnelheid neemt te fel af.
R5GTT. Drive it like you stole it
Ik heb het gisteren ook nog even nagekeken maar ik was destijds een 850 euro kwijt. Voor dat geld is mijn kop gereviseerd, geflowed en er zitten grotere kleppen in. Freddy Cane is wel ietsjes duurder geworden. Dus de prijs zou nu hoger kunnen zijn. Maar daarvoor zou je een mail hun kant op moeten sturen.
Kan je meteen je krukas afdraaien voor het geld dat je bespaart 

-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Het flowen is gebeurt op wat voor flowbank ???
Ik ben persoonlijk van mening dat elke bewerking die de vorm of stroming van de kop en kanaal verandert op een fowbank gemeten en getest moet worden.
De verschillen die op treden zijn te groot om dit aan het toeval over te laten.
mvg Jeroen Lubking,
Ik ben persoonlijk van mening dat elke bewerking die de vorm of stroming van de kop en kanaal verandert op een fowbank gemeten en getest moet worden.
De verschillen die op treden zijn te groot om dit aan het toeval over te laten.
mvg Jeroen Lubking,
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: zo 22 sep 2002 18:44
- Locatie: Zevenhuizen Turbo`s: Garrett T3 vs GT32
- Contacteer:
Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt?KennyGTT schreef:Bewerkte kop bij een standaard gt heeft een ongunstig effect. Luchtsnelheid neemt te fel af.
Geld voor N/A motoren niet in het geval van dit kleine turbo motortje.
Wel is het zo dat als de uitlaatzijde te groot wordt dit het opspoelen van de turbo niet zal verbeteren.
Dit is dan wel weer positief te merken in hogere toerentallen aan het grotere vermogen.
Mvg Jeroen Lubking,
Deze mening kan ik met je delen....Jeroen Lubking schreef: Ik ben persoonlijk van mening dat elke bewerking die de vorm of stroming van de kop en kanaal verandert op een fowbank gemeten en getest moet worden.
De verschillen die op treden zijn te groot om dit aan het toeval over te laten.
