Drukgroep

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Mrtn
Car: R5GTT

Jongens,

Kwil jullie even wat vragen over 'de drukgroep' van m'n auto. Vorig jaar heb ik de koppeling, drukgroep en druklager vernieuwd aangezien de ouwe slipte.

Al sinds het begin is het zo'n 'aan/uit' koppeling, dit rijdt gewoon niet prettig en zal ongetwijfeld ook niet fris voor de aandrijflijn zijn.

Nu ben ik terug gegaan naar Ferwerda waar ik het setje destijds heb gekocht. Na zoeken in het boek zagen we dat er 2 setjes leverbaar zijn voor de Volvo en Renault. Een 'normale' drukgroep en 'verstevigde' drukgroep. Nu heb ik de 'verstevigde' drukgroep welke ook stond vermeld bij de Volvo 1.7T en Renault 1.4T. Dit kan ongetwijfeld de oorzaak zijn voor dit koppelgedrag wat ik zo hekel.

Het liefst heb ik dus de 'normale' drukgroep, welke ik ook in mn 1.7 SPI liggen. Dit zal wss vriendelijker koppelen, maar zal deze berekent zijn op de grote krachten die deze motoren leveren??

Graag jullie advies :)

Alvast bedankt
Maarten
Mrtn = Maarten
Daniël W.
Car: 5TL-T

Als die set is gemaakt voor een 1.7, dan zal het er wel berekend op zijn ja...hoe lang (km's?) heb je die zwaardere koppeling erin zitten dan? Het is zowieso altijd wennen van een slippende koppeling naar een zware gtt koppeling, maar als je nog maar 1000km mee heb gereden zou ik gewoon doorrijden...dat went wel (ik spreek uit ervaring)
::.. Renault 5 TL '86 C1E C1J B18FT ..::
Criticism comes easier than craftsmanship
Mrtn

Bij de 2 turboversies van Volvo en Renault stonden de 'verstevigde versies' gemeld. Kzie nu net ook dat er 2 veertjes van m'n frictieplaat gebroken zijn, dit na 1 jaar en 20000km ongeveer (N) Uiteraard heb ik het bonnetje niet meer, dus ga morgen nog maar even langs om te babbelen.

De 'verstevigde' versie stond bij de turbomotoren gemeld, de 'normale' versie bij de atmosferische motoren.

Morgen eens kijken wat voor drukgroep bij de 16V gemeld staat :) die kunnen ook wel wat geweld hebben lijkt me..
Mrtn = Maarten
jeroen.k

heb mijn koppeling bij vd feer vandaan voor de 16v. Standaard Sachs koppeling (compleet) kost ook niet zo heel veel (110 euro) die werkt prima tot nog toe (15000 km ong.)

Misschien kan je gewoon niet rijden (dat zit maar steeds die koppeling in te trappen :P )? :lol: ;)
Mrtn

Kom op, wie kan er meer over drukgroepen vertellen en de krachten die erop komen te staan???
Mrtn = Maarten
Robke
Car: Lexus IS250

een standaard Clio 16V koppeling zou in theorie een koppel van ongeveer 210 Nm aan moeten kunnen, maar daar zou ik niet van uit gaan.
Ik heb een sintermetalen koppelingsplaat en dat is echt een aan/uit koppeling. Niet echt fijn met filerijden, maar perfect om snel mee weg te komen. 8)
Mrtn

jeroen.k schreef:dat zit maar steeds die koppeling in te trappen :P ? :lol: ;)
Mag dat niet dan? Khou 'm altijd œ ingedrukt :p

Het gaat er gewoon om dat ik geen aan/uit koppeling heb, das gewoon kut voor het dagelijkse gebruik, m'n vriendin en zusje rijden er ook in :s

Morgen even info-en voor een 16V setje, 210NM red je niet zo snel namelijk :)

Volvo 1.7T
max. vermogen 88 kW (120 pk)
5500tpm
max. koppel 175 Nm
3300tpm

Renault 16V
max. vermogen 101 kW (137 pk)
6500tpm
max. koppel 158 Nm
4250tpm

Renault 1.4T
max. vermogen 88 kW (120 pk)