Riël schreef:Ook de gtt. Rob heeft een instructieboekje in het frans waar de airco in beschreven staat. Wat heeft dat met de startmotor van doen? Die pomp draait toch niet altijd mee?
Die zwaardere startmotor dient ter compensatie voor het extra starten als de motor afslaat na het inschakelen van de airco.

Kom nou man dat was een geintje...
Motoren met elektronische brandstof inspuiting zorgen voor een verhoogd stationair toerental als de airco pomp inschakelt. Bij Dieselmotoren is diet niet nodig omdat de toerentalregeling op de brandstofpomp de extra belasting van de airco pomp kan compenseren...
En hoe wil je bij een gt turbo de airco pomp aandrijven? Met de v-snaar?
En wat te denken van het al onderbemeten radiateurtje!? Wat denk je dat er gebeurt met de koelcapaciteit als je er een condensor voor hangt!?
Die condensor is trouwens moeilijk in te passen bij een gt turbo en zal niet het gewenste formaat hebben om voldoende koelcapaciteit te genereren. Bijvoorbeeld op de Express krijg je standaard een grote radiateur met grote condensor op de koop toe.
Die set past niet een gt turbo door bijvoorbeeld de intercooler.
En dan zijn we ook de speciale schakeling voor de ventilator vergeten. De ventilator moet namelijk gaan draaien als de airco installatie inschakelt.
Dus no way jose... Moet ik nog meer redenen aangeven?!
En wat er in bepaalde boeken zou staan moet je bepaald niet klakkeloos aannemen...
Jullie kunnen mooi lullen maar ik blijf erbij dat airco op een gt turbo niet geleverd is. En voor zover het op een Super 5 geleverd is moet het de Dieselmodellen en modellen met injectie motor betreffen vanwegen bovengenoemde systeem eisen.
Fabrikanten bouwen geen auto's waarvan de motor uitvalt als je het airco systeem inschakelt. Daar krijg je ontevreden klanten van.