Wat klinkt als een koe onder de motorkap? [GTT]
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Hey,
Sinds een tijdje heb ik zo af en toe het volgende geluid onder de motorkap:
Alleen bij stevig rijden en volgas
http://www.euro-people.com/gtturbo.mp3
Dit geluid is er niet altijd en als je volgas geeft in de 4 en je laat gas los en geeft daarna weer volgas, dan is het soms weg en meestal na een 2e keer gas los en weer gas erop is het weg. totdat ik naar de 5e versnelling ga
Sinds een tijdje heb ik zo af en toe het volgende geluid onder de motorkap:
Alleen bij stevig rijden en volgas
http://www.euro-people.com/gtturbo.mp3
Dit geluid is er niet altijd en als je volgas geeft in de 4 en je laat gas los en geeft daarna weer volgas, dan is het soms weg en meestal na een 2e keer gas los en weer gas erop is het weg. totdat ik naar de 5e versnelling ga
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Berichten: 87
- Lid geworden op: za 1 mar 2003 19:27
- Locatie: Deurne
- Contacteer:
Misschien zit er iets los bij het inlaatsysteem (bijv. kleine opening bij inlaatspruitstuk), zodat ie valse lucht aan kan zuigen. Zoiets geeft meestal een zware brom bij hoge toeren of zware motor belasting.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
heb ik nietslash schreef:hahaahaa, dat is echt raar, zit je hitteschild wel goed vast?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Bij gas los eigenlijk, maar ja dna dumpt de valve ookMarcel B. schreef:Wat opvalt is dat het wegvalt wanneer de dumpvalve dumped

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Zou het de actuator kunnen zijn?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Dat lijkt mij een luchtlek, maar niet zo'n grote. Het is een beetje het zelfde geluid als je een ballon leeg laat lopen terwijl je de mond plat trekt (zo'n scheet geluid). Het is in ieder geval geen valse lucht aanzuiging want daar heb je met een turbo die staat te toeteren niet zo'n last van, meer van verlies.
Heb je iets veranderd, heb je geklust vlak voordat het onstaan is? Wat voor een dumpvalve heb je, al het een membraam is zou die kunnen lekken als je veer niet strak genoeg is om deze op zijn plek te houden. Loop al je slangklemmen van je inlaat systeem na en ook het hoedje op de carburateur, evt alles een uit elkaar halen, schoonmaken (ook dumpvalve schoonmaken, met de olie die in je inlaat wordt gedumpt via de carterventilatie in een standaard configuratie kan deze goed vies worden en niet meer lekker afsluiten) en weer terug in elkaar zetten, warm rijden en testen (he vervelend dat testen
).
Succes!
Heb je iets veranderd, heb je geklust vlak voordat het onstaan is? Wat voor een dumpvalve heb je, al het een membraam is zou die kunnen lekken als je veer niet strak genoeg is om deze op zijn plek te houden. Loop al je slangklemmen van je inlaat systeem na en ook het hoedje op de carburateur, evt alles een uit elkaar halen, schoonmaken (ook dumpvalve schoonmaken, met de olie die in je inlaat wordt gedumpt via de carterventilatie in een standaard configuratie kan deze goed vies worden en niet meer lekker afsluiten) en weer terug in elkaar zetten, warm rijden en testen (he vervelend dat testen


Succes!
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
thanks Calle, ga alles na lopen.
Ik heb een bailey's dump, dus met zuiger. Het geluid zat er eigenlijk al in vanaf dat ik de auto aan de praat had nadat ik de motor had geswapt.
Alleen kwam het toen veel minder vaak voor als nu.
Ik heb een bailey's dump, dus met zuiger. Het geluid zat er eigenlijk al in vanaf dat ik de auto aan de praat had nadat ik de motor had geswapt.
Alleen kwam het toen veel minder vaak voor als nu.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Is 't je toeter niet ivm met weggesjnirkte draden?
Kijk eens tussen je radiateur, misschien heb je per ongeluk een koe geschept.... 
Duurt lang voordat die opmerking is gekomen 
-Heb je niet een hangende koeientoeter?
-Heb je niet toevallig de toeter op je dumpvalve aangesloten?
-Zit je schoonmoeder niet achter het dash?
Zo kun je nog zat van die onzin bedenken

-Heb je niet een hangende koeientoeter?
-Heb je niet toevallig de toeter op je dumpvalve aangesloten?
-Zit je schoonmoeder niet achter het dash?
Zo kun je nog zat van die onzin bedenken

Pas maar op dat er geen stieren achter je auto aankomen 

-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
R-win schreef:Wat dacht je van een aanlopende fan? Schijnen vast te kunnen lopen en dan brand te kunnen veroorzaken.

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
pierre schreef:luchtlek in inlaatcircuit, kan niet anders, want het valt weg als de dumpvalve de druk laat zakken.
heb nog slangen liggen.
In welk gedeelte moet ik kijken? want het inlaat gedeelte is bij een GTT nogal groot

Neem aan na de turbo?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
alles na de turbo zoals 'calle' al zegt, het geheel nazien op lekkage, klinkt als een kleine lekkage welke alleen bij hoge druk optreedt, dus moeilijk te vinden bij stilstand.
klemmen,dumpvalve,carburateuraansluitingen etc.
klemmen,dumpvalve,carburateuraansluitingen etc.
waahhhaaahahah
hij blijf leuk zelfs voor de 3de keer.
maar in iedergeval succes er mee

maar in iedergeval succes er mee
GT Turbo under construction..
je moet m is melken denk





GT Turbo under construction..
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12475
- Lid geworden op: di 22 jul 2003 19:43
- Locatie: Leeuwarden
denk dat je als je weer eens op de zondagochtend (8 augustus
)gaat bbqen je dan wel even bij de slager aanmoet, inplaats van een levende onder je kap te stoppen 

-
- Berichten: 2363
- Lid geworden op: di 3 jul 2001 0:00
- Locatie: Tilburg - - - - - Lancia Delta Integrale EVO2 SE
Maybe een scheur in een slang?
Beetje hetzelfde idee als een leeglopende balon als je de tuit strak houdt. Als de scheur in de juiste vibratie komt door de onder druk uitstromende lucht dan kan dat lijkt mij wel zo'n geluid maken.
Let op dat bij een klein lek ná de turbo je niks merkt in (lagere) turbodruk, je turbo weet niets van dat lek en gaat gewoon harder werken om toch dezelfde werkdruk te halen (en loopt dus hoger dan jij wil!)
edit: zie ook Calle hierboven
Beetje hetzelfde idee als een leeglopende balon als je de tuit strak houdt. Als de scheur in de juiste vibratie komt door de onder druk uitstromende lucht dan kan dat lijkt mij wel zo'n geluid maken.
Let op dat bij een klein lek ná de turbo je niks merkt in (lagere) turbodruk, je turbo weet niets van dat lek en gaat gewoon harder werken om toch dezelfde werkdruk te halen (en loopt dus hoger dan jij wil!)
edit: zie ook Calle hierboven

Dan valt de druk in het systeem weg, dat ondersteund het verhaal van een lek, want zonder luchtdruk geen lek en "dus" geen geluid.Erik Olijnsma schreef:Bij gas los eigenlijk, maar ja dna dumpt de valve ookMarcel B. schreef:Wat opvalt is dat het wegvalt wanneer de dumpvalve dumped
Ik herken het geluid. Wij hadden het net stationair. Bij ons was het het kleine terugslag kleppie van de carterontluchting. Dat was niet meer helemaal lekker. Kan ook die van de rembekrachtiger zijn. Klonk bij ons precies hetzelfde als bij jou.
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
hallo,
ik heb net de GTT weer klaargemaakt deze week en heb er gisteren een stukkie mee proefgereden.
De koe was volkomen weg, vanmorgen heb ik hem de vuurdoop afgenomen in de file om de koeling te testen en ook vanmorgen had ik nergens last van.
MAAR! vanmiddag toen ik naar huis reed was de koe weer aanwezig. Ik heb geprobeerd zo exact mogelijk te zoeken in hoe het voorkomt.
bij volgas klinkt de koe, als ik gas los is het over.
het geluid heeft geen binding met de opbouw of hoeveelheid druk, en de druk heeft geen gevolg aan de aanwezigheid van de koe.
als ik snel in toeren klim is ie aanwezig, doe ik het iets rustiger met de opbouw ( maar nog steeds niet superlangzaam) dan doet hij het niet.
Het heeft dus te maken met de last op de motor.
Wie kan me feedback geven?
ik heb net de GTT weer klaargemaakt deze week en heb er gisteren een stukkie mee proefgereden.
De koe was volkomen weg, vanmorgen heb ik hem de vuurdoop afgenomen in de file om de koeling te testen en ook vanmorgen had ik nergens last van.
MAAR! vanmiddag toen ik naar huis reed was de koe weer aanwezig. Ik heb geprobeerd zo exact mogelijk te zoeken in hoe het voorkomt.
bij volgas klinkt de koe, als ik gas los is het over.
het geluid heeft geen binding met de opbouw of hoeveelheid druk, en de druk heeft geen gevolg aan de aanwezigheid van de koe.
als ik snel in toeren klim is ie aanwezig, doe ik het iets rustiger met de opbouw ( maar nog steeds niet superlangzaam) dan doet hij het niet.
Het heeft dus te maken met de last op de motor.
Wie kan me feedback geven?
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Mijn allereerste GT turbo had ook dat geluid. Ik ben erg lang aan het zoeken geweest waar het geluid vandaan kwam en na bijna een jaar had ik het gevonden. Tegen je schutbord zit een non-return valve. Op dat potje zit een slang dat naar de turboslang gaat (van intercooler naar carb.) en een slang dat naar je anti percolator fan loopt. Dat potje sluit niet meer (goed) af en veroorzaakt het geluid!
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
je moet er maar achter komen
-
- Berichten: 5838
- Lid geworden op: za 2 feb 2002 0:00
- Locatie: Etten-Leur
- Contacteer:
Foeke schreef:Zal niet makkelijk zijn voor een koe om erachter te komen

Het is dus feitelijk die turbodruk die tegen de anti percolatie ventilator staat aan te blazen? Zal wel apart klinken ja, maar dat zou je dan toch ook aan je turbodruk meter moeten kunnen zien. Je zal minder druk meten omdat een deel weglekt naar buiten.FrankB schreef:Mijn allereerste GT turbo had ook dat geluid. Ik ben erg lang aan het zoeken geweest waar het geluid vandaan kwam en na bijna een jaar had ik het gevonden. Tegen je schutbord zit een non-return valve. Op dat potje zit een slang dat naar de turboslang gaat (van intercooler naar carb.) en een slang dat naar je anti percolator fan loopt. Dat potje sluit niet meer (goed) af en veroorzaakt het geluid!