Carbu TALK 5GTT

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
limburgio

hellow peeps

nu ik me zo'n ktr300 turbo heb aangeschaft vroeg ik me af wat ik met m'n carbu moet doen om op heel hoge druk te rijden(2bar of zo) zodat het mengsel nog goed blijft en dat de uitlaatgassen niet te heet worden. Ik heb al gezien dat ze groupe A carbu's hebben maar tot hoeveel druk zijn die bestand en nog veilig ook voor turbo en motorblok. Ik heb al een grote gttuning intercooler en SFS boostslangen dus die gaan dat wel houden. Blok is ook helemaal getuned.
Bestaan er misschien andere carbs voor op de gt? of misschien zelf een dubbele solex groupe A op het spruitstuk maken(heb het ooit gezien)?

thx
Robby
mark 5t
Contacteer:

zelf iets maken is de enige optie wat carbs betreft en anders koop je toch gewoon zòn injectie van JL tuning.
zijn meerdere mensen mer carb projecten bezig waaronder ik zelf. :worship: :worship:
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
limburgio

welke druk mag je dan rijden(lees veilig rijden) met zo'n groupe A carbu? kwil niet dat die gaat pingelen en zo m'n blok in de soep gooit
Riël
Über-Spammer

Ligt een beetje aan je sproeiers. Dat is nog wel tot hoge druk af te stellen, alleen hoe hoger de druk hoe een grotere restrictie je carb gaat worden, bij 2 bar ben je met een dubbele carb een heel eind op de betere weg.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
slash

waar kan je een dubbele carb kopen en wat kost t?
slash

sorry, ik bedoel 2 dubbel carbs
-PAZ-
Über-Spammer

denk je niet dat je met 2 dubbele carbs te veel druk verlies hebt, ik bedoel dus een groot verschil tussen druk voor en druk na de carb. carbs zijn wel leuk, maar denk je niet dat je dan beter af bent met een injectie systeem
R5GTT. Drive it like you stole it
Tijn
Contacteer:

hoe meer oppervlak van gaskleppen en venturi, hoe MINDER drukval over de carb, als de drukval over 1 carb 0.2 bar is is de drukval over 2 carbs niet 0.4 bar hoor, het is geen optelsom.

drukval neemt juist af.
there is no spoon.
-PAZ-
Über-Spammer

ah op die manier, was een vermoeden van me, ik wist ook niet zeker.
meer gasklep opppervlak is dus minder drukverlies
dan zal het wel een redelijk verschil maken buiten om 1 carb, maar ik blijf zelf toch meer voorstander van een injectie systeem
Tijn
Contacteer:

tja, injectie is ook een kwestie van budget en haalbaarheid....
there is no spoon.
-PAZ-
Über-Spammer

jah das waar, maar ik vin dan de 1.7 turbo van volvo een perfecte oplossing, maar daar verschillen de meningen ook nog al over geloof ik
Riël
Über-Spammer

Tijn schreef:tja, injectie is ook een kwestie van budget en haalbaarheid....
Zelf doen = niet duur. Handleidingen kun je overal vinden.

Misschien niet beter, misschien niet slechter >-)

Ik ben voor een gr. A carborateur meer kwijt...
limburgio

Riël schreef:

dat is niet waar dat je meer kwijt bent, bij mbcarperformance heb je een groupe A voor 140€ of zo, en niet enkel het onderste stuk wat ze bij k-tec verkopen maar hele carb met nieuwe dichtingen enz... ben er heel tevreden van!
zit een 140 sproeier, kvraag me af hoeveel druk ik kan rijden, dacht dat 1.6 nog "veilig" zou zijn ivm pingelen of te hoge inlaat temp
slash

ik rij met een 145 sproeier in een standaard carb...
slash

en is dat echt zo'n verbetering dan, met een groep A carb?
Steven
Car: M536

Jij vraagt echt alles 10x he? het antwoord is JA
Riël
Über-Spammer

limburgio schreef:
Riël schreef:

dat is niet waar dat je meer kwijt bent, bij mbcarperformance heb je een groupe A voor 140€ of zo, en niet enkel het onderste stuk wat ze bij k-tec verkopen maar hele carb met nieuwe dichtingen enz... ben er heel tevreden van!
zit een 140 sproeier, kvraag me af hoeveel druk ik kan rijden, dacht dat 1.6 nog "veilig" zou zijn ivm pingelen of te hoge inlaat temp
Dan neem ik het terug. Ben nu 300 euro kwijt en moet alleen het spruitstukje nog, plus wat manuren :)
Sander
Contacteer:

moet alleen het spruitstukje nog, plus wat manuren
Een paar manuren :lol: :lol: Dat kost het meeste (tijd) van het injectie verhaal, het inlaatspruitstuk maken. :wink:

gr sander
Sander
Contacteer:

Je kunt ook een dubbel webber nemen net als ik.
[img]http://www.sandergorissen.com/webercarb ... 42_IMG.jpg[/img]

Maar als ik het nog een keer over moest doen zou ik voor injectie gaan, want dan ben je net zo veel tijd aan kwijt met bouwen en het is makkelijker afstellen.

gr s :D nder
slash

ik wil het gewoon zeker weten als ik in iets investeer...eerst maar ff mn remmen aanpassen
limburgio

kheb een groupe A moet hoofdsproeier van 140 erin en andere sproeiers ook aangepast maar weet niet juist hoe groot!

tot hoeveel bar kan je dan rijden met zo een groupe A carbu zodat je mengsel nog goed blijft, turbo is een ktr300 T3 en intercooler is de double capacity van gttuning.
Sander
Contacteer:

limburgio schreef:kheb een groupe A moet hoofdsproeier van 140 erin en andere sproeiers ook aangepast maar weet niet juist hoe groot!

tot hoeveel bar kan je dan rijden met zo een groupe A carbu zodat je mengsel nog goed blijft, turbo is een ktr300 T3 en intercooler is de double capacity van gttuning.
Dat is nooit te zeggen, want dat is ook afhankelijk van je motor is gebouwd. Je zult dat moeten meten over het hele toeren gebied. En niet zo: Ja vollast is hij goed. Want dat schiet niet echt.
Dus opbouwen en de bank op, of een goede meter kopen.

gr sander
slash

welke sproeiers heb je allemaal?
H8bal

slash schreef:welke sproeiers heb je allemaal?
Eender welke maat die je wil, met tussenstappen van 2.5 meen ik mij te herinneren. Ik ben er een tijdje terug eens 6 verschillende gaan halen.
Matijs
Contacteer:

Sander schreef:Je kunt ook een dubbel webber nemen net als ik.
Of een dubbele Dellorto (2x40mm) :)

[img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/DellortoPower.jpg[/img] [img]http://home.wanadoo.nl/dakingtm/spruits ... nteerd.jpg[/img]
Sander schreef: Maar als ik het nog een keer over moest doen zou ik voor injectie gaan, want dan ben je net zo veel tijd aan kwijt met bouwen en het is makkelijker afstellen.
Mee eens, maar daar gaat wel een hoop meer geld in zitten. Een programeerbaar injectie systeem is duur.
Sander
Contacteer:

Matijs schreef:Mee eens, maar daar gaat wel een hoop meer geld in zitten. Een programeerbaar injectie systeem is duur.
Valt wel mee, mijn carb. was nieuwe en kost toch ook iets van 850 gulden.

Maar het blijft wel een mooi gezicht:
[img]http://www.sandergorissen.com/webercarb/carbV2-1.jpg[/img]

Maar even over die sproeiers, ja die zijn er natuurlijk zo'n beetje oneindig veel.

Michel S.
Contacteer:

Ongeacht welke turbo je hebt, met een standard cabbie krijg je je mengsel wel goed, Desnoods met 180ér sproeier.
Probleem is echter dat als je hele hoge drukken gaat rijden, je sproeier bezetting best groot wordt, waardoor die in deellast natuurlijk weer ontzettend rijk gaat lopen. Denk dat je met een Group a tot een 1.5 bar zeker wel kunt gaan.

Vraag is alleen, wat is een group A carburateur?? Bij Ktec is het slechts een grotere venturi. Terwijl andere ook nog genoeg andere dingen worden veranderd.

greetz
M&L: Reparaties, onderhoud en inbouw van radio/alarm enz enz. Ook vermogen meetingen.
Mail Mclain@home.nl of bel 06-29 357 538
Matijs
Contacteer:

Dat is nou juist het probleem van de standaard Solex, daar is niks aan af te stellen. Ja je kan er een ontzettend lompe hoofdsproeier in doen, maar zoals je zelf al aangeeft loopt hij dan onder elke situatie anders dan vollast veel en veel te rijk. Lijkt mij dus niet echt een oplossing, maar dat is misschien heel persoonlijk.
Met een Weber, en zeker met een Dellorto, heb je veel meer mogelijkheden om het mengsel over het hele bereik goed af te stellen. Hoewel er in de praktijk nog altijd een hoekje kan zijn wat moeilijk af te stellen blijkt. Het beste blijft dus uiteindelijk toch injectie...
mark 5t
Contacteer:

ik heb een weber carb gescoort van een lancia delta turbo :D (zeer zeldzaam)
heb hier mijn inlaatspruitstuk voor aangepast :D
deze heeft 2x 32mm gaskleppen. :D
lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
Sander
Contacteer:

mark 5t schreef:ik heb een weber carb gescoort van een lancia delta turbo :D (zeer zeldzaam)
heb hier mijn inlaatspruitstuk voor aangepast :D
deze heeft 2x 32mm gaskleppen. :D
Die van mij is 2x36mm (gasklep) en die komt van een Masaratie Bi-turbo.

Suc6 met je carb. opbouw.

Matijs
Contacteer:

Mijn Dellorto is 2x40mm, van een 1986 Alfa Romeo 33 1.7 QV. Ook errug zeldzaam, dit model is nog geen jaar in productie geweest, toen kwam de 1.7 IE (injectie). Note: dit is dus geen Turbo carburateur, en is hier dan ook speciaal voor aangepast.
rubie

ik heb ook zo een dubbele weber gescoord :smoke: al een tijdje terug ,best wel wat aanpaswerk geweest maar nu toppie (Y)
Matijs
Contacteer:

Heb jij een foto, Rubie?
rubie

als ie terug rijdende is (normaal niet lang meer)dan met alles ter op en ter aan zal ik eentje online gooien,was best wel veel moeite om alles netjes te krijgen,om hem op een spruitstuk te krijgen was niet zo een groot probleem,maar dan om de bediening van het gashendel te maken ,da's wel een hele constructie ,maar werkt prima nu!
Matijs
Contacteer:

Het zijn inderdaad dat soort kleine dingetjes die veel tijd kosten. Ik ben benieuwd wat je er van gemaakt hebt :)
Plaats reactie