Stuur zit scheef

Alles wat te maken heeft met plaatwerkerij en het interieur
Plaats reactie
LotuzClioWilliams

Het originele stuur dat in m'n Williams zit, zat iets scheef naar rechts. Nu heb ik het stuur losgedraaid en één tandje linksom gedraaid. En nu zit 'ie dus iets scheef naar links. [img]http://smile.smilies.nl/1808.gif[/img]

Is er nog een andere manier om het stuur recht te krijgen?
antoine
Car: Renault Clio III RS

Je auto laten uitbalanceren?

Waarom een nieuw topic als je er al een hebt over jou auto?
LotuzClioWilliams

ant1 schreef:Waarom een nieuw topic als je er al een hebt over jou auto?
Eh... ik wil ook wel al m'n vragen over m'n wagen in die topic plaatsen als dat hier gebruikelijk is. Maar het leek me bij Techniek beter op z'n plaats.
Marcel B.

vrij normaal :)

frans he :p
Don't walk the grass... smoke it
LotuzClioWilliams

Ik heb dit ook gehad toen ik een OMP stuurtje in m'n Rallye had geplaatst. Het originele stuur zat recht, het OMP stuurtje kreeg ik niet goed. Je went er wel aan, maar dat zijn van die kleine dingetjes waar ik me mateloos aan kan storen. Misschien toch ooit een ander stuur kopen en dan hopen dat die wel recht zit.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

Heel simpel!

Laat de auto even uitlijnen, dan is ie weer helemaal recht!
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
pierre

LotuzClioWilliams schreef:Het originele stuur dat in m'n Williams zit, zat iets scheef naar rechts. Nu heb ik het stuur losgedraaid en één tandje linksom gedraaid. En nu zit 'ie dus iets scheef naar links. [img]http://smile.smilies.nl/1808.gif[/img]

Is er nog een andere manier om het stuur recht te krijgen?
ja,

1. draai het stuur helemaal naar rechts
2. draai het stuur helemaal naar links
3. beide kanten moet evenveel zijn, dan is de middenstand van het stuur goed.
4. het stuur staat waarschijnlijk nog steeds scheef, is niet vreemd
5. controleer de uitdraai windingen van de spoorstangen, moet evenveel zijn, anders corrigeren.
6. als stuur naar links staat maak rechterspoorstang korter of linkerspoorstanger langer.
7. als stuur naar rechts staat maak rechterspoorstang langer of linker korter
8. zo kun je exact het stuur in het midden krijgen.
9. ga uitlijnen, het uitspoor moet waarschijnlijk aangepast worden, maar omdat je stuur al 'recht'staat moet er precies evenveel uit of ingedraaid worden aan beide zijden om de juiste waarde te bereiken.
10. klaar :smile:
Riël
Über-Spammer

Je kan toch niet zomaar aan je spoorstang gaan draaien? Denk eraan, dat als je links 1 winding uitdraait, dat je die rechts ook INdraait, anders klopt er geen hol van je uitlijning!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

als je gaat uitlijnen, hoef je die andere moeite ook niet te doen.

Bij mij moest de gt ook uitgelijnd worden, en die gast haalt dan de spoorstangen los, zet het stuur in het midden, zet m vast en doet via de uitlijn computer de uitlijning, en alles zit weer picobello.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
pierre

nee, dit is geen grap het is serieus.

die uitlijngasten krijgen je stuur nooit en te nimmer waar je het wilt hebben.
dus doe je het zelf, draai rustig aan die spoorstangen totdat het stuur daar staat waar je het wilt en houdt de windingen een beetje gelijk aan beide zijden

de middenstand van het stuurhuis controleren is wel zo handig, kan zijn dat je stuur een tandje anders verzet moet worden.

er klopt inderdaad geen bal van de uitlijning als je klaar bent en het stuur precies in het midden staat als je rechtuit rijdt.

dan rijdt je naar de uitlijnbank, zodat deze uitlijners die er weinig van weten in het algemeen, aan beide zijden evenveel laat draaien totdat de goede waarde bereikt is, dat kunnen ze namelijk nog wel.
Blijf erbij staan en sta erop dat er evenveel gecorrigeerd wordt aan beide zijden omdat je stuur al recht staat.
Het klopt dat het stuur met een klem tegen je stoel word gefixeerd, prima.

Je begrijpt dat die gasten mij lastig vinden of gek, maar als het resultaat klopt, het stuur recht staat, piepen ze niet meer.
Dan denken ze : die man weet meer als ons, laat maar gaan.

Succes en als het niet lukt kom dan maar langs.
LotuzClioWilliams

Dit is niet iets dat ik zelf zal doen. Mijn technische vaardigheden als kantoorpik zijnde blijven vooralsnog beperkt tot de simpele dingen als een stuur loshalen, verdraaien en weer vastzetten. Maar je bent nooit te oud om te leren natuurlijk. 8)
pierre

LotuzClioWilliams schreef:Dit is niet iets dat ik zelf zal doen. Mijn technische vaardigheden als kantoorpik zijnde blijven vooralsnog beperkt tot de simpele dingen als een stuur loshalen, verdraaien en weer vastzetten. Maar je bent nooit te oud om te leren natuurlijk. 8)
Steekleutel 19 naar ik meen, een halve slag doet al wonderen, ga gewoon aan de gang voordat je gaat uitlijnen, of het nu goed gaat of niet je moet toch 35 euro betalen voor dat uitlijnen wat in feite niet meer is dan uitspoor instellen.

Dat stuur krijg je makkelijk rechter, draai een halve slag aan de spoortstang na de contramoer losgedraaid te hebben en het scheelt al behoorlijk.
By the way ik ben ook geen rasmonteur, wel een logische denker en doener.
Remco_Rs
Contacteer:

pierre schreef:
LotuzClioWilliams schreef:Dit is niet iets dat ik zelf zal doen. Mijn technische vaardigheden als kantoorpik zijnde blijven vooralsnog beperkt tot de simpele dingen als een stuur loshalen, verdraaien en weer vastzetten. Maar je bent nooit te oud om te leren natuurlijk. 8)
Steekleutel 19 naar ik meen, een halve slag doet al wonderen, ga gewoon aan de gang voordat je gaat uitlijnen, of het nu goed gaat of niet je moet toch 35 euro betalen voor dat uitlijnen wat in feite niet meer is dan uitspoor instellen.

Dat stuur krijg je makkelijk rechter, draai een halve slag aan de spoortstang na de contramoer losgedraaid te hebben en het scheelt al behoorlijk.
By the way ik ben ook geen rasmonteur, wel een logische denker en doener.
Beunhaas bedoel je :D
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef: die uitlijngasten krijgen je stuur nooit en te nimmer waar je het wilt hebben.
Bullshit, Ik ben bij een uitlijner geweest, en kan niets anders zeggen dat het stuur echt perfect in het midden staat,
-PAZ-
Über-Spammer

als je bij een goed adres gaat zullen ze je stuur echt wel in het midden zetten wor, eerst gewoon uitlijnen en dan controleren of je stuur goed staat
R5GTT. Drive it like you stole it
pierre

een beunhaas is een monteur welke reparaties verricht zonder btw af te dragen of garantie te geven, ik ben geen van beide.
ik doe geen reparaties voor anderen.

je kan geluk hebben dat het uitlijnen wel een keer goed gaat, maar hier gaat het niet goed, dat was de klacht.
als je het stuur precies goed wilt hebben, moet je minder nauwkeurig kijken of zelf aan de slag, het is vaak een kwestie van geluk, want als je aangeeft dat het stuur scheef staat, zal de uitlijner gewoon weer de vaste procedure uitvoeren, zonder verder na te denken.
Nadenken kost teveel tijd en men gaat er toch vanuit dat de klant een soort technisch analfabeet is.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef:een beunhaas is een monteur welke reparaties verricht zonder btw af te dragen of garantie te geven, ik ben geen van beide.
ik doe geen reparaties voor anderen.

je kan geluk hebben dat het uitlijnen wel een keer goed gaat, maar hier gaat het niet goed, dat was de klacht.
als je het stuur precies goed wilt hebben, moet je minder nauwkeurig kijken of zelf aan de slag, het is vaak een kwestie van geluk, want als je aangeeft dat het stuur scheef staat, zal de uitlijner gewoon weer de vaste procedure uitvoeren, zonder verder na te denken.
Nadenken kost teveel tijd en men gaat er toch vanuit dat de klant een soort technisch analfabeet is.

helemaal niet, hij had gewoon een scheef stuur, waarschijnlijk gewoon door slijtage. En dat wil hij gewoon simpel corrigeren, eerst had ie geprobeerd de stuur te verstellen op de naaf, en dat was net teveel.

Dus heel simpel dan naar de uitlijner brengen, en dan moet het zeker goed komen.

Meest simpele oplossing,
LotuzClioWilliams

Heren,

Bedankt voor uw suggesties, maar voordat dit onvriendelijk wordt, lijkt het me een goed idee als we het hier voorlopig even bij laten.

Of willen jullie nog een ronde? 8)
pierre

goed idee
Robert Clio S.

Olijnsma schreef:
pierre schreef: die uitlijngasten krijgen je stuur nooit en te nimmer waar je het wilt hebben.
Bullshit, Ik ben bij een uitlijner geweest, en kan niets anders zeggen dat het stuur echt perfect in het midden staat,
Elke week gaan wij naar de uitlijner toe om auto's te laten lijnen omdat de hele wielophanging eraf gereden is door een ongeluk. Waar wij naartoe gaan hebben ze een lasergestuurde Hunter-bank die is perfect.

Ik persoonlijk heb niets tegen de uitlijner. Waar wij naartoe gaan hebben weldegelijk verstand van auto's want ze zijn zelf automonteur geweest. Maar idd, als je slechte ervaringen ermee hebt, dan is de oplossing van Pierre zeker een goede oplossing.
Clio 1.4 S strak in de lak!
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef:goed idee
Eens! (F)

Vanwege de brand in mijn turbo ben ik een beetje uit humeur, excuses voor niet bedoelde nare commentaren
pierre

ik houd wel van een pittig debat op z'n tijd :wink:
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

pierre schreef:ik houd wel van een pittig debat op z'n tijd :wink:
Ik ook wel, maar dit ging op laatst nergens meer over :P
Plaats reactie