[r5 ] onregelm. stationair Nog niet goed! Warmteprobleem?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Chris@R5

/UPDATE ONDERAAN/

Vandaag zou ik met wat vrienden op pad gaan en toen kreeg m'n R5 opeens last van hoog stationair lopen en toen ik 'm uit deed bleef hij nadieselen.

Nu heb ik al gezocht met de search, maar ik kom er niet uit.
De auto stinkt een beetje zuur (CO) en werd best warm, maar dat lag meer aan het feit dat ik met 3 personen best even door trapte.

Ik had trouwens net deze week een open luchtfilter gemonteerd maar sindsdien niet met meerdere personen gereden.

Nu zijn dit dus de symptomen:

- schokken op lage toeren
- ZWARTE rook geen blauw of wit, echt roetzwart.
- Nadieselen
- Onregelmatig stationair.

En dit heb ik als mogelijke oorzaken:

- Het open filter functioneert niet goed en verpest de verbranding
- De koppakking is stuk (olie)

Nu heb ik het originele luchtfilter er weer in gedaan en aangesloten in de hoop dat dat het probleem is.

Wie kan mij wat meer uitleg geven...? :(
Laatst gewijzigd door Chris@R5 op za 7 aug 2004 15:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Bart V

lijkt wel alsof ie te rijk staat. Is het een carburateur motor? of een injectie???
Chris@R5

het is een 1.4 TR met carburateur.
Ja dat leek mij ook al, maar komt dat misschien dat door dat luchtfilter??
Het lijken mij niet echt verschijnselen voor een lekke koppakking :S
Chris@R5

Vraagbaak P.H. Olving:

"De motor loopt stotend en/of slaat over: ....punt 4: Motor zuigt valse lucht aan...."

Zou dat ook hetzelfde effect kunnen geven bij zo'n filter?
Chris@R5

Nou, net wezen rijden en het is ietsje minder, maar naar mate hij warmer wordt stoot ie nog erger.
Verder loopt ie keurig als je normaal doortrapt en ik zie dan geen pluimen in m'n achteruitkijkspiegel (scrabblewoord :P) .
Abel
Über-Spammer

Zwarte rook is slecht verbrande benziene.. Misschien is er iets met je ontsteking. vacuum vervroeger of iets met je carburateur gescheurd membraam of een ander inwendige pakkingkje

Kijk eens naar je ontsteking en daar zit een slang aan die naar je inlaat spruitstuk/carburateur gaat. check die slang op scheuren, Geen scheuren, dan haal hem van de inlaat spruitstuk en zuig er aan. Druk met je tong dan de slang dicht en dan moet je tong er aan vast blijven zitten vanwege de vacuum gaat je tong vanzelf los dan is er iets lek. Waarschijnlijk dus de vacuum vervroegen membraam. Dan moet je een goede ontsteking zien te vinden, aangezien je die niet kunt vervangen...

Bij vals lucht loop je auto hoog in toeren stationair en kan hij makkelijk afslaan. Geen zwarte rook iig.

Dus check je carburateur en je ontsteking!!
Menno

't is een brandstofprobleem.

Wat voor filter heb je gemonteerd? Zit ie direct op de carburateur? Misschien sluit ie een kanaaltje af, of kan de choke klep niet meer helemaal open?

Check dat allemaal eens, aan de bovenkant van je carburateur.

Ik weet niet of er bij zo'n 5je veel slangetjes tussen carb en luchtfilter zitten, zo, ja: allemaal goed aangesloten?
rev it like a rental
Chris@R5

Ok bedankt, ik heb in ieder geval de bougies schoon gemaakt.
Die bleken gitzwart te zijn, maar niet vettig ofzo.
Dus dat is al een ding.
Het luchtfilter zat gemonteerd op het filterhuis zonder een filter erin en sloot dus niksaf.
Verder heeft ie het tot vandaag ook gewoon goed gedaan alleen denk ik dat het komt door het (over)belasten van de motor met meerdere personen.
Nadieselen bij scooters weet ik nog wel.
Daar was het zo dat als je veel koolaanslag op je bougies had dat dat spul bleef nagloeien. Wat nu ook best het geval kan zijn gezien de kool die er op zat.
Chris@R5

Nou net ff wezen rijden en er is gewoon niks veranderd :S.
Als ik hoger in toeren zit of zelfs normaal rij dan is er niks aan de hand, maar zo gauw ik het gas los laat of dat ik daal in toeren dan is het mis.
Dan begint ie weer met stotteren en doen.
alle slangetjes zitten gewoon aangesloten.

Maar wat wel nog opvalt is dat ie gewoon ontiegelijk stinkt naar een zuurderige lucht en hij blijft ook een beetje walmen. Niet overdreven, maar wel zichtbaar.

/edit/ kun je de carb. afstellen met het filterhuis eraf??
Ik heb nu het filterhuis eraf en nog kan ik helemaal niks ontdekken.
Abel
Über-Spammer

Kijk eens naar je ontsteking en daar zit een slang aan die naar je inlaat spruitstuk/carburateur gaat. check die slang op scheuren, Geen scheuren, dan haal hem van de inlaat spruitstuk en zuig er aan. Druk met je tong dan de slang dicht en dan moet je tong er aan vast blijven zitten vanwege de vacuum gaat je tong vanzelf los dan is er iets lek. Waarschijnlijk dus de vacuum vervroegen membraam. Dan moet je een goede ontsteking zien te vinden, aangezien je die niet kunt vervangen...
Chris@R5

gedaan, geen scheuren en gewoon goed vacuum.

Ow, leuk dat je ff zegt dat er van die heerlijke dampen in zitten :beer:

Dat valt dus ook af.

What's next?

En kan het stationair ook zonder het filterhuis erop afgesteld worden??
Abel
Über-Spammer

tuurlijk het is maar een filter.. en even zonder filter wil best hoor..

Enne sorry vsn die dampen hoor.. :p
Menno

stel je CO stationair eens af, met filter gemonteerd.
rev it like a rental
Chris@R5

Menno schreef:stel je CO stationair eens af, met filter gemonteerd.
Nou dat is het leuke, dat kan niet :) .
Het filter zit bij een normale 5 bovenop de carb.
Menno

o,ja, remember.

zet 'm dan gewoon een slagje armer dan je normaalgesproken zou doen.
rev it like a rental
Chris@R5

Nou na lopen klooien heb ik 'm weer goed gekregen alleen snap ik nog steeds niet 'm nou van het een op het andere moment zo doet veranderen van afstelling:S
Chris@R5

Het is weer zo ver :( .

Nu is het alleen maar een ding.
Hij loopt weer onregelmatig stationair en als ik het gas los laat en de motor laat terugzakken naar een laag toerental zodat ie bijna op de koppeling blijft rijden dan gaat ie bokken.

Ik heb het eergister kunnen oplossen door wat te kluieren met het stationair en de CO.
Daarna liep ie als ee zonnetje, maar vandaag loopt ie alweer k*t :@ .

Dat stationair blijft maar op en neer golven :(
Steven
Car: M536

CO schroef los? smeer es een beetje vloeibarepakking erop (liefst 1 die zacht blijft). Of koop een nieuwe CO-schroef voor 1 euri...
H8bal

Chris@R5 schreef:Het is weer zo ver :( .

Nu is het alleen maar een ding.
Hij loopt weer onregelmatig stationair en als ik het gas los laat en de motor laat terugzakken naar een laag toerental zodat ie bijna op de koppeling blijft rijden dan gaat ie bokken.

Ik heb het eergister kunnen oplossen door wat te kluieren met het stationair en de CO.
Daarna liep ie als ee zonnetje, maar vandaag loopt ie alweer k*t :@ .

Dat stationair blijft maar op en neer golven :(
Heeft jouw type 5 ook een vacuumleidinkje naar de ontsteking ? Bij een gtt gaat die ook barslecht lopen stationair als je dat uittrekt.
Chris@R5

Jup, heb ik al getest de vorige keer (zeer smaakvolle ervaring (N) :lol: ).
Vacuum was in orde, ik heb 'm nu weer redelijk goed.
Bokt weer iets minder, maar is bij langhe na nog niet 100%. Het hangt ook sterk af van het weer. Met hitte doet ie het erger en als ik de choke aan heb doet ie het helemaal NIET.
Vreemd, als ik er verder niet uit kom dan gaat ie wel naar de garage :( .
Chris@R5

Steven schreef:CO schroef los? smeer es een beetje vloeibarepakking erop (liefst 1 die zacht blijft). Of koop een nieuwe CO-schroef voor 1 euri...
Zit ook vast, ik snap het niet meer.
Net weer naar huis gereden en de auto heeft de hele dag in de volle zon gestaan.
WEER doet ie het erger dan vanochtend.

Btw, CO en dergelijke afstellen heeft totaal geen nut.
Hij blijft kut lopen :@ .
Ook niet als ik de auto uit zet en alles naar de standaard waarden draai en vervolgens van daaruit weer opnieuw begin :@

Valse lucht moet je toch ook kunnen merken als je gewoon rijd? Dus in geval van een kromme carb.voet.
Marc01
Contacteer:

Chris@R5 schreef:Als ik de choke aan heb doet ie het helemaal NIET.
Dan zou je haast denken dat ie teveel lucht krijgt stationair, met je chocke sluit je je lucht af. Kan best hoor als je er net een open luchtfilter op hebt gezet.

ander vraagje is: je hebt er een open luchtfilter op gezet, maar waar zoog je normaal je lucht vandaan? bij een gtt zuigt ie dat nl vooraan direct van buiten. Als die van jou dat eerst ook deed en nu moet ie opeens z'n lucht onder de motorkap aanzuigen, dan krijg je misschien veel te warme lucht, hij krijgt dan lucht uit een stroom die over de motor loopt.
Als dat het is zou je moeten denken aan een mooie luchthapper op je kap :)

Je kan natuurlijk even het oude filterhuis terugzetten en kijken wat er gebeurt...
Chris@R5

Marc01 schreef:
Chris@R5 schreef:Als ik de choke aan heb doet ie het helemaal NIET.
Dan zou je haast denken dat ie teveel lucht krijgt stationair, met je chocke sluit je je lucht af. Kan best hoor als je er net een open luchtfilter op hebt gezet.

ander vraagje is: je hebt er een open luchtfilter op gezet, maar waar zoog je normaal je lucht vandaan? bij een gtt zuigt ie dat nl vooraan direct van buiten. Als die van jou dat eerst ook deed en nu moet ie opeens z'n lucht onder de motorkap aanzuigen, dan krijg je misschien veel te warme lucht, hij krijgt dan lucht uit een stroom die over de motor loopt.
Als dat het is zou je moeten denken aan een mooie luchthapper op je kap :)

Je kan natuurlijk even het oude filterhuis terugzetten en kijken wat er gebeurt...
Dat is inmiddels allang gebeurt (lees hierboven).
Hij loopt stationair gewoon hoog, laag, hoog, laag, hoog, laag...enz
En daardoor gaat ie ook bokken als ik tijdens het rijden in de buurt kom van het stationair toerental.
Riël
Über-Spammer

mmm. Je hebt geen injectiemotor? Is vaker de temperatuursensor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Chris@R5

Nee is geen injectie.
Maar welke sensor bedoel je? Of kan dat in geen geval bij een carburateur?
Riël
Über-Spammer

Nope dan kan het niet. Carb eens uitelkaar gehaald? Alles schoongemaakt?
Chris@R5

Van die van m'n moeder wel es, maar dan krijg je het verhaal van nieuwe pakkingen enz...
En die zijn vreselijk duur daarvoor.
Riël
Über-Spammer

Nee joh, kan ik me niet voorstellen. Als 't al nodig is. Klein verstoppinkje kan ook, anders een sloop carb proberen.
Chris@R5

Eerste wat ik ga doen is straks ff rijden en de carb weer proberen wat zuiverder te laten lopen zodat ik morgen niet teveel voor gek sta :wink: .

En dan ga ik deze komende week verder met sproeiers schoon maken en kijken of de vernauwing nog wel goed werkt n een bepaald slangetje naar de carb.

Morgen naar Lelystad zonder al te veel problemen is op het moment ff het belangrijkste :)
Chris@R5

Het is mij nu helemaal duidelijk!
Is er een pilletje voor?
Want mijn auto heeft last van, jawel:

EEN ZONNESTEEK! 8)

Als het warmer wordt overdag en de auto staat tijdens mijn werk in de volle zon geparkeert zoals vandaag met dertig graden dan is ie helemaal van slag.

Maar ga ik een lekker stuk toeren zoals zonet als het wat koeler is dan is alles helemaal toppie :S.

Ik vind het allemaal maar wazig hoor, maar ik heb wel lekker gereden met een cdtje van Nora Jones erin :wink:
Plaats reactie