[5GTT] [29-7-04]andere motor: Alleen nog afstellen :D
ik heb net een andere startmotor, radiateur en anti percolatie fan gehaald. Gelijk er maar even op zetten.
De slangen heb ik al gecontrolleerd en 1 moest er aan gedraaid worden. Wanneer ik van de lekkage af ben, ga ik nog een keer alles inspecteren.
De slangen heb ik al gecontrolleerd en 1 moest er aan gedraaid worden. Wanneer ik van de lekkage af ben, ga ik nog een keer alles inspecteren.
ik heb de nieuwe start motor geplaatst en voor het plaatsen uitgebreidt getest buiten de auto samen met mijn kapotte motor. de kapotte bleef inderdaad stil staan, maar de goede gelukkig niet.
Wanneer ik nu de motor wil starten, hoor ik voor een moment een tik en dan niets meer. Verder vallen dan alle lampen uit op mijn dash, behalve de (hand)rem.
Het duurt dan een 10 minuten voordat alle lampen terug komen, maar als ik met mijn pook heen en weer ga, komen ze ook terug. Dan heb ik weer hetzelfde tik met starten. Wanneer de lampen weg zijn hoor ik niets.
Ik gok hierdoor zelf op kortsluiting, maar alles bij de start motor zelf raakt alleen wat hij raken mag. De beugel van de + draad is helemaal vrij.
Wie heeft er een suggestie? Ik begin namelijk een beetje moedeloos te worden.
Wanneer ik nu de motor wil starten, hoor ik voor een moment een tik en dan niets meer. Verder vallen dan alle lampen uit op mijn dash, behalve de (hand)rem.
Het duurt dan een 10 minuten voordat alle lampen terug komen, maar als ik met mijn pook heen en weer ga, komen ze ook terug. Dan heb ik weer hetzelfde tik met starten. Wanneer de lampen weg zijn hoor ik niets.
Ik gok hierdoor zelf op kortsluiting, maar alles bij de start motor zelf raakt alleen wat hij raken mag. De beugel van de + draad is helemaal vrij.
Wie heeft er een suggestie? Ik begin namelijk een beetje moedeloos te worden.

Ik denk dat 1 van de + kabels van je startmotor tegen de startmotor zelf aan komt ? Kan eigenlijk niet want dan had je ze al wel vastgebakken met 60A 
Denk denk...... Alles stekkers zitten goed mag ik aannemen.... start-relais ook overleden nu ? Kortsluiting in het startrelais dus ?

Denk denk...... Alles stekkers zitten goed mag ik aannemen.... start-relais ook overleden nu ? Kortsluiting in het startrelais dus ?
-
- Contacteer:
Massa kabel op de accu zit niet goed vast of massa van het blok is niet voldoende en heeft slecht contact.
ik ga zo weer aan de slag. beginnend met het nakijken van de massa kabels.
Het is inderdaad slechte massa. ik heb even met een start kabel een nieuwe massa gemaakt van de startmotor naar de accu - en hij start. nu dus achter de massa aanJeroen Lubking schreef:Massa kabel op de accu zit niet goed vast of massa van het blok is niet voldoende en heeft slecht contact.

Bedankt JL
-
- Contacteer:
wat een opluchting zeg..... nieuwe massakabel trekken?
Jij hebt het blokje toch gespoten ? zal daar de fout dus wel zittenSimonBalk schreef:Het is inderdaad slechte massa. ik heb even met een start kabel een nieuwe massa gemaakt van de startmotor naar de accu - en hij start. nu dus achter de massa aanJeroen Lubking schreef:Massa kabel op de accu zit niet goed vast of massa van het blok is niet voldoende en heeft slecht contact.
Bedankt JL

inderdaad. waar de bak op het blok komt is het gespoten. Als ik de massa van de startmotor verbind met de masa draad die op het blok zit, werkt hij.
Daarom wil ik een massa draad van de startmotor naar de massa op het blok maken. goed idee?
Voor de rest is de nieuwe radiateur ook lek
Daar weer even een andere voor zoeken. Alleen deze 2 punten dan moet het klaar zijn.
Daarom wil ik een massa draad van de startmotor naar de massa op het blok maken. goed idee?
Voor de rest is de nieuwe radiateur ook lek

Die zijn 187,50. Deze kon ik krijgen voor 40 en zag er erg goed uit. Zit alleen 1 klein gaatje inMatthijs schreef:Koop maar een echte nieuwe radiateur !

-
- Über-Spammer
- Contacteer:
die ik gister bij JL gekocht heb kostte ong 150 (incl btw)SimonBalk schreef:Die zijn 187,50. Deze kon ik krijgen voor 40 en zag er erg goed uit. Zit alleen 1 klein gaatje inMatthijs schreef:Koop maar een echte nieuwe radiateur !
maar ik geloof niet dat ie er nog wat had liggen
bel um anders ff?
massa punt heb ik gemaakt. toch ff alles schoongeschuurd en nu werkt 't.
Rotterdam is een eind weg vanaf hier. Dan kost me zo dat verschil in aan bezine en tijd. Het gaat me ook meer om de wachttijd. ik kan namelijk niet wachten totdat hij weer rijdt!
Rotterdam is een eind weg vanaf hier. Dan kost me zo dat verschil in aan bezine en tijd. Het gaat me ook meer om de wachttijd. ik kan namelijk niet wachten totdat hij weer rijdt!
-
- Contacteer:
hebben ze bij de sloop in schagen geen nieuwe liggen voor je? vanavond ga ik weer met hem squashen en kan hij hem misschien meenemen....dan heb jij hem morgenochtend......
Daar komt deze ook vandaanMartijnberk schreef:hebben ze bij de sloop in schagen geen nieuwe liggen voor je? vanavond ga ik weer met hem squashen en kan hij hem misschien meenemen....dan heb jij hem morgenochtend......

de auto rijdt, maar wordt erg warm. binnen een paar min staat hij al helemaal bovenaan. heb al een paar keer ontlucht.
Verder slaat de fan ook niet aan. De fan zelf doet het wel wanneer ik er 12v op zet.
Verder slaat de fan ook niet aan. De fan zelf doet het wel wanneer ik er 12v op zet.
-
Voel eens aan je radiator is die gelijkmatig warm?
Als dat nl niet zo is is hij verstopt of half leeg.
Als je thermocontact geen water "meet" maar lucht zal de fan niet aan gaan.
Ontluchten kun je ook doen door bij koude motor de radiatordop los halen en steeds wachten tot alle bubbels weg zijn en dan met draaiende motor de radiator af te vullen.
Draai ook een de dop van je expansie vat iets meer los.Als de ontluchting hiervan dicht zit kan hij zijn lucht niet kwijt.
Succes er mee
Als dat nl niet zo is is hij verstopt of half leeg.
Als je thermocontact geen water "meet" maar lucht zal de fan niet aan gaan.
Ontluchten kun je ook doen door bij koude motor de radiatordop los halen en steeds wachten tot alle bubbels weg zijn en dan met draaiende motor de radiator af te vullen.
Draai ook een de dop van je expansie vat iets meer los.Als de ontluchting hiervan dicht zit kan hij zijn lucht niet kwijt.
Succes er mee

GT radiateur heeft geen dop
ontlucht maar bij warme motor, misscien dat je thermostaat nog niet open was.
In een erger geval kan deze ook stuk zijn en niet open gaan.

In een erger geval kan deze ook stuk zijn en niet open gaan.
op een gegeven moment hoorde ik wel wat, waarna ik zag dat het niveau van het expansie vat afnam en er een beetje een borrelent geluid was. Ik dacht dat toen de thermostaat open ging. of heb ik het mis?
Kan wel, tevens wijst dat borrelen op een grote hoeveelheid lucht 
Dus, nogmaals ontluchten die hap ! Hou het expansievat tijdens het ontluchten zo hoog mogelijk, dat is makkelijker. Beter wat koelvloeistof verknoeien dan, maakt toch niets?

Dus, nogmaals ontluchten die hap ! Hou het expansievat tijdens het ontluchten zo hoog mogelijk, dat is makkelijker. Beter wat koelvloeistof verknoeien dan, maakt toch niets?
heeft er iemand tips voor het ontluchten. Ik heb namelijk het idee dat ik het niet goed aanpak. ik heb ook niet echt een "systeem" daarvoor.
Voorkant tegen een helling aan of omhoog.... en de kachel open. Daarna een Drukpers voor ontluchten erop en gaan met die banaan 

Helling is niet noodzakelijk maar dan weet je wel dat je kachelrad goed ontlucht wordt. Verder is een drukpers toch echt wel erg makkelijk hoorSteven schreef:drukpers? helling?
nippels 1 voor 1 open, en mond op het vaatje en blazen maar, werkt bij mij al 2.5 jaar perfect.

-
als je een 5turbo ontlucht voor het eerst is het handig om je radiator slang een paar keer flink in te knijpen omdat er altijd de eerste paar keer lucht in blijft zitten.doe het door te pompen als je slang ontluchtiging open staat heb je meer kans dat je thermosstaat open gaat lukt dit niet een beetje aflaten koelen en opnieuw proberen, de narigheid van renault blijft je achter volgen. op den duur moet hij het goed doen. heb het zelf met een nieuwe motor gehad dat hij kokened heet werd aflaten koelen opnieuw geprobeerd en nog een keer en toen was hij perfect.
heb er onderhand weer een liter! koelvloeistof bij gedaan en volgens mij is het lucht er nu wel (zo goed als) uit. De temperatuur stijgt nu veel langzamer, maar nog steeds richting de bovenkant met de 3 streepjes bij elkaar. Niet goed lijkt me.
Verder slaat de fan niet meer automatisch aan. Ik heb de aansluitingen nagekeken, maar dat ziet er allemaal goed uit. Hoe kan ik dit meten? of heeft iemand een idee waar dit misschien aan kan liggen?
Ik heb tevens geprobeerd het stationair af te stellen. Hij stond op bijna 2000 en daait nu onder de 1000, richting de 7 a 800 denk ik. Volgens mij moet het ongeveer iets van 750 zijn toch? na het afstellen is hij echter wel meer gaan roken. Blauw, lijkt me olie?
Dat was het tot nu toe. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag
Verder slaat de fan niet meer automatisch aan. Ik heb de aansluitingen nagekeken, maar dat ziet er allemaal goed uit. Hoe kan ik dit meten? of heeft iemand een idee waar dit misschien aan kan liggen?
Ik heb tevens geprobeerd het stationair af te stellen. Hij stond op bijna 2000 en daait nu onder de 1000, richting de 7 a 800 denk ik. Volgens mij moet het ongeveer iets van 750 zijn toch? na het afstellen is hij echter wel meer gaan roken. Blauw, lijkt me olie?
Dat was het tot nu toe. Als iemand nog tips heeft, hoor ik het graag

-
- Contacteer:
is die meter, die in je radiateur zit en de temp meet, niet verrot?
Waar 2 contactjes op komen? ik zou het niet weten. ik heb er iig nog 1 liggen. Zal die anders een proberen. Hoop alleen dat ik er zo bij kan. Anders moet alles er weer uit. Dan nog even kijken hoe ik het vloeistof ga opvangen aangezien er toch een "gat" in de radiateur komt.Martijnberk schreef:is die meter, die in je radiateur zit en de temp meet, niet verrot?
Verder heb ik nog gemerkt dat mijn gaskabel uit de houder schiet waardoor de kabel niet goed op spanning komt te staan. Ik heb de klem al een paar keer zo hard aangedraaid, maar hij blijft er tussenuit schieten. Misschien dat die klem bijgebogen moet worden ofzo, want ik kan vrij gemakkelijk met de hand de kabel ook ertussenuit trekken.
ik heb de sensor in de radiateur vervangen door de sensor die in mijn oude radiateur zat. Voor zover ik weet werkt dat allemaal voordat de motor kapot ging. Alleen slaat de fan nu nog steeds niet aan. Bij welke stand moet de fan normaal gesproken aanslaan?
foto(voor de temperatuur aanwijzing):
[img]http://www.5GTT.com/foto's/blok13.jpg[/img]
Ik zit er nu aan te denken om een schakelaar in de auto te maken waarmee in de fan uit en aan kan doen.
Verder lukt het (stationair)afstellen niet echt. ik denk dat ik hiervoor iemand moet vragen die er verstand van heeft. Dan weet ik iig zeker dat het goed zit.
foto(voor de temperatuur aanwijzing):
[img]http://www.5GTT.com/foto's/blok13.jpg[/img]
Ik zit er nu aan te denken om een schakelaar in de auto te maken waarmee in de fan uit en aan kan doen.
Verder lukt het (stationair)afstellen niet echt. ik denk dat ik hiervoor iemand moet vragen die er verstand van heeft. Dan weet ik iig zeker dat het goed zit.
wat is eigenlijk een mooie/normale stand van de temperatuur meter op zo'n mooie zomerse dag als deze 

Bij mij scheelt het per dag of ie aanslaat of niet, maar als hij het doet dan begint ie ongeveer 0,4 cm voor het streepje waar hij op jouw foto staat.SimonBalk schreef:Bij welke stand moet de fan normaal gesproken aanslaan?
heb je wel al gekeken of de "fan"zelf het doet dus eff 12v erop zetten?
Ja, dan doet hij het.REMCO-X schreef:heb je wel al gekeken of de "fan"zelf het doet dus eff 12v erop zetten?
Thermocontact heb ik al vervangen door het exemplaar dat ik altijd gebuikte.Rick D. schreef:Als je fan het WEL doet met direct spanning, dan kunnen het 2 dingen zijn.
1. Je thermocontact in je radiator
2. Je relais waarmee je fan wordt geschakeld
Succes
Als ik de 2 draden van het thermocontact afhaal en tegen elkaar aan hou, dan zou de fan toch aan moeten gaan? Dan kan ik dat na het eten even proberen.
Als het werkt, lijkt me ook dat de relais goed is en het contact niet. Als het niet werkt, werkt het relais niet en de werking van het thermocontact is dan onbekend.