Oliedrukken in clio 16v

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
MarcoG
Contacteer:

Kan iemand een korte opsomming geven van de normale oliedrukken bij een paar verschillende snelheden?
En deze blijven ook gehandhaafd als je langer deze snelheid blijft rijden of daalt ie weer een beetje?
Bij voorbaat dank...
(lichte paniek!)
frank_williams

de druk is niet snelheids- maar toerentalafhankelijk.
als de olie 100 graden is moet ie minstens 2,5 bar zijn.
overigens geeft de mijne 3,5 bar aan...
Rick

Koud bij belasting = 5.5 bar
Koud onbelast = 3.5 bar

Warm bij belasting = 3.0 a 3.5 bar
warm onbelast = 0.5 a 1.0 bar

edit: dit bij een viscositeit van 10w40
MarcoG
Contacteer:

5.5 bar bij een clio 16v...de teller gaat maar tot 3 bar, dus ik denk dat je je vergist.

Bedankt voor de toerental tip, dat betekent gewoon dat de oliedruk flink terug kan vallen tijdens het schakelen.

Hoeveel druk zou er dus moeten zijn bij een bepaald toerental...
bijv:

-Stationair = 1 bar
-3000 rpm = ?
-4500 rpm = ?
-6500 rpm = ?

bij een clio 16v (Y)
Rick

MarcoG schreef:5.5 bar bij een clio 16v...de teller gaat maar tot 3 bar, dus ik denk dat je je vergist.

Bedankt voor de toerental tip, dat betekent gewoon dat de oliedruk flink terug kan vallen tijdens het schakelen.

Hoeveel druk zou er dus moeten zijn bij een bepaald toerental...
bijv:

-Stationair = 1 bar
-3000 rpm = ?
-4500 rpm = ?
-6500 rpm = ?

bij een clio 16v (Y)
Mijn oliedruk meter gaat echt tot 6 bar, de meest rechter van de 3 metertjes.

Maar wat voor olie heb je erin? Als je een viscositeit van 0 (arbeidstemp.) hebt dan is je druk logischerwijs ook lager, maar voor druk hoef je bij een 16v meestal niet bang te zijn. Enige wat wel eens gebeurt, zegt men, is dat een beveiligingsventiel vast zit en daardoor de druk te hoog kan oplopen.

Als je bij stationair 1 bar hebt zal je denk bij belasting rond de 3.5 bar komen oid.
MarcoG
Contacteer:

@ rick 'k heb ook gewoon 10w40 erin... en inderdaad stationair looptie gewoon op 1,0
Maar wat mij een beetje nerveus maakts is dat als ik wat rapper optrek, meerdere keren die teller niet echt noemenswaardig uitslaat. Volle patat en zelfs dan gaatie niet ver over de 2...als ie al in de buurt van de 2 bar komt...
MarcoG
Contacteer:

De motor ligt er nu even uit en er komen alles nieuwe vloeistoffen in. Als dat gebeurt is kan ik weer kijken, misschien dat dat nog wat verandert.
Ook kan ik letten op de olietemperatuur die nogal fors opliep (volgens de meesten hier in het forum) namelijk tot 145graden en zelfs iets hoger (bij laagvliegen op de autobahn) Hoop dat dat dan niet meer zo extreem zal zijn. Anders maar een oliekoeler erop.
Rick

Eerst ff 1 ding vooropstellen :) , je zegt dat je schaalverdeling tot 3 bar gaat? Heb je toevallig andere tellerplaten erin? Niet originele zegmaar? Want die willen nog wel eens verschillende waardes aangeven dan de fabrikant.
Want bij mij is halverwege de meter 3 bar en bovenin 6 bar.
Rick

Mijn olietemp komt bij laagvliegen, geruime tijd 200+ rijden, op 110 a 115 graden en blijft constant. Dit wel in de winter! En je olie mag volgens mij 160 graden worden, het is zomer, dus geen probleem lijkt mij!
MarcoG
Contacteer:

Danke Rick, ik heb mijn lieve clio al anderhalve maand niet meer gereden (versnellingsbak kaduuk, word deze week voltooid).
Waarschijnlijk heb ik mij in die schaalverdeling vergist, ik ben inmiddels ook al helemaal hyper! (afkickverschijnselen in terminale fase)
Zitten originele tellers in, eigenlijk is alles origineel behalve filter-foam en de wieltjes...
Plaats reactie