Vanochtend maakte mn auto ineens een enorm kabaal. Dit doet zich voor in elke versnelling zelfs in zn vrij. alleen intrappen van de koppeling zorgt dat t geluid weg gaat. De auto reed en rijdt nog goed en schakeld ook nog goed, maar je hoort een hard gereutel of geratel. Ik durf er dan ook niet meer mee te rijden en de auto is vandaag door de ANWB bij mij thuis gebracht.
Ik vermoed dat t iets is in de versnellingsbak, misschien iets kleins losgeschoten, waardoor hij rammelt. Doordat ik er nadat dit is ontstaan niet meer mee heb gereden hoop ik dat dit nog gerepareerd kan worden. Maar ik neem aan dat de hele versnellingsbak er onderuit moet om er in te kunnen kijken.
Iemand enig advies of ervaring?
Is de versnellingsbak van een R19 16 V makkelijk te demonteren? Is deze bak gelijk aan bepaalde andere renaults?
Is het mogelijk de bak te openen zonder demontage?
Versnellingsbak maakt herrie R19 16V
Het kan zijn dat het je druklager is of een lager in de versnellingsbak. Als dat zo is, maakt dat vrij weinig uit want heel veel mensen hebben er last en dat blijft wel heel.
Laat er anders eens iemand naar luisteren die er verstand van heeft.
Laat er anders eens iemand naar luisteren die er verstand van heeft.
Reken er maar op dat je een nieuwe bak moet, een druklager hoor je zeker wel als je de koppeling intrapt en niet als je hem los maakt. Reparatie is vaak even duur.
Ik heb er vanavond es met iemand naar staan kijken/testen/luisteren:
- alle versnellingen doen t goed.
- geluid is er in alle versnellingen + in zn vrij
- geluid verdwijnt als ik koppeling intrap maar niet als de auto rijdt. Dan verdwijnt t ook maar pas na een tijdje (ik denk als de as uitgedraaid is). Hierdoor denken we dat t t druklager is. Als je de koppeling intrapt en dan toch nog een tijdje dat geluid hoort.
- koppeling en versnellingsbak voelen niet vaag aan
Volgens hem (hij is er aardig zeker van) is het het druklager. Volgens de man van de anwb kan t ook de bak zijn.
Eigenlijk maakt t niet zo heel veel uit. De bak moet er af en dan zien we t van zelf wel. Als de bak er af is moet ik meteen overwegen:
- Koppelingsplaten vervangen
- aandrijfassen vervangen
Ik heb een aanlopend geluid als ik op de motor afrem vooral in zn 2 en 3. Als ik mn auto opkrik en in een versnelling zet en aan t voorwiel (bijrijderskant) draai zit er speling op en dat hoor je. aan de bestuurderskant is dat niet zo.
lijkt erop of er te veel speling zit op de homokineet.
Is de aandrijfas van een 16V gelijk aan die van andere 19's?
- geluid verdwijnt als ik koppeling intrap maar niet als de auto rijdt. Dan verdwijnt t ook maar pas na een tijdje (ik denk als de as uitgedraaid is). Hierdoor denken we dat t t druklager is. Als je de koppeling intrapt en dan toch nog een tijdje dat geluid hoort.
Volgens hem (hij is er aardig zeker van) is het het druklager. Volgens de man van de anwb kan t ook de bak zijn.
Eigenlijk maakt t niet zo heel veel uit. De bak moet er af en dan zien we t van zelf wel. Als de bak er af is moet ik meteen overwegen:
Ik heb een aanlopend geluid als ik op de motor afrem vooral in zn 2 en 3. Als ik mn auto opkrik en in een versnelling zet en aan t voorwiel (bijrijderskant) draai zit er speling op en dat hoor je. aan de bestuurderskant is dat niet zo.
je zegt het zelf alVictor schreef:Ik heb er vanavond es met iemand naar staan kijken/testen/luisteren:

Immer wieder die verdammte Holländer
Druklager dus vrijwel zeker NIET 

t is wel grappig. Ik heb dit ook op de problemcar site gepost en mn overbuurman heeft ook nog es staan luisteren. een aantal zeggen dat het heel goed het druklager kan zijn. En dat ie ook meedraaid (onbelast) als je de koppeling niet indrukt. En dat je m niet hoort als je de koppeling indrukt omdat ie dan belast wordt. Anderen zeggen dat dit juist niet kan en dat je het druklager nooit kan horen als je de koppeling niet indrukt. En dus dat t een lager op de as in de versnellingsbak is (of zelfs andere schade in de versnellingsbak). Beiden partijen lijken zeker van de zaak.
Ik breng de auto morgen weg en hoe dan ook, de bak moet er af. Dus we zullen wel zien. Ik hoop zelf uiteraard dat t het druklager is. Maar waarschijnlijk is het niet dom om toch de hele groep te vervangen (kit kost 150 euro!!) en de keerringen en ook nog 1 aandrijfas (linker, de langste, maakt herrie).
Dus t wordt hoe dan ook geen goedkoop grapje. Maar als de bak natuurlijk stuk blijkt te zijn wordt t nog erger...
Ik breng de auto morgen weg en hoe dan ook, de bak moet er af. Dus we zullen wel zien. Ik hoop zelf uiteraard dat t het druklager is. Maar waarschijnlijk is het niet dom om toch de hele groep te vervangen (kit kost 150 euro!!) en de keerringen en ook nog 1 aandrijfas (linker, de langste, maakt herrie).
Dus t wordt hoe dan ook geen goedkoop grapje. Maar als de bak natuurlijk stuk blijkt te zijn wordt t nog erger...
bij mij verdwijnt het geluid als ik de koppeling intrap. volgens sommigen omdat ik dan t druklager belast. Maar als ik rijd en dan de koppeling intrap dan hoor ik m nog ff nadraaien en herrie maken en na paar seconden stoppen. Ik denk zelf dus dat t een lager in de versnellingsbak is en niet het druklager. als ik de koppeling intrap, draait de primaire as in de bak nog eventjes na en dus hoor je herrie een paar seconden. daarna stil. Als ik de koppeling niet intrap hoor ik altijd herrie. Ik denk dus daarom dat het een lager in de bak is en niet het druklager.
ik weet niet of je me nog kan volgen maar in mijn analyse ontbreekt 1 ding. Als ik in de auto rijd, vaart maak en dan de koppeling indruk. maakt hij na een paar seconden geen herrie. Maar volgens mij drijft de auto op dat moment wel de versnellingsbak aan. Waarom heb ik dan geen herrie als het een lager zou zijn in de bak of iets anders in de bak?
ik weet niet of je me nog kan volgen maar in mijn analyse ontbreekt 1 ding. Als ik in de auto rijd, vaart maak en dan de koppeling indruk. maakt hij na een paar seconden geen herrie. Maar volgens mij drijft de auto op dat moment wel de versnellingsbak aan. Waarom heb ik dan geen herrie als het een lager zou zijn in de bak of iets anders in de bak?
Je zou kunnen proberen de Versnellingsbak olie af te tappen in een
SCHONE LICHTE bak/emmer
en te kijken of je er metaal deeltjes etc in vind
als je die vind dan weet je al waar het probleem zit
en als je die niet vind ff verder zoeken
het is soms best moeilijk om ze te vinden zeker als je niet weet wat je zoekt
succes
SCHONE LICHTE bak/emmer
en te kijken of je er metaal deeltjes etc in vind
als je die vind dan weet je al waar het probleem zit
en als je die niet vind ff verder zoeken
het is soms best moeilijk om ze te vinden zeker als je niet weet wat je zoekt
succes
-
je kan ook een panty over die emmer spannen vangt hij de deeltjes op
Ik denk dat ik weet wat t is. Ik heb de auto naar een garage gesleept en in zn vrij+koppeling in hoorde je niets. Waarschijnlijk is het iets aan de koppelingsplaat aan de bakzijde (losse veer, stuk afgebroken oid). Vlak voor de garage was raar genoeg het geluid verdwenen, maar ik heb toch maar besloten om m te laten repareren (bak er af koppelingsplaten vervangen).
Iemand nog een tip voor de aanschaf van een komplete koppelingsgroep (platen, druklager, e.d.)
Volgens mij kost dat iets van 140 ex btw.
Iemand nog een tip voor de aanschaf van een komplete koppelingsgroep (platen, druklager, e.d.)
Volgens mij kost dat iets van 140 ex btw.
dan nu de einduitslag... (voor mensen die dit topic ooit nog lezen omdat ze zelfde probleem hebben)
De bak is vervangen, zit nu een ruilbak van Bart V onder. De versnellingsbak had totaal geen olie en had veel schade door warmte. Was dus totaal gaar. Ik heb de auto nog niet zolang en hij had al geen olie toen ik m kocht. TIP check je bakoliepijl af en toe en wees gewaarschuwd als je aan de onderkant van je auto bakolie (bruin, stinkt meer dan normale olie) ziet. De koppeling ook meegepakt.
Samen met remblokken V+A, remklauwen gangbaar maken, schijven afdraaien (vorige eigenaar had blokken verkeerd gemonteerd), nieuwe uitlaatdemper, stuurhuis hoes, apk en arbeidsloon flinke rekening natuurlijk.
De bak is vervangen, zit nu een ruilbak van Bart V onder. De versnellingsbak had totaal geen olie en had veel schade door warmte. Was dus totaal gaar. Ik heb de auto nog niet zolang en hij had al geen olie toen ik m kocht. TIP check je bakoliepijl af en toe en wees gewaarschuwd als je aan de onderkant van je auto bakolie (bruin, stinkt meer dan normale olie) ziet. De koppeling ook meegepakt.
Samen met remblokken V+A, remklauwen gangbaar maken, schijven afdraaien (vorige eigenaar had blokken verkeerd gemonteerd), nieuwe uitlaatdemper, stuurhuis hoes, apk en arbeidsloon flinke rekening natuurlijk.
Juist, ook ik kan dit beamen. Het gieren van mijn versnellingsbak was ook vanwege het feit dat ik de bak behoorlijk droog heb gereden... gelukkig was vervanging van de kapotte carterstop (het euvel) en nieuwe olie voldoende.Victor schreef:dan nu de einduitslag... (voor mensen die dit topic ooit nog lezen omdat ze zelfde probleem hebben)
Jep, dat was voor mij te laat. zonde dus.
Ik heb trouwes nog wel iets raars, hij schakelt heel lastig in zn 5. Net of de pook niet ver genoeg naar rechts kan. Je moet echt veel kracht zetten anders zet je m continu in zn 3 ipv 5.
Iemand een idee waar dit aan ligt?
Ik heb trouwes nog wel iets raars, hij schakelt heel lastig in zn 5. Net of de pook niet ver genoeg naar rechts kan. Je moet echt veel kracht zetten anders zet je m continu in zn 3 ipv 5.
Iemand een idee waar dit aan ligt?
Jep..dat ligt aan de afstelling van de schakelstang. De 5 maakt nogal een lange slag..en als de stang teveel naar rechts gestelt staat red je het net niet..en pak je dus de 3 
Als het niet lukt kan je ff langsrijden...stellen we hem ff goed op de brug, wel zo handig.
Succes

Als het niet lukt kan je ff langsrijden...stellen we hem ff goed op de brug, wel zo handig.
Succes
Onder de auto boven de katalysator kan je stang stellen. Zit een M8 moer. Als je die losdraait kan je na enig wrikken de stang loshalen. Inspuiten met kruipolie is raadzaam. Daarna iemand in de auto laten zitten, en stellen maar. Je moet er even handigheid in krijgen, maar dan is het zo gepiept.