Ronkend geluid bij sturen naar links

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
Marc01
Contacteer:

Ik heb vanmiddag mijn wiellager vervangen rechtsvoor, omdat ik een ronkend geluid had bij naar links sturen. Lager was idd nieet goed meer. Ik dus blij dat alles gelukt was en dat ie in elkaar zit, proefritje maken-> is dat geluid er nog! :(

Wat kan dit zijn? Het geluid is snelheidsafhankelijk, gaat door als ik mijn koppeling intrap en het begint al als ik maar een heel klein beetje naar links stuur?
Alpine
Contacteer:

Hoe is de staat van je wiellager links dan? Auto opkrikken (linker)-wiel ronddraaien en met je andere hand je veer van je voorpoot vasthouden. Voel je een trilling is je linker lager ook gaar. Anders zou het een aandrijfas kunnen zijn.

Greetz Marcel
Alpine GTA V6 Turbo Rood '86
Renault Rodeo 6 '77
Marc01
Contacteer:

Alpine schreef:Hoe is de staat van je wiellager links dan? Auto opkrikken (linker)-wiel ronddraaien en met je andere hand je veer van je voorpoot vasthouden. Voel je een trilling is je linker lager ook gaar. Anders zou het een aandrijfas kunnen zijn.

Greetz Marcel
Linkerwiellager voelt goed aan. Maarre aandrijfas, dan zou hij het toch ook bij naar rechts sturen moeten hebben?

Oja, het is bij een klein beetje sturen al hoorbaar, maar als je iets verder stuurt wordt het nog iets erger :(
Wouter.

Er zijn eigelijk maar 2 dingen als je een geluidje hebt met sturen. 1 je wiellager of 2 je homoconeet???goed gespeld??? denk van niet. Dus denk dat je toch je aandrijfas moet vervangen.
Erik Olijnsma
Über-Spammer
Contacteer:

is homokineet :wink:
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
pierre

lager linksvoor dus, aandrijfassen ronken niet, die geven kloppende geluiden zoals een mixer.
5gt8vturbo

is je band wel goed gebalanceerd en niet afgesleten?
moet je ff voor achter zetten en achter voor.

heb je de bout van je aandrijf as goed aangedraaid? heb het zelf ook een keertje gehad dat hij los zat.
Marc01
Contacteer:

pierre schreef:lager linksvoor dus, aandrijfassen ronken niet, die geven kloppende geluiden zoals een mixer.
Kan dat het evengoed zijn? Het geluid komt pas als ik naar links stuur, maar dan heb je toch juist meer druk op je rechter wiellager?
5gt8vturbo schreef:is je band wel goed gebalanceerd en niet afgesleten?
moet je ff voor achter zetten en achter voor..
Heb dat wel eens gehad met een andere auto, maar dit voelt anders
5gt8vturbo schreef:heb je de bout van je aandrijf as goed aangedraaid? heb het zelf ook een keertje gehad dat hij los zat.
Ja, hij zit goed vast, heb er mijn momentsleutel op gebroken dus veel vaster kan ie niet...
pierre

het kunnen in principe alle lagers zijn behalve die je al vervangen hebt, is moeilijk te horen.
Mijn lagers zijn al diverse keren vervangen, een keer dacht ik toch echt dat het een as was, en reed hiermee naar munchen en terug, gelukig niet vastgelopen.
een wiellager gaat ongeveer maximaal 150-200.000 km mee.
Je kan het wel voelen door het wiel op te krikken en voorzichtig rond te draaien, dit moet soepel en geruisloos gaan, mag ook geen vibratie voelbaar zijn.
Controleer zo die andere 3 wielen.
Een van de lagers moet het zijn, ik denk toch voor, gelukkig kun je het zelf, laten repareren is al gauw 200 euro, afzetterij.
pierre

Wouter. schreef:Er zijn eigelijk maar 2 dingen als je een geluidje hebt met sturen. 1 je wiellager of 2 je homoconeet???goed gespeld??? denk van niet. Dus denk dat je toch je aandrijfas moet vervangen.
homokineet
Marc01
Contacteer:

pierre schreef: Je kan het wel voelen door het wiel op te krikken en voorzichtig rond te draaien, dit moet soepel en geruisloos gaan, mag ook geen vibratie voelbaar zijn.
Heb ik geprobeerd, maar remblokken lopen een klein beetje tegen de schijf aan, dus gaat niet zo soepel, morgen eerst een nieuwe momentsleutel halen en dan eerst maar ff de remklauw eraf.

Wel balen als het nog een lager is, heb mijn RTC pas nog niet binnen en scheelt dus 35% korting.... :s
5gt8vturbo

wat het ook zou kunnen zijn (heb ik nu ook) ronkend als ik naar links stuur en weg als ik recht stuur. is dat het busje tussen je stuur en stuurkolom te veel speling heeft geeft ook een heel irritant geluid. zou er toch ff naar kijken voor dat je lagers gaat bestellen want lagers geven een heel monotoom geluid en is niet echt ronkend te noemen.
Riël
Über-Spammer

Marc01 schreef:
pierre schreef: Je kan het wel voelen door het wiel op te krikken en voorzichtig rond te draaien, dit moet soepel en geruisloos gaan, mag ook geen vibratie voelbaar zijn.
Heb ik geprobeerd, maar remblokken lopen een klein beetje tegen de schijf aan, dus gaat niet zo soepel, morgen eerst een nieuwe momentsleutel halen en dan eerst maar ff de remklauw eraf.

Wel balen als het nog een lager is, heb mijn RTC pas nog niet binnen en scheelt dus 35% korting.... :s
Je lidnummer moet ook wel werken hoor.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Marc01
Contacteer:

Ik heb het lager linksvoor ook vervangen, die bleek het te zijn :D

Hij rijdt nu stukken rustiger, moet alleen nog km teller fixen, carb af laten stellen en olielekje zoeken, dan istie klaar!
Plaats reactie