R5 GTT rem trap door boven de 4000 toeren

Vragen en antwoorden m.b.t. het remsysteem
bakke

Heeft er al iemand willen merken dat eens je met een R5GTT in 5e versnelling boven de 4000 toeren nog maar 25% van je remvermogen hebt, of is er iets mis met de mijne.

Daarnet samen met een vriend wat aan't rijden tot ik in de remmen moest voor een afrit en de remmen precies dienst weigerden. Vrij verschietelijk. Daarnet weer even gaan toeren, en alles blijkt weer normaal.

Iemand enig idee wak' allemaal beter eens nakijk? Kwestie van mezelf en anderen niet teveel in gevaar te brengen hé ;-)

Thanks

Bakke
Abel
Über-Spammer

check je rembekrachtiger.. die zit met een slang via een klep in het inlaat circuit.. misschien is die klep wel vuil en wil die niet goed open.. is een dikke schroef op het spruitstuk!
Riël
Über-Spammer

Of misschien een erg slechte/versleten schijf/blok combinate :s wel es van faden gehoord? Rembekrachtiger is raar alleen bij 4000 in de 5, niet abel? Hij rijdt dan wel een 130/140, en ik weet dat mijn 5 dan ook niet gigantisch meer wil remmen!
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
pierre

helemaal niet meer remmen of slecht remmen ?

remmen van oude 5 gt's zijn onbetrouwbaar aan het worden, door een defekt in de vacuumbekrachtigers.
soms niet, soms wel.
advies, remblokken en schijven nazien, remvloeistof vervangen, of clapet(klepje) vervangen.
Als niets helpt bekrachtiger vervangen, is peperduur.

ook gebeurt het wel eens dat je op beide pedalen trapt, ze staan te dicht bij elkaar, dan geef je gas en rem je tegelijk en dat remt dus niet erg.
Calle

Ik heb er met mijn GTT nooit last van gehad dat de remmen niet goed werkten. Ik vond wel dat de wielen al te makkelijk blokkeerden als je fors moest remmen, maar dat kan ook aan de versleten blokken achter gelegen hebben, met nieuwe blokken was het al wat beter. Ik zou in jou geval de bekrachtiger, en dan vooral de vacuumklep verdenken, als het vacuum daar wegvalt, wat met de lichte continue turbodruk bij 130 te maken kan hebben misschien, moet je heel wat harder trappen voor het zelfde resultaat. Als je echt wil zou je nog steeds met hard doortrappen genoeg vertraging moeten kunnen veroorzaken.

Fading onstaat doordat je remmen te warm worden, en met een keer remmen (dus geen lange en forse belasting vlak ervoor) krijg je dat echt niet voor elkaar in de mate zoals hij het doet vermoeden, ze zouden dan in ieder geval nog fatsoenlijk aan moeten grijpen.
pierre

Calle schreef:Ik heb er met mijn GTT nooit last van gehad dat de remmen niet goed werkten. Ik vond wel dat de wielen al te makkelijk blokkeerden als je fors moest remmen, maar dat kan ook aan de versleten blokken achter gelegen hebben, met nieuwe blokken was het al wat beter. Ik zou in jou geval de bekrachtiger, en dan vooral de vacuumklep verdenken, als het vacuum daar wegvalt, wat met de lichte continue turbodruk bij 130 te maken kan hebben misschien, moet je heel wat harder trappen voor het zelfde resultaat. Als je echt wil zou je nog steeds met hard doortrappen genoeg vertraging moeten kunnen veroorzaken.

Fading onstaat doordat je remmen te warm worden, en met een keer remmen (dus geen lange en forse belasting vlak ervoor) krijg je dat echt niet voor elkaar in de mate zoals hij het doet vermoeden, ze zouden dan in ieder geval nog fatsoenlijk aan moeten grijpen.
heb zelf ook dat klepje als eens vaker vervangen, zonder resultaat.
andere bekrachtiger brengt wel verbetering.
turbodruk heeft niets met remmen te maken, vanaf het moment dat de motor stationair loopt werkt de bekrachtiging.
clapet nr. 7701036904 is 30 euro.
rembekrachtiger is ongeveer 300 euro.
Laatst gewijzigd door pierre op wo 21 jul 2004 7:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Calle

pierre schreef:
Calle schreef:Ik heb er met mijn GTT nooit last van gehad dat de remmen niet goed werkten. Ik vond wel dat de wielen al te makkelijk blokkeerden als je fors moest remmen, maar dat kan ook aan de versleten blokken achter gelegen hebben, met nieuwe blokken was het al wat beter. Ik zou in jou geval de bekrachtiger, en dan vooral de vacuumklep verdenken, als het vacuum daar wegvalt, wat met de lichte continue turbodruk bij 130 te maken kan hebben misschien, moet je heel wat harder trappen voor het zelfde resultaat. Als je echt wil zou je nog steeds met hard doortrappen genoeg vertraging moeten kunnen veroorzaken.

heb zelf ook dat klepje als eens vaker vervangen, zonder resultaat.
andere bekrachtiger brengt wel verbetering.
turbodruk heeft niets met remmen te maken, vanaf het moment dat de motor stationair loopt werkt de bekrachtiging.
Dat vacuum ontstaat toch door de onderdruk die in het spruitstuk ontstaat als de motor loopt, dan "zuigt die de bekrachtiger leeg"? Als het klepje niet helemaal naar behoren werkt, dan zou dat vacuum verdwijnen doordat er door de turbo juist overdruk in het inlaatspruitstuk ontstaat. Ik bedoel dus dat hij niet helemaal lek hoeft te zijn (dus altijd een probleem oplevert met remmen), maar na een tijdje op toeren rijden eerder. Ik was een beetje aan het brainstormen en dit leek me wel logisch, maar ik kan het heel erg mis hebben.

Normaal wordt het vacuum volgehouden omdat als je remt je meestal ook geen gas geeft en dus onderdruk in het spruitstuk hebt. Ik weet uit ervaring met een lichtelijk lekkende bekrachtiger van een oude volvo dat het altijd even duurt voordat het vacuum meewerkt als dat opnieuw opgebouwd moet worden, de eerste keer remmen is dan echt hard trappen, daarna gaat het meestal goed, totdat de motor afslaat, dan is die bekrachtiging weer snel weg.
Riël
Über-Spammer

Klopt als een trein wat je verteld ja. Zou ook goed de oorzaak kunnen zijn!
pierre

Riël schreef:Klopt als een trein wat je verteld ja. Zou ook goed de oorzaak kunnen zijn!
Als bij turbo-overdruk de rembekrachtiger dus niet meer vacuum word, betekent het dat je niet kan remmen op de snelweg.
Grotere onzin heb ik zelden gehoord,levensgevaarlijk.
Het is een defekt, wat niet hoort voor te komen, er is een buitengewone oorzaak en geen normale oorzaak.
Matijs
Contacteer:

pierre schreef:Als bij turbo-overdruk de rembekrachtiger dus niet meer vacuum word, betekent het dat je niet kan remmen op de snelweg.
Wat lul je nou man? Zonder bekrachtiger (de naam zegt het al) kan je nog prima remmen hoor. Alleen bij gelijke druk op het pedaal doen de remmen het een stuk minder goed.
Nou, dat is toch precies het probleem?

Ik sluit me helemaal aan bij Calle. Die teruslag kleppen op het spruitstuk blijven wel vaker hangen.
pierre schreef:Het is een defekt, wat niet hoort voor te komen
Joh... :s
Riël
Über-Spammer

Ja, dat bedoelt calle ook, als de kogel in het inlaatspruitstuk (die kogel zit in die nippel waar de slang van de rembekrachtiger op gaat) vuil is, kun je zeker wel overdruk in de bekrachtiger krijgen!
pierre

Riël schreef:Ja, dat bedoelt calle ook, als de kogel in het inlaatspruitstuk (die kogel zit in die nippel waar de slang van de rembekrachtiger op gaat) vuil is, kun je zeker wel overdruk in de bekrachtiger krijgen!
lijkt me heel erg onlogisch om een rembekrachtigingssysteem te ontwerpen waarbij er dus geen vacuum word geleverd onder bepaalde omstandigheden, er moet gewoon altijd vacuum worden geleverd, anders komen zulke auto's niet op de weg.
dan klopt het syteemontwerp niet, ipv vacuumbekrachtiging zou men dan hydraulische bekrachtiging toepassen.

ook de ontstekingsunit krijgt vacuum via een slangetje van het inlaatspruitstuk naar de vacuumdoos.
als dit ook overdruk zou krijgen loopt ie wel erg rottig, trek hem er maar eens af, dan valt het vacuum weg.
omdat dit niet het geval is, is dit het bewijs dat er uberhaupt geen overdruk in het inlaatspruitstuk optreedt, gassen worden aangezogen en er treed onderdruk op.
overdruk is alleen in het uitlaatcircuit.

de terugslagklep zit op de bekrachtiger zelf, die voorkomt leegloop, hier kun je op blazen en dan komt er niks in, je kan er aan zuigen en dan trekt ie vacuum, tís eenrichtings verkeer.
kan nooit overdruk in de bekrachtiger komen, alleen leegloop door een lek.

mijn bekrachtiger was stuk, ik kon trappen dat ik een ons woog, maar remmen deed ie bijna niet.
er was niet meer mee te rijden c.q. remmen :@
Menno

hey, ga ff een ander in de maling nemen, :lol:

Druk in het inlaatstpruitstuk varieert van zo'n 200 mbar absoluut tijdens decelleratie, via 400 mbar abs bij stationair, tot buitenluchtdruk bij vollast bij een atmosferische motor, of overdruk bij een turbomotor.

Zonder terugslagklep werkt de bekrachtiger dus alleen bij lage belastingen. Dit kan in sommige gevallen een beetje onhandig zijn, vandaar het terugslagklepje. Tijdens decelleratie zuig je die bekrachtiger vacuum, dat je kan gebruiken tijdens een remactie.
rev it like a rental
pierre

Menno schreef:hey, ga ff een ander in de maling nemen, :lol:

Druk in het inlaatstpruitstuk varieert van zo'n 200 mbar absoluut tijdens decelleratie, via 400 mbar abs bij stationair, tot buitenluchtdruk bij vollast bij een atmosferische motor, of overdruk bij een turbomotor.

Zonder terugslagklep werkt de bekrachtiger dus alleen bij lage belastingen. Dit kan in sommige gevallen een beetje onhandig zijn, vandaar het terugslagklepje. Tijdens decelleratie zuig je die bekrachtiger vacuum, dat je kan gebruiken tijdens een remactie.
ben even naar de zolder gegaan, hier liggen twee inlaatspruitstukken met deze kleppen.
moeten toch maar eens vervangen worden na 400.000 km.
mijn bekrachtiger werkte juist niet bij hele lage belastingen, na koude start.
die verrekte turbomotoren zitten ingewikkelder in elkaar dan atmosferische.
Laatst gewijzigd door pierre op wo 21 jul 2004 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Menno

Normaalgesproken zit het terugslagklepje in een rubbertje in de bekrachtiger geprikt, en zit hier de slang richting spruitstuk aanvast. Maar het zou best kunnen dat er bij een gtt ook nog wat in 't spruitstuk zit, don't know.
rev it like a rental
Anonymous

Menno schreef:Normaalgesproken zit het terugslagklepje in een rubbertje in de bekrachtiger geprikt, en zit hier de slang richting spruitstuk aanvast. Maar het zou best kunnen dat er bij een gtt ook nog wat in 't spruitstuk zit, don't know.
Zal wel een restrictor in zitten ? Verder niets lijkt me.
bakke

K ben vandaag nog even gaan proefrijden met een vriend (die mechanieker is in een garge in de hoop het probleem verder uit te diepen)

We zijn dus vertrokken met een koude motor. Alles werkte perfect, remmen in lage toeren was geen enkel probleem.

Na een minuutje of 10 rustig motor warmrijden, zijn we zwaarder beginnen rijden en afremmen, alles zonder probleem. Ik dacht dat het probleem dus weer verholpen was.

In het terugnaarhuis rijden (autostrade) hebbek hem weer even serieus op zn staart geduwd; 5e versnelling en 5000 toeren gaan opzoeken, en en het was weer zover, geen remmen.

Waddek er totnutoe van begrepen heb is dus dat het gebeurd wanneer de motor goed warm staat en kort wanneer de motor zwaar belast geweest is (volle turbodruk die even aangehouden wordt, bv 45 sec)

Wanneer ek dan eindelijk tot stilstand kom en gewoon weer vertrek, of me een tijdje laat uitbollen, werken de remmen weer naar behoren.

Mss dat ek er niet duidelijk genoeg in geweest ben, maar als ik zeg geen remmen, bedoel ik werkelijk geen remmen. Ik kan mn pedaal tot op grond duwen, hij voelt dus totaal niet hard aan ofzo...

Nog iemand ideeen? K wil er wel mee naar de garage gaan, maar dan wil ek wel kunnen zeggen wat ze eran moeten doen, want ik ken da, dan steken ze er eerst nieuwe olie op, remblokken, enzovoort om erna tot de conclusie te komen dat daar het probleem niet zat en je og eens kan betalen voor een ander "probeerseltje"...

Alvast bedankt voor julie eerdere reply's. T remsysteem begint me al een beetje duidelijk te worden ...
Abel
Über-Spammer

zit er een hitteschild om je turbo??
Zo nee dan verdenk ik je remvloeistof er van dat deze is gaan koken.. Alle vloeistof er uit en vervangen door dot 5.1.. Remolie is hygroscopisch en zal in verloop van tijd een beetje vermengt raken met water.

het klinkt als dat als je auto goed warm is je remmen het dus niet doen. en je remvloeistof is temperatuur gevoelig.
bakke

Had ik ook al aan gedacht, maar het verschil is gewoon te groot daarvoor (denk ik) Normaal heof ik het pedaal maar een beetje in te duwen om te voelen dat ik rem, als het fout loop trap ik hem volledig op de grond, om 10 sec later weer volledig perfect te remmen...
Turbo-Peer

Controleer de terugslagklep op het inlaatspruitstuk eens!!
Omdat je dit remprobleem alleen hebt na een tijdje continu met volle turbodruk te hebben gereden, is die terugslagklep de hoofdverdachte.

Deze zit op je inlaatspruitstuk geschroefd, en is aan een slang van spruitstuk naar remcilinder bevestigd.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
bakke

Afspraak met de garage is gemaakt. Maandag gaat em binnen. K hou jullie wel op de hoogte wat het probleem was.

In ieder geval, blijf jullie ideeen en opmerkingen maar posten. K zal em deze pagina afprinten en meegeven zodat ze al wat een leidraad hebben om het probleem te zoeken...

Greetz
Bakke
Tijn
Contacteer:

zou hem niet helemaal uitprinten ....
there is no spoon.
bakke

Tijn schreef:zou hem niet helemaal uitprinten ....
Welke stukken niet dan? Staan der fouten in ofzo?
pierre

ik heb de twee aansluitingen op het inlaatspruitstuk losgehaald, er zitten inderdaad terugslagkleppen in, je kan eraan zuigen maar blazen gaat niet.

voor de zekerheid vervangen door twee andere exemplaren die ik nog had, eerst gecontroleerld of ze soepel werkten.
afwachten nu of het remmen verbeterd.

de renault garage weet gewoon niks hiervan.
bakke

pierre schreef:ik heb de twee aansluitingen op het inlaatspruitstuk losgehaald, er zitten inderdaad terugslagkleppen in, je kan eraan zuigen maar blazen gaat niet.

voor de zekerheid vervangen door twee andere exemplaren die ik nog had, eerst gecontroleerld of ze soepel werkten.

Had jij hetzelfde probleem ofzo pierre?
Riël
Über-Spammer

Ik vergeet die nippels nooit meer, van niet remmen tot beroerd lopen, tot inhouden alles kunnen ze veroorzaken :p De carterontluchting heeft er een zuigende werking, lekt die, dan verlies je turbodruk :)

Op de gtt zit er volgens mij geen klepje aan de bekrachtiger, je hebt gewoon wat xtra vacuuminhoud door die slang ofzo ?

Maar pedaal op de grond, dat heeft zeer zeker niets met dit alles te maken.

Dit is: enorme lekkage, of lucht in je leidingen, of heel heel slechte remvloeistof! Bij lang rijden, in de 5e versnelling is je turbo Loeiheet. Tijn heeft me er eens op geattendeerd dat je hoofdremcilinder dan ook wel redelijke temperaturen kan aannemen. Stel je haalt die 100-150 graden daar, met oude vloeistof kookt ie in je hoofdremcilinder en voilá: weg druk.
pierre

bakke schreef:
pierre schreef:ik heb de twee aansluitingen op het inlaatspruitstuk losgehaald, er zitten inderdaad terugslagkleppen in, je kan eraan zuigen maar blazen gaat niet.

Had jij hetzelfde probleem ofzo pierre?
ja, ik had remproblemen gehad en alles vervangen behalve die nippels, een maand geleden plotseling kwam het weer terug.
dit moet het zijn, de laatste schakel.
nieuw zijn ze 21,67 renault nr. 7700857725

klepje op bekrachtiger is ren. nr. 7701036904
Riël
Über-Spammer

mm als 't klepje werkt zou 't ook goed moeten zijn...
pierre

Riël schreef:mm als 't klepje werkt zou 't ook goed moeten zijn...
ik heb aan die nippel gezogen (?) en hij zat aardig vast, werkte niet echt optimaal, dus ik heb hem vervangen door een betere die soepeler werkte.
als het vacuum van het inlaatspruitstuk niet aankomt bij de tweede klep op de bekrachtiger, kan deze wel openstaan maar gebeurt er niks, resultaat niet kunnen remmen.
dat was bij mij regelmatig het geval, koude start en dan twee keer trappen zodat de bekrachtiger leeg is en dan plotseling niet kunnen remmen.
dan ging kennelijk die klep in de nippel toch open en kon ik weer wel remmen de hele dag.
ik denk dat het nu opgelost is.
Riël
Über-Spammer

Ah, ok, laat 't effe weten :)
bakke

Abel schreef:zit er een hitteschild om je turbo??
Zo nee dan verdenk ik je remvloeistof er van dat deze is gaan koken.. Alle vloeistof er uit en vervangen door dot 5.1.. Remolie is hygroscopisch en zal in verloop van tijd een beetje vermengt raken met water.

het klinkt als dat als je auto goed warm is je remmen het dus niet doen. en je remvloeistof is temperatuur gevoelig.
Heb nog eens met mn vriend mechanieker zitten overleggen, en volgens hem zou dit idd ook het probleem zijn.

De wagen heeft een jaar stil gestaan, dus de olie zou wel verwaterd kunnen zijn, en aangezien de turbo net onder de remsystemen zit, zou dit werken als een gasvuurtje onder een bakkie soep. Maw, de turbo (bij warme motor en zware belasting) mn remvloeistof opstoken tot die kookt en waardoor ik uiteindelijk gasbellen ga krijgen in mn remleidingen die meer samendrukbaar zijn dan de remvloeistof met het gekende effect.

Maandag mogen ze dus eerst es beginnen met mn ganse remsysteem te ledigen en er nieuwe olie opdoen (liefst nen DOT5 zei hij omdat deze het minst makkelijk kookt.

K meen ook ergens gelezen te hebben dat er een hitteschild hoort te zitten. Dat heb ik dus bijkbaar ook nimeer. Gaan ek dit weekend eens fabriceren.

Iemand eventueel een fotootje van het originele schild? Kannek als voorbeeld gebruiken...

Greetz
Bakke
pierre

Riël schreef:Ah, ok, laat 't effe weten :)
vanmiddag het ritje naar Bart V in Blaricum geen remproblemen gehad, al een tijdje niet meer, maar sinds gisteren geen verschil.
de oude nippels zaten niet erg vast, heb de nieuwe vaster gedraaid
pierre

sinds ik die nippels heb nagezien en vervangen rijdt de auto beter, kennelijk minder valse lucht of zo, heb ook de onderdrukslang stukje afgehaald wegens een scheurtje.
de auto remt nu beter maar rijdt veel sneller en soepeler.
ben voornamelijk bezig het gaspedaal vooral niet aan te raken om niet te snel te gaan.

Even naar Matthijs geweest in Maurik, hier heb ik me prima vermaakt.
Is bezig met een gele turbo 1 maar die staat in friesland had ik begrepen.
sNielz

bakke schreef:

Maandag mogen ze dus eerst es beginnen met mn ganse remsysteem te ledigen en er nieuwe olie opdoen (liefst nen DOT5 zei hij omdat deze het minst makkelijk kookt.
ik hoop dat je dot 5.1 bedoelt
je remsysteem is niet gemaakt voor een dot5 samenstelling.
dot 5 is van een andere samenstelling dan dot 3,4,5.1 en daarom niet mengbaar met een van deze.
pierre

remprobleem is sinds zomer vorig jaar niet meer teruggekomen, opgelost door vervanging van de nippel op inlaatspruitstuk.
Plaats reactie