5GTT-Hoe de koppelingsplaat recht laten zitten bij monteren?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
SimonBalk
Contacteer:

Ik ben bezig de koppelingsplaat om mijn motor te zetten, maar bij het aandraaien gaat de koppelingsplaat constant uit het midden! Hoe zorg je er voor dat hij in het midden blijft? IOf maakt dat niet zoveel uit bij het monteren van de versnellingsbak?
Anonymous

SimonBalk schreef:Ik ben bezig de koppelingsplaat om mijn motor te zetten, maar bij het aandraaien gaat de koppelingsplaat constant uit het midden! Hoe zorg je er voor dat hij in het midden blijft? IOf maakt dat niet zoveel uit bij het monteren van de versnellingsbak?
AS erin duwen....... het mooiste is een as uit een bak :)
SimonBalk
Contacteer:

ik heb het al gedaan met een stukje pijp. Voor het oog zit hij in het midden, maar ik krijg voor geen mogelijkheid de versnellingsbak erop. De as hiervan het ik ook al rond gedraaid.

De as uit de versnellingsbak halen is volgens mij wel een klusje. of niet?
Anonymous

SimonBalk schreef:ik heb het al gedaan met een stukje pijp. Voor het oog zit hij in het midden, maar ik krijg voor geen mogelijkheid de versnellingsbak erop. De as hiervan het ik ook al rond gedraaid.

Ff een as uit een sloopbak halen :)
SimonBalk
Contacteer:

geen andere oplossingen? ik heb namelijk alleen een fiets en de sloop is een heeeeeel eind fietsen :(
haan

Matthijs schreef:
SimonBalk schreef:ik heb het al gedaan met een stukje pijp. Voor het oog zit hij in het midden, maar ik krijg voor geen mogelijkheid de versnellingsbak erop. De as hiervan het ik ook al rond gedraaid.

Ff een as uit een sloopbak halen :)
of naar een garage toe. die hebben meestal wel zo'n as speciaal voor het centreren van de koppeling. moet je ze wel lief aankijken en vragen of je hem mag lenen.
SimonBalk
Contacteer:

ik heb het toch nog een paar keer geprobeerd en dan een beetje klooien en uiteindelijk............. gleed hij erop :P

Gelukkig. Probleem opgelost. Bedankt!!
PtrGte
Contacteer:

ik heb hier zelf een asje voor gedraaid, had ook al een uur zitten klooien, ophet oog recht,maar voor geen mogelijkheid de bak erop kunnen krijgen, asje gedraaid, gecentreerd, en de bak "viel" er zomaar op :wink:
Riël
Über-Spammer

Het is me nog nooit niet gelukt op 't oog eigenlijk ...
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-PAZ-
Über-Spammer

op men werk gebruiken we een speciaal setje waarmee je bijna elke koppeling kan centreren, denk dat alle garages dit wel hebben, zou je eens moeten informeren of je het eens mag gebruiken bij je eigen garage. op et zicht goed zetten kan, maar is wel beetje gevoel/geluk voor nodig wil het dan in 1keer lukken
Bart V

Riël schreef:Het is me nog nooit niet gelukt op 't oog eigenlijk ...
Tis mischien geluk dan, maar ik krijg ze er áltijd op het oog recht in, ene keer sneller dan de andere, maar het lukt wel. Kheb ook een centreertool, maar op het oog lukt het (inelkgeval bij renault) doorgaans wel het snelste :) Truck zit hem in het tactisch aandraaien van de drukgroep.

oftwel, zonder hulpgereedschap is het prima te doen, als je de boutjes van de drukgroep maar verdeeld aandraait. 1tje vastdraaien tot de plaat klem zit, maar nog wel te bewegen is, dan plaat centreren met schroevendraaiertje ofzo, dan de rest van de boutjes voorzichtig aandraaien, en dan zou het toch echt moeten lukken.

Succes
Riël
Über-Spammer

Je moet ook niet in het gat lopen turen, je moet aan de zijkant kijken/voelen hoever de plaat overal van de rand zit. Kan gewoon niet missen! Nooit niet schreef ik dus hé :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Calle

Ik heb zo'n koppeling-centreer ding gekocht bij een autospul zaak toen ik mijn koppeling ging vervangen, kostte iets van 20 euri en het is eigenlijk niet meer dan een plastic klem die je in de 'splines' van je koppelingsplaat zet en die je vervolgens centreert (nog steeds op het oog). Daarna kun je de boel vastklemmmen zodat je op je gemak de hele constructie tegen je vliegwiel kan monteren.

Om de versnellingsbak er makkelijk terug op te krijgen moet je de draadeinden waar die overheen moet schuiven eruit draaien, dan kan je de versnellingsbak zelf een beetje draaien en "wiggle-en", zit die er in 5 minuten weer op. (Y)
Plaats reactie