ACT: F.A.Q. ICE

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
Douwe

En dit houdt in dat???...........
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Ik had ergens gehoord dat dB/m een betere voor geluidsindicatie is dan aantal W. Want ik neem aan (denk aan sony) dat de mini-speakers voor een home cinema system niet veel W hebben, maar een wel zeer goede dB/m (die dingen kunnen namelijk erg goed en sterk geluid leveren).
Anonymous

1 DB is 3x het vermogen van je amp (volgens de regel)
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

dB op welke afstand, 1 meter? Hoe verder het geluid hoe minder dB he.

Er zijn 1000 W versterkers (heb je ook wel wat(t)), dat is 83 amp. Keer 3 = 250 dB. Nou die wil je niet compleet opentrekken want spontaan scheuren je oren dan. Die regel is geloof ik niet zo correct :D Niet dat je alle 1000 W door één speaker kan/gaat halen.

Mocht je dan aan de pijngrens willen zitten (120 dB) heb je aan 480 W genoeg volgens die regel.
Anonymous

Joost (DoubleYou) schreef:dB op welke afstand, 1 meter? Hoe verder het geluid hoe minder dB he.

Er zijn 1000 W versterkers (heb je ook wel wat(t)), dat is 83 amp. Keer 3 = 250 dB. Nou die wil je niet compleet opentrekken want spontaan scheuren je oren dan. Die regel is geloof ik niet zo correct :D Niet dat je alle 1000 W door één speaker kan/gaat halen.

Mocht je dan aan de pijngrens willen zitten (120 dB) heb je aan 480 W genoeg volgens die regel.
Sterker...... die staan nog wel eens te clippen zelfs ;)

DB's meet je altijd op 1 meter.
Riël
Über-Spammer

Matthijs schreef:1 DB is 3x het vermogen van je amp (volgens de regel)
??

1Db is toch een maat voor het aantal watt's per vierkante meter?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
antoine
Car: Renault Clio III RS

Hier stond iets. :lol:
Stefan S.

Riël schreef:
Matthijs schreef:1 DB is 3x het vermogen van je amp (volgens de regel)
??

1Db is toch een maat voor het aantal watt's per vierkante meter?
Yup, 1 dB = 1W/m2
Stefan S.

De decibelschaal zit zo in elkaar: Io = 10-12 W/m2 = gehoordrempel = 0 Bel = 0 decibel
Als de intensiteit is 10 keer zo groot wordt is het geluidsniveau 1 Bel of 10 decibel hoger.
Zie de tabel hieronder
10-12 W/m2 = 1.Io = log1 Bel = 0 Bel = 0 dB
10-11 W/m2 = 10. Io= log 10 Bel = 1 Bel = 10 dB
10-10 W/m2 = 100.Io = log 100 Bel = 2 Bel = 20 dB
10-9 W/m2 = 1000.Io = log 1000 Bel = 3 Bel = 30 dB
... ... ... ... ...
... ... ... ... ...
... ... ... ... ...
10-2 W/m2 = 1010. Io = log1010 Bel = 10 Bel = 100 dB

enz . . . .

Lang leve de natuurkunde :lol:
Riël
Über-Spammer

En als je 1 speaker hebt die 50dB draait, en je zet een exact dezelfde ernaast die eveneens 50dB draait, kom je op een totaal van 53dB ongeveer :beer:
Stefan S.

Riël schreef:En als je 1 speaker hebt die 50dB draait, en je zet een exact dezelfde ernaast die eveneens 50dB draait, kom je op een totaal van 53dB ongeveer :beer:
Precies, is hetzelfde principe als je 2 dezelfde subwoofers in je auto doet, +3dB >-)
Anonymous

dtune_stefan schreef:
Riël schreef:En als je 1 speaker hebt die 50dB draait, en je zet een exact dezelfde ernaast die eveneens 50dB draait, kom je op een totaal van 53dB ongeveer :beer:
Precies, is hetzelfde principe als je 2 dezelfde subwoofers in je auto doet, +3dB >-)
Zo, en nu mag ik jou er ook een keer op pakken !!! :p :p

FOUT !!!!!!!!!!!!!!! :lol: :lol: :lol:

(ze moeten namelijk wel in dezelde kist zitten anders gaat het niet op..... dus hetzelfde kastvolume gebruiken)
Stefan S.

Ten eerste, als je iemand wil pakken moet jij weten, maar mij niet. Ik ben 100% hetero. :wink:
Ten Tweede, heb ik iets gezegd over de opstelling van de subwoofers, NEE dus. Beter lezen matthijs (N)
Anonymous

dtune_stefan schreef:Ten eerste, als je iemand wil pakken moet jij weten, maar mij niet. Ik ben 100% hetero. :wink:
Ten Tweede, heb ik iets gezegd over de opstelling van de subwoofers, NEE dus. Beter lezen matthijs (N)
Ten eerste: Je lijkt Speedie wel :lol:
dtune_stefan schreef:Precies, is hetzelfde principe als je 2 dezelfde subwoofers in je auto doet, +3dB >-)
Ten tweede: Lees je eigen zin nog eens een keer dan..... komt er een beetje gaar uit...... maar je weet wel wat ik bedoel

Waarom ik hier vanuit gegaan ben is omdat je allemaal prachtige verhalen hebt over installs en wat ligt er in je eigen auto...... een simpele GZ kist (S)

Volgende keer niet op de Speedie manier he..... krijg je zo'n naam van ;)
Erix
Contacteer:

@Matthijs » sorry maar van jouw stelling met 1db is 3x het vermogen van je amp is het net niet helemaal...

@Riel & Dtune_Stefan » geluidsdruk (dB) heeft geen direct verband met elektrisch vermogen (Watt) en dus al helemaal niet met Watt/m2.

In de ideale situatie (zonder powercompressie, impendantie pieken, enz) geldt voor 3dB versterking 2x zoveel elektrisch vermogen (Watt). Bij een beetje luidsprekerunit worden altijd de T/S (Thiele/Small) parameters opgeven waarin een SPL waarde te vinden is gemeten bij 1Watt op 1 meter afstand in een doderuimte. Hoe eerlijk deze is hangt beetje van fabrikant af, waar de ene fabrikant netjes het gemiddelde neemt binnen de f3 nemen anderen oneerlijk een piekwaarde. Ik zal gelijk een rekenvoorbeeld met de uitleg erbij maken zodat het misschien een beetje duidelijker is. Als voorbeeld neem ik een Eminence Kappa 15LF. Deze speaker heeft een beetje last van een powerdip en met een onjuiste kist enorm last van een powerdip. Hier zal ook snel duidelijk worden dat de Xmax vaak de factor is die het maximaal toelaatbare vermogen bepaald en niet de thermische belasting van de spoel.

Als basis voor de geluidsdruk wordt de SPL waarde genomen welke volgens verschillende leveranciers 103dB is bij 1W/1m. Is dus geen car-audio speakertje. (Eminence zelf is echter wel eerlijk en geeft ook geen losse SPL waarde maar een SPL plot bij zijn luidsprekers). De belastbaarheid van deze luidsprekerunit is 500Watt RMS en heeft een Xmax van 4.8mm. Als we nu in de ideale situatie 1 watt uitsturen naar de luidspreker zal deze een geluidsdruk geven van 103 dB. Bij 2 watt zal de geluidsdruk stijgen met 3dB en komt dus uit op 106 dB. Verder zie lijstje:
· 1 watt » 103 dB
· 2 watt » 106 dB
· 4 watt » 109 dB
· 8 watt » 112 dB
· 16 watt » 115 dB
· 32 watt » 118 dB
· 64 watt » 121 dB
· 128 watt » 124 dB
· 256 watt » 127 dB
· 512 watt » 130 dB

Volgens de specificaties en met een ideale situatie zal deze luidspreker unit maximaal 130 dB produceren onder continu belasting aangezien we dan op de thermische grens komen van de spoel. Eminence geeft als kast op een kastinhoud tussen de 92 en 150 liter afhankelijk van de soort muziek en BR-afstemming. Hier gaan we dan ongeveer tussenin zitten en nemen een kast van 110 liter met 2x 102mm poorten. Hierbij komt het f3 punt op 40Hz te liggen en is de poortafstelling (fb) 39 Hz. Doordat er een powerdip ontstaat bij 58Hz is de luidsprekerunit bij deze frequentie niet zwaarder te belasten dan 125 watt. Dus als je in de praktijk dieper wilt gaan dan 60Hz zul je niet veel harder gaan dan 124dB wat op zich nog een nette waarde is.

Wanneer versterken luidsprekers elkaar?! De kast kan enige versterking bieden aan een luidspreker zo zal een hoorngeladen kast theoretisch 6dB versterking geven en een bassreflexkast theoretisch 3dB. LET OP! Niet elke speaker is geschikt voor een hoorn, bassreflex of gesloten kast. In de praktijk zal deze versterking meestal zo’n 60% lager uitvallen maar dan nog altijd meegenomen. Wanneer er meerdere luidsprekers bij elkaar geplaatst worden (stacken) gaan deze afhankelijk van het type kast samen meer geluid produceren. MITS de versterking ook recht evenredig toeneemt. Dit geldt per luidspreker met bijbehorende versterking. Of deze nu in een aparte kamer zit of gezamelijk een kamer deelt. Dit maakt geen klap uit zolang het volume maar klopt. Dit geldt overigens alleen bij gesloten of BR-kasten. Bij gesloten of bassreflex kasten zal deze koppeling van geluid nihil zijn. Echter bij hoorngeladen kasten ontstaat er door de koppeling van de mondoppervlakken een nieuwe hoorn. Hier is dus wel merkbare winst te halen. Maar ik zie hier niemand met een hoorn geladen kast in een klein auto-tje rijden. Deze zal zijn druk ook helemaal niet kwijt kunnen.

Voordat ik dadelijk commentaar krijg over de waarde van 124 dB dat dit geen flikker voorstelt en ze zelf bij een dB drag wel veel hogere geluidsdrukken bereikt hebben. Haal voordat je mij hierop aanvalt eerst je systeempje uit je auto en plaats deze in een dode-ruimte en doe dezelfde meting opnieuw… dan op 1 meter, 3 meter en 9 meter afstand. Vergelijk dan nog een keer jouw geluidsdruk waarde met die 124 dB.
Laatst gewijzigd door Erix op di 20 jul 2004 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Anonymous

Klopt Erix. Bewust zo gezegd zodat men het nog enigzins begrijpt. Tis een schatting maar kan niet helemaal op. De "regel" zegt het zoals jij wel zal weten ;)
Erix
Contacteer:

Je zegt het een beetje ongelukkig. Joost vatte het bijvoorbeeld precies op de verkeerde manier op. Maximale versterking in dB die amp kan leveren is RMS/3... tis idd net andere kant op geredeneerd :wink:

Verder geen kritiek hoor :)
Anonymous

Erix schreef:Je zegt het een beetje ongelukkig. Joost vatte het bijvoorbeeld precies op de verkeerde manier op. Maximale versterking in dB die amp kan leveren is RMS/3... tis idd net andere kant op geredeneerd :wink:

Verder geen kritiek hoor :)
Nee weet ik..... maar tis weer uitgelegd :) Hoest met de boxenbouw verder ?
Stefan S.

Matthijs schreef:
dtune_stefan schreef:Ten eerste, als je iemand wil pakken moet jij weten, maar mij niet. Ik ben 100% hetero. :wink:
Ten eerste: Je lijkt Speedie wel :lol:
dtune_stefan schreef:Precies, is hetzelfde principe als je 2 dezelfde subwoofers in je auto doet, +3dB >-)
Ten tweede: Lees je eigen zin nog eens een keer dan..... komt er een beetje gaar uit...... maar je weet wel wat ik bedoel

Waarom ik hier vanuit gegaan ben is omdat je allemaal prachtige verhalen hebt over installs en wat ligt er in je eigen auto...... een simpele GZ kist (S)

Volgende keer niet op de Speedie manier he..... krijg je zo'n naam van ;)
pffff, Matthijs heeft zijn kneusmodus weer aanstaan :evil:
Erix
Contacteer:

Zaakjes gaan erg goed... kan het niet bijhouden. Paar setjes afgeleverd maar denk dat er toch mee ga stoppen. Maak setje nog af voor iemand van het forum hier en voor mezelf nog nieuwe set en dan kap ik ermee... hou zo geen tijd meer voor mezelf over.
Anonymous

Erix schreef:Zaakjes gaan erg goed... kan het niet bijhouden. Paar setjes afgeleverd maar denk dat er toch mee ga stoppen. Maak setje nog af voor iemand van het forum hier en voor mezelf nog nieuwe set en dan kap ik ermee... hou zo geen tijd meer voor mezelf over.
Wel leuk om gedaan te hebben toch ? Oppakken kun je het vanzelf wel weer ! Ik ben er destijds met die reden ook mee gestopt.... sja en toen kwamen er weer andere dingen :lol:
Riël
Über-Spammer

Erix schreef: @Riel & Dtune_Stefan » geluidsdruk (dB) heeft geen direct verband met elektrisch vermogen (Watt) en dus al helemaal niet met Watt/m2.

Enorm verhaal
Waar lees jij Elektrisch vermogen in mijn verhaal? Elke keer zo erop ... tjeez. Ik ken mijn natuurkunde ook wel.

En het heeft wel degelijk te maken met watt/m2.
Je slaat de plank mis door te vergelijken op verschillende afstanden, daar verschilt ook de POWER op een vierkante meter.

Je oor hoort vanaf 0.0000000000001 watt/m2 tot 1watt/m2 (pijn). De dB is om hier wat handigheid in te creeren.

En ik zeg, verdubbel je je bron, je vermogen, je hoeveelheid watt/m2, whatever, prop je er 3Db bij, kom jij met een lijstje van een of andere speaker die volgens een referentiewaarde speelt, op dubbel vermogen +3dB. Ja, duh :)
Riël
Über-Spammer

Voor de fun:

Gooi ik er 10dB bij, klinkt het dubbel zo hard :)

Wil je dus dubbel zo veel geluid als 1 kist, dan moet je acht van die kisten installeren, en dan ben je er nog net niet :p
Maus

Maus schreef:Iemand ervaring / tips voor 't inbouwen van 16 cm speakers in de voordeuren van een Clio 2?
Waar kan je 't beste een beschermkapje tegen 't regenwater van maken?
:up:
-Ray-
Contacteer:

call Jay-Pee :)
Immer wieder die verdammte Holländer
Anonymous

Maus schreef:
Maus schreef:Iemand ervaring / tips voor 't inbouwen van 16 cm speakers in de voordeuren van een Clio 2?
Waar kan je 't beste een beschermkapje tegen 't regenwater van maken?
:up:
Trechter kapot snijden :)
Maus

Dat snap ik ook nog wel. Genoeg plaats is makkelijk gemaakt, maar nu de rest nog. :)
Anonymous

Maus schreef:Dat snap ik ook nog wel. Genoeg plaats is makkelijk gemaakt, maar nu de rest nog. :)
Wat bedoel je hiermee ?

Gewoon een trechter kapot snijden en de rand aan de bovenkant van de trechter kan de speaker mooi in vallen.

(of was het nou tregter ?)
Maus

Om dat kunststof weg te snijden is logisch, anders krijg je niet voldoende ruimte.
Maar ik verwacht dat er toch iets van een adaptorplaatje gemaakt moet worden om de 16 cm speaker in te hangen. Bovendien zal er nog iets van een regenjasje gemaakt moeten worden om de speaker daartegen te beschermen. Mijn vraag is alleen, hoe & waarvan?
Stefan S.

Maus schreef:Om dat kunststof weg te snijden is logisch, anders krijg je niet voldoende ruimte.
Maar ik verwacht dat er toch iets van een adaptorplaatje gemaakt moet worden om de 16 cm speaker in te hangen. Bovendien zal er nog iets van een regenjasje gemaakt moeten worden om de speaker daartegen te beschermen. Mijn vraag is alleen, hoe & waarvan?
Zoals ik het verhaal lees, moet je denken aan mdf ringen om je speaker in vast te schroeven. Verder staat in dit stukje tekst beschreven hoe je de composet kunt beschermen tegen regenwater.
bartuitlauwe
Contacteer:

Erix schreef: @Bart: Je composetje geeft dus een vervormd geluid doordat je spoel voor een gedeelte buiten de magneet komt. Deze uitslag is per frequentie anders. In theorie zal de uitslag groter worden naarmate de frequentie daalt om een vlakke SPL te krijgen. Echter in de praktijk bestaat er bij luidspreker/kast combinatie een powerdip. Afhankelijk van de kwaliteit van de luidsprekerunit zelf en uiteraard ook van de kast is deze powerdip wel of niet ernstig. Een powerdip is een piek in de uitslag welke te zien is wanneer de conus uitslag per frequentie wordt uitgezet bij bijvoorbeeld 1 watt. Dit kan worden gedaan bij met de betere simulatie programma’s zoals Loudspeaker DesignLab of Leap. Door de drukverschillen achter en voor de luidspreker en de krachten in de luidsprekerunit zelf (ophanging, conus, elektromagnetische, enz) bij elkaar te nemen ontstaat er een totaalvector. Zo zijn er situaties waarbij de totaal vector een lengte van bijna 0 krijgt maar ook waarbij de lengte extreem lang kan zijn. Wanneer je een lange vector hebt, heb je dus last van je powerdip. Op welke frequentie deze powerdip zit zul je moeten simuleren of proefondervindelijk meten. Waarschijnlijk zal dit ergens in de buurt van 1 harmonische boven de Fs frequentie van de luidsprekerunit zijn. Wat je hier tegen kunt doen?! Zorgen dat de ondergrens van de toegevoerde frequenties boven de frequentie van de powerdip ligt. Dit kan op zijn simpelst door een condensator met de juiste waarde (ff zelf berekenen) in serie aan te sluiten met je composetje.
Oke, thanks Erix.

Ik heb niet de middelen om de speaker te testen met een programma, maar het composetje (MTX) vervormt eigenlijk alleen bij de bassen.

Ik kan de versterker wel minder hard zetten, maar dan is het niet echt meer in verhouding met mijn subwoofer. (of ik moet die ook minder hard zetten)

Mijn andere vraag is. Het is nu een 13 cm composetje, als ik hem vervang door een 16,5 cm composetje zou het probleem dan voor een groot deel verholpen kunnen zijn. Of heeft het daar niks mee te maken.

Thanks.

(ennuh condensator berekenen, hoe doe ik dat)
Riël
Über-Spammer

Dit kan op zijn simpelst door een condensator met de juiste waarde (ff zelf berekenen) in serie aan te sluiten met je composetje.
Doe je dit niet met een crossover?
Remco_Rs
Contacteer:

Zoooo net het begin van mijn nieuwe installatie op gehaald AMP=GZHA 4150x en Sub=10" subwoofer GZRB 25X .Nu ga ik dus volgende week zaterdag een nieuwe radio halen,en een leuk composetje :) .En daarna maar eff kijken hoe we de kofferbak gaan inrichten :D
Stefan S.

REMCO-X schreef:Zoooo net het begin van mijn nieuwe installatie op gehaald AMP=GZHA 4150x en Sub=10" subwoofer GZRB 25X .Nu ga ik dus volgende week zaterdag een nieuwe radio halen,en een leuk composetje :) .En daarna maar eff kijken hoe we de kofferbak gaan inrichten :D
Betersss :p , succes (Y)
Remco_Rs
Contacteer:

dtune_stefan schreef:
REMCO-X schreef:Zoooo net het begin van mijn nieuwe installatie op gehaald AMP=GZHA 4150x en Sub=10" subwoofer GZRB 25X .Nu ga ik dus volgende week zaterdag een nieuwe radio halen,en een leuk composetje :) .En daarna maar eff kijken hoe we de kofferbak gaan inrichten :D
Betersss :p , succes (Y)
haha en bedankt he (Y)
Plaats reactie