ombouw R19 (1800) naar 2.0 L (megane)
Geachte Noorderburen, ik heb me laten wijsmaken dat er hier enkele specialisten zitten op gebied van ombouw.
Hetvolgende zou ik willen verwezelijken;
standaard R19-16v 1800cc eruit gooien en een megane 2.0L blok erin.
Wat dien ik allemaal te veranderen ? Kunnen jullie me op weg helpen aub
Thx,
corona, RCB
Hetvolgende zou ik willen verwezelijken;
standaard R19-16v 1800cc eruit gooien en een megane 2.0L blok erin.
Wat dien ik allemaal te veranderen ? Kunnen jullie me op weg helpen aub
Thx,
corona, RCB
Williams aandrijflijn (F7R motor en JC5 015 bak) is het simpelst qua elektronica.
Megane 16v aandrijflijn (F7R motor en JC5 025 bak) vergt nogal wat aanpassing van de elektronica. En dat nogal wat is een grote berg werk...
Megane bak is overigens optimaal voor 16" velgen. Maar de Williams bak is maar een paar % langer.
Megane 16v aandrijflijn (F7R motor en JC5 025 bak) vergt nogal wat aanpassing van de elektronica. En dat nogal wat is een grote berg werk...
Megane bak is overigens optimaal voor 16" velgen. Maar de Williams bak is maar een paar % langer.
- Geert Claes
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
- Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman
over welke electronica hebben we het dan? sensoren wisselen? Kabelboom aanpassen? of een andere monteren? Motormanagement van een mégane monteren,..
k, ben dus lid van renault tuning belgium, 31 (achterlijke) jaren jong. Steeds een passie gehad voor renault, R5 gtt, 21T en 19-16v
Wederom gebeten van de tuning microbe en tis daarenboven nog een leuke hobby ook.
Wederom gebeten van de tuning microbe en tis daarenboven nog een leuke hobby ook.
Het makkelijkst is het de originele kabelboom en computer van de 19 16v weer te gebruiken.
En dan de (ECU c.q. rekeneenheid c.q.)computer van een 2-liter (al dan niet "snelle" chip) te voorzien.
Erg makkelijk. Je bespaart dan ook flink tijd in de ombouw.
Een 2-liter eprom kost zo rond de 170,-.
Een chip op maat (afstelling op de rollenbank) voor je auto rond de 500,-.
JL Tuning kan dit overigens snel realiseren. Ook een 2-liter motor is snel te regelen.
(Momenteel wordt er een Clio II 1.4e omgebouwd naar Renault Sport Clio 2.0 16v. En dat heeft nog heel wat meer omhanden inclusief overbouwen van airbags en alle relevante RS componenten.)
JL Tuning
0182-374154
En dan de (ECU c.q. rekeneenheid c.q.)computer van een 2-liter (al dan niet "snelle" chip) te voorzien.
Erg makkelijk. Je bespaart dan ook flink tijd in de ombouw.
Een 2-liter eprom kost zo rond de 170,-.
Een chip op maat (afstelling op de rollenbank) voor je auto rond de 500,-.
JL Tuning kan dit overigens snel realiseren. Ook een 2-liter motor is snel te regelen.
(Momenteel wordt er een Clio II 1.4e omgebouwd naar Renault Sport Clio 2.0 16v. En dat heeft nog heel wat meer omhanden inclusief overbouwen van airbags en alle relevante RS componenten.)
JL Tuning
0182-374154
Je kunt idd goed de kabelboom en ECU van de 19 gebruiken, je moet dan wel de statische ontsteking laten vervallen. Om op die megane motor een verdeler te kunnen gebruiken, moet je een gat in de kop frezen. Het aandrijfsleufje voor de verdeler is wel al aanwezig in de uitlaatnokkenas, dus dat is geen probleem.
Mocht je de ontsteking van de megane willen gebruiken, dan moet je ook de ECU (en dus de bekabeling) van de megane gebruiken. Lastig puntje is dan de startonderbreker. (alhoewel speedy's Toko d'r misschien wel wat mee kan).
Mocht je de ontsteking van de megane willen gebruiken, dan moet je ook de ECU (en dus de bekabeling) van de megane gebruiken. Lastig puntje is dan de startonderbreker. (alhoewel speedy's Toko d'r misschien wel wat mee kan).
rev it like a rental
@ menno en speedline
ik ben in de mogelijkheid om een clio jean ragnotti (2.0-16v) voor een prikje te kopen.
Das een clio sport motor...twee generaties jonger...
Kan dit in de 19?? Ben alle mogelijkheden aan het overwegen.
ik ben in de mogelijkheid om een clio jean ragnotti (2.0-16v) voor een prikje te kopen.
Das een clio sport motor...twee generaties jonger...
Kan dit in de 19?? Ben alle mogelijkheden aan het overwegen.
-
- Über-Spammer
- Berichten: 12075
- Lid geworden op: zo 31 aug 2003 15:41
- Locatie: Fryslân
- Contacteer:
Ligt die Clio aan barrels dan?corona schreef:@ menno en speedline
ik ben in de mogelijkheid om een clio jean ragnotti (2.0-16v) voor een prikje te kopen.
Das een clio sport motor...twee generaties jonger...
Kan dit in de 19?? Ben alle mogelijkheden aan het overwegen.
Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Gaat zeker passen, tis volgens mij praktisch hetzelfde principe als de F7R in de megane...dus geen statische ontsteking, maar ook hier direct, en dus niet zonder meer passend op computer en kabelboom van de 19.corona schreef:@ menno en speedline
ik ben in de mogelijkheid om een clio jean ragnotti (2.0-16v) voor een prikje te kopen.
Das een clio sport motor...twee generaties jonger...
Kan dit in de 19?? Ben alle mogelijkheden aan het overwegen.
Ik denk niet dat het gaat, dit is namelijk een F4R blok.
Dus waarschijnlijk met startblokkering in de computer en elektronisch gaspedaal. Dat betekent dus dat het veel teveel werk is om het werkend te krijgen.
Een goed Williams blok met bak is moeilijk te vinden in Nederland en je zal er al gauw iets van 2500,- voor kwijt zijn, of je moet het treffen natuurlijk.
Dus waarschijnlijk met startblokkering in de computer en elektronisch gaspedaal. Dat betekent dus dat het veel teveel werk is om het werkend te krijgen.
Een goed Williams blok met bak is moeilijk te vinden in Nederland en je zal er al gauw iets van 2500,- voor kwijt zijn, of je moet het treffen natuurlijk.
Gaat zeker passen, tis volgens mij praktisch hetzelfde principe als de F7R in de megane...dus geen statische ontsteking, maar ook hier direct, en dus niet zonder meer passend op computer en kabelboom van de 19.
_________________
geen probleem, ik heb alle onderdelen...boite, kabelboom, comp van de 2.0
_________________
geen probleem, ik heb alle onderdelen...boite, kabelboom, comp van de 2.0
Gaat zeker passen, tis volgens mij praktisch hetzelfde principe als de F7R in de megane...dus geen statische ontsteking, maar ook hier direct, en dus niet zonder meer passend op computer en kabelboom van de 19.
_________________
geen probleem, ik heb alle onderdelen...boite, kabelboom, comp van de 2.0
_________________
geen probleem, ik heb alle onderdelen...boite, kabelboom, comp van de 2.0
-
- Über-Spammer
- Berichten: 11129
- Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Locatie: Du I Ven
- Contacteer:
hoort het contactslot er ook niet bij. als ik me niet vergis zit daar een chip in voor de ontsteking of iets. menno of speedline kunnen je er meer over vertellen.corona schreef:geen probleem, ik heb alle onderdelen...boite, kabelboom, comp van de 2.0
GR.Frits
gevonden waar ik het gelezen heb: KLIK
Project: GTT Blue Sport
De F4R ECU communiceert met de centrale voertuigcomputer en de contactunit.Frits schreef:hoort het contactslot er ook niet bij. als ik me niet vergis zit daar een chip in voor de ontsteking of iets.
Maar daar is nu een oplossing voor... Software matige verwijdering c.q. uitschakeling van de beveiligingen.

Dus geen bijbehorende voertuigcomputer en contactunit meer nodig.
euh, jullie zijn wel duur, zoveel betaal ik nog niet voor die volledige sport (met boite, kabelboom en comp)robclio16V schreef:Ik denk niet dat het gaat, dit is namelijk een F4R blok.
Dus waarschijnlijk met startblokkering in de computer en elektronisch gaspedaal. Dat betekent dus dat het veel teveel werk is om het werkend te krijgen.
Een goed Williams blok met bak is moeilijk te vinden in Nederland en je zal er al gauw iets van 2500,- voor kwijt zijn, of je moet het treffen natuurlijk.

- Geert Claes
- Berichten: 1214
- Lid geworden op: za 6 apr 2002 0:00
- Locatie: ALPINE GT + R5GTT + Talisman
jamaar corona, die prijs die jij weet voor dat ragnotti blok, dat is abnormaal weinig hoor.
Dat is natuurlijk alleen in uw voordeel.
Dat is natuurlijk alleen in uw voordeel.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 jul 2004 19:41
- Locatie: belgium Genk
- Contacteer:
ik heb ook een r19 16v ik ga samen met iemand de bovenste kopvlak van een williams zetten met andere injectoren en de hele rij, geslepen nokken spruitstuk tot achteraan enz..
voor 1000euro
dan kom ik ongeveer aan de 192pk's
voor 1000euro
dan kom ik ongeveer aan de 192pk's
Met een 1800? Veel succes...r19 16v rider schreef:ik heb ook een r19 16v ik ga samen met iemand de bovenste kopvlak van een williams zetten met andere injectoren en de hele rij, geslepen nokken spruitstuk tot achteraan enz..
voor 1000euro
dan kom ik ongeveer aan de 192pk's

Je mag in je handjes klappen met 150 tot 160 pk aan de wielen met een "onder handen genomen" 2-liter.
Met een 1800 haal je dat van zijn lange dagen niet...
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 jul 2004 19:41
- Locatie: belgium Genk
- Contacteer:
speedline schreef:Met een 1800? Veel succes...r19 16v rider schreef:ik heb ook een r19 16v ik ga samen met iemand de bovenste kopvlak van een williams zetten met andere injectoren en de hele rij, geslepen nokken spruitstuk tot achteraan enz..
voor 1000euro
dan kom ik ongeveer aan de 192pk's
Je mag in je handjes klappen met 150 tot 160 pk aan de wielen met een "onder handen genomen" 2-liter.
Met een 1800 haal je dat van zijn lange dagen niet...
met geslepen nokken en een aangepaste blok krijg je al tussen de 25 en 45pk's bij dan nog een collector tot achter 7pk ongeveer en op de computer gezet
begin maar alles samen te tellen
en dan geraak je er wel
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 jul 2004 19:41
- Locatie: belgium Genk
- Contacteer:
is al gebeurd bij een ander jong van antwerpen op de testbank 194pk op de voorste wielenDonleben schreef:Zet m maar n keer op de testbank. Zal je echt niet gaan redden.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 jul 2004 19:41
- Locatie: belgium Genk
- Contacteer:
ps: een williams heeft al 150pkspeedline schreef:Met een 1800? Veel succes...r19 16v rider schreef:ik heb ook een r19 16v ik ga samen met iemand de bovenste kopvlak van een williams zetten met andere injectoren en de hele rij, geslepen nokken spruitstuk tot achteraan enz..
voor 1000euro
dan kom ik ongeveer aan de 192pk's
Je mag in je handjes klappen met 150 tot 160 pk aan de wielen met een "onder handen genomen" 2-liter.
Met een 1800 haal je dat van zijn lange dagen niet...
Dan ben ik toch wel eens benieuwd wat voor bank het is, want als je 194 pk aan de wielen uit een F7P weet te krijgen zonder turbo of TB's ben je een tovenaar. 
Een Williams heeft 150 pk aan de krukas ja, dus niet aan de wielen....

Een Williams heeft 150 pk aan de krukas ja, dus niet aan de wielen....
die bank moet nodig geijkt worden dan denk ik. klinkt alsof mijn twingo daar ook 90 pk haalt met een ander luchtfilter...r19 16v rider schreef:is al gebeurd bij een ander jong van antwerpen op de testbank 194pk op de voorste wielenDonleben schreef:Zet m maar n keer op de testbank. Zal je echt niet gaan redden.
there is no spoon.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: za 17 jul 2004 19:41
- Locatie: belgium Genk
- Contacteer:
kan zijn wat jullie zegge hoor jongensTijn schreef:die bank moet nodig geijkt worden dan denk ik. klinkt alsof mijn twingo daar ook 90 pk haalt met een ander luchtfilter...r19 16v rider schreef:is al gebeurd bij een ander jong van antwerpen op de testbank 194pk op de voorste wielenDonleben schreef:Zet m maar n keer op de testbank. Zal je echt niet gaan redden.
maar denk er eens goed overna
op computer=chip
spruitstuk
williamsblok met sportnokken geslepen
andere injectoren
als je per modificatie wat pk's er bij verzint kom je er wel aan, maar op meer als de helft hoef je gewoon niet te rekenen.
je zegt trouwens williams blok: da's dus een 2.0 liter , geen 1800.
Vraag even aan donleben hoe goed een 2 liter kop werkt op een 1800 motor.
je zegt trouwens williams blok: da's dus een 2.0 liter , geen 1800.
Vraag even aan donleben hoe goed een 2 liter kop werkt op een 1800 motor.
there is no spoon.