[19 16v] Klepspeling

Hier kunnen problemen en technieken besproken worden.
Plaats reactie
Martijn.

Hallo iedereen, tot mijn vreugde heb ik eindelijk een
R19 16v kunnnen bemachtigen ( proud as a god ).

maar er zitten een paar probleempjes in.

1 : tikkende kleppen, weet iemand wat de klepspeling is ? heb overal lopen zoeken maar kan het nergens vinden

2 : interval van ruitenwisser doet het niet , alle zekeringen zijn goed..

3 : de digitale dashboard meter blijft niet op de optie staan als je de auto van contact afdraait, als je hem dan weer aan zet begint zij te knipperen , zit er mischien ergens een verborgen zekering ???

heeft iemand hier mischien een paar oplossingen voor mij ?
Arjen

Een 19 16v heeft hydraulische klepstoters. Klepspeling wordt dus automatisch afgesteld. Mochten de kleppen toch blijven tikken dan is er wat anders aan de hand. of heeft de auto heel lang stil gestaan?
Laatst gewijzigd door Arjen op wo 14 jul 2004 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Allereerst welkom op het forum! (Y) Stel je even voor in dit topic: Wie is Wie?

De kleppen van de F7P en F7R-blokken tikken altijd wat bij koude olie, maar dat zou op den duur wel weg moeten gaan. Hoe het met de klepspeling zit weet ik niet. Ik weet wel dat je de kleppen van dat blok nooit hoeft te stellen, aangezien het hydraulisch gaat.

Die intervalstand zou best wel eens kapot kunnen zijn, doordat je hendel kapot is. Dit komt vaker voor.

Die laatste vraag snap ik niet helemaal... :) Digitaal dash in een 19? Niet op optie blijven staan? :S Die moet je effe uitleggen. :)
Arjen

Ik neem aan dat je met het digitale dash de boordcomputer bedoelt?
Martijn.

hij tikt inderdaad het ergst bij een koude motor maar vind het persoonlijk toch een redelijk getik.

Digitale dashboard is waarschijnlijk wel van de computer, word de KM/h aangegeven ( word wel fout aangegeven als ik 120 rijd geeft ie 200 aan ??????)

en het benzine niveau word er ook aangegeven
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Zou je daar eens een foto van kunnen maken? Ik heb echt geen flauw idee wat je bedoeld namelijk!

Heb je er al eens nieuwe olie in laten mikken? Zo ja, wat voor olie? En hoe lang zit die er al in?

Bij mij was het zo, dat hoe nieuwer de olie was, des te langer hij tikte.
Martijn.

foto zal ik ff regelen...schermpje zit midden boven in je dashboard ( = een phase 1)

heb er gister net flut nieuwe olie in gedaan 10w40
Donleben
Contacteer:

Als je kleppen steeds blijven tikken en dan bedoel ik ook wanneer die warm is,
kun je al je 16 hydrolische klepstoters gaan vervangen. Dit is vanaf
de bovenkant te doen. Alleen moeten je lagerkappen en nokkenassen wel los.

Dit kost alleen in aanschaf al 16 x 25 euro = 400 euro :~
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Ollie

Nebula schreef:foto zal ik ff regelen...schermpje zit midden boven in je dashboard ( = een phase 1)

heb er gister net flut nieuwe olie in gedaan 10w40
Heel normaal dus dat ie nu wat meer tikt, geen zorgen. Als dat gewoon na een stukje rijden over gaat, is er niks aan de hand, join the club. Filter trouwens ook netjes mee vervangen? En heeft ie voorheen ook op 10W40 gereden?
ramon16V
Contacteer:

digitale dashboard(tripcomputer denk ik) is goed te krijgen doormiddel van de dagteller knop en slagje te draaien. snelheid geeft die alleen aan als deze van stroom is geweest en niet meer geriset is.

interval die het niet doet, kan zijn dat die timer relais het heeft begeven uit mijn hoofd gezegd het blauwe kastje wat aan de linkerkant van de zekeringen zit.
Arjen

ramon16V schreef:digitale dashboard(tripcomputer denk ik) is goed te krijgen doormiddel van de dagteller knop en slagje te draaien. snelheid geeft die alleen aan als deze van stroom is geweest en niet meer geriset is.

interval die het niet doet, kan zijn dat die timer relais het heeft begeven uit mijn hoofd gezegd het blauwe kastje wat aan de linkerkant van de zekeringen zit.
Klopt, is inderdaad het blauwe kastje.
Bart V

Het getik wat je hoort zijn waarschijnlijk de injectoren. Hoge, felle, korte en regelmatige tikjes die idd lijken op tikkende kleppen. Tis volstrekt normaal. Leg je oor maar eens op 1 van de injectoren, dan hoor je het zelf.
GTE 16v
Contacteer:

dat getik kan ook wel van je kleppen zijn, de 16v blokjes hebben nogal snel er last van. je kan proberen olie te verversen. miss dat het dan weg gaat...
Martijn.

de stroom is er inderdaad afgeweest i.v.m lassen van uitlaat zal eens kijken of het knopje omdraaien werkt... 19 16v is nieuw voor mij dus weet nog niet alle handigheden.

als jullie de distrubitie riem vervangen is het dan ook nodig/beter om de spanrol gelijk mee te vervangen of kan die wel redelijk lang mee blok heeft 130k km gereden en vorige eigenaar wist niet wanneer de distributie vervangen was.

het is mijn bedoeling om deze auto toch meerdere jaren nog te houden en natuurlijk in top conditie !!
Bart V

GTE 16v schreef:dat getik kan ook wel van je kleppen zijn, de 16v blokjes hebben nogal snel er last van. je kan proberen olie te verversen. miss dat het dan weg gaat...
Ik zeg ook niet dat het niet kan, alleen dat het getik van de injectoren meestal aangezien word als tikkende kleppen.

Verder zal je van een 16V blok op temperatuur zelden de kleppen horen tikken.

Gr Bart
GTE 16v
Contacteer:

het blok moet ook druk opbouwen heh, dus als hij koud is zal hij er wat langer over doen(als de olie dik is) om het omhoog te krijgen...

bij mijn 16v blok heb ik als hij koud is veel druk, en als hij warm is juist weinig... das ook niet helemaal goed.. maar verder loopt hij prima! moet alleen de klepseals vernieuwen, hij pluimt nogal..
Martijn.

is hier trouwens ook een topic hoe je het beste je 16v blok kunt onderhouden ?
Bart V

Daar kan je het beste de zoekfunctie voor gebruiken. Er zijn meerdere "onderhouds" topics.
Martijn.

het punt is dat er zoveel topics zijn :D
word er beetje duizelig van !
Ollie

Forum is een leerproces...er is namelijk al ontzettend veel aan bod gekomen in de loop der tijd. Bij je auto geef je toch ook niet zomaar op, dus waarom hier dan wel? :p
Martijn.

ik had het ook niet over opgeven :P

het knopje van de dagteller omdraaien werkte trouwens !!! thnx
Bart V

Nebula schreef:ik had het ook niet over opgeven :P

het knopje van de dagteller omdraaien werkte trouwens !!! thnx
Volgende keer instructie boekje lezen, staat het in :p
Martijn.

instructie boekje zit er dus niet meer bij.. beetje jammer daarom gebruik ik renault-tuning.com als instructie boekje :P
Plaats reactie