Wat ik wil is een GTT dash of ander analoge dash in mijn Twingo zetten. Alleen een twingo heeft alles digitaal en geen toerenteller. Kan ik de draden van de digi dash over zetten op de analoge dash?
Of moet ik dit anders aanpakken?
Iemand enig idee hoe dit werkt?
Dashboard van digitaal naar analoog???
dat wordt een nieuwe kabelboom maken ben ik bang. al was het maar om al die extra signalen die een twingo niet heeft op het dash aan te sluiten.
kmteller past niet zonder meer trouwens , is niet hetzelfde signaal van een twingo en en gtt dacht ik.
een dash van een gte is misschien beter, en dan gewoon een kabel in de teller steken en in de bak, dat moet dacht ik wel lukken.
daarnaast heb je watertemp sensor, oliedruk en dergelijke nodig natuurlijk.
vergeet ook niet dat je alle lampjes die in je twingo dash zitten achter je stuur dan ook om moet leiden naar je analoge dashboard.
kmteller past niet zonder meer trouwens , is niet hetzelfde signaal van een twingo en en gtt dacht ik.
een dash van een gte is misschien beter, en dan gewoon een kabel in de teller steken en in de bak, dat moet dacht ik wel lukken.
daarnaast heb je watertemp sensor, oliedruk en dergelijke nodig natuurlijk.
vergeet ook niet dat je alle lampjes die in je twingo dash zitten achter je stuur dan ook om moet leiden naar je analoge dashboard.
there is no spoon.
Je kan het ook zoiets als twingoturbo maken
[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/264175/in ... ard(1).JPG[/img]

[img]http://www.clubs.nl/ClubsData/264175/in ... ard(1).JPG[/img]
5 GT Turbo '88 GT5
http://reichhard-motorsport.com/catalog ... 84af61abe9
Hebben ze ook bij reichard
Alleen als ik het eerste stuk van Tijn lees is het volgens mij nog best veel werk en voor een leek als mij lastig. En als ik het goed begrijp kan ik het meeste weer aanpassen als er ooit een gtt blok in komt of niet?
Kan het nou nooit gewoon een kwestie van stekkertjes wisselen zijn

Hebben ze ook bij reichard

Alleen als ik het eerste stuk van Tijn lees is het volgens mij nog best veel werk en voor een leek als mij lastig. En als ik het goed begrijp kan ik het meeste weer aanpassen als er ooit een gtt blok in komt of niet?
Kan het nou nooit gewoon een kwestie van stekkertjes wisselen zijn

Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 ging
Dus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.

Hmm ik ga er gewoon aan beginnen
Eerst een dash zoeken op de sloop en tellers dan de boel aanpassen en opknappen. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk kan gaan aansluiten ben ik wel 1a2 weken verder.
Mocht iemand een duidelijk schema hebben van een Twingo dash en een GTT dash hoor ik het graag.
En nog beter als er iemand is met verstand ervan die zin heeft om te helpen PM me maar.
Nog een laatste vraag lampjes overzetten zal het probleem niet zijn maar zaken zoals een toerenteller en temp. meter hoe krijg ik dat aangesloten?

Eerst een dash zoeken op de sloop en tellers dan de boel aanpassen en opknappen. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk kan gaan aansluiten ben ik wel 1a2 weken verder.
Mocht iemand een duidelijk schema hebben van een Twingo dash en een GTT dash hoor ik het graag.
En nog beter als er iemand is met verstand ervan die zin heeft om te helpen PM me maar.

Nog een laatste vraag lampjes overzetten zal het probleem niet zijn maar zaken zoals een toerenteller en temp. meter hoe krijg ik dat aangesloten?
hij gebruikt de bak van een twingo als ik mij niet vergis, niet die van een GTTRiël schreef:Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 gingDus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.
there is no spoon.
Wat betreft de temperatuur en oliepeil meter. De sensoren daarvoor zullen hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig zijn in het blok, omdat die dingen nooit geleverd zijn in een twingo. De temp sensor kan je vervangen voor 1tje die naast een lampje, ook een variabel signaaltje geeft voor een analoge meter, en waarschijnlijk zit op de plek van de oliepeil sensor nu een bout, en kan je daar dus vrij simpel een peilsensor plaatsen. Verder kan je de toerenteller "aftappen" van de ontstekingsmodule, hiervoor is een speciale aansluiting aanwezig.
Beste kan je in 1 keer ongeveer 8 draden naar je motorruimte trekken, dan kom je een heel aardig eind denk ik.
Succes
Beste kan je in 1 keer ongeveer 8 draden naar je motorruimte trekken, dan kom je een heel aardig eind denk ik.
Succes
-
- Berichten: 5375
- Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Locatie: Netherlands
- Contacteer:
Dit heb ik van een GTT dash, de stekkeraansluitingen:
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... tingen.jpg (320 kb)
Ik heb geen idee welke spanningen er op komen te staan, maar dat kan wel getest worden. Ik heb ervaring op het gebied van elektronica, maar zelf heb ik ook veel te doen dus ik zal je niet echt kunnen helpen on the spot. Maar vraag maar raak, al weet ik niets van een Twingo dash.
http://home.student.utwente.nl/j.kuckar ... tingen.jpg (320 kb)
Ik heb geen idee welke spanningen er op komen te staan, maar dat kan wel getest worden. Ik heb ervaring op het gebied van elektronica, maar zelf heb ik ook veel te doen dus ik zal je niet echt kunnen helpen on the spot. Maar vraag maar raak, al weet ik niets van een Twingo dash.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
Klopt als 'n trein.Riël schreef:Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 gingDus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.
Plaatje op de as maken met inkepingen die om de zoveel cm een pulse geven.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
Je vergist je Tijn, haha.Tijn schreef:hij gebruikt de bak van een twingo als ik mij niet vergis, niet die van een GTTRiël schreef:Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 gingDus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.

De versnellingsbak is wel degelijk van een 5 gt turbo.
Hetzelfde toen willen doen met de GSi dash. Zelf de pulsjes geven dmv een plaatje met inkepingen is gewoon dé oplossing voor dit soort dingen.
Zit dat dash er nog steeds in? Of was dat meer om te kijken of het werkt?Riël schreef:Hetzelfde toen willen doen met de GSi dash. Zelf de pulsjes geven dmv een plaatje met inkepingen is gewoon dé oplossing voor dit soort dingen.
5 GT Turbo '88 GT5
hee, meen je dat nou ? dus die pulsen komen overeen ? of heb je daar wat elektronica tussen gemaakt ?twingoturbo schreef:Je vergist je Tijn, haha.Tijn schreef:hij gebruikt de bak van een twingo als ik mij niet vergis, niet die van een GTTRiël schreef:Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 gingDus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.
![]()
De versnellingsbak is wel degelijk van een 5 gt turbo.
edit >> LEZEN ...
there is no spoon.
foto's, tekeningen en schema's etc... zijn welkom hiervan ....twingoturbo schreef:Klopt als 'n trein.Riël schreef:Twingoturbo gebruikt zijn oude KM teller nog want ik had eens gelezen dat hij maar tot 199 gingDus, hij heeft de pulsgever van de gtt gebruikt. Die werkt dus op een of andere manier wel op zijn digitale teller, dus andersom zou ook moeten lukken, maw de pulsgever van de twingo kan ook de gtt-teller aansturen. De rest van de lampjes is met schematje erbij kabels aansluiten.
Plaatje op de as maken met inkepingen die om de zoveel cm een pulse geven.
even een dig teller in de gt klussen...
there is no spoon.
-
- Berichten: 1019
- Lid geworden op: do 22 nov 2001 0:00
- Locatie: regio Alkmaar
pulsen komen overeen.