Nu ging ik mijn clio 16v is goed verwennen met nieuwe castrol gtx olie en een nieuw origineel renault filter zo gezegd zo gedaan.
die zelfde dag ook nog ff 4 nieuwe (gas)bougies erin gedaan. ik schrok me rot wat een olie staat er in die schagten zeg niet normaal meer.
eenmaal die bougies vervangen en weer starten een rook niet normaal meer uit d euitlaat oke kan ik begrijpen want de olie die in de bougie schagten zat zit nu in de cilinder. na 15min stationair gedraait te hebben was dat over.
daarna 140 km gereden met een snelheid van 140 150.
volgende dag start ik hem statiinair een olie druk van 3 bar met koude motor. ga ik dus rijden loopt die olie druk op tot 6bar meteen gestop natuurlijk en geken of er nog olie in me blok zat nou dat was allemaal goed een 10 min gewacht en de druk werd steeds minder en de olie warmer. tijdens dit gebeuren tikte de kleppen best wel hard (doet hij normaal ook als hij koud is maar lang niet zo hard en na 200m is dat weg)
nu met warme motor en olie boven de 100 grdaen is er niks meer aaan de hand.
dus mijn vraag is nu wat zit er fout en wat moet er vervangen worden
6bar olie druk 16v ?
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Wat voor olie zit erin, gewoon 10W40 halfsyntheet?
Die 6 bar oliedruk is bij hoeveel toeren met koude motor??
Misschien zit het stekkertje van de sensor wel een beetje los dat hij in het begin iets te weinig druk aangeeft.
Die 6 bar oliedruk is bij hoeveel toeren met koude motor??
Misschien zit het stekkertje van de sensor wel een beetje los dat hij in het begin iets te weinig druk aangeeft.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
al bij 2500 6bar met koude motor
10w40 vol synt
10w40 vol synt
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Heeft zo'n clio ook een plunjer in de oliepomp die de druk limiteert ?
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ik ben met me oude olie nog nooit boven de 3,5bar gekomen dus hoe kaan ik nu op 6bar komenrobclio16V schreef:Die druk is juist hartstikke gezond, misschien dat er toch een slecht contactje zit ergens of misschien was de olie al aardig oud.
@ Steven: volgens mij wordt de druk inderdaad gelimiteerd op 6 bar.
ps me kleppe tikken ook erg lang wel 7 km lang daarna is me olie dunner daana geen last meer
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
Toen ik mijn Willi net had was de olie ook net vervangen en ik had toen ook die harde tikken. Maar dat was er na een tijdje rijden zo weer uit hoor 

-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: ma 10 sep 2001 0:00
- Locatie: gelderland
ja maar na hoe lang rijden is datSToRM666 schreef:Toen ik mijn Willi net had was de olie ook net vervangen en ik had toen ook die harde tikken. Maar dat was er na een tijdje rijden zo weer uit hoor
ik heb er al 300 km op zitten
<b\>16V is a beat on a Runway<b>
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: wo 18 jun 2003 19:42
- Locatie: Alkmaar
Als ik dit zo lees is mijn clio ook verrot, bij een koude motor is mijn olie druk +/- 5 bar bij een warme motor 3 bar en ik denk dat er heel wat 16V rond rijden zo volgens mij is dit gewoon normaal of ik weet niet beter
een clio is net als je vriendin, je gaat er steeds meer van houden (en ze kosten ook genoeg)
Olie is koud DIK, dus moeilijker door die gaten te persen (vergelijk het met de tuinslang als je de slang afknijpt) en naarmate de olie op temp komt wordt het dunner, dus zakt de druk logischerwijs! Enne ik heb liever iets meer druk dan te weinig!
Je oude olie is ook dikker dan die nieuwe, dus vrij normaal dat je je klepstoters met nieuwe olie hoort tikken.
Je oude olie is ook dikker dan die nieuwe, dus vrij normaal dat je je klepstoters met nieuwe olie hoort tikken.
Bij mij was dat er na enkele tientallen kilometers al uit eigenlijk. Volgens mij kwam dat getik omdat er nog olie tussen de klepstoters moest lopen of zoietsmark -19- 16v schreef:ja maar na hoe lang rijden is datSToRM666 schreef:Toen ik mijn Willi net had was de olie ook net vervangen en ik had toen ook die harde tikken. Maar dat was er na een tijdje rijden zo weer uit hoor
ik heb er al 300 km op zitten

Bij mij is de oliedruk ongeveer 3 á 4 bar bij een koude motor.
Bij mij loopt ie bij koude motor tot 5,5
bar op...en als ik niet uitkijk met op
tijd schakelen kan ie natuurlijk ook tot
6 bar oplopen. Vandaar de
uitspraak "RUSTIG warm rijden". Maar de
meeste sneuzels die van pappie een autotje
kado krijgen weten dat niet en raggen
met een koude motor gewoon door...dat
werkt niet.
Jou oliedruk zou best in orde kunnen zijn.
Koude motor: stationair 3 bar
lopend tot 5,5 bar
Warme motor: stationair 0,5-1 bar
lopend tot rond de 3 bar
Ik erger me groen en geel aan die lozers
die een auto kopen,rijden, niet onderhouden
en als er werk aan is em weer snel verkopen.
Zo wordt het natuurlijk nooit wat. Hoeveel
clios staan er te koop met motorschade?
bar op...en als ik niet uitkijk met op
tijd schakelen kan ie natuurlijk ook tot
6 bar oplopen. Vandaar de
uitspraak "RUSTIG warm rijden". Maar de
meeste sneuzels die van pappie een autotje
kado krijgen weten dat niet en raggen
met een koude motor gewoon door...dat
werkt niet.
Jou oliedruk zou best in orde kunnen zijn.
Koude motor: stationair 3 bar
lopend tot 5,5 bar
Warme motor: stationair 0,5-1 bar
lopend tot rond de 3 bar
Ik erger me groen en geel aan die lozers
die een auto kopen,rijden, niet onderhouden
en als er werk aan is em weer snel verkopen.
Zo wordt het natuurlijk nooit wat. Hoeveel
clios staan er te koop met motorschade?