Hoe zuinig rijdt je wagen?

Hierin kunnen allerhande zaken gerelateerd aan Renault worden geplaatst, die niet elders thuishoren
Plaats reactie
Thadarkraven
Contacteer:

Thnx speedline dat je uitleg altijd
zo lekker uitgebreid staat omschreven.
In principe wel allemaal dingen die ik
al wist maar waar ik zelf niet 1.2.3. aan
zou denken (Y) (Y)
Dat snel optrekken gaat altijd wel prima
alleen heb ik wel eens moeite met bepalen
wat nou me kruissnelheid is :p
Bochten zit wel goed en remmen zijn ook helemaal
gangbaar en soepel...
Ik hou het voor nu dan maar even op mijn rijstijl,
zeg wel erbij dat ik ook vaak ff het gaspedaal vol
intrap voor het open l.f. geluid en dat zal ook wel
wat schelen denk ik zo :lol:

Grtzz Tony
:smoke:
marcel16v

marcel16v schreef:Net nog 440 KM gedaan op ongeveer 35 liter :D (19 16v Ph1), waren trouwens meest snelweg en autoweg kilometers waarbij snelheid variëerde van 80 tot 160 km/h. Komt dus neer op 1 op 12.
Afgelopen weekend naar Gronau en terug. Met snelheden variërend van 40 tot 200 km/h nog steeds een verbuik van 1 op 10 á 11 gemiddeld. Vind ik toch niet slecht. (Is trouwens wel inmiddels met Ph2 motor en bak)
Rémi clio ph3

Mijn verbruik is nog steeds niet normaal met 9.5 liter per 100 km :( Ik begin langzaam het vermoeden te krijgen dat het ook deels aan de cuise controlle ligt, als ik op de snelweg de cc aanzet met 120 km/h dan staat varieerd mijn actueel verbruik konstand tussen de 7 en 9 lietr per 100 km, terwijl als ik 120 km/h rij met mijn rechter voet :wink: dan blijft hij veel rustiger rond de 6.5 tot 7.5 liter zweven. Ik heb ook laatst tijdens een test op topgear gehoord dat de cc niet altijd zuiniger is. Ik ben nu bezig aan tankje zonder de cc te gebruiken, kijken wat eruit komt!!!
One clio to rule them all
Juno

Rémi clio ph3 schreef:Mijn verbruik is nog steeds niet normaal met 9.5 liter per 100 km :( Ik begin langzaam het vermoeden te krijgen dat het ook deels aan de cuise controlle ligt, als ik op de snelweg de cc aanzet met 120 km/h dan staat varieerd mijn actueel verbruik konstand tussen de 7 en 9 lietr per 100 km, terwijl als ik 120 km/h rij met mijn rechter voet :wink: dan blijft hij veel rustiger rond de 6.5 tot 7.5 liter zweven. Ik heb ook laatst tijdens een test op topgear gehoord dat de cc niet altijd zuiniger is. Ik ben nu bezig aan tankje zonder de cc te gebruiken, kijken wat eruit komt!!!
Das wel appart dat je CC meer verbruikt als je rechter voet! :D Jij heb een zuinige voet, maar het zou misschien wel kunnen, ik heb laatst 589km op 1 tank gereden! Record! (Y) Ik rijdt veel op stukken waar ik mijn CC niet kan gebruiken en volgens mij rijdt hij ook wat sneller dan op je gewone km/h teller, altijd net iets boven 90km/h bijvoorbeeld.
Rémi clio ph3

Juno schreef:
Rémi clio ph3 schreef:Mijn verbruik is nog steeds niet normaal met 9.5 liter per 100 km :( Ik begin langzaam het vermoeden te krijgen dat het ook deels aan de cuise controlle ligt, als ik op de snelweg de cc aanzet met 120 km/h dan staat varieerd mijn actueel verbruik constant tussen de 7 en 9 liter per 100 km, terwijl als ik 120 km/h rij met mijn rechter voet :wink: dan blijft hij veel rustiger rond de 6.5 tot 7.5 liter zweven. Ik heb ook laatst tijdens een test op topgear gehoord dat de cc niet altijd zuiniger is. Ik ben nu bezig aan tankje zonder de cc te gebruiken, kijken wat eruit komt!!!
Das wel appart dat je CC meer verbruikt als je rechter voet! :D Jij heb een zuinige voet, maar het zou misschien wel kunnen, ik heb laatst 589km op 1 tank gereden! Record! (Y) Ik rijdt veel op stukken waar ik mijn CC niet kan gebruiken en volgens mij rijdt hij ook wat sneller dan op je gewone km/h teller, altijd net iets boven 90km/h bijvoorbeeld.
Dat klopt! er zit ongeveer een offset van 5 km/h verschil tussen de analoge snelheids meter en de cc.
Ik vind het alleen zo gek dat het actueel verbruik op en neer gaat als de cc aan staat, dat kan erop duiden dat de regeling die erin zit, nog niet helemaal perfect is. Mijn voorstelling van een cc is dat op een vlakke rechte weg, het actueel verbruik nauwelijks nog veranderd, want dat is het zuinigste. En dat is iig niet zo bij mijn cc.
Ik moet zeggen, als de cc aanstaat rijdt de auto wel heel constant, maar de versnellings pook zie ik wel bewegen, alsof de motor steeds wat kanteld....

Heeft nog iemand hier ervaring mee?
Kun jij dat niet eens uit proberen juno?
One clio to rule them all
Juno

Rémi clio ph3 schreef:
Juno schreef:
Rémi clio ph3 schreef:Mijn verbruik is nog steeds niet normaal met 9.5 liter per 100 km :( Ik begin langzaam het vermoeden te krijgen dat het ook deels aan de cuise controlle ligt, als ik op de snelweg de cc aanzet met 120 km/h dan staat varieerd mijn actueel verbruik constant tussen de 7 en 9 liter per 100 km, terwijl als ik 120 km/h rij met mijn rechter voet :wink: dan blijft hij veel rustiger rond de 6.5 tot 7.5 liter zweven. Ik heb ook laatst tijdens een test op topgear gehoord dat de cc niet altijd zuiniger is. Ik ben nu bezig aan tankje zonder de cc te gebruiken, kijken wat eruit komt!!!
Dat klopt! er zit ongeveer een offset van 5 km/h verschil tussen de analoge snelheids meter en de cc.
Ik vind het alleen zo gek dat het actueel verbruik op en neer gaat als de cc aan staat, dat kan erop duiden dat de regeling die erin zit, nog niet helemaal perfect is. Mijn voorstelling van een cc is dat op een vlakke rechte weg, het actueel verbruik nauwelijks nog veranderd, want dat is het zuinigste. En dat is iig niet zo bij mijn cc.
Ik moet zeggen, als de cc aanstaat rijdt de auto wel heel constant, maar de versnellings pook zie ik wel bewegen, alsof de motor steeds wat kanteld....

Heeft nog iemand hier ervaring mee?
Kun jij dat niet eens uit proberen juno?
Ik kan je het volgende zeggen, ik heb precies het zelfde. Bij mij loopt hij dus ook een beetje te schommelen, niet echt een constante cc dus. Maar goed, het is wel beter dan een lamme voet op een lange rit.
speedline

Ik had onderstaand stuk tekst gepmed naar een medeforummer met vragen over het verbruiksverschil tussen eigen rechtervoet en de cruise control.

betweter schreef:Om ff kort te gaan. Het laagste verbruik scoren is wat anders als zo constant mogelijk met een zo laag mogelijk verbruik rijden.

Het laagste verbruik creeer je ongeveer door relatief snel te accelereren naar rond de 110km/h (afhankelijk van de auto) en de auto uit te laten rollen tot circa 80km/h. En dit steeds weer te herhalen tot je op je bestemming aan bent gekomen.

Ook kun je systematisch achter andere auto's of trucks slipstreamen om de luchtweerstand en daarmee het verbruik te verminderen. Maar niet alleen is dit gevaarlijk, er staan ook hoge boetes op plakken.

Gas los met een moderne auto (motoren met brandstofinspuiting) wordt er namelijk geen brandstof ingespoten. Hoe langer je dit weet vol te houden (uitrollen!) des te minder brandstof wordt er totaal verbruikt. De massa van de auto die je eerst op gang gebracht hebt werkt nu voor je.

Er zijn nog andere manieren om dit in de praktijk te brengen. Maar een te lang verhaal om ff te pm-en.

Wat nu het verschil met cruise control is? Als mens rijd je heel onregelmatig en laat je regelmatig je gas los. Doe je dit vaak genoeg breng je onbewust het bovenstaande "uitrollen" in de praktijk.

Cruise control regelt continu dat de gewenste snelheid aangehouden wordt. En geeft dus desnoods vol gas om de ingestelde snelheid aan te houden. Vol gas geven zorgt voor een idioot hoog verbruik.

Neem als voorbeeld. Je nadert een korte heuvel. Jij als bestuurder zonder c.c. geeft gewoon continu dezelfde hoeveelheid gas. Het verbruik blijft laag en je snelheid loopt iets terug tegen de heuvel op en loopt juist op de heuvel af!

De cruise control zal heuvel op afhankelijk van de kracht van de motor meer of zelfs vol gas geven met een hoog tijdelijk verbruik! En daar komt nog eens bij dat heuvel af de cruise control afremt op de motor!!!

Zie hier het verbruiksverschil verklaard.

Dat is voor mij persoonlijk allemaal heel logisch en gesneden koek. Maar ik kan mij ook wel voorstellen dat er hier wat vragen over zijn.
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Bij m'n BMW (sorry (F) )zie je de wijzer van de verbruiksmeter mooi bewegen om de snelheid constant te houden. Normaal staat hij op 8 l/100km. Heuvelop gaat hij naar 10 l/100km, heuvelaf naar 6 l/100km. Dit bij 120 km/h. En die heuvels zijn dan viaducten.

Ik kan me wat indenken dat je meer verbruikt, als je de cc zo lang mogelijk aan laat staan en dan dus moet remmen om je snelheid aan te passen, wat je normaal met gas loslaten zou doen.

Plus dat de BMW bij acceleren 15 l/100km gebruikt, wat feller is dan ik zelf met de voet zou doen.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
"Diesel: the ultimate thrill killer" (J. Clarkson, 2008)
Joost (DoubleYou)
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Contacteer:

Boardcomputers zijn best cool
De megane2 geeft met 5 volwassenen erin bij optrekken een berg op wel eens 27l/100km aan :)
Panoramix

Joost (DoubleYou) schreef:Boardcomputers zijn best cool
De megane2 geeft met 5 volwassenen erin bij optrekken een berg op wel eens 27l/100km aan :)
Als ik in mijn eentje bij het stoplicht optrek zie ik wel eens 33L/100km :)
Droes

Panoramix schreef:
[off topic]
ooit in een opel calibra 2.0 8v is opgetrokken, boordcomputer gaf 40l/100km aan :D
ff schrikken 8)

back on topic
Panoramix

Droes schreef:
Panoramix schreef:
[off topic]
ooit in een opel calibra 2.0 8v is opgetrokken, boordcomputer gaf 40l/100km aan :D
ff schrikken 8)

back on topic
Oooh dan ga ik dadelijk de hele middag sprintjes trekken, wil ik ook kunnen :)
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

speedline schreef:
betweter schreef:De cruise control zal heuvel op afhankelijk van de kracht van de motor meer of zelfs vol gas geven met een hoog tijdelijk verbruik! En daar komt nog eens bij dat heuvel af de cruise control afremt op de motor!!!
Afremmen op de motor is toch exact hetzelfde als uitrollen?

Als je als bestuurder zonder cc geen gas bijgeeft bij het oprijden van de korte heuvel, blijf je evenveel benzine verstoken. Je snelheid vermindert en zal door continu dezelfde hoeveelheid gas te geven weer terugkomen wanneer je over de korte heuvel heen bent.

Als bestuurder met cc geef je bij het opgaan van de heuvel meer gas, kost dus meer bezine. Maar heuvelafwaarts verstook je dus veel minder, omdat je minder kracht nodig hebt om op de desbetreffende snelheid te blijven.

Zoveel zal dat dus niet schelen, lijkt mij...
turbo5

mijn wagen rijdt 1:23 (SDI SEAT) snel is anders
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Bij Conrad hebben ze een prehistorische cc te koop. Soort handgas, waarmee je dus niet de snelheid, maar de hoeveelheid gas regelt. Dat zou dan met heuvels e.d. wel zuinig kunnen zijn.

De BMW heeft een metertje van 0 t/m 20 l/100km (bij een 325 0 - 30). Bij het Gouwe-aquaduct varieerde m'n verbruik vanmorgen van 4 l/100km tot 18 l/100km. Dat is het verbruik op benzine, het gasverbruik ligt hoger. De boordcomputer geeft als gemiddelde 7,5 aan, het echte verbruik is 10.
5 Baccara 2.0 - 21 2 Litres Turbo - Laguna Grandtour 3.0 V6 24V Initiale - Clio RS
Bas Blue Sport

Net ff wezen tanken met de Clio RSI.
Ben een beetje geschrokken.

1 op 14.5 :worship: :D :worship:

Is dit normaal voor een RSI of is dit zuinig?

Monique rijdt iedere dag Heerenveen Leeuwarden op en neer, snelweg kilometers dus en een stukje in de stad.

En zeg nu niet dat dit typisch vrouwenrijden is, want ze rijdt geen 100/110km/h, eerder 120/150km/h. :wink: :smoke: :wink:
chris-mc
Car: Megane coupe ph1 16V
Contacteer:

naar automaxx weer record gehaalt.

400km op een halve tank,a 25liter

1-16 :D
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
edwin19
Contacteer:

gemiddeld haal ik 1 op 10/12
R(ay)Si

Bas Blue Sport schreef:Net ff wezen tanken met de Clio RSI.
Ben een beetje geschrokken.

1 op 14.5 :worship: :D :worship:

Is dit normaal voor een RSI of is dit zuinig?

Monique rijdt iedere dag Heerenveen Leeuwarden op en neer, snelweg kilometers dus en een stukje in de stad.

En zeg nu niet dat dit typisch vrouwenrijden is, want ze rijdt geen 100/110km/h, eerder 120/150km/h. :wink: :smoke: :wink:
Ik rijd 1:12, 1:13 dus..... ;) Zelfs de 1:11 gehaald :)
Alleen nog maar VW!
Merijn
Über-Spammer

speedline schreef:Dat van de verschillende merken brandstof is de grootste onzin die er bestaat. Het kan in gecontroleerde meetomstandigheden 1 of 2% schelen maar niet meer. (Laatst nog met een chemie mannetje van een groot petrochemisch bedrijf van gedachten gewisseld. De beste man bevestigde dat zulke verschillen niet optreden aan de hand van brandstof.)
Hoe verklaar jij dan, dat ik telkens wanneer ik bij Tango tank, ik structureel minstens 50km minder kan rijden op hetzelfde aantal liters Euro95, dan wanneer ik gewoon bij de BP tank?

Ik heb het al zeker 5 keer geprobeerd en dat lijkt toch niet meer op toeval! :S
devastator

ik rij net 350 km met een volle tank maar moet er bij zeggen mijn voet schiet wel meerdere malen uit :lol:
maar zuipen doet dat ding goed hij pfffff
-jacco-
Über-Spammer

1 : 18,9 :D
Martijn
Über-Spammer
Contacteer:

Merijn schreef:
speedline schreef:Dat van de verschillende merken brandstof is de grootste onzin die er bestaat. Het kan in gecontroleerde meetomstandigheden 1 of 2% schelen maar niet meer. (Laatst nog met een chemie mannetje van een groot petrochemisch bedrijf van gedachten gewisseld. De beste man bevestigde dat zulke verschillen niet optreden aan de hand van brandstof.)
Hoe verklaar jij dan, dat ik telkens wanneer ik bij Tango tank, ik structureel minstens 50km minder kan rijden op hetzelfde aantal liters Euro95, dan wanneer ik gewoon bij de BP tank?

Dat je het weet en er op let speelt ook mee. Om het zuiverder te houden, zou iemand anders voor je moeten tanken, terwijl jij niet weet waar.
De stand van de auto speelt ook mee. Als er minder lucht kan ontsnappen uit de tank is hij eerder vol. En die vloeistofdichte vloeren lopen behoorlijk af, wat zeker kan schelen.

Ik tankte in Hoogeveen altijd bij een witte pomp. Een jaar geleden stond daar een Shell-wagen de tanks te vullen, vorige week een Esso-tankwagen, van de oliehandelaar hier uit Nieuwleusen :lol: Maar bij een witte pomp betaal je gewoon niet voor service/merknaam/shop/etc.
21turbo
Contacteer:

Panoramix schreef:
Droes schreef:
Panoramix schreef:
[off topic]
ff schrikken 8)

back on topic
Oooh dan ga ik dadelijk de hele middag sprintjes trekken, wil ik ook kunnen :)

haha een ford scorpio 2.9 geeft 50l/100km aan ............
Riël
Über-Spammer

Martijn *Baccara* schreef:
Merijn schreef:

Dat je het weet en er op let speelt ook mee. Om het zuiverder te houden, zou iemand anders voor je moeten tanken, terwijl jij niet weet waar.
De stand van de auto speelt ook mee. Als er minder lucht kan ontsnappen uit de tank is hij eerder vol. En die vloeistofdichte vloeren lopen behoorlijk af, wat zeker kan schelen.

Ik tankte in Hoogeveen altijd bij een witte pomp. Een jaar geleden stond daar een Shell-wagen de tanks te vullen, vorige week een Esso-tankwagen, van de oliehandelaar hier uit Nieuwleusen :lol: Maar bij een witte pomp betaal je gewoon niet voor service/merknaam/shop/etc.
Lees: het aantal liters blijft gelijk. Lucht of niet, wil ook wel een verklaring voor merijns bevindingen. Ik heb het met gas, de ene keer 1:12 en de andere keer 1:10 en een beetje op de snelweg.

Trouwens, zuining rijden is niets anders dan de auto constant in het toerental houden met het meeste rendement, en vrij laten uitrollen om meer snelheid te houden ipv afremmen op de motor. Bergop maar wat langzamer om bergaf minder gas te hoeven geven. Is trouwens mijn mening en over dat optrekken naar 110 zo snel je kan geloof ik nix van, want met de gtt is dat echt niet de zuinige manier.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

Net weer uitgerekend, net dus weer even schrikken.
1 op 7.5
Laagste tot nu toe. En ik heb niet eens gesprint, alleen maar snelwegritjes...

Het bedrag van 43 euro is dan meer schrikken, met lpg tank je daar 3 tot 4 tanks mee vol...
Joost (DoubleYou)
Contacteer:

M'n 1.1 vijfje: gemiddeld 1:16,25 over de afgelopen 4300 km :D
Droes

vandaag +-500 km's gereden.. net een halve tank :D
+- 25 liter.
Steven
Car: M536

Ben jij nie ttoevallig stiekum nederlander? :p
kevinb
Contacteer:

na dit weekend, 40 lit op 300 km's
Mike (spitsoor)
Contacteer:

ik rij zo gem met men clio 1.2 16V 1 op 11 / 1 op 12 :lol:
Droes

Steven schreef:Ben jij nie ttoevallig stiekum nederlander? :p
:lol:
nenee, jij rijdt turbo.. ik niet :wink:
Merijn
Über-Spammer

Gisteren op pad geweest naar De Meern met de Clio dCI100 van mijn broer. Dat ding loopt gewoon bijna 1 op 20! :S
Ferdy
Über-Spammer

spitsoor schreef:ik rij zo gem met men clio 1.2 16V 1 op 11 / 1 op 12 :lol:
zware rechtervoet ?
ik doe 1 op 16 !
GTTprutser

Mijn Renault 1400 blokje in mijn 340 draait op de snelweg met 120 km/u net 1op10 maar met die cvt automaat van mij draait ie dan ook 4500 rpm op die snelheid. :(

Daar gebeurd dan ook binnen kort wat aan doormiddel van een 5 bak. :p

Greets
Andries
Plaats reactie