wie zegt dat de inlaatkanalen groter zijnSteven schreef:Jah maar die inlaatkanalen zijn ook wel ff wat groter van je grotere motor, dus is de aanzuigsnelheid automatisch ook weer lager.
1.8-->2.0 ombouwen??? ZUIGERS OP!!!
hee daar issie weer...
ik heb een uur zitten zoeken op het forum maar ik kan NERGENS meer vinden wat het kostte om een meganekop en de gewone 16v-inlaatwokkel aan te passen zodat deze in een "gewone" clio te laten passen...
iemand heeft hier wel eens iets over gezegd...maar ik weet niet meer wie...
het gaat erom dat ik zo'n kop heb liggen, maar als dat voor een prikkie gedaan kan worden, dan ga ik daar niet zelf aan liggen prutsen...
RO 16v misschien???
alvast bedankt he jongens!
ik heb een uur zitten zoeken op het forum maar ik kan NERGENS meer vinden wat het kostte om een meganekop en de gewone 16v-inlaatwokkel aan te passen zodat deze in een "gewone" clio te laten passen...
iemand heeft hier wel eens iets over gezegd...maar ik weet niet meer wie...
het gaat erom dat ik zo'n kop heb liggen, maar als dat voor een prikkie gedaan kan worden, dan ga ik daar niet zelf aan liggen prutsen...
RO 16v misschien???

-
- Über-Spammer
- Car: 2x twingo2 +5GTT
- Contacteer:
Was dat er niet een van Visscher?? met een megane blok in zn 19 ???PtrGte schreef:hee daar issie weer...
RO 16v misschien???
Project: GTT Blue Sport
Visschertje heeft een compleet megane blok, dus inclusief het megane inlaatspruitsuk in zijn 19 gebouwd. Dat inlaatspruitstuk heeft er overigens niet lang opgezeten....
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
hoe is het met die chamade?? na dat uitstapje op 29 april?Jeroen V schreef:Visschertje heeft een compleet megane blok,
ja...allemaal heel mooi hoor...maar nou weet ik het nog niet

-
- Contacteer:
Het schijnt te kunnen passen, maar er moet best veel worden aangepast. Er moet wat worden bijgelast enzo. Het is wel eens vaker besproken op het forum. Kost wel enige moeite om het zlef te doen. Als je het laat den moet je toch gauw al weer rekenen op een paar honderd euro...
Nog ff een quote uit een ander topic:
Nog ff een quote uit een ander topic:
Het megane blok past ook zonder probleem want deze is gelijk aan die van de Willams alleen de cilinderkop is anders, de inlaatkanalen zijn kleiner dan die van de 16V of Willams en de onsteking zit ook op een andere plaats het voordeel is dat de kleppen groter zijn dan die van de Willams dit geeft dus meer koppel.
Om het inlaatspruitstuk en de cilinderkop te laten aanpassen ben je al snel 1000 euro kwijt.
De motorsteunen zijn allemaal over te zetten past zonder probleem alleen de baksteun van de Megane versnellingsbak (JC5) is zwaarder en is ook verkrijgbaar bij de dealer.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
-
- Contacteer:
Er zijn nu al meerdere keren grotere kleppen gemonteerd in een F7P kop.
Heb je ook nog de kanalen moeten bewerken voor de flow?
Ik heb ook wat opgevangen dat iets kleinere kleppen voor meer vermogen zou leiden. Hoe denk jij hierover?
Ik heb ook wat opgevangen dat iets kleinere kleppen voor meer vermogen zou leiden. Hoe denk jij hierover?
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Er zijn nu al meerdere keren grotere kleppen gemonteerd in een F7P kop.
tja...de kanalen zijn ontdaan van hun deuzige uiterlijk, zoals alle ruwe kanten/hoeken en de klepzetel is op een speciale manier bewerkt...
eeuuhhmm...ja...kleinere kleppen voor meer vermogen geloof ik niet zo in...ik denk dat kleinere KANALEN in combinatie met GROTERE kleppen(dus hogere luchtsnelheid, makkelijke doorstroom bij de klep) voor meer vermogen zal zorgen...
maar kleinere kleppen=meer vermogen...nee...daar ben ik het niet mee eens...
ik denk wel dat kleinere kleppen IN COMBINATIE MET kleinere inlaatkanalen, WEL meer vermogen zal geven dan grote kanalen en kleine kleppen, maar nogmaals, dan nog eens grote kleppen erin zal NAAR MIJN MENING de beste oplossing zijn...(als je de rest buiten beschouwing laat dan he
)
tja...de kanalen zijn ontdaan van hun deuzige uiterlijk, zoals alle ruwe kanten/hoeken en de klepzetel is op een speciale manier bewerkt...
eeuuhhmm...ja...kleinere kleppen voor meer vermogen geloof ik niet zo in...ik denk dat kleinere KANALEN in combinatie met GROTERE kleppen(dus hogere luchtsnelheid, makkelijke doorstroom bij de klep) voor meer vermogen zal zorgen...
maar kleinere kleppen=meer vermogen...nee...daar ben ik het niet mee eens...
ik denk wel dat kleinere kleppen IN COMBINATIE MET kleinere inlaatkanalen, WEL meer vermogen zal geven dan grote kanalen en kleine kleppen, maar nogmaals, dan nog eens grote kleppen erin zal NAAR MIJN MENING de beste oplossing zijn...(als je de rest buiten beschouwing laat dan he
Vraagje voor technici of mensen met een grote fantasie...
Ik ben aan het verzinnen geweest wat de invloed zou zijn van een LANGERE drijfstang in combinatie met een KORTERE zuiger, dus de "overall" lengte blijft gelijk...
Ik heb zo eens zitten kijken, en het valt op dat de 90 gradenhoek van de drijfstang ten opzichte van de drijfstangtap bij een LANGERE drijfstang, LATER valt...
heeft iemand hier iets aan, of denken de meeste:
"Laat die gast maar lekker lullen, met z'n rare drijfstang-praat"
WAT IS HET NUT HIERVAN!!!???
Ik ben aan het verzinnen geweest wat de invloed zou zijn van een LANGERE drijfstang in combinatie met een KORTERE zuiger, dus de "overall" lengte blijft gelijk...
Ik heb zo eens zitten kijken, en het valt op dat de 90 gradenhoek van de drijfstang ten opzichte van de drijfstangtap bij een LANGERE drijfstang, LATER valt...
heeft iemand hier iets aan, of denken de meeste:
"Laat die gast maar lekker lullen, met z'n rare drijfstang-praat"

WAT IS HET NUT HIERVAN!!!???

He daar kun je leuke dingen mee doen...... een van mijn zaken die ik bij 4-takt brommertjes deed 

eeuuhh...vertel...? 

Nou je maakt een langere slag...... dan weet jij weet wat daar uit gaat komenPtrGte schreef:eeuuhh...vertel...?

oke je hebt m'n inleidende post niet helemaal begrepen: geeft niks!
NOG een keer:
de SLAG BLIJFT GELIJK!!!
de DRIJFSTANG wordt 5 mm LANGER,
de zuigerhoogte wordt 5 mm KORTER (dus de afstand van het hart van de pistonpen tot bovenkant zuiger!)
er veranderd dus in wezen NIKS aan het slagvolume, en ook niet aan de LENGTE van drijfstang PLUS zuiger... alleen schijn je een andere verbrandingskarakteristiek te krijgen..
nu de vraag: WELKE!!??

NOG een keer:
de SLAG BLIJFT GELIJK!!!
de zuigerhoogte wordt 5 mm KORTER (dus de afstand van het hart van de pistonpen tot bovenkant zuiger!)
er veranderd dus in wezen NIKS aan het slagvolume, en ook niet aan de LENGTE van drijfstang PLUS zuiger... alleen schijn je een andere verbrandingskarakteristiek te krijgen..
Ik bedoelde ook geen slagvolumePtrGte schreef:oke je hebt m'n inleidende post niet helemaal begrepen: geeft niks!![]()
NOG een keer:
de SLAG BLIJFT GELIJK!!!

nou doe je best zou ik zeggen!
misschien moet je even schudden met je hoofd, of op je kop gaan staan...misschien een blowtje ofzo, dat hielp in die tijd ook altijd met het verkrijgen van goede ideeen (lees: visioenen)
succes!

misschien moet je even schudden met je hoofd, of op je kop gaan staan...misschien een blowtje ofzo, dat hielp in die tijd ook altijd met het verkrijgen van goede ideeen (lees: visioenen)

succes!

Het geheim zit hem hier in lagere leibaankrachten en een ander verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging.
Daar kun je leuke dingen mee doen om de vulling van de motor te verbeteren. Maar dat is voor de gevorderden zeg maar. Ik stuur je wel een pm-etje Pat.
Daar kun je leuke dingen mee doen om de vulling van de motor te verbeteren. Maar dat is voor de gevorderden zeg maar. Ik stuur je wel een pm-etje Pat.
Vulling had er idd wel mee te maken.speedline schreef:Het geheim zit hem hier in lagere leibaankrachten en een ander verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging.
dat van die leibaankrachten wist ik al wat van, maar dat verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging nog niet...speedline schreef:Het geheim zit hem hier in lagere leibaankrachten en een ander verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging.
klopt het dat:
"We used longer conrods which makes the
piston hold longer at TDC"
ik heb eens zitten tekenen, maar er zit wel een verschil in de HOEK van drijfstang t.o.v kruktap, maar ik kan geen ander zuigerverloop herkennen...
Ik heb nog een artikel en foto's uit race car engineering en van een Ford MotorSport engineer die hier verbazende resultaten mee haalde bij bepaalde typen Ford V8. Maar het werkt op elke motor, wees niet bang.PtrGte schreef:dat van die leibaankrachten wist ik al wat van, maar dat verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging nog niet...
Bingo, de zuiger langer in BDP laten dwellen heeft zijn voordelen. Ook de lambda verhouding is hier van groot belang.PtrGte schreef:klopt het dat:
Kom nou maar een x mee op de koffie bij Huizer. Zeer interessante gespreksstof.
Je moet het zoeken in het verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging. Ff de gecorrigeerde zuigerposities een aantal krukgraden rond het bdp berekenen met korte en lange drijfstangen.PtrGte schreef:ik heb eens zitten tekenen, maar er zit wel een verschil in de HOEK van drijfstang t.o.v kruktap, maar ik kan geen ander zuigerverloop herkennen...
oke...so wat is de use:speedline schreef:Ik heb nog een artikel en foto's uit race car engineering en van een Ford MotorSport engineer die hier verbazende resultaten mee haalde bij bepaalde typen Ford V8. Maar het werkt op elke motor, wees niet bang.PtrGte schreef:dat van die leibaankrachten wist ik al wat van, maar dat verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging nog niet...
Bingo, de zuiger langer in BDP laten dwellen heeft zijn voordelen. Ook de lambda verhouding is hier van groot belang.PtrGte schreef:klopt het dat:
Kom nou maar een x mee op de koffie bij Huizer. Zeer interessante gespreksstof.
Je moet het zoeken in het verloop van de primaire en secundaire zuigerbeweging. Ff de gecorrigeerde zuigerposities een aantal krukgraden rond het bdp berekenen met korte en lange drijfstangen.PtrGte schreef:ik heb eens zitten tekenen, maar er zit wel een verschil in de HOEK van drijfstang t.o.v kruktap, maar ik kan geen ander zuigerverloop herkennen...
meer mengsel verbranden voordat de zuiger te ver van BDP verwijderd is...of zoiets...
oftewel...je "creeert" meer tijd om effectieve verbrandingsdruk te creeeren...of eeuuhhmm...poe ik ga'm uit tekenen vanavond, want hier kom ik geestelijk ff niet uit

ff het technisch lego er bij en het wordt wel aanschouwelijk.
there is no spoon.
zal wel enkele uurtjes AutoCad worden, want zoveel Lego heb ik niet meerTijn schreef:ff het technisch lego er bij en het wordt wel aanschouwelijk.

Als ik het mij zo voorstel en TDC duurt langer en 1 omwenteling duurt even lang (RPM) , dan zal er best wat aan gerekend moeten worden om de motor nog soepel en regelmatig te laten draaien denk ik ? maar in principe moet de impact van de verbranding ook heftiger zijn daar het aantal graden per tijdseenheid wat de krukas rondgaat als de zuiger omlaag gaad tijdens de arbeidsslag groter wordt .... of snap ik het weer niet ...
there is no spoon.
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
Ik weet dat ik me er eigenlijk niet mee moet bemoeien, maar toch een opmerking. nogmaals ik heb er geen verstand van..
Kan je nu niet meer (theoretische) toeren gaan draaien?? Want de afstand die een zuiger per slag maakt is kleiner?? dus minder afstand is meer toeren mogelijk voor dat je zuigers zouden smelten??
Gr.Frits
Kan je nu niet meer (theoretische) toeren gaan draaien?? Want de afstand die een zuiger per slag maakt is kleiner?? dus minder afstand is meer toeren mogelijk voor dat je zuigers zouden smelten??
Gr.Frits
niet onaardig bedoeld, maar pak er ff een boek boek of dictaatje bij, dit is een onderwerp wat redelijk vaak toegelicht, uitgerekend, uitgelegd wordt, met zowel theorie als plaatjes.
En idd, er is wel het een en ander mee te winnen.
(in principe niet qua vulling, wel qua krachtenspel)
nadeel is wel een hogere oscilerende massa.
rev it like a rental
Nou...ik heb het effe op papier gezet, en het volgende komt eruit...
ik heb gerekend met:
1) standaard F7P drijfstang met standaard willie zuiger, wat neerkomt op: 144 mm plus 31 mm
2) "andere" drijfstang en "andere" zuiger, wat neerkomt op: 149 mm plus 26 mm...
komt dus mooi uit dacht ik zo...
maar goed komt ie:
-UITERAARD is op TDC het verschil 0...gek he?
-bij 20º NA TDC is het verschil 0.03 mm
-bij 40º NA TDC is het verschil 0.11 mm
-bij 65º NA TDC is het verschil 0.22 mm
-bij 80º NA TDC is het verschil 0.26 mm
-bij 90º NA TDC is het verschil 0.27 mm
(ik bedoel met verschil dus de hoogte van de "andere" zuiger ten opzichte van de standaard zuiger...voor diegene die het niet begrijpen, in andere woorden, de "andere" zuiger staat dus op TDC en op BDC na, heel de tijd hoger)
uiteraard loopt dit weer terug tot een verschil van 0 bij 180 NA TDC...
KORTOM: heel cool, dat ie dus langer boven blijft...
maar kan iemand mij vertellen dat deze minimale verschillen al VEEL nut opleveren???
alvast bedankt voor het meedenken!
ik heb gerekend met:
1) standaard F7P drijfstang met standaard willie zuiger, wat neerkomt op: 144 mm plus 31 mm
2) "andere" drijfstang en "andere" zuiger, wat neerkomt op: 149 mm plus 26 mm...
komt dus mooi uit dacht ik zo...
maar goed komt ie:
-UITERAARD is op TDC het verschil 0...gek he?

-bij 20º NA TDC is het verschil 0.03 mm
-bij 40º NA TDC is het verschil 0.11 mm
-bij 65º NA TDC is het verschil 0.22 mm
-bij 80º NA TDC is het verschil 0.26 mm
-bij 90º NA TDC is het verschil 0.27 mm
(ik bedoel met verschil dus de hoogte van de "andere" zuiger ten opzichte van de standaard zuiger...voor diegene die het niet begrijpen, in andere woorden, de "andere" zuiger staat dus op TDC en op BDC na, heel de tijd hoger)
uiteraard loopt dit weer terug tot een verschil van 0 bij 180 NA TDC...
KORTOM: heel cool, dat ie dus langer boven blijft...
maar kan iemand mij vertellen dat deze minimale verschillen al VEEL nut opleveren???
alvast bedankt voor het meedenken!
Krachtenspel neemt zeker toeMenno schreef:niet onaardig bedoeld, maar pak er ff een boek boek of dictaatje bij, dit is een onderwerp wat redelijk vaak toegelicht, uitgerekend, uitgelegd wordt, met zowel theorie als plaatjes.

Toeren kon je toch ook wat leuks mee doen ? Iig.... koppel neemt bij mijn weten aanzienlijk toe..... of veranderd de kromme gewoon onwijs ? Nooit getest op een bank namelijk.
Ik kan me voorstellen dat het koppel toe neemt, omdat je gewoon MEER mengsel kunt verbranden in een bruikbaar gebied, maar DEZE verschillen, zijn toch zo minimaal, daar zou ik m'n geld niet op zetten in ieder geval, tenzij er zometeen iemand met harde bewijzen komt dat die paar tiende mm wel DEGELIJK uitmaken en wel DEGELIJK vooruitgang zullen laten zien...
zou mooi zijn....iemand?
zou mooi zijn....iemand?

iddPtrGte schreef:Ik kan me voorstellen dat het koppel toe neemt, omdat je gewoon MEER mengsel kunt verbranden in een bruikbaar gebied, maar DEZE verschillen, zijn toch zo minimaal, daar zou ik m'n geld niet op zetten in ieder geval, tenzij er zometeen iemand met harde bewijzen komt dat die paar tiende mm wel DEGELIJK uitmaken en wel DEGELIJK vooruitgang zullen laten zien...
zou mooi zijn....iemand?

oke...so far: NOT so good...
ik heb nog geen bruikbaar materiaal...en @Menno...
ook heb ik nog geen bruikbare literatuur gevonden over dit onderwerp, evenals ik GEEN literatuur over hogere gassnelheden in het inlaattraject heb kunnen vinden...behalve die Mototuneusa, maar das meer een commerciele pagina dan wat anders...
ik heb nog geen bruikbaar materiaal...en @Menno...
ook heb ik nog geen bruikbare literatuur gevonden over dit onderwerp, evenals ik GEEN literatuur over hogere gassnelheden in het inlaattraject heb kunnen vinden...behalve die Mototuneusa, maar das meer een commerciele pagina dan wat anders...
In dictaat 179 van HTS-A1 staan de berekeningen voor het drijfwerk, heb het hier voor me liggen.
oke bedankt...eens kijken of ik daar geen brandstof van heb gemaakt voor de kachel destijds...tis "gelukkig" alweer een tijdje geleden...
ik zal 's gaan zoeken...
staat er toevallig ook nog in welke gunstige/ongunstige effecten er allemaal bij komen?
ik zal 's gaan zoeken...
staat er toevallig ook nog in welke gunstige/ongunstige effecten er allemaal bij komen?
neuh.. alleen wat droge berekeningen.