Hallo,
Ik heb sinds januari mijn Espace, en de remschijven voor zijn al eens vervangen, omdat mijn stuur trilde. Nu trilt het stuur wederom. Ik rij best pittig, maar heb nog nooit een noodstop hoeven te maken, of extreem hard moeten remmen. Wel heb ik in Duitsland 2 keer redelijk moeten remmen, om van 240 kmpu naar ongeveer 80 te komen. Maar nogmaals, niet extreem hard, mijn ABS is bijvoorbeeld nooit ingezet. Je mag toch verwachten van een auto met 245 PK dat er remschijven op zitten die de kracht van de auto aankunnen? Hij is 1900 kilo (glazen dak weegt extra). Nu moet hij voor een aantal zaken deze week naar de dealer, en ik vraag me af of ik géén grotere of betere schijven kan eisen. Ik heb 225x55x17 High speed, heavy load banden (die al na 13000 km versleten zijn! Waar ik nu Michelin voor krijg ipv Continental) Zijn er betere remschijven voor deze auto en kan ik dat eisen bij de dealer?
Groeten,
Paul
Remschijven voor, Renault Espace 4 3.5 V6
We hebben hier op de zaak ook een 3,5 V6.
Ik vind de remmen ook niet super, voor zo'n zware auto te weinig remkracht.
Heb geen last van trillingen.
Ik vind de remmen ook niet super, voor zo'n zware auto te weinig remkracht.
Heb geen last van trillingen.
Als je de auto hebt gekocht en ook vooraf een proefrit hebt gemaakt heb je een keuze gemaakt voor de auto in deze configuratie.
Je hebt niks te eisen en de dealer zal ook geen upgrade remmen monteren uit produktaansprakelijkheids redenen. Je zult zelf een alternatief moeten aanschaffen.
De dealer zal hooguit de remmen blijven vervangen binnen de garantie periode.
(Met 17" kun je wel upgraden naar 325mm remschijven, meerzuiger remklauwen en DOT5.1 remvloeistof...)
Je hebt niks te eisen en de dealer zal ook geen upgrade remmen monteren uit produktaansprakelijkheids redenen. Je zult zelf een alternatief moeten aanschaffen.
De dealer zal hooguit de remmen blijven vervangen binnen de garantie periode.
(Met 17" kun je wel upgraden naar 325mm remschijven, meerzuiger remklauwen en DOT5.1 remvloeistof...)
Als jij je banden in 13000 km op rijdt, dan ligt de remslijtage ook aan jou.
Dan kun je wel van alles verzinnen, maar 13000 km met je banden, dan verg je er zoveel van, dat je remmen navenant zullen slijten.
Dan kun je wel van alles verzinnen, maar 13000 km met je banden, dan verg je er zoveel van, dat je remmen navenant zullen slijten.
StevenK schreef:Als jij je banden in 13000 km op rijdt, dan ligt de remslijtage ook aan jou.

Er zijn maar weinig auto's met een remsysteem wat 1900kg zeer snel kan vertragen zonder navenante slijtage en blijvend goede remprestaties.
Daar zit dan ook een navenant prijskaartje aan. En het hebben van 245pk (125pk per ton = niet geweldig) impliceert niet het hebben van goede remmen.
Renault kiest ze waarschijnlijk in een compromis wat klein om de remtemperaturen gemiddeld wat hoger te houden. Vanwaar deze vreemde redenering? Deze auto's worden voornamelijk ingezet als reisauto en in de stad om de kinderen naar school te brengen.
Hierbij is het grootste gedeelte van de bestuurders een vrouw en die rijden defensief en remmen veelal slepend en vertragen dus langzaam. Met zeer grote remmen is zachtjes remmen nogal een sinecure en vragen om problemen met verglazing. Vandaar dat de remmen aan de kleine kant zijn...
-
Ok, duidelijk, bedankt.StevenK schreef:Als jij je banden in 13000 km op rijdt, dan ligt de remslijtage ook aan jou.
Maar ik verzin niets, maar ik heb een 3.5 V6 gekocht met het idee dat hij wel wat kan hebben. Ik heb mijn rijstijl inmiddels aangepast en hoop met de Michelin banden langer dan 13000 km te doen. Ik denk dat het ook met bochtenwerk etc te maken heeft gehad. De remschijven blijven naar mijn idee te klein voor de auto.
Groeten,
Paul
Tja, dat gevoel heb ik ook in de RS en onder m'n TDI had ik eerst 280 mm G60 remmen en die waren ook onderbemeten; ook de 296 schijven van m'n Passat vind ik niet op hun taak berekend. Maar dit komt toch echt door m'n eigen rijstijl.Espace4_3.5V6 schreef:Ok, duidelijk, bedankt.StevenK schreef:Als jij je banden in 13000 km op rijdt, dan ligt de remslijtage ook aan jou.
Maar ik verzin niets, maar ik heb een 3.5 V6 gekocht met het idee dat hij wel wat kan hebben. Ik heb mijn rijstijl inmiddels aangepast en hoop met de Michelin banden langer dan 13000 km te doen. Ik denk dat het ook met bochtenwerk etc te maken heeft gehad. De remschijven blijven naar mijn idee te klein voor de auto.
Groeten,
Paul
Maar voor 50.000 euro mag toch wel iets verwachten.speedline schreef:En bij 99% van de auto's zijn de remmen niet bestand tegen langdurige en zware belasting...
Goede remmen (frictiemateriaal) kost geld en een auto moet zo goedkoop mogelijk zijn...
Persoonlijk schrok ik er een beetje van.
Ik reed in Dusseldorf en remde af voor een stoplicht.
Reed dus gewoon 50 km/h ofzo en de vertraging was niet echt denderend, moest echt ff doortrappen.
Nu rijd ik niet vaak in de Espace dus het zal ook wel wennen zijn.
Maar als ik zo zou remmen met mijn Mégane dan zat er geen voorruit meer in en had ik een voorhoofd vol littekens

[img]http://www.europeancarweb.com/tech/0406 ... es08_z.jpg[/img]Jeroen schreef: Maar voor 50.000 euro mag toch wel iets verwachten.
Voor 7.500,- mag je inderdaad wel wat verwachten voor een set schijven, blokken, remleidingen en remklauwen...

Dit zijn pas remmen... [godlike]
Renault staat niet bekend om zijn uitmuntende remsystemen. [understatement] En verschillende merken remmenspul hebben upgrade kits voor de Espace.Jeroen schreef: Persoonlijk schrok ik er een beetje van.
Ik reed in Dusseldorf en remde af voor een stoplicht.
Reed dus gewoon 50 km/h ofzo en de vertraging was niet echt denderend, moest echt ff doortrappen.
Rara, hou zou dat nu komen...
Dan moet je je gordel omdoen...Jeroen schreef: Nu rijd ik niet vaak in de Espace dus het zal ook wel wennen zijn. Maar als ik zo zou remmen met mijn Mégane dan zat er geen voorruit meer in en had ik een voorhoofd vol littekens
Hehehe, gordeltje heb ik altijd om.speedline schreef: Dan moet je je gordel omdoen...En een auto die meer als 40% lichter is mag je niet vergelijken qua vertraging...
Moet ook wel want om de 5e ster te krijgen (NCAP) zit er zo'n k*t pieper die waarschuwt dat je gordel niet om is.
Maar het ging er mij om dat je ook aan een rem systeem moet wennen.
Je mag dan zeggen dat Renault niet bekend staat om goeie remmen maar in mijn Mégane zitten prima stoppers.
-
Hallo,
Ik heb op 14000 nieuwe banden vóór laten plaatsen. Nu maar Michelin genomen, heavy load, high speed. Deze zouden beter zijn dan de Continental die ik had.
Nog wel even een vraag, volgens een kennis kunnen kromme remschijven ontstaan doordat ik bij een verkeerslicht altijd mijn rem ingetrapt heb. Dan zou op dat punt mijn schijven meer (of minder, dat begreep ik niet helemaal uit zijn verhaal) warmte verschil optreden, waardoor ze krom worden. Kan iemand dit beamen of naar het rijk der fabelen verwijzen?
Ik heb op 14000 nieuwe banden vóór laten plaatsen. Nu maar Michelin genomen, heavy load, high speed. Deze zouden beter zijn dan de Continental die ik had.
Nog wel even een vraag, volgens een kennis kunnen kromme remschijven ontstaan doordat ik bij een verkeerslicht altijd mijn rem ingetrapt heb. Dan zou op dat punt mijn schijven meer (of minder, dat begreep ik niet helemaal uit zijn verhaal) warmte verschil optreden, waardoor ze krom worden. Kan iemand dit beamen of naar het rijk der fabelen verwijzen?
Nee, das volledig correct.
Sterker nog, das de eerste les in: hoe geef ik m'n remmen een langer of korter leven.
Gewoon je knipperlichten aan en de kruising over, in ieder geval niet op de rem blijven staan
Sterker nog, das de eerste les in: hoe geef ik m'n remmen een langer of korter leven.
Gewoon je knipperlichten aan en de kruising over, in ieder geval niet op de rem blijven staan

rev it like a rental