Hoi mensen,
Ik sta op het punt 16" wielen aan te schaffen voor mijn Clio 16v , maar nu komt het:
1. Wat voor et moeten de wielen hebben.
2. Wat is de meest geschikte banden maat. (215/40/16 ?)
3. Als de wielen de juiste et waarde hebben moet ik dan nog spoorverbreders of hebben ze mij nu wat wijs proberen te maken??
Er zal toch ongetwijfeld iemand zijn die 16" wiellen heeft die deze informatie kan verschaften.
Dank .
Zodoende past alles nog terwijl de auto ca. 50mm is verlaagd. Bij maximale stuuruitslag hoor je de voorbanden tegen de wielkasten lopen, maar dis minimaal.
Bredere banden kan, bijvoorbeeld 205/40R16. Met dikke spacers ga je achter een probleem krijgen. Voor heeft een 16v meer ruimte dan bij een Willi dus hier moeten spacers geen problemen geven.
Bedankt hoor Robbert.
Ben dus even aan het navragen gegaan en heb een paar wielen gezien. Ik denk dat het in ieder geval 16" 7J wielen worden. Even kijken dan kan ik en 195/45/16 banden om leggen bij ET35. Maar als ik nu 215/40/16 neem kan ik dan dezelfde ET aanhouden of geeft dit probleemen?
Dat moet niet zo'n probleem zijn . Je moet gewoon dezelvde ET waarde aanhouden . Een collega had deze maat ook onder zijn clio 16v . Zoals Robert zegt het loopt voor wel ietsjes aan bij maximaal insturen .
Zelf heb ik er 205/40-17 (met een ET 35) onder en dat gaat ook goed .
Ik heb dit al eens geprobeerd, maar ik moet zeggen dat je dan beter op 195 kan rijden. Loopt behoorlijk aan in de kasten. En met nat weer gilber de glij.
205 is wel super bij droog weer, maar ook daar als het regent is dit ook weer niet echt lekker.
tja 195 is over het algeheel redelijk, maar met droog weer is het toch een stuk minder als 205.
Dit vind ik een ander zal er vast anders over denken.
Het zit zo die velgen worden het dus die gaan in bestelling. Toevallig had de banden man nog 2 bandjes 215/40/16 liggen dus die monteren we op het wiel en dan even proberen met sturen en veren, mischien even kijken of het aanlopen makkelijk te verhelpen is. Anders besteld hij gewoon 195/45/16 de prijs blijft gelijk. Trouwens 205/40/16 dan klopt de rolomtrek toch niet?
RonaldClio16v schreef:Het zit zo die velgen worden het dus die gaan in bestelling. Toevallig had de banden man nog 2 bandjes 215/40/16 liggen dus die monteren we op het wiel en dan even proberen met sturen en veren, mischien even kijken of het aanlopen makkelijk te verhelpen is. Anders besteld hij gewoon 195/45/16 de prijs blijft gelijk. Trouwens 205/40/16 dan klopt de rolomtrek toch niet?
nee, dan zou je dus 195/40/16 moeten hebben. 15 inch met 45 band en 16 met een 40 band.
ik heb er 205/45/16 er onder liggen. De banden lopen dan een heel klein beetje tegen de schermen aan (bij max stuuruitslag). Met nat weer heb niks te klagen over de grip op het wegdek.
origineel zat er op een clio 16V volgens mij 185/55/15.
dus dan zouden er voor 16" velgen 205/45/16 of 195/45/16 banden op moeten.
Heb het idd niet meer gedaan om dat tie al aan ging lopen met meer dan 2 man (kwam ik later achter dan de post) ... en tevens ook wel eens met vol insturen voor... ik stap nu maar over op skirts enzo.... dan lijkt tie ook lager... alleen nog ff sparen en wat leuks zoeken...
ik heb er 215-40-16 onder zitten en laatst zaten we er met 2 mannen en 2 vrouwen in , en er loopt helemaal niks aan .
misschien komt dat wel door die gele koni's die er erg strak onder zitten, maar er loopt geheid echt niets aan de auto is trouwens ook nog eens wreed verlaagd dus......
Lees allemaal van et35 voor onder een clio 16v... maar nu heb ik net 16 inch velgen gekocht met et waarde 42 en bandenmaat 215/40/16 achter die niet aanlopen en bandenmaat 195/45/16 voor die niet aanlopen.... Is deze et waar nu schadelijk voor mijn auto?????
PaTJE schreef:Lees allemaal van et35 voor onder een clio 16v... maar nu heb ik net 16 inch velgen gekocht met et waarde 42 en bandenmaat 215/40/16 achter die niet aanlopen en bandenmaat 195/45/16 voor die niet aanlopen.... Is deze et waar nu schadelijk voor mijn auto?????
42 is meen ik de ET van de nieuwe clio.
oude heeft idd 35.
gooi je 42 onder een oude clio is het geen gezicht. wielen staan tever naar binnen.
kwaad kan t niet.
(overgens heb ik daar dusweer spoorverbreders voor liggen)
Als het niet aanloopt is het ook niet "schadelijk". Jouw velgen staan nu 7 mm meer naar binnen dan normaal, het oogt mooier als ze juist verder naar buiten staan. Door spoorverbreders te monteren kun je ze dus verder naar buiten zetten.
(EDIT: door spoorverbreders krijgen je wiellagers het wel zwaarder)
Clio Baccara 16v schreef:Als het niet aanloopt is het ook niet "schadelijk". Jouw velgen staan nu 7 mm meer naar binnen dan normaal, het oogt mooier als ze juist verder naar buiten staan. Door spoorverbreders te monteren kun je ze dus verder naar buiten zetten.
(EDIT: door spoorverbreders krijgen je wiellagers het wel zwaarder)
Gr, Frits.
kan het van die wiellagers nog niet echt merken, en ik heb zo,n beetje de ultieme spoorverbreders die dr zijn. (64MM per kant)
je camber gaat overgens voor wel veranderen met spoorverbreders.