Hallo.
Mijn turbo heeft te veel speling op gelopen bij verschillende motor problemen in het verleden.
nu draait mijn motor, en heb ik een 2ehandse turbo gekocht met met een redelijke turbine huis maar ik heb niet zo veel zin om alles los te moeten draaien om de turbo te vervangen.
ik weet van de turbo die nu in mijn auto zit dat de turbine huis meer als redelijk is (de standaard scheurtjes) en dat ik de turbine huis redelijk makkelijk los kan maken en dan de "nieuwe" turbo ook zonder turbine huis weer kan monteren in de bestaande opstelling.
Maaar nu wil ik weten waarom ik het niet zou doen op deze manier??
Turbo vervangen. turbine huis laten zitten??
Reden om 't niet te doen is dat die bouten meestal aardig gaar zijn. Maar als jij zegt dat 't gangbaar is: doen! gewoon de makkelijktste manier kiezen, functioneel maakt 't geen fluit uit.
Wel ff kijken dat het exact dezelfde turbo's zijn, en een beetje in dezelfde positie monteren.
Wel ff kijken dat het exact dezelfde turbo's zijn, en een beetje in dezelfde positie monteren.
rev it like a rental
Hi Abel,
Volgens turbohoet in baarn gaat bij een de- en montage van de turbo uit het huis lekkage optreden van het lager.
Precies hetzelfde is gedaan een paar jaar geleden bij mijn auto, een nieuw turbohuis heb ik gekregen omdat de oude scheuren had en de oude turbo er weer in.
Gevolg, er kwam steeds meer olie naar de interkoeler, voor deze reparatie was er helemaal geen olielekkage.
Dus niet doen, niet uit elkaar halen, gewoon het geheel monteren !
Succes !
Volgens turbohoet in baarn gaat bij een de- en montage van de turbo uit het huis lekkage optreden van het lager.
Precies hetzelfde is gedaan een paar jaar geleden bij mijn auto, een nieuw turbohuis heb ik gekregen omdat de oude scheuren had en de oude turbo er weer in.
Gevolg, er kwam steeds meer olie naar de interkoeler, voor deze reparatie was er helemaal geen olielekkage.
Dus niet doen, niet uit elkaar halen, gewoon het geheel monteren !
Succes !
die olie lekage van jou kan ik niet verklaren Pierre, en als je er zelf over nadenkt, hoe kan het dat je olie in je intercooler krijgt als je je uitlaat kant losmaakt??? daar vandaan is het aleen mogelijk om naar de uitlaat te lekken..
Ik denk eigelijk eerder dat jou turbotje wat verder gaar was dan een gecheurd turbine huis..
Maar ik ga nog niet hals overkop die turbo uitelkaar trekken
Ik denk eigelijk eerder dat jou turbotje wat verder gaar was dan een gecheurd turbine huis..

alleen door het lagerhuis stroomt olie en dat laat je gewoon in elkaar zitten toch?
is je reinste onzin dat je daar iets aan het lager aan zou kunnen verkloten. Bij pierre zal wel wat anders gedaan zijn.
Zoals menno al zei, als je het los krijgt daar, lekker zo doen !
is je reinste onzin dat je daar iets aan het lager aan zou kunnen verkloten. Bij pierre zal wel wat anders gedaan zijn.
Zoals menno al zei, als je het los krijgt daar, lekker zo doen !
there is no spoon.
die willen gewoon geld verdienen, tuurlijk zeggen ze dat. Denk dat jij gewoon een gevalletje pech hebt gehad pierre, een slechte revisieturbo dus.pierre schreef:Volgens turbohoet in baarn gaat bij een de- en montage van de turbo uit het huis lekkage optreden van het lager.
there is no spoon.
Ik vertel alleen wat ik heb meegemaakt, het lager lekt in ieder geval altijd naar twee zijden, zowel bij de turbinezijde als compressorzijde.Abel schreef:die olie lekage van jou kan ik niet verklaren Pierre, en als je er zelf over nadenkt, hoe kan het dat je olie in je intercooler krijgt als je je uitlaat kant losmaakt??? daar vandaan is het aleen mogelijk om naar de uitlaat te lekken..
Waarom het gaat lekken is mij niet precies bekend maar de lagering is zwevend opgehangen en dit luistert kennelijk erg nauw, voordat het huis was vervangen lekte het niet, ik heb dat zelf geconstateerd.
Mogelijk heeft het ook iets met uitbalancering te maken.
Na de reparatie lekte het ( ik heb zelf de slangen losgehaald ) en ben ik teruggegaan, garage zij dat het normaal was.

Vorig jaar heb ik de turbo vervangen door een nieuwe, welke helaas ook problemen had en deze is weer vervangen via garantie, vandaar mijn gesprek bij turbohoet aan de balie in baarn, waar ze weigerden het ding uit elkaar te halen omdat ie dan zou gaan lekken.
Ik zei toen, wat doe ik hier dan en hier heb ik email dat ik zolaat en zus hier moet zijn.
Hebben ze het ding wel uit elkaar gehaald en garantie verleend wegens een lagerprobleem.
Kennelijk zijn ze daar ook niet zo happig die turbos uit elkaar te halen.
ik ben geen alwetende, dus.....haal alles uit elkaar als je de behoefte daartoe hebt.

Als er speling zit in het turbohuis, zou ik het huis zeker vervangen inclusief turbo, als geheel.
Heb je nog een oude turbo liggen?? Het is zeker de moeite waard om zo'n ding eens uitelkaar te halen. dan zul je ook gelijk zien hoe de lagerin er in zit. Om voor je kop te slaan zo simpel. Echt. iedere noob met 2 rechterhanden haalt er 1 uitel kaar en kan de lagers vervangen.. Dat zijn 2 bronzen busjes met gaatjes er in en die passen strak in het turbo huis en daar in zit de as (een stuk met het turbine wiel) Op die als zit een ringetje op het dikste gedeelte aan de turbine kant. dat ringetje icm de snapveer waar de lager mee op zijn plaats word gehouden is het enige wat de olie tegen houd. er zit dan nog een schotel waar olie achter kan lopen en daar vandaan zal het wel verdampenpierre schreef:Ik vertel alleen wat ik heb meegemaakt, het lager lekt in ieder geval altijd naar twee zijden, zowel bij de turbinezijde als compressorzijde.Abel schreef:die olie lekage van jou kan ik niet verklaren Pierre, en als je er zelf over nadenkt, hoe kan het dat je olie in je intercooler krijgt als je je uitlaat kant losmaakt??? daar vandaan is het aleen mogelijk om naar de uitlaat te lekken..
Waarom het gaat lekken is mij niet precies bekend maar de lagering is zwevend opgehangen en dit luistert kennelijk erg nauw, voordat het huis was vervangen lekte het niet, ik heb dat zelf geconstateerd.
Mogelijk heeft het ook iets met uitbalancering te maken.
Na de reparatie lekte het ( ik heb zelf de slangen losgehaald ) en ben ik teruggegaan, garage zij dat het normaal was.dit is drie jaar terug.
Vorig jaar heb ik de turbo vervangen door een nieuwe, welke helaas ook problemen had en deze is weer vervangen via garantie, vandaar mijn gesprek bij turbohoet aan de balie in baarn, waar ze weigerden het ding uit elkaar te halen omdat ie dan zou gaan lekken.
Ik zei toen, wat doe ik hier dan en hier heb ik email dat ik zolaat en zus hier moet zijn.
Hebben ze het ding wel uit elkaar gehaald en garantie verleend wegens een lagerprobleem.
Kennelijk zijn ze daar ook niet zo happig die turbos uit elkaar te halen.
ik ben geen alwetende, dus.....haal alles uit elkaar als je de behoefte daartoe hebt.![]()
Als er speling zit in het turbohuis, zou ik het huis zeker vervangen inclusief turbo, als geheel.
ik zal eens een paar picas schieten.
Precies. Het kan zeker, maar de levensduur zal zeker niet langer worden, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar voorlopig ben je low-budget gered!
-
Pics van een (uit elkaar geschroefde) turbo zijn altijd welkomAbel schreef: ik zal eens een paar picas schieten.
Renault 5 GT Turbo Bestel Phase II 89'er (project)
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Renault 5 GT Turbo Phase I (sloop)
Audi 80 met GTI motor
Abel,
Als ik zo de reacties lees op je vraag waarom zou ik het niet doen zeg ik, waarom zou je het wel doen ?
Niemand weet exact het fijne ervan maar er is sprake van een risico.
Het is niet meer in balans, er kan olielekkage optreden en het kan ook totaal vastlopen.
Als die tweedehands een goed huis heeft en niet vet is van de olie dus gewoon overzetten.
Zoveel werk is dat toch niet ? Volgens mij ben je uiterst kundig, handig en ervaren in montage.
4 bouten aan het uitlaatspruitstuk, dat is alles.
pakking is niet nodig, goed vlak en koud monteren.
waarom risico nemen ?
Als ik zo de reacties lees op je vraag waarom zou ik het niet doen zeg ik, waarom zou je het wel doen ?
Niemand weet exact het fijne ervan maar er is sprake van een risico.
Het is niet meer in balans, er kan olielekkage optreden en het kan ook totaal vastlopen.
Als die tweedehands een goed huis heeft en niet vet is van de olie dus gewoon overzetten.
Zoveel werk is dat toch niet ? Volgens mij ben je uiterst kundig, handig en ervaren in montage.
4 bouten aan het uitlaatspruitstuk, dat is alles.
pakking is niet nodig, goed vlak en koud monteren.
waarom risico nemen ?
het balanceren van een turbo gebeurt met het deel wat je er los uit kunt halen, niet met de behuizingen er op. De behuizingen worden er na het balanceren op geplaatst.
there is no spoon.
Er wordt ook gebalanceerd met de behuizing erbij (bijvoorbeeld Turboworld). Maar idd, je balanceert alleen het asje. Maar met eruit halen kan het bijna niet anders dat het in onbalans raakt. Het milligrammetje is bij wijze van al genoeg hé, 't zijn 150000 toeren!
denk dat het een beetje is zoals riel zegt voorlopig ben je er weer uit
Maar volgens mij is dit toch meer vakwerk,en moest ik het zijn zou ik het overlaten aan de gepaste mensen,mijn ondervinding is dat je met die dingen meestal niet verder komt en met tweedehands turbo's en dergelijke je op het einde van het verhaal evenveel kwijt bent als een revisie en nog aan het klooien bent,maar ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen
Maar volgens mij is dit toch meer vakwerk,en moest ik het zijn zou ik het overlaten aan de gepaste mensen,mijn ondervinding is dat je met die dingen meestal niet verder komt en met tweedehands turbo's en dergelijke je op het einde van het verhaal evenveel kwijt bent als een revisie en nog aan het klooien bent,maar ieder moet dit natuurlijk voor zichzelf beslissen
oke, hoe jouw reparatie verloopt weet ik echt niet meer, het is een raadsel voor mij.Abel schreef:balanceren doe je met draaiende gedeelten en daar kom ik niet aan. die laat ik mooi zitten natuurlijk.
de turbo is een geheel en bestaat uit turbinehuis( gietijzer) en compressorhuis (alu), het turbinehuis zit vast aan het uitlaatspruitstuk.
Aan het turbinehuis zit ook nog een gietijzeren bocht naar het eerste uitlaatdeel, als je dit eraf haalt heb je inderdaad vrij zicht op de turbineschoep.
De as met de twee schoepen kun je inderdaad in twee delen uitnemen.
Dat zijn dus de draaiende delen, maar die neem je niet uit dus ?
Lijkt me interessant om eens te zien wat je nu precies ga doen.
staat de koffie klaar ?

Nu he is gelukt deze operatie.
het was ff lastig om bij get achterste schroefje van de turbine huis te komen maar met een zelf geslepen sleuteltje is het gelukt. het lastigste was mischien ook wel de tusbo uit het turbine huis te krijgen. maar Het is gelukt binnen 2 uur!!
perfect. Ik plaats deze week nog de foto's van de oude turbo uitelkaar!
het was ff lastig om bij get achterste schroefje van de turbine huis te komen maar met een zelf geslepen sleuteltje is het gelukt. het lastigste was mischien ook wel de tusbo uit het turbine huis te krijgen. maar Het is gelukt binnen 2 uur!!
en gaat ie nu weer als een banaan?????????
ben wel weer erg nieuwschierig natuurlijk.
ben wel weer erg nieuwschierig natuurlijk.

lasmachine/onderdelen/lasdraad/advies nodig?
http://www.barmartechniek.nl
http://www.barmartechniek.nl
dacht ik al, die gaat snel sleutelen voordat er iemand komt kijkenAbel schreef:Nu he is gelukt deze operatie.

hoop voor je dat alles heel blijft anders heb je 2 kapotte turbo's.
zie de foto's met belangstelling tegemoet.
Ik had er geen tijdvoor om er een gezellige middag van te maken.. Maaar heb je komende zaterdag zin???pierre schreef:dacht ik al, die gaat snel sleutelen voordat er iemand komt kijkenAbel schreef:Nu he is gelukt deze operatie.
perfect. Ik plaats deze week nog de foto's van de oude turbo uitelkaar!![]()
foto's probeer ik morgen te maken...
Abel schreef:Ik had er geen tijdvoor om er een gezellige middag van te maken.. Maaar heb je komende zaterdag zin???pierre schreef:dacht ik al, die gaat snel sleutelen voordat er iemand komt kijkenAbel schreef:Nu he is gelukt deze operatie.
perfect. Ik plaats deze week nog de foto's van de oude turbo uitelkaar!![]()
[pierre] het is mogelijk, ik zal dat onderdeel meenemen, wellicht is het nuttig.
foto's probeer ik morgen te maken...
zaterdag 10 juli rond 13.00 uur te groningen.
10 juli 22.30, zo ik ben weer thuis en heb me wel vermaakt, geslaagde dag.
zwarte 5 gt turbo gezien, aardappels gezien, twee honden en een kat, gastvrije mensen daar in groningen, is me alles meegevallen.
abel, bedankt.
10 juli 22.30, zo ik ben weer thuis en heb me wel vermaakt, geslaagde dag.
zwarte 5 gt turbo gezien, aardappels gezien, twee honden en een kat, gastvrije mensen daar in groningen, is me alles meegevallen.
abel, bedankt.