koppelings probleempje....

Post hier al je vragen over de Renault Twingo
Plaats reactie
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Ik heb een Twingo uit '95 met ongeveer 120000km op de teller, nou heb ik het volgende probleem:

Ik ga rijden, op een gegeven moment als ik ga schakelen na b.v de 2e versnelling en dan gas geef dan raak ik de slag/druk van mijn koppeling deels kwijt,het lijkt alsof je de koppeling in het begin kan doordrukken en op een gegeven moment pas echt koppelt, DIT KOMT VOLGENS MIJ VOORNAMELIJK VOOR BIJ STEVIG DOORTREKKEN OF TE HARD EEN BOCHT IN GAAN!!!
het domme is dat als ik terug ga schakelen van de 3 naar de 2 de slag/druk weer terug/normaal is, ook komt de slag/druk weer terug als ik de auto in zijn vrij zet en mijn voet van de koppeling af haal.

Ik heb al getest of de koppeling op is, maar hij koppelt en schakelt nog goed.
Volgens een vriend van me is het ook niet de drukgroep!!

Mijn auto gaat over 2 a 3 weken ter controle naar mijn oom, maar vind het wel fijn als ik wat mogelijke oorzaken van jullie krijg te horen.

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!!
:worship: :worship: :worship:
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Zit er op een Twingo ook zo'n belachelijk stelmechanisme als op de Clio? :S

Wellicht dat het daar aan ligt. Ik heb er bij mijn vorige Clio ook last van gehad, totdat ik het pedaal en de stelinrichting vervangen had.
Marko

Merijn schreef:Zit er op een Twingo ook zo'n belachelijk stelmechanisme als op de Clio? :S

Wellicht dat het daar aan ligt. Ik heb er bij mijn vorige Clio ook last van gehad, totdat ik het pedaal en de stelinrichting vervangen had.
Wat een ellende is dat idd
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Een stelmechanisme,?? waar moet ik dan aan denken??
Abel
Über-Spammer

kijk maar eens naar de bovenkant van het koppelings pedaal daar zit een plastic halve maan met allemaal zaag tandjes er op en daar in zit een ander stuk plastic met ook zaagtandjes, een veer en daar in ook de koppelings kabel. Als de kabel te slap is dan verspringt dat binnenste stuk plastic
Merijn
Über-Spammer
Car: 5 GT Turbo

Bij mij was het zo dat er een aantal van die tanden afgebroken waren. En dan werkt het niet helemaal lekker meer. Misschien is dat bij jou ook wel het geval.
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Is dat zo te zien???
pierre

Ronnie1984 schreef:Is dat zo te zien???
ja, als je met je hoofd naar boven onder het dashboard ga liggen tussen de pedalen, kijk naar boven en hier zie je een halve getande cirkel, waar de kabel overheen ligt.
die tandjes gaan zelden kapot.
vervangen van dit automatisch spelingsopheffingsmechaniek levert niet altijd wat op, heb ik ook gedaan na 400.000 km en 17 jaar trappen, resultaat was dat die nieuwe soms ook raar doet.
EddyBibi

Ronnie1984 schreef: Ik heb al getest of de koppeling op is, maar hij koppelt en schakelt nog goed.
Volgens een vriend van me is het ook niet de drukgroep!! :worship: :worship: :worship:
Je probleem komt me heel bekend voor. Ik denk dat die vriend van je toch niet helemaal gelijk heeft en dat het toch aan die drukgroep ligt. Laat me raden: bij koude motor heb je minder problemen. Als ie goed warm is heb je het idee dat je pedaal als boter aanvoelt.... Vooral bij flink gas geven trap je hem zo op de bodem....
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Nee, het is bij elk weertype :D
Het is ineens en wanneer ik dus de auto in de vrij zet is het vaak over, die vriend van me heeft er mee gereden(hij werkt zelf bij renault) heeft de koppelingskabel ff losgehaald, hier kwam redelijk wat vuil en zooi uit, volgens hem kon ik het best deze kabel ff invetten, helpt dat niet dan kon ik hem altijd nog vervangen, helpt dat niet dan kon ik altijd nog aan de koppeling denken, maar hij vond hem nog perfect!! :) Alleen zit ie wel wat hoog,maar de rest van de kenmerken had ie niet :p
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Nou morgen gaat de auto naar de garage voor een kleine beurt en wordt er ff een diagnose gesteld hoe het met de koppeling staat, zal hem ook eens vragen naar het stelmechnisme enzo te kijken, hopen dat het daardoor komt en dat ik de koppeling nog uit kan stellen, maar jah wat moet dat moet, verder niemand hetzelfde probleem gehad??

Edit: wel grappig dat ik dit al 1,5 jaar heb, zal wel gek zijn als ik 1,5 jaar met een slechte koppeling zou rijden, lijkt me niet dat ie het dan zo lang vol houd.
Natas

Ik heb een vrije slag op het pedaal (speling) voor dat ik het gevoel krijg van tegendruk van ongeveer 1 cm.

als ik voor aan het blok aan de kabel trek kan ik die ook ongeveer 1 cm van de lip af trekken waar hij ingehaakt zit.
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Lijkt me ook niet echt ok :wink:
DxRsd

Heb ik dus ook problemen mee met de koppeling als ik van m'n 1 naar z'n 2 ga dan moet ik echt hard m'n best doen om em in z'n 2 te krijgen naar z'n 3 gaat vlekkeloos is eigenlijk alleen naar z'n 2 kan iemand mij daar mee helpen of is dat het zelfde soort probleem?
Bart V

Dat klinkt meer als een verotte synchromesh. Gaat hij wel moeiteloos in de achteruit?
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Nou moet ik eerlijk zeggen, dat ik toch wel vind dat de Twingo erg stroef schakeld, van de 1 naar de 2 idd redelijk stroef, maar ook terug schakelen moet je erg laag in de toeren wil je lekker kunnen schakelen, het liefst gewoon in de 2 stil gaan staan en dan in de 1 zetten.
DxRsd

Bart V schreef:Dat klinkt meer als een verotte synchromesh. Gaat hij wel moeiteloos in de achteruit?

Wat is dat dan??? en in z'n achteruit gaat hij wel gewoon normaal :S

HELLUPPP.....
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Nou vandaag de auto naar de garage gebracht voor een kleine beurt en op advies van de monteur lekker door blijven rijden zo, dus koppeling wacht ik nog ff mee,hij vindt hem perfect schakelen en verwijt mijn problemen waarschijnelijk aan de drukgroep, maar hij zegt gewoon ff afwachten, dus dat doen we dan maar, verder geen ernstige punten en apk zou die volgens hem ook zo doorheen moeten komen :D
madtraxx

Ron(nie) schreef:Nou moet ik eerlijk zeggen, dat ik toch wel vind dat de Twingo erg stroef schakeld, van de 1 naar de 2 idd redelijk stroef, maar ook terug schakelen moet je erg laag in de toeren wil je lekker kunnen schakelen, het liefst gewoon in de 2 stil gaan staan en dan in de 1 zetten.
ik rijd met een megane les en daar heb ik precies hetzelfde mee, tis wel een diesel met bijna 500000km op de teller (revisie bij 250K) maar ook daar vind ik het geheel niet echt soepel schakelen.
-jacco-
Über-Spammer

Schakelen gaat met een Twingo inderdaad niet altijd even makkelijk, maar ach...
Gewoon derin trappen da ding :p
Vooral als ie koud is, gaat het bij mij erg lastig, maar goed... Je leert ermee leven :D
Hoeveel km's hebben die van jullie erop zitten als ik vragen mag?
Bij de mijne zit al ruim 2 ton dezelfde koppeling in, vervangen doen we alleen bij pure noodzaak :p
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
madtraxx

mijne bijna 140000, schakelt op zich wel ok, heb laatst in een impreza '01 sti-prodrive met een 6 bak gezeten en dat schakelde pas kort en zwaar. :smoke:
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Mijne gister 153400 km en idd koppeling alleen vervangen als het echt noodzakelijk is :p :D
-jacco-
Über-Spammer

Overigens zou het best kunnen dat het ding er al bijna 3 ton inzit ;)
Mn zus heeft hem gekocht met 80.000 km, dus die voorgeschiedenis weet ik niet,
maar lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat in die paar km de koppeling vervangen is ;)
1.2 8V, 1.4T, 1.4T, 1.4T, 1.8 16V, 2.0 16V, 2.0T
Martijn (DoN.)

Dit is volgens mij een redelijk bekend probleem van de Twingo; ik heb er zelf helaas ook last van met nog geen 60.000 kilometer op de teller...
A star like Ringo, roll like a green Corvette!
Ronnie
Über-Spammer
Contacteer:

Nou mijn Twingo heeft weer een jaar APK, heb hem laten keuren bij Speedy op de Hatertseweg in Nijmegen, wat een keuring zeg, volgens mij hebben ze ieder puntje bekeken, van de remmen tot de koplampen en van de uitlaat (gassen) tot volgens mij de gordels, begon eigenlijk te twijfelen of ie dan wel goed gekeurd zou worden aangezien ze zo op alle punten letten, maar moet zeggen :worship: goede service, heb alleen mijn koplampen moeten laten afstellen. (Y)

Vorige keuring was zo makkelijk, die kerel liep ff een rondje om de auto en het was goed, maar zoals ik al zeg, volgens mij letten hun wel overal op (Y)
Plaats reactie