probleempjes met de elektriciteit in mijn clio II

Dump hier alles omtrent je ICE perikelen
Plaats reactie
DaPew
Contacteer:

Ik heb een Clio II 1.9 Diesel phase 1. Dat is dus het huidige model met andere koplampen en bumpers en zo...

Mijn cliootje heeft geen achterbank en is ingeschreven als lichte-vracht-voertuig. Ik heb dus ruimte zat voor een geluidsinstallatie (wat is een student nu met een supergrote kofferruimte?) Ik heb een kabel van 25mm² liggen van aan de accu tot achteraan.
Deze is bij de accu afgezekerd met een zekering van 60 ampère.
Achteraan zit de de kabel aan de plus kant van een Necom condensator met laadcircuit, spanningsmetertje en beveiligingen.
Aan de min kant van de condensator hangt er een 35mm² kabel die aan aan de opstaande rand onder de kofferklep vast zit met behulp van een bout (er zitten enkele moeren aan dat randje vastgelast standaard door renault).
Van de + klem van de condensator heb ik 35mm² kabel gelegd naar een zekeringhoudertje met 3 zekeringen en een voltmeter, van de - klem van de condensator eveneens een 35mm² kabel naar een verdeelblokje (gewoon een massief metalen blokje met enkele gaten en inbus-boutjes om de kabels in de gaten vast te zetten, in een plexi behuizing).
De Ice installatie zelf:
- een Necom 4 x 125 Watt versterker
- een Boshman 2 x 300 Watt versterker
- Een JVD headunit (iets met S707R, juiste type weet ik niet uit mijn hoofd, boeit ook niet echt denk ik)
- Vooraan een Clarion composet van 150 Watt per kanaal, aan de voorkanalen van de necom versterker (filters in het dashboard gepropt, woofers via originele renault draden in de deuren gebouwd, tweeters met clarion bijgeleverde draadjes in uitgedremelde gaten in het dashboard)
- Achteraan 2 Kenwood ovaaltjes van 140 Watt aan de achterkanalen van de Necom versterker
- 2 XXL Powersound 12" subwoofers van 400 Watt aan de Boshman versterker

De head unit heeft geen RCA uitgangen, dus heb ik de speakerdraden allemaal naar achter gelegd onder de rechterdeur (stroomdraad loopt onder de linkerdeur, draden naar de voorspeakers lopen langs de radio-speakerdraden onder de rechterdeur), en convertortjes (Necom) aan gezet.

Uit het convertertje voor de voor-kanalen hangt via een RCA kabel de voorkanalen van de Necom versterker, de converter van de achterkanalen hangt via een RCA splitter aan de achterkanalen van de Necom versterker en aan de Boshman versterker.

Voor de stroomvoorziening zorgt de originele alternator (75A) en de originele accu (45Ah).

Verder heb ik geen originele massakabels vervangen want deze lijken me toch wel dik genoeg.

Deze Ice instal moet nog verbeterd worden (subs vervangen door betere exemplaren, nog een paar speakers en een versterker er bij)...

Alleen zit ik met een elektrisch probleempje in mijn instal:

Als de motor loopt en de lichten staan aan, dan merk ik dat de koplampen in stationair toerental zwakker branden ook al staat de installatie zeer stil of op volume 0 (versterkers liggen aan van het ogenblik dat het contact aanstaat wegens een defecte remote op de radio). Van het ogenblik dat ik nog maar het gaspedaal aantik (zonder echt veel toeren te halen) branden ze normaal. Verder heb ik een fluitend geluidje door mijn speakers dat afhankelijk is van het toerental van mijn motor.

Een condensator van 1 Farad lijkt me echt wel voldoende om spanningspieken op te vangen, zeker als de instal stil staat en de versterkers dus niet veel vermogen hoeven te trekken.

Een aandlus is volgens mij ook zo goed als onmogelijk want de versterkers hangen aan 1 massapunt en aangezien ik geen directe massaverbinding heb tussen de radio en de versterkers kan het ook niet van de lijnsignalen komen...

HELP?
Maus

DaPew schreef:Als de motor loopt en de lichten staan aan, dan merk ik dat de koplampen in stationair toerental zwakker branden ook al staat de installatie zeer stil of op volume 0 (versterkers liggen aan van het ogenblik dat het contact aanstaat wegens een defecte remote op de radio).
Ik denk dat dit te weiten is aan de (mogelijk te lichte) dynamo.

Ik denk overigens dat 't raadzaam is om de headunit asap te vervangen door een exemplaar welke wel rca-uitgangen heeft, liefst 6.5 volt (waarschijnlijk is 't fluiten op 't toerental van de motor over de speakers dan ook een heel stuk minder, c.q. weg.)
DaPew
Contacteer:

Maus schreef:
DaPew schreef:Als de motor loopt en de lichten staan aan, dan merk ik dat de koplampen in stationair toerental zwakker branden ook al staat de installatie zeer stil of op volume 0 (versterkers liggen aan van het ogenblik dat het contact aanstaat wegens een defecte remote op de radio).
Ik denk dat dit te weiten is aan de (mogelijk te lichte) dynamo.

Ik denk overigens dat 't raadzaam is om de headunit asap te vervangen door een exemplaar welke wel rca-uitgangen heeft, liefst 6.5 volt (waarschijnlijk is 't fluiten op 't toerental van de motor over de speakers dan ook een heel stuk minder, c.q. weg.)
Bedankt voor de reactie

De dynamo kan 75 ampère leveren, zelfs met de radio uit (dan staan de versterkers wel aan maar krijgen ze geen signaal), en de gain's van de versterkers volledig ingedraad (dat zijn ze zoiezo al bijna) heb ik last van het gefluit en de lagere spanning bij laag toerental. Het is ook niet zo dat ik echt moet veel meer toeren halen om alles op normaal niveau te krijgen, een heeeel klein dotje gas is al voldoende...
Met een heel klein dotje bedoel ik dus het toerental brengen naar het stationair toerental van iets luxere wagens. Mijn motor draait stationair niet te laag denk ik, ik heb geen last van meetrillende spiegels en dergelijke...

Zou het kunnen dat de stroom die mijn dynamo levert niet meer optimaal is? Moet de accu normaal het stroomtekort bij lage toeren niet opvangen? Ik heb normaal wel capaciteit genoeg, de accu heeft 45 Ah, en de condensator 1 Farad x 12 V = 12 Ah, dus samen 57 Ah... Lijkt mij dat ik al een flinke stroom kan trekken gedurende een lange tijd, zelfs zonder dat de motor draait?

Het lampje van de laadstroom brandt niet bij stationair toerental, of moet er al iets SERIEUS mis zijn met de dynamo voor dit gaat branden? (bij enkel contact zonder draaiende motor brandt dit lampje wel, wat mij ook logisch lijkt)

De head unit zal vervangen worden, dit zal een van de eerste dingen zijn dat ik doe...

Hierover heb ik ook een vraagje: de ontvangst van mijn radio valt tegen, en als ik een CD speel slaat deze soms over op hobbelige wegen... Welke (liefst nog een beetje betaalbare) radio heeft 4 RCA outputs (ik zou graag de fading nog kunnen regelen van op de head unit zonder stereo klank te verliezen), is niet erg zindelijk qua ontvangst (ik wil geen raamantenne als dit ook kan zonder), heeft in een Clio II geen/weinig last van de schuine hoek waaronder deze gemonteerd wordt, en heeft liefst een lijningang?

Ik wil geen wisselaar, dus de CD-speler zelf mag gewoon niet overslaan onder een schuine hoek. Een mogelijkheid tot het aansluiten van een wisselaar met een verloopstukje om hiervan een lijningang te maken vind ik een OK alternatief voor een echte lijn-ingang.

Zoals ik zei: ik wil het een beetje betaalbaar houden, dus Alpine en dergelijke zijn uitgesloten. Om er een bedrag op te plakken... Maximaal 250 euro. Qua merk heb ik niet echt een voorkeur, alhoewel ik heb schijnen op te vangen dat je sommige merken kan laten afstellen op de schuine montagehoek van een Clio, dus liefst zo een merk, een ander merk dat gewoon standaard geen last heeft van de schuine hoek is uiteraard ook goed.

Kortweg:
- Een simpele radio voor niet te veel geld
- Aparte RCA uitgangen voor voor en achter
- Niet zindelijk qua ontvangst (kan een antenne versterker soms helpen?)
- Ingebouwde CD speler die onder een schuine hoek niet overslaat, of op deze hoek kan afgesteld worden (als het even kan een buffergeheugen zoals op discmans en zo?)
- Lijn-ingang of een CD-wisselaar-aansluiting die kan omgezet worden naar een lijningang
- Max. 250 Euro
- geen funky zilver+blauw of grafische scherm toestanden die afsteken tegenover het interieur, gewoon een simpele zwarte/groene radio op enkel DIN formaat
- Afstandsbediening en dergelijke hoef ik niet, ik kan makkelijk bij de radio. (Als er een bij zit heb ik daar geen bezwaar tegen maar dit maakt voor mij 0,0 uit, want ik kan gewoon goed bij de radio)
DaPew
Contacteer:

This sux

Vandaag effe de boel laten uitmeten
- Mijn alternator geeft maar maximum 30 Ampère meer, terwijl hij normaal tot 75 Ampère moet kunnen leveren
- Mijn voorgloeiers krijgen altijd stroom als het contact aan staat, dus ook als het lampje op het dashboard al lang uit is of als de motor draait...

Dit laatste is waarschijnlijk eens de druppel geweest die mijn alternator heeft doen overlopen, de alternator wordt ook erg heet.

Ik heb met deze testresultaten gebeld naar de dealer, morgen krijg ik antwoord als dit binnen de garantie valt of niet (gezien ik een stereo installatie heb geinstalleerd en de garantie normaal enkel geldt voor de motor, de versnellingsbak en andere niet-elektrische shit). Ik zal ook proberen te onderhandelen, als hij garantie heeft, of hij mits bijbetaling niet wilt een zwaardere alternator steken...

Ik zal vannacht een rusteloos nachtje hebben, hopend op garantie...
DaPew
Contacteer:

Ik weet nu meer over de garantie en dergelijke, ik heb een alternator van 120 Ampère en zo een nieuw metalen 'rekeneenheid'-je dat bij de accu zit besteld.

Mijn dealer wil, na veel gezaag en gediscussieer, die rekeneenheid terug betalen, voor de alternator moet ik zelf opdraaien, omdat ik de installatie niet heb laten steken door een erkend bedrijf.

In de loop van volgende week zal mijn wagen worden hersteld, als hierbij alle problemen opgelost zijn zal ik dit posten.

Mensen met hetzelfde probleem (turbogeluidje door de installatie), en die ook al geprobeerd hebben met ontstoorders, dikkere draden, extra accu's/condensatoren... raad ik aan om ook eens hun alternator te laten uittesten...
Plaats reactie