Vorige week was ik onderweg naar Duitsland, net voor de grens ging mijn auto opvallend meer herrie maken. Ik naar de garage gereden bleek dat de flens van mijn williams spagettispruitstuk eraf gescheurd (bij de katvervanger) was. Ze hebben hem daar ter plekke gelast zonder het spruitstuk eraf te halen.Een week later, moest ik naar Schiphol. Onderweg begint de ellende weer opnieuw. Omgekeerd, naar huis gereden, onder de auto gekeken, weer gescheurd.
Zelf vermoed ik dat het komt doordat ik een maand geleden een katvervanger heb geplaatst welke waarschijnlijk niet helemaal de juist afmetingen heeft gehad. Hierdoor ontstaan er denk ik teveel krachten op de flens waardoor hij scheurt.
Nu moet het weer gelast worden, ik vroeg me af of dat het mogelijk is het spuitstuk eraf te halen zonder al te veel problemen en daarna te lassen. Een ander optie is misschien om een overmaatse ronde buis te pakken, hier te flens aan te lassen en later deze buis over het bestaande spuitstuk te schuiven. Hierna vast lassen, of misschien beter, te klemmen met behulp van een klem. Hierdoor heb ik misschien net dat extra stukje speling waardoor hij niet scheurt
Ik vraag me af hoe jullie hierover denken.
Met vriendelijke groet,
Erik de Bruijn
P.S. Iemand enig idee welke maat buis het spruitstuk is aan het eind, waar hij aansluit op de katvervanger.
gescheurt spuitstuk clio 16v
Achterberg had voor mij ter plekke zelf een katvervanger inelkaar gefrunnikt van 2 pijpen die in elkaar pasten met 2 klemmen en aan elke kant een flens en zo heb je een katvervanger die je kunt in- en uitschuiven.
Misschien een goed idee om zoiets te laten maken, om zo de spanning op de constructie tot een minimum te beperken.
Misschien een goed idee om zoiets te laten maken, om zo de spanning op de constructie tot een minimum te beperken.
-
Bedankt voor je antwoordt, misschien kan ik dit maken voor het spruitstuk. Heb jij enig idee wat de maat van de buis is.
Geen flauwe notie, en ik heb die auto ook niet meer, dus een beetje lastig om te meten.
-
ik las dat de diameter van de uitlaatbuis 52 mm is, is dit de binnen of de buitendiameter, en wat is de wanddikte? de diameter van 52mm is dit ook bij de flens aan het eind van het spruitstuk?
bedankt,
Erik
bedankt,
Erik
-
Gisteren wilde ik het spruitstuk eraf halen, ik onder de auto gekeken bij de flens van het spruitstuk geen scheur te zien, is wel erg lelijk gelast dus kon het ook slecht zien. Ik de motor gestart gevoelt bij de flens, geen lekkage. Verder naar achteren gekeken, zit er gewoon een gat van 1,5 cm in het pijpje voor mijn demper. Met wat aluminiumfolie en een stukje plaat dicht geklemd. Voor nu zit het wel, maar ik moet wel opzoek naar een nieuwe buis. Iemand enig idee waar ik deze kan kopen. Ik zou graag de buizen vernieuwen vanaf mijn katvervanger tot aan mijn demper, deze is namelijk van devil en ziet er nog goed uit.
groeten,
ERik
groeten,
ERik