Ik lees verhalen zoals bij een gtt om de 5000 km olie vervangen, om de 10000 bougies, en dan nog meer andere dingen, maar hoe vaak wordt er bij jullie auto een onderhoudsbeurt gedaan, en wat wordt er dan (standaard) vervangen?
Net zoals je bij dealers een grote en kleine beurt hebt, ik neem aan dat de meesten dat hier allemaal zelf doen, maar welke kilometers of na hoeveel tijd doen jullie dat allemaal?
Ik had dit als "lijstjestopic" in gedachten trouwens.
ACT: Het onderhoudstopic
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
-
Onderhoud doe ik altijd zelf, wanneer het me uitkomt, of wanneer ik het nodig vind. Daarbij let ik niet op kilometers, ben toch altijd eerder. En als er dingen tussentijds kapot gaan, dan wordt dat uiteraard gelijk gerepareerd. Zoals nu mijn remmen die piepen sinds 2 dagen, morgen zijn ze weer schoon en piepvrij.
Clio 1.4 S strak in de lak!
Olie om de 10.000 kan prima als je er veel mee rijdt. Bougies neem ik dan ook altijd mee.Joost (DoubleYou) schreef:Ik lees verhalen zoals bij een gtt om de 5000 km olie vervangen, om de 10000 bougies, en dan nog meer andere dingen, maar hoe vaak wordt er bij jullie auto een onderhoudsbeurt gedaan, en wat wordt er dan (standaard) vervangen?
Net zoals je bij dealers een grote en kleine beurt hebt, ik neem aan dat de meesten dat hier allemaal zelf doen, maar welke kilometers of na hoeveel tijd doen jullie dat allemaal?
Ik had dit als "lijstjestopic" in gedachten trouwens.
Slijtage?
Uitlaat
Koppeling
Waterpomp
Alle slangen
Radiator
Dynamo
Vriem
Wiellagers
Remmen
Stuurkogels
Fuseekogels
Draagarmbussen
Toplagers veerpoot
Achterdempers
Losse bumpers
Kapotte lampen
Relaisjes
Nog eens relaisjes
Massastoringen
Lekkages
Luchtfilter
Benzinefilter
Carborateur
Turbo
Cilinderkop
Versnellingsbak
Aandrijfassen
Remvloeistof
Terugslagkleppen
Dat heb ik toch al wel meegemaakt hoor met de 5
Uitlaat
Koppeling
Waterpomp
Alle slangen
Radiator
Dynamo
Vriem
Wiellagers
Remmen
Stuurkogels
Fuseekogels
Draagarmbussen
Toplagers veerpoot
Achterdempers
Losse bumpers
Kapotte lampen
Relaisjes
Nog eens relaisjes
Massastoringen
Lekkages
Luchtfilter
Benzinefilter
Carborateur
Turbo
Cilinderkop
Versnellingsbak
Aandrijfassen
Remvloeistof
Terugslagkleppen

en wat had je de maand nadien dan??Riël schreef:Slijtage?
Uitlaat
Koppeling
Waterpomp
Alle slangen
Radiator
Dynamo
Vriem
Wiellagers
Remmen
Stuurkogels
Fuseekogels
Draagarmbussen
Toplagers veerpoot
Achterdempers
Losse bumpers
Kapotte lampen
Relaisjes
Nog eens relaisjes
Massastoringen
Lekkages
Luchtfilter
Benzinefilter
Carborateur
Turbo
Cilinderkop
Versnellingsbak
Aandrijfassen
Remvloeistof
Terugslagkleppen

De maand nadien? Begin er niet over 
Roest
Koppakking
Warm lopen
Thermostaat
Thermocontactje
Ruitenwissers
Achterruitensproeier
Stoelbekleding
Koppelingskabel
Electrische ruiten
Tankmetertje

Roest
Koppakking
Warm lopen
Thermostaat
Thermocontactje
Ruitenwissers
Achterruitensproeier
Stoelbekleding
Koppelingskabel
Electrische ruiten
Tankmetertje
ow damnRiël schreef:De maand nadien? Begin er niet over
Roest
Koppakking
Warm lopen
Thermostaat
Thermocontactje
Ruitenwissers
Achterruitensproeier
Stoelbekleding
Koppelingskabel
Electrische ruiten
Tankmetertje

en wat zal je volgende auto zijn?
Hoe maak je remmen schoon eigenlijk ? Mijn piepen ook best wel hard, wat is daar zoal aan te doen ?Robert Clio S. schreef: Zoals nu mijn remmen die piepen sinds 2 dagen, morgen zijn ze weer schoon en piepvrij.
tis voor mij geen onbekend lijstje hoor...
Immer wieder die verdammte Holländer
Nee komt allemaal wel bekend voor. Slangen was in het begin het grootste drama bij mij. Maar na een set samco te hebben gekocht is dat gelukkig verholpen.
Maar dan komen er vanzelf weer andere dingen
Maar dan komen er vanzelf weer andere dingen

5 GT Turbo '88 GT5
-
Bandjes eraf halen. Remklauw zit vast met 2 m8 bouten. Die draai je los (let op, aan de binnenkant even tegenhouden met sleutel 17). Remklauw omhoog halen als je één bout losgedraaid hebt, anders aan je veer ophangen met een touwtje. Nooit laten hangen, want dat kost je een remleiding!!H8bal schreef:Hoe maak je remmen schoon eigenlijk ? Mijn piepen ook best wel hard, wat is daar zoal aan te doen ?Robert Clio S. schreef: Zoals nu mijn remmen die piepen sinds 2 dagen, morgen zijn ze weer schoon en piepvrij.
Daarna blokjes los halen, met een pakkingkrabber al het vuil eraf krabben in je remschoen. Ook de klauw met een pakkingkrabber schoonmaken. De zuiger in je klauw naar binnen drukken met een grote waterpomptang. De randen van je remblokken ook schoonkrabben en als je een gleuf door je remblokken hebt lopen, die ook schoonmaken, dit is het remslijpsel afvoer. Het remoppervlak een klein beetje op schuren met p40 totdat het weer dof is. De rand bovenop je remschijf is ook verroest. Dop 30 op de bout waarmee je aandrijfas vast zit, vijl tussen je resterende klauw die is blijven zitten en op de schijf en draaien tot al het oppervlakte roest en vuil eraf is.
Daarna alles afblazen en schoonspuiten met remmenreiniger. Netjes invetten wat met elkaar in contact komt met kopervet, of keramisch vet. In ieder geval vet wat bestand is tegen hoge warmte. Alles terug plaatsen, let op de veertjes boven aan, die moeten in je klauw vallen. Dit controleer je door op de klauw te drukken. Als het een verend effect heeft is het goed. Daarna pas vastzetten.
Wieltjes erop. Voordat je gaat starten, eerst je remmen oppompen totdat je pedaal hard is. Rustig wegrijden, je hebt nog weinig remvermogen. Een rustig weggetje opzoeken, en optrekken en remmen, optrekken, remmen, enz. enz. (was altijd het leukste in de garage, het inremmen). Als je de remmen ruikt, of je abs grijpt in, of je banden slippen, en het belangrijkste je blijft recht vooruit gaan tijdens het remmen, dan is het goed.
Lang verhaal, zal wel foto's maken als ik bezig ben. Maakt het iets makkelijker.
Clio 1.4 S strak in de lak!
De mankementen hebben zich voorgedaan. Kijk, 't is een oude auto, en het meeste is wel vrij simpel te vervangen, maar dat wat je nog niet gedaan hebt, kun je verwachtenRontwingo schreef:Wat kost gemiddeld het reviseren van een GTT blok?
En ben je dan bijna zeker dat je goed rondrijd zonder elke keer die mankementen tegen te komen die Riel opnoemt?

Oliefilter vervangen (om de 30.000)
Olie vervangen (om de 15.000)
Bougies vervangen (om de 30.000)
Voor remblokjes vervangen
K&N filter schoonmaken
1 * kleppen gesteld
Zover ik me herriner was dat het zo ongeveer wel verder nooit wat kapot tot nu toe. Behalve 1 keer toen ik de motor te warm had laten worden maar ja dat was geen echt onderhoud maar meer eigen schuld dikke bult

Op het kleppen stellen na doe ik het zelf.
-
- Contacteer:
*shame* Het enige wat ik bij houd is de olie en ruitenwisser vloeistof. Vorig jaar december heb ik 'm nog de wintercheck laten ondergaan. Maar verder... ik ben a technisch, mijn vriend ook en die heeft zoiets van 'de APK is voor mij voldoende'.
Maar als er iets vreemd klinkt of zo ga ik er wel direct mee naar de garage.
Maar als er iets vreemd klinkt of zo ga ik er wel direct mee naar de garage.
Idd douwe, maar goed, de twingo is nog wat jonger. Ik heb 't dan over gtt's die al in een minder technologisch tijdperk gebouwd is, er al gauw 200k op heeft zitten en al 17jaar in weer en wind staat 

-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
APK-onderhoud voor de express-lpg:
- LA wiellager
- RV wiel loopt aan
- Benzineslang naar carb heeft hap eruit
- LA bedrijfsrem >30% verschil
Valt wel mee vind ik.
- LA wiellager
- RV wiel loopt aan
- Benzineslang naar carb heeft hap eruit
- LA bedrijfsrem >30% verschil
Valt wel mee vind ik.
ik heb tot nu toe vervangen:
-brandstoffilter
-bougies
-rubbertjes onder het kleppendeksel
-ander luchtfilter (open)
en komende maand wordt een dure:
-distributieriem vervangen en spanrollen enz.
-olie
-oliefilter
-brandstoffilter
-bougies
-rubbertjes onder het kleppendeksel
-ander luchtfilter (open)
en komende maand wordt een dure:

-distributieriem vervangen en spanrollen enz.
-olie
-oliefilter
Elke 5000 km nieuw oliefilter en verse olie en elke 10000 km nieuwe bougies.
Verder alles af en toe wat nalopen en het blok gaat er toch vaak zat uit helaas, dus dat is allemaal wel in de gaten te houden...
Verder alles af en toe wat nalopen en het blok gaat er toch vaak zat uit helaas, dus dat is allemaal wel in de gaten te houden...
wat dacht je van om de 2000 nieuwe koppelingsplaat en om de 5000 een nieuwe versnellingsbak???robclio16V schreef:Elke 5000 km nieuw oliefilter en verse olie en elke 10000 km nieuwe bougies.
Dure hobbyPtrGte schreef:wat dacht je van om de 2000 nieuwe koppelingsplaat en om de 5000 een nieuwe versnellingsbak???robclio16V schreef:Elke 5000 km nieuw oliefilter en verse olie en elke 10000 km nieuwe bougies.

en dan wil ie er nog een turbo op ookrobclio16V schreef:Dat is een hele dure hobby, dat weet ik uit eigen ervaring nu....

dan worden die koppelingsplaat/versnellingsbak intervallen nog eens 100 keer korter!