[5GTT] turbo klinkt als fohn

Post hier al je vragen over de Renault 5. Oer5/Alpine/GTE/GTX/GT Turbo
Plaats reactie
1-2-Dries

Ik heb er net een plens nieuwe olie erin gegooid maar nu maakt de turbo weer een raar geluid (als een fohn ofzo, iig anders dan de normale hele hoge *WOOSH*) De auto heeft ongeveer 2 maanden stil gestaan (kan dat ermee te maken hebben?) en hij heeft nog even moeten functioneren op ouwe pikzwarte olie (1 liter ofzo, VEEL te weinig). Ook kwam er toen de auto stilstond n rookpluimpje van richting de turbo olie aan- of afvoer (en natuurlijk van tijd tot tijd n wolk uit de uitlaat). Wat nu?
pierre

Als de turbo rare geluiden maakt is er meestal een lek.
Kan zijn dat de rubber turboslangen naar de koeler en carburateur lekken.
Of er is een lek in het turbohuis of uitlaatspruitstuk.
Dit is van gietijzer en kan moeilijk of niet gelast worden.

Wat ook nog kan is dat de aansluiting op de turbometer in het dashboard los hangt, dit gaat dan sissen en blazen.
Is een klein doorzichtig plastic slangetje, zit vast op een stalen nippel.

succes, pierre.
Abel
Über-Spammer

of door dat de olie zo oud was en er teweinig inzat. Dit in combinatie met nieuwe olie die nu alweer flink donker zal zijn door het reinigen van de oude olie troep en dus ook troep in de turbo zal opruimen dat deze spling te groot is geworden en dat deze nu gaat aanlopen.

klinkt misschien wat wazig. maar de lagers kunnen iets minder ruim zijn door olie troep en koolaanslag.
als je er nieuwe heele goede olie met een hoge doop kan die troep loskomen en dus op eens de werkelijke slijtage bloot leggen..

hoe oud is je turbo? tegen te weing olie kan de hele motor slecht he!

Met andere woorden check eens de speling eens op je turbo.
1-2-Dries

ok, hoe kom ik er dan achter wat het probleem is? speling controleren bijvoorbeeld?
Matijs
Contacteer:

Ff de slang eraf en aan het asje wiebelen. Mag eigenlijk bijna niet bewegen. En kijk even of je aanloopsporen ziet van het compressorwieltje aan de binnenkant van het huis. Oja en schrik niet als de hele inlaatkant van je turbo vol zit met olie. Dat noemen ze "carterontluchting"...
speedline

Met de speling wordt het pas verdacht als je draaiend aan het asje de as zover kunt bewegen (door de speling) dat de rotor het huis raakt.

Dan is de turbo afgeschreven...
pierre

Matijs schreef:Ff de slang eraf en aan het asje wiebelen. Mag eigenlijk bijna niet bewegen. En kijk even of je aanloopsporen ziet van het compressorwieltje aan de binnenkant van het huis. Oja en schrik niet als de hele inlaatkant van je turbo vol zit met olie. Dat noemen ze "carterontluchting"...
Er MOET speling in de turbo zitten anders draait ie niet goed, vorig jaar een nieuwe turbo op garantie gekregen die bijna vastliep door een tekort aan speling en dus ook geen vermogen gaf.
Er mag GEEN olie te zien zijn, de aansluitslang van de carterontluchting geeft nauwelijks olie door, dan is er namelijk lekkage van het turbolager, deze olie wordt dan getransporteerd naar de oliekoeler en carburateur.
Ook komt er olie in het uitlaatgedeelte waardoor de auto uiteindelijk flink gaat roken, als dat het geval is, is de turbo exit. nieuwe kopen.

speling controleren heeft geen zin.
Matijs
Contacteer:

Nou reken maar dat de carterontluchting olie dumpt. Het zou niet moeten kunnen, maar ik moet de eerste GTT nog zien die het niet heeft... Ik heb die aansluitingen op de inlaat van de turbo en op het inlaatspruitstuk mooi dicht gemaakt, en de carterontluchting rochelt maar lekker naar buiten. Ik moet al die olie niet in mijn intercooler.
pierre

Matijs schreef:Nou reken maar dat de carterontluchting olie dumpt. Het zou niet moeten kunnen, maar ik moet de eerste GTT nog zien die het niet heeft... Ik heb die aansluitingen op de inlaat van de turbo en op het inlaatspruitstuk mooi dicht gemaakt, en de carterontluchting rochelt maar lekker naar buiten. Ik moet al die olie niet in mijn intercooler.
iets olie mag wel, ik heb trouwens de ontluchting gemonteerd aan mijn nieuwe luchtfilter die hiervoor een aansluiting heeft.
Het gaatje in de turbotoevoer gedicht met een plastic dopje wat exact paste.
Maar in feite is dit niet nodig.
Bij veel olie is dit gegarandeerd afkomstig van het lager, dus het zal dan niet veel helpen de slang af te koppelen.

Wat heb je dichtgemaakt aan het inlaatspruitstuk ?
Je bedoelt een ontluchtingslangetje wat eindigt in nowhere ?
Dat moet, dat is standaard af fabriek.
Riël
Über-Spammer

Dat zou niet door de milieueisen komen dan. De carterontluchting gaat fijn de motor in, cupaanpassingen gooien hem op straat.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Nouja officiele cup-aanpassing is eerst door een flesje en dan op straat.. :)
Riël
Über-Spammer

*zucht* ouwe zeur :wink:
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Steven
Car: M536

Ghehe je weet mijn functie zeker nog steeds niet op dit forum? >-)
Plaats reactie