Maik's 5GT Turbo phase1 Project. (gaat maar verder)

Vertel hier alles over je project.
Plaats reactie
MartinGTT
Berichten: 796
Lid geworden op: zo 27 jan 2002 0:00
Locatie: Made (Nb)

Oke dan, das t betere werk...
Als je helemaal klaar bent zal tie wel willen denk ik :lol:
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Ik hoop het wel jah, anders heb ik echt iets fouts gedaan :lol:
MartinGTT
Berichten: 796
Lid geworden op: zo 27 jan 2002 0:00
Locatie: Made (Nb)

Hoeveel power schat je??
Of ga je een testbankie doen??
-Matthy-
Berichten: 297
Lid geworden op: di 22 apr 2003 21:24
Locatie: Rotterdam

Aardig gek hoor....
Clio 16V=Alive again!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

MartinGTT schreef:Hoeveel power schat je??
Of ga je een testbankie doen??
ik zou graag de 250 willen halen, maarja wie wil dat niet :D

200pk is mogelijk op ongeveer 1,7 à 1,9 bar
dus ga zelf maar na wat je op 2,5 bar kan halen.

en idd ik hoop ook op de bank te kunnen :D, tijdens rollerbank meeting.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Heb je nog de originele versnellingsbak er op zitten of een JC5, wat dat word aardig wat vermogen.

gr sander
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Er zit nog een gewone bak in.

Eerlijk gezegt heb ik mezelf nog niet echt verdiept in de verschillende bakken.
Anonymous

Sander schreef:Heb je nog de originele versnellingsbak er op zitten of een JC5, wat dat word aardig wat vermogen.

gr sander
Die vind je niet zo makkelijk.
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

wat is eigenlijk het grote verschil??
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:wat is eigenlijk het grote verschil??
Origineel dus :lol:

Bak is sterker standaard (zegt men), en er zijn verstekte baanhelften van. ( net als bij de coupe uitvoering) Ook bestaan er versterkte schakel vorken ven.

gr sander
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Zaterdag 12 Juni

Zo de zaterdag is weer begonnen and so am I :D
Er stond genoeg op de planning dus om klokslag 12:00uur ging ik aan de slag.

Vandaag staat de nokken-as en het afmaken van de achterbrug op de planning.
Terwijl ik samen met guido aan de nokken-as bezig was ging mathijs met de achterbrug aan de gang.
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto1.jpg[/img]

We moesten aardig wat werk verzetten wilde we de nokkenas eruit hebben en de nieuwe erin.
Misschien niet altijd de makkelijkste manier gekozen, maar dit was ook de eerste keer voor mij :D
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto3.jpg[/img]

zo het hele blok was kaal, naja, alleen de bak zat er nog aan :D
Nu kon ik mooi de nokkenas verwijderen.
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto4.jpg[/img]

Nieuwe nokkenas er weer in en alles weer terug bouwen.
Nu moest de nokkenas optijd gezet worden voordat we alles vast gingen draaien.
We probeerde de nokkenas op tijd te zetten maar kregen er geen beweging in :(. Wij alles nagekeken.
Kwamen we erachter dat de moertjes van de koppeling te ver uitstaken.
De moertjes kwamen namelijk tegen de koppelstang van de bak aan waardoor het ronddraaien geblokkeerd werd.
DUSSSS :s
De bak bak er weer vanaf, de koppeling er weer vanaf.
Koppeling uit elkaar en hebben gekeken wat we konde doen.
Nu bleek dat we de boutjes en moertjes van de koppeling om konde draaien.
Zo gezegt zo gedaan, zie foto.
ERVOOR
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo6juni-foto21.jpg[/img]
ERNA
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto5.jpg[/img]
Nu de boutjes en moertjes ongedraaid zijn hebben we ongeveer 3 à 5mm winst behaald, waardoor hij niet meer aanloopt.
Dit heeft ons wel weer heel wat tijd gekost :( :(

Ondertussen was mathijs bijna klaar met de achterbrug, maar helaas zat het niet ook niet mee.
Tijdens het monteren van een remleiding nippel bleek het schroefdraad in de remklauw dol te zijn :(
Ik moet dus een nieuwe of andere linker-achter remklauw zoeken. :wink:
((geen foto's van))

Oja, ik vergeet wat :D ;)
Bekijk dit eens
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto7.jpg[/img]
Jawel, het motorblokkie ligt uit elkaar en we hebben een motorblok revisie uitgevoerd 8).
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto9.jpg[/img]

Het verhaal wordt wat rommelig maar zo stond het subframe met bak erbij.
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto8.jpg[/img]

Al met al weer een drukke dag geweest en zo hebben we het achtergelaten. :beer:
[img]http://rtc.exid.nl/project/za12juni-foto10.jpg[/img]

Morgen weer een dag en wel een ZONdag 8)
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Het opbouwen gaat met voor- en tegenslag.

Maar jullie hebben het gezellig bij het reviseren/opbouwen.
Das ook belangrijk.

Succes verder met opbouw.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

We probeerde de nokkenas op tijd te zetten maar kregen er geen beweging in . Wij alles nagekeken.
Kwamen we erachter dat de moertjes van de koppeling te ver uitstaken.
Kun je beter nu achter komen dan als het blok er al weer onder hangt. Soms zit het mee en soms/meestal niet. Suc6 vandaag.

gr sander
Douwe
Berichten: 2320
Lid geworden op: vr 15 feb 2002 0:00
Locatie: Apeldoorn

Blijft indrukwekkend zulke projecten ik hoop dat ik nog een keerhet geld en tijd zie te vinden om mijn auto zo aan te pakken, oh ja en de ruimte natuurlijk :p :beer:
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Sander schreef:
We probeerde de nokkenas op tijd te zetten maar kregen er geen beweging in . Wij alles nagekeken.
Kwamen we erachter dat de moertjes van de koppeling te ver uitstaken.
Kun je beter nu achter komen dan als het blok er al weer onder hangt. Soms zit het mee en soms/meestal niet. Suc6 vandaag.

gr sander
Het was dus bijna het geval dat ik de nokkenas er niet in wilde doen, dus dan zou ik het blok verder afmaken en onder de auto monteren.

Wil niet weten wat er dan gebeurd was.
Gelukkig hebben we toch doorgezet en de nokkenas erin gedaan. Nu hopen dat dit wel een positief effect heeft op de rest van de pk's en NM's. Natuurlijk ook de overige rijeigenschappen.
Sander
Berichten: 1542
Lid geworden op: zo 3 jun 2001 0:00
Locatie: in de buurt
Contacteer:

Maik (WOOFER) schreef:
Sander schreef:
We probeerde de nokkenas op tijd te zetten maar kregen er geen beweging in . Wij alles nagekeken.
Kwamen we erachter dat de moertjes van de koppeling te ver uitstaken.
Kun je beter nu achter komen dan als het blok er al weer onder hangt. Soms zit het mee en soms/meestal niet. Suc6 vandaag.

gr sander
Het was dus bijna het geval dat ik de nokkenas er niet in wilde doen, dus dan zou ik het blok verder afmaken en onder de auto monteren.

Wil niet weten wat er dan gebeurd was.
Gelukkig hebben we toch doorgezet en de nokkenas erin gedaan. Nu hopen dat dit wel een positief effect heeft op de rest van de pk's en NM's. Natuurlijk ook de overige rijeigenschappen.
Als je nu naar de foto's kijkt is het logies natuurlijk want de koppen van de bouten zijn niet voor niet zo dun, maar dat is altijd achteraf. Gelukig zat hij er nog niet in en heb je niet gekoppelt met een draaiende motor.

Maar even over die versnellingsbak nog, ben je niet bang dat hij gaat klappen met die hoeveelheden koppel??
Nu hopen dat dit wel een positief effect heeft op de rest van de pk's en NM's.
Zonder turbo druk zul je wel iets inleveren, maar als de turbo in komt zal de trap in je rug wel groter worden :D en boven in heb je ook nog wel winst. Je vermogen/koppel kromme gaat wat verschuiven naar een iets lager toerental.
Nu hopen dat dit wel een positief effect ....... natuurlijk ook de overige rijeigenschappen.
Ja wat is positief :p , hij zal wel wat agressievere gaan rijden.

Suc6 nog, ben zeer benieuwd.

gr sander
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Zondag 13 juni

Vandaag weer aardig wat dingen gedaan, maar helaas de auto rijd nog niet, dus dat word hard doorwerken morgen en woensdag.

Kop gemonteerd, met stevigere kopbouten
Uiteraard nieuwe dikke koppakking
We hebben kleppen gesteld en een kleppendeksel met nieuwe pakking gemonteerd.
Ook de olieretourbuis (phase2) is aangelegd + slang.
In de auto heb ik 2 kachelradiateurslangen gemonteerd.
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto1.jpg[/img]
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto3.jpg[/img]
Dit verliep gelukkig zonder moeilijkheden :), maar je moet er wel je tijd voor nemen.

Op mijn gereviseerde turbo wilde ik een andere actuator hebben en die had ik liggen.
Nu moest deze er alleen nog op. Hierbij kwamen we een probleempje tegen.
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto2.jpg[/img]
We moesten de boutjes eruit draaien, maar er zat een stuk turbohuis in de weg.
Dit hebben we opgelost door het boutje door te zaken en een boutje dat, ook de zelfde maat had maar een andere grootte ervoor in de plaats te zetten.
Tevens hebben we de nieuwe bouten bevestigd die we bij de turbo meegeleverd kregen.

Toen we de turbo wilde bevestigen op het spruitstuk, wilde we de oude bouten verwijderen, helaas brak deze af :(
Weet niet wat het was maar er was alweer iets afgebroken. Naja....
Roststoff erop draaien, nee helaas. Recht boren en opnieuw draad tappen, JEP dat deed het hem ;)
En toen zat de turbo erop met de nieuwe actuator.
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto5.jpg[/img]

Ook hebben we wat voorgewerkt voor morgen, want als het blok al op het subframe staat kan je genoeg slangen aansluiten. :lol:
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto8.jpg[/img]
En zo moesten ze ongeveer allemaal komen :lol: :D
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto9.jpg[/img]

We hebben ook nog maar de achterbrug opgehangen en de remleidingen zover het kon vastgemaakt.
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto10.jpg[/img]
Tada hij lijkt weer een beetje op een auto. Een achterbrug eronder :D
[img]http://rtc.exid.nl/project/zo13juni-foto11.jpg[/img]

Morgen ga ik kijken of ik aan een andere linkerachterklauw kan komen.
Zo niet dan moet ik iets anders verzinnen.

Maar dit was het weer en morgen meer :)
Laatst gewijzigd door Maik (WOOFER) op ma 14 jun 2004 7:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Robert Turbo
Berichten: 2134
Lid geworden op: ma 23 sep 2002 15:06
Locatie: Heerenveen auto:

Het schiet al beetje bij beetje op.

Succes verder.
Renault 5 GT Turbo "EVO"
Matijs
Berichten: 5380
Lid geworden op: wo 29 aug 2001 0:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Ik moet hier echt niet teveel naar kijken, want ik word hier erg jaloers van :worship:
Gerald
Über-Spammer
Berichten: 11129
Lid geworden op: do 4 jul 2002 15:40
Car: 2x twingo2 +5GTT
Locatie: Du I Ven
Contacteer:

maik, is het nu de linker of de rechter klauw?? in je verhaal noem je ze allebei.

en verder :worship: maar dat mag duidelijk zijn. :wink:
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

lijkt net een strip tekening,met een zeer happy ending :D

leuk verslag met leuke foto's,isie te bewonderen op automaxx?sure hope so (Y) :)
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Frits schreef:maik, is het nu de linker of de rechter klauw?? in je verhaal noem je ze allebei.

en verder :worship: maar dat mag duidelijk zijn. :wink:
Het was al laat he :lol:
maar het moet linkerachterremklauw zijn.


chris-mc schreef:lijkt net een strip tekening,met een zeer happy ending :D

leuk verslag met leuke foto's,isie te bewonderen op automaxx?sure hope so (Y) :)
Dit is nog niet zeker, want het ligt aan de omstandigheden. Zoals het er nu naar uit ziet misschien wel :)
FrankB
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 3 mei 2004 18:24
Locatie: Almelo

Maik (WOOFER) schreef: ik zou graag de 250 willen halen, maarja wie wil dat niet :D

200pk is mogelijk op ongeveer 1,7 à 1,9 bar
dus ga zelf maar na wat je op 2,5 bar kan halen.

en idd ik hoop ook op de bank te kunnen :D, tijdens rollerbank meeting.
Helaas is het niet zo'n simpel optel sommetje. Door het verhogen van de druk zul je het ontstekingstijdstip moeten aanpassen (ik dacht vervroegen). Op een gegeven moment zul je op een punt komen dat het verhogen van de druk geen vermogen meer opleverd. Tevens moet je gaan kijken naar de efficiency van de turbo.
Bij een bepaalde druk zal de turbo het efficients werken, verhoog je de de druk verder zal de efficiency afnemen. Je kan dat aflezen van een compressor map die de producent van de turbo zou moeten hebben.

Desalniettemin verwacht ik wel een behoorlijk vemogen uit jouw karretje.
gille
Berichten: 3232
Lid geworden op: wo 30 jan 2002 0:00
Locatie: belgium
Contacteer:

FrankB schreef:
Maik (WOOFER) schreef: ik zou graag de 250 willen halen, maarja wie wil dat niet :D

200pk is mogelijk op ongeveer 1,7 à 1,9 bar
dus ga zelf maar na wat je op 2,5 bar kan halen.

en idd ik hoop ook op de bank te kunnen :D, tijdens rollerbank meeting.
Helaas is het niet zo'n simpel optel sommetje. Door het verhogen van de druk zul je het ontstekingstijdstip moeten aanpassen (ik dacht vervroegen). Op een gegeven moment zul je op een punt komen dat het verhogen van de druk geen vermogen meer opleverd. Tevens moet je gaan kijken naar de efficiency van de turbo.
Bij een bepaalde druk zal de turbo het efficients werken, verhoog je de de druk verder zal de efficiency afnemen. Je kan dat aflezen van een compressor map die de producent van de turbo zou moeten hebben.

Desalniettemin verwacht ik wel een behoorlijk vemogen uit jouw karretje.
denk wel dat die Maik :wink: weet waar hij mee bezig is hoor
keep up (Y)
p.s hij is toch klaar tegen Zolder Maik?????
Job-turbo
Berichten: 2129
Lid geworden op: wo 7 mar 2001 0:00
Locatie: Dr88
Contacteer:

Ziet er nog steeds goed uit Maik (Y)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

gille schreef: p.s hij is toch klaar tegen Zolder Maik?????
Dat is wel de bedoeling, moet morgen nog maar hard werken dan :D en woensdag hihi :)
Remco_Rs
Berichten: 1543
Lid geworden op: do 4 apr 2002 0:00
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

gaat de goeie kant op maik,zit echt met bewondering je projectje te aanschouwen (Y) en nog wat gedaan vandaag aan de gtt :D
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

ja maar ik had maar 1.5uur, want moest ook naar school ehehe... Zal wel ff uppen.
1foto verder niet super boeiend maar toch ;)
chris-mc
Berichten: 3934
Lid geworden op: wo 9 jan 2002 0:00
Car: Megane coupe ph1 16V
Locatie: Middelburg (zeeland,NL)
Contacteer:

Dit is nog niet zeker, want het ligt aan de omstandigheden. Zoals het er nu naar uit ziet misschien wel
ik zal voor je duimen (Y) :wink:
Renault Megane Coupé 2.0 16v
Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Verplaatst naar volgende pagina :D
Laatst gewijzigd door Maik (WOOFER) op ma 14 jun 2004 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
~thijs~
Berichten: 5232
Lid geworden op: ma 7 jan 2002 0:00
Locatie: Haarlem
Contacteer:

lekker bezig Maikie :)
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Maandag 14juni

Vandaag heb verschillende samco slangen schoongemaakt en alvast aan het blok bevestigd.
Dit schild dalijk weer tijd met inbouwen.
Ook heb ik vandaag de olietoevoer slang goed gemonteerd.

[img]http://rtc.exid.nl/project/ma14juni-foto2.jpg[/img]

Morgen staat er meer op de planning.
- De rest van de slangen (zover dit mogelijk is :D )
- Radiateur al bevestigen (schild weer pielen)
- Remschijven + klauwen bevestigen (voorkant)
- Stang die onder de bak doorloopt bevestigen (ben ff de naam kwijt ;) )
- Waarschijnlijk een andere linkerachterremklauw monteren. (zo niet dan gaan we lang JL-Tuning)
- Nieuwe locatie maken voor de oliekoeler :D (plaats voor de radiateur was toch niet alles)

en als alles meezit het subframe + motor weer aan de auto monteren.
-stuurstang vastmaken
-bakolie bijvullen
-olie bijvullen
-Koelvloeistof bijvullen
-Remvloeistof bijvullen etc.
MartijnG
Über-Spammer
Berichten: 10004
Lid geworden op: ma 18 feb 2002 0:00
Car: Renault 5 GT Turbo
Locatie: Vlaardingen

Mooi he...die blauwe slangetjes 8)

Goed bezug en ga zo door !! :worship: :foto: (Y)
jshock
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mei 2004 21:25
Locatie: zaandam
Contacteer:

zeker vet al die blauwe slangen! blokkie ziet er ook als nieuw uit! (Y)
GTT
Maik (WOOFER)
Über-Spammer
Berichten: 9262
Lid geworden op: za 6 okt 2001 0:00
Locatie: Den Haag : Zuid-Holland

Vraagje aan iedereen.
Weten jullie misschien nog een Renault 5 GT Turbo die op de sloop staat???
In de buurt van Den Haag??

WANT!!
Ik heb een essentieel onderdeel nodig, namelijk.
Vanuit je handrem loopt een kabel naar een Tsplitsing waar 2 kabels van je achterklauwen bijeen komen.
Deze worden vastgehouden door een Maanvormig ding met 2 haakjes eraan dit onderdeel zoek ik.
Ben het op een of andere wijze kwijt geraakt. :( :(
HELP... :(
Laatst gewijzigd door Maik (WOOFER) op di 15 jun 2004 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie