ACT: Dumpvalves
-
- Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
- Contacteer:
Thanx michel, beetje klein wel. Ik zie een klein slangetje van de DV naar de ontsteking lopen, maar ik vraag mij af welk slangetje bij de ontsteking nou de vacuumslang is die ik moet gebruiken (t-stukje er in stoppen en daar dan een slangetje naar de DV laten lopen).
Er loopt maar 1 slang van je ontsteking naar de achterkant van je carburateur. Dat was bij mij tenminste zo...
Die moet je gewoon doorknippen, t-stukkie erin, alle 3 de uiteinden weer aansluiten en gas erop! 

-
- Contacteer:
Dan ga ik ff slangetjes halen, slangenklemmen, t-stukje bij de gamma kijken of ze iets hebben en anders ergens anders, en ben ik vanavond wel weer terug met een tekstueel resultaatMerijn schreef:Er loopt maar 1 slang van je ontsteking naar de achterkant van je carburateur. Dat was bij mij tenminste zo...Die moet je gewoon doorknippen, t-stukkie erin, alle 3 de uiteinden weer aansluiten en gas erop!

-
- Erelid - RvT
- Car: R5 Gt Turbo Phase 1
Waar mijn auto al niet goed voor is.michel 16v schreef:dy, hier is een plaatje om je beter op weg te helpen
[img]http://www.leegt5.btinternet.co.uk/pics/5engine.jpg[/img]
Wel makkelijk dat alles benoemt is dan onthou ik het zelf ook

.:: TurboPowerr ::.
-
- Contacteer:
Winkels zijn nu dicht, komt het tekstuele resultaat:
Praxis (aan de overkant) had geen ijzeren stukjes van goede diameter. Dan maar de slangetjes halen.
Ik eerst naar de Opel dealer, die is het dichtste bij (aan de overkant), die hadden alleen een vacuumslangetje plus t-stukje daarvoor. 15,00
Ik ga dus maar naar de Reno dealer voor het wat dikkere slangetje. Nee, die hadden ze niet, wel een koelwaterslang met bocht die te lang en te dik is voor 12,50. Niet genomen. Ga maar naar de Brezan, daar-en-daar.
Bij de Brezan (half Enschede doorfietsen): nee, dikste slangetje is 22 mm, deze is 25. Hebben we niet. Dan maar 4 slangenklemmen. Ga maar naar Halfords ofzo. 4,50
Half Enschede terug doorfietsen (want Halfords is ook aan de overkant bij mij): nee, we hebben geen autoslangetjes. Ga maar naar Heron H-E-R-O-N. Ja ik ben niet dom. Daar (hij wijzen) naar rechts, en dan 4 kruispunten op de singel. Ik die kant op, 4 kruispunten, geen winkels. Ik fiets nog maar even door, zit dus in Enschede Zuid. Ik kwam nóg een andere singelnaam tegen, gaf het maar op. 't was toch al te laat geworden. Anderhalf Enschede gefietst.
Conclusie: 20 euro kwijt aan niet eens alle slangetjes en klemmen, 35 aan de dump, komt nog een t-stuk bij en een 25 mm slang, reken uit en je kan net zo goed een setje kopen. Scheelt je in ieder geval erg veel tijd.
Conclusie2: Auto-onderdelen zijn niet verkrijgbaar in Enschede.
Nou die dumpvalve komt er voor de rest van deze week niet in, morgen te druk met universiteit, donderdag auto bij garage (zou ik wel evt onderdelen kunnen halen), vrijdag lukt het misschien. Alleen moet hier in huis ook geschilderd worden, dus kleine kans. Maar als ik eenmaal alles heb gaat het wel snel natuurlijk.
Praxis (aan de overkant) had geen ijzeren stukjes van goede diameter. Dan maar de slangetjes halen.
Ik eerst naar de Opel dealer, die is het dichtste bij (aan de overkant), die hadden alleen een vacuumslangetje plus t-stukje daarvoor. 15,00
Ik ga dus maar naar de Reno dealer voor het wat dikkere slangetje. Nee, die hadden ze niet, wel een koelwaterslang met bocht die te lang en te dik is voor 12,50. Niet genomen. Ga maar naar de Brezan, daar-en-daar.
Bij de Brezan (half Enschede doorfietsen): nee, dikste slangetje is 22 mm, deze is 25. Hebben we niet. Dan maar 4 slangenklemmen. Ga maar naar Halfords ofzo. 4,50
Half Enschede terug doorfietsen (want Halfords is ook aan de overkant bij mij): nee, we hebben geen autoslangetjes. Ga maar naar Heron H-E-R-O-N. Ja ik ben niet dom. Daar (hij wijzen) naar rechts, en dan 4 kruispunten op de singel. Ik die kant op, 4 kruispunten, geen winkels. Ik fiets nog maar even door, zit dus in Enschede Zuid. Ik kwam nóg een andere singelnaam tegen, gaf het maar op. 't was toch al te laat geworden. Anderhalf Enschede gefietst.
Conclusie: 20 euro kwijt aan niet eens alle slangetjes en klemmen, 35 aan de dump, komt nog een t-stuk bij en een 25 mm slang, reken uit en je kan net zo goed een setje kopen. Scheelt je in ieder geval erg veel tijd.
Conclusie2: Auto-onderdelen zijn niet verkrijgbaar in Enschede.
Nou die dumpvalve komt er voor de rest van deze week niet in, morgen te druk met universiteit, donderdag auto bij garage (zou ik wel evt onderdelen kunnen halen), vrijdag lukt het misschien. Alleen moet hier in huis ook geschilderd worden, dus kleine kans. Maar als ik eenmaal alles heb gaat het wel snel natuurlijk.

Zwaar geirriteerd blies dy effe stoom af op het forum

Voor dat geld heb je al bijna een complete dump. met slangen en al!
-
Eric H schreef:Heb al een search gedaan, maar kan niets vinden, terwijl ik weet dat het er een keer heeft opgestaan.
Waar het over gaat ??
Het monteren van een dumpvalve.....
Ik ga zaterdag een dumpvalve ophalen, maar ik moet ff weten hoe ik deze moet aansluiten.
Dus als iemand een tekening of een goede foto heeft waar duidelijk opstaat hoe en wat dan graag........
Ik heb ook begrepen dat ik de dumpvalve nog moet afstellen aan de hand van de turbo druk, echter hoe doe ik dat ?????
Wie o wie kan mij helpen....
Het moet eerst een regelbare zijn. Ze zijn niet allemaal regelbaar.
De regeling zit bij enkele DV op de vacuumleiding. Daar moet je een regelmoer zien en aan draaien. Per tand dat je verzet heb + of - 0.15bar
-
- Contacteer:
Nogmaals: wat is nou de binnendiameter van de dikke slang waar het t-stuk in moet? Want als ik iets zelf wil bouwen kom ik zonder die diameter niet echt ver...
-
- Contacteer:
[img]http://www.clioclub.nl/~christian.a/ima ... g_0022.jpg[/img]
bouw hem toch op het t-stuk dat al op de slang zit of anders meet de diameter van dat ding op.
bouw hem toch op het t-stuk dat al op de slang zit of anders meet de diameter van dat ding op.
En een 22 mm slang krijg je echt wel op het 25mm dumpvalveje gepropt ...
Dikke slang niet meten op 't uiteinde maar in 't midden: buitenkant - dikte van de slang. Aan de uiteindes is ie aanzienlijk dikker (wat ik dus had gemeten...) en dan krijg je zo'n t-stuk er toch met heel veel afwasmiddel en propwerk in, al zit ie wel goed vast dan
Dikke slang niet meten op 't uiteinde maar in 't midden: buitenkant - dikte van de slang. Aan de uiteindes is ie aanzienlijk dikker (wat ik dus had gemeten...) en dan krijg je zo'n t-stuk er toch met heel veel afwasmiddel en propwerk in, al zit ie wel goed vast dan

-
- Contacteer:
You know what, ik probeer het gewoon vanavond vannachtRiël schreef:En een 22 mm slang krijg je echt wel op het 25mm dumpvalveje gepropt ...

-
- Moderator
- Car: MB
gewoon even meten idd, hoe simpel kan het zijn
het bestaand t-stuk kun je beter niet gebruiken icm een werkende anti perculatie fan. Dan is je interne carb. koeling namelijk foetsie.
@ Joost, wat voor dV heb je nu eigenlijk?

het bestaand t-stuk kun je beter niet gebruiken icm een werkende anti perculatie fan. Dan is je interne carb. koeling namelijk foetsie.
@ Joost, wat voor dV heb je nu eigenlijk?
Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
-
- Contacteer:
Thanx Tom!
Ik heb een Bosch dumpvalve, met dat bestelnummer waar iedereen op het forum mee strooit
In ieder geval die Riël ook heeft, als je weet welke dat is.
Ik heb een Bosch dumpvalve, met dat bestelnummer waar iedereen op het forum mee strooit

Sissen prima 

Misschien een leuk topic om een "ACT: Dumpvalve" van te maken? 
Ik heb effe een vraag daaromtrent namelijk!
Bij WRC Rallywagens hoor je altijd bij het schakelen zo'n typisch geluid. Een soort dumpvalve-sis, maar dan meer fluitend en meestal in 3 of 4 fases. Ik neem aan dat het een dumpvalve is, maar wat voor 1 is het? I like that sound! En als het op een WRC-bak gemonteerd zit, zal het ook echt wel goed zijn.
Wie helpt me!

Bij WRC Rallywagens hoor je altijd bij het schakelen zo'n typisch geluid. Een soort dumpvalve-sis, maar dan meer fluitend en meestal in 3 of 4 fases. Ik neem aan dat het een dumpvalve is, maar wat voor 1 is het? I like that sound! En als het op een WRC-bak gemonteerd zit, zal het ook echt wel goed zijn.
Wie helpt me!

ik ben geen rally-kenner, maar ik wil m'n idee wel even kwijt, en dat is volgens mij dat er een extra injector in de uitlaat VOOR de turbo zit die brandstof injecteert bij gas los en dat door deze "extra" verbranding de turbo op toeren gehouden wordt, de turbo blijft dus met gas los vol draaien, en dus "vol" druk houden zodat je een stuk of 4-8 "sis-piepjes" hoort...
wel cool
(als het inderdaad zo werkt)
vandaar ook de reuze-reuze steekvlaamen uit de uitlaat denk ik met terugschakelen...
wel cool

vandaar ook de reuze-reuze steekvlaamen uit de uitlaat denk ik met terugschakelen...

Je bedoelt waarschijnlijk ALS (Anti Lag System) Dat werk meestal door de ontbranding zeer te vertragen zodat het mengsel (de gasklep blijft namelijk ook een stuk openstaan) pas verbrandt als het de verbrandingskamer al aan het verlaten is en dus geen vermogen levert aan de krukas, maar wel de turbo op gang houdt aan de turbine kant.
De compressor kant heeft dan nog steeds een dumpvalve nodig omdat anders er een erg hoge druk in de toevoer zou ontstaan omdat er aan de turbine kant nog steeds aandrijving is maar niet de volle druk door de motor gepompt wordt. Bij rallywagens is het meestal een closed loop dumpvalve trouwens.
Dit gaat natuurlijk wel zwaar ten koste van de levensduur van je turbo en uitlaat kleppen, maar van turbo-lag is niet echt sprake meer.
De compressor kant heeft dan nog steeds een dumpvalve nodig omdat anders er een erg hoge druk in de toevoer zou ontstaan omdat er aan de turbine kant nog steeds aandrijving is maar niet de volle druk door de motor gepompt wordt. Bij rallywagens is het meestal een closed loop dumpvalve trouwens.
Dit gaat natuurlijk wel zwaar ten koste van de levensduur van je turbo en uitlaat kleppen, maar van turbo-lag is niet echt sprake meer.
-
- Contacteer:
Wat PtrGte bedoelt is ALS (anit lag system) of 'bangbang'. Dit heeft niks te maken met extra injector voor de turbo ofzo. ALS zorgt ervoor dat tijdens het schakelen de ontsteking iets van 45 graden of meer wordt vertraagd. Tegelijkertijd wordt het mengsel verrijkt. Door de late ontsteking en het rijke mengsel bereikt het grootste gedeelte van het mengsel de uitlaat onverbrand. In de hete uitlaat verbrandt het vervolgens alsnog. De expansie die hiermee gepaard gaat houdt de turbo op gang en zorgt zo voor minimale turbolag als de volgende versnelling eenmaal gebruikt wordt.
Nou ja, merijn, dit wil je niet op je straatwagen. Turbo bereiken normaal temperaturen van rond de 800 graden, meen ik. Met ALS schiet deze kortstonding omhoog naar zo'n 1200 graden, om vervolgens weer net zo hard af te koelen. Denk even in wat dit doet met de levensduur van je turbo.
Jij sprak in je eerste post over het gekke afblazen van de dumpvalve, dit heeft deels met het ALS te maken. Het ALS zorgt voor de harde klappen die je hoort bij het schakelen en bij bijvoorbeeld de start. Het nerveuze afblazen van de dumpvalve komt doordat er na elke klap weer afgeblazen moet worden. Goeie ALS versie's kunnen tot 1.5 bar druk behouden bij een gesloten gasklep...
Gijs
Nou ja, merijn, dit wil je niet op je straatwagen. Turbo bereiken normaal temperaturen van rond de 800 graden, meen ik. Met ALS schiet deze kortstonding omhoog naar zo'n 1200 graden, om vervolgens weer net zo hard af te koelen. Denk even in wat dit doet met de levensduur van je turbo.
Jij sprak in je eerste post over het gekke afblazen van de dumpvalve, dit heeft deels met het ALS te maken. Het ALS zorgt voor de harde klappen die je hoort bij het schakelen en bij bijvoorbeeld de start. Het nerveuze afblazen van de dumpvalve komt doordat er na elke klap weer afgeblazen moet worden. Goeie ALS versie's kunnen tot 1.5 bar druk behouden bij een gesloten gasklep...
Gijs
Bezemer Rally Team
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
http://www.Bezemer-Rally.nl
" 'cause quitters never win and winners never quit..."
Helaas, dat gaat niet werken dus.
Wel een mooi systeempje! 
Dan mijn volgende vraag.
Hoe werkt een membraamdumpvalve, zuigerdumpvalve en een closed-loop dumpvalve?
Ik heb zelf een zuigerdumpvalve gehad van Bailey en dat werkte allemaal wel lekker. Wat ik begepen heb is dat bij gas los er 'achter' de zuiger een vaccuum ontstaat (slangetje van ontsteking naar carb) waardoor de zuiger open gaat en dus zijn druk afblaast. Correct? Hoe werkt dit technisch gezien? Waar wordt dat vaccuum door opgebouwd?
En dan direct ook de vraag hoe het werkt met die andere 2 varianten.

Dan mijn volgende vraag.
Ik heb zelf een zuigerdumpvalve gehad van Bailey en dat werkte allemaal wel lekker. Wat ik begepen heb is dat bij gas los er 'achter' de zuiger een vaccuum ontstaat (slangetje van ontsteking naar carb) waardoor de zuiger open gaat en dus zijn druk afblaast. Correct? Hoe werkt dit technisch gezien? Waar wordt dat vaccuum door opgebouwd?
nou ik heb het in ieder geval geprobeerd...
het idee was hetzelfde alleen de uitvoering iets anders...
maar waar het om ging...
nu weten we allemaal hoe het WEL werkt...
goed he...zo'n forum
als er één iemand zou zijn die ALLES wist, dan was er ook geen zak aan...beter veel mensen die onder "discussie" andere meningen hebben, dan wordt er tenimnste goed over nagedacht en komen er misschien goede ideeen uit
dus Merijn: bouwen die handel

het idee was hetzelfde alleen de uitvoering iets anders...
maar waar het om ging...
nu weten we allemaal hoe het WEL werkt...
goed he...zo'n forum
als er één iemand zou zijn die ALLES wist, dan was er ook geen zak aan...beter veel mensen die onder "discussie" andere meningen hebben, dan wordt er tenimnste goed over nagedacht en komen er misschien goede ideeen uit
dus Merijn: bouwen die handel

En dat vind ik best een aardig ideeMerijn schreef:Misschien een leuk topic om een "ACT: Dumpvalve" van te maken?

Haha ik weet wel wat jij bedoelt, dat is een soort piepend *Pfffrrrrrr* geluid. Als je ook naar je turbodruk kijkt zie je dat deze een beetje heen en weer slingert tijden het afblazen.Merijn schreef:Misschien een leuk topic om een "ACT: Dumpvalve" van te maken?
Wie helpt me!
Dat geluid hoor je vooral met een open luchtfilter, tis iig je turbine die je hoort.
ALS heeft daar wel iets mee te maken, maar ik heb het geluid al op meerdere GTT's met luchtfilter terug horen komen.
Het vacuum ontstaat doordat de motor lucht aan blijft zuigen terwijl de gasklep dicht is. Hierdoor ontstaat dus onderdruk onder de gasklep.Merijn schreef:Helaas, dat gaat niet werken dus.Wel een mooi systeempje!
Dan mijn volgende vraag.
En ook een membraan-dumpvalve heeft zo'n vacuum slangetje dat het membraan omhoog trekt. zelfde systeem dus, alleen een andere afsluiting van de opening.
En een closed loop kan zowel een membraan- als een zuigerdumpvalve zijn, alleen hierbij gaat de afgeblazen lucht niet de buitenlucht in, maar gaat deze aan de inlaatkant weer de turbo in, waardoor de turbo nog iets beter op toeren wordt gehouden (hij blaast eigenlijk zichtzelf aan).
-
- Contacteer:
de beste dump valves zijn, de dubbel zuiger,s(die blijven bij vacuum ook gewoon dicht!!.en die kun je vaak heel mooi af stellen.membraam gaat snel stuk .....ook die bosch dingen ,zeker boven de 1 bar druk. en een enkele membraam rijd erg moeilijk bij een bepaald gebied ,,,meestal 120-130( GTT)
Ga je hem van aluminium maken ofzo? Of ben je heel goed in lassen. Volgens mij wordt het door het roestduiveltje best moeilijk om over 20 jaar nog een goede GTT te vinden waar niet al bijna alles aan vervangen is.Merijn schreef:hahaha... nah, ik was toch wel van plan de GT de komende 20 jaar heel te houden.