Tja, ik heet Peter en ik woon op Malta. Daar is niet zoveel fantasie voor nodig.
Doorgaans gebruik ik als nickname 'Severity One'. Dat was dusdanig opvallend dat een Maltese dame via ICQ randon chat mij vroeg wat dat nou betekende. Nou ja, je voelt de bui al hangen: afgelopen vrijdag heeft ons zoontje voor het eerst gelopen.
Toen ik hier voor het eerst kwam heb ik ook die naam gebruikt, maar toen ging iedereen me 'Severity' noemen, ondanks dat ik mijn naam altijd onderaan een bericht zet. Sowieso werd het toen voorgesteld om je eigen naam te gebruiken in plaats van iets cryptisch, dus dat heb ik dan maar gedaan.
Enfin, Severity One. Die naam heb ik gekozen vanwege een volkomen frustrerende baan bij British Telecom in Amsterdam. Ik zat daar voornamelijk support te doen voor onze Europese klanten, iets wat me eigenlijk helemaal niet ligt: ik ben programmeur/ontwerper.
Onze groep was het derdelijns support. Dat wil dus zeggen dat de klant (die eigenlijk onzichtbaar voor ons was) eerst door de eerste lijn werd geholpen, als die het niet kon oplossen de tweede lijn en als die geen raad wisten moesten wij het oplossen. Er was geen vierde lijn: wij moesten het zelf doen.
Bij een groot bedrijf met klanten heb je een SLA, een service level agreement. Al met al kwam het er op neer dat je vier 'severity levels' had, waarbij Severity Four niet zo ernstig was en in een dag opgelost moest zijn; een Severity One was het equivalent van een zware aardbeving en moest binnen 2,5 uur opgelost zijn.
Strikt genomen betekent mijn nickname dus dat ik een groot probleem ben.
Nou moet je weten dat BT een zwaar verziekte bedrijfscultuur heeft. Kleine groepjes concurrenen met elkaar en sturen elkaar verkeerd aan, zodat de ander de zwarte piet krijgt en je er zelf beter uitziet voor de o zo belangrijke statistieken.
Zo kreeg ik een keer op vrijdagmiddag om vier uur een Severity One binnen van BT België (zelfde bedrijf, ander groepje) voor een simpele administratieve wijziging (DNS server, voor de kenners) die ze al lang van te voren wisten, maar die dus kennelijk vergeten was. Alleen, wij moesten dit verzoek doorspelen aan de collega's in Londen. Op vrijdagmiddag. Binnen 2,5 uur klaar graag.
Ik ben niet als vrienden vertrokken bij BT, maar in ieder geval heb ik van de oprotpremie een breedbeeld-TV en een digitaal mengpaneel gekocht.
Heel verhaal, waar mijn vrouw ook graag op wijst; dat ik het in detail ging uitleggen.
- Peter