accu startmotor of dynamo?

Alles over de motor, turbo, computer, chiptuning
Plaats reactie
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Hallo,

Ik had vanmorgen een stukje gereden. Alles deed het gewoon goed, tot ik me auto wilde inparkeren bij de videotheek. Ik liet me motor afslaan en ik kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan.
Ik vond het een beetje vreemd als het me accu zou zijn want ik net een stuk gereden, en alles deed het nog gewoon. Me radio lichten alles.
Toch maar een vriend gebeld die is met startkabels langsgekomen en toen deed ie het wel gewoon.

Ik heb nog een stuk gereden om me accu op te laden,
Maar toen ik hem net in de straat parkeerde deed ie weer niets.
Waar kan dit aan liggen?
Zou het me dynamo kunnen zijn die me accu niet meer goed oplaad?
Maar als me accu leeg zou zijn, dan moet me radio en me lichten het toch ook minder goed doen?

Gelukkig staat hij wel weer in me straat, maar rijden nog ff niet dus :evil: :evil:

Groeten Maurice
Donleben
Berichten: 1384
Lid geworden op: zo 6 jul 2003 23:05
Locatie: Alkmaar (N-H) Real Name: Melvin
Contacteer:

Even je accu en dynamo doormeten. Even zoeken op het forum, want het is vaker besproken. Het zou goed kunnen dat je accu niet meer wordt bijgeladen. Die kun je het beste met volle belasting aan doormeten.
Ik heb nog wat F7R onderdelen liggen
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Oke alles nagekeken en blijkt dat me diodeplaat door gebrand is. Mij werd verteld dat dit komt doordat ik teveel vermogen uit me dynamo/accu trek?

Is daar wat aan te doen of iemand weet, of gewoon zorgen dat ik minder vermogen heb. Ofwel een versterker er tussenuit trekken???

Groeten Maurice
Joost (DoubleYou)
Berichten: 5375
Lid geworden op: di 13 mei 2003 22:30
Car: 5 GTT, 5 GTS EBS
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Ik ken geen diodeplaat, maar als die doorgebrand is door teveel vermogenverbruik, moet er eentje in die voor meer vermogen geschikt is. Want het lijkt me niet logisch dat je geen audio oid in de auto kan zetten omdat de diodeplaat daar niet tegen kan.

Doorbranden van diodes zou ook kunnen gebeuren door een kortsluiting, dat er daardoor te veel vermogen door de diodeplaat gaat.
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Brand door door slijtage. diodeplaat is diodeplaat. Kan idd wel stuk gaan. Ook wel diodenbrug genoemd. Als bv 1 diode kapot is kan de dynamo of meer of minder stroom leveren gaan.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
dennisvr
Über-Spammer
Berichten: 10115
Lid geworden op: za 20 apr 2002 0:00
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Joost (DoubleYou) schreef:Ik ken geen diodeplaat, maar als die doorgebrand is door teveel vermogenverbruik, moet er eentje in die voor meer vermogen geschikt is. Want het lijkt me niet logisch dat je geen audio oid in de auto kan zetten omdat de diodeplaat daar niet tegen kan.

Doorbranden van diodes zou ook kunnen gebeuren door een kortsluiting, dat er daardoor te veel vermogen door de diodeplaat gaat.
als je veel stroom afneemt moet je dynamo harder werken en kan ie dus niet tijdig je accu bijvullen, en gaat ie nog harder werken

ik ken het verhaal, vriend van me heeft het ook eens gehad met een stevige installatie ;)
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Overigens moet een dynamo in staat zijn zo'n 50 a 60 ampere te laden, zonder te warm te worden. Een geforceerde koeling wil wel wat helpen, dan kun je je dynamo nog wat opschroeven :)
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Riël schreef:Overigens moet een dynamo in staat zijn zo'n 50 a 60 ampere te laden, zonder te warm te worden. Een geforceerde koeling wil wel wat helpen, dan kun je je dynamo nog wat opschroeven :)
Me dynamo gaf nu iets van 70 A. Toen die kapotte diodeplaat er nog inzat was dat maar 15 A. Dus vind ik het niet zo raar dat me accu elke keer leeg was.

Maar waarschijnlijk is dat nog niet genoeg want die plaat is niet voor niets doorgebrand.
Maar anders, andere accu erin?
Of ik heb ook wellis van die condensatoren gezien die mensen achter in hun achterbak hebben liggen.
Is dat misschien een aanrader?
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Nee. Spanningsregelaar misschien? Of je hebt gewoon pech. Zit toch meer bij de dynamo. Hoe heb je de 70A kunnen meten trouwens?
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
-Matthy-
Berichten: 297
Lid geworden op: di 22 apr 2003 21:24
Locatie: Rotterdam

Meet ff met een multimeter de spanning van de accu als de motor uit staat, en als de motor draait.
maak dan wel 2000 of meer toeren.
Als de spanning met lopende motor minder dan 12 volt is, is je dynamo kapot.
Clio 16V=Alive again!
Riël
Über-Spammer
Berichten: 30403
Lid geworden op: di 14 aug 2001 0:00
Locatie: Born

Minder dan 13 zelfs al.
Renault 5 GT Turbo ... "What's yours called?"
Progress:[|||||||||||||||||............]
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Hij is laatst helemaal doogemeten het aantal volts weet ik eigelijk niet meer. Weet alleen dat hij nu weer op 70 A zit.
Als het goed is doet de dynamo het weer helemaal en die accu is ook gewoon goed.
Het lag dus puur aan me dynamo. Maar ik wil het voorkomen want het is nu al eens gebeurd en kan dus zo weer een 2e keer gebeuren.
En echt goedkoop is zo'n diodeplaat niet :(
Merijn
Über-Spammer
Berichten: 31515
Lid geworden op: di 13 nov 2001 0:00
Car: 5 GT Turbo

Als het je dynamo is/was, dan moet je controlelampje toch gaan branden op je dash? Dat was bij mij wel zo in ieder geval. :S
michel 16v
Berichten: 997
Lid geworden op: za 13 apr 2002 0:00
Locatie: nijverdal
Contacteer:

misschien een domme vraag, maar waar zit die diodeplaat?
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

Ik heb geen enkel lampje zien branden dat was oo het rare. Maar de zon had ook flink geschenen dus misschien was het niet duidelijk te zien met dat zonlicht. Maar voor zover ik kon zien brande er nergens een lampje.

En je diodeplaat zit ergens in je dynamo.
Voor wat ik weet stroomt de stroom die je dynamo genereerd via je diodeplaat naar je accu. Je diodeplaat bestaat uit een aantal "pinnetjes" daarvan waren er bij mij een aantal helemaal doorgebrand waardoor die de stroom niet meer goed kon doorgeven..
Als ik het verhaal goed begrepen had tenminste.
Thierry
Berichten: 3365
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 11:35
Locatie: Zeeland

Merijn schreef:Als het je dynamo is/was, dan moet je controlelampje toch gaan branden op je dash? Dat was bij mij wel zo in ieder geval. :S
Idd, ik heb dat overlaatst gehad en toen brandde die ook
Madmaus
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo 25 jun 2003 13:39
Locatie: Den Haag

weet iemand wat dit voor dingetjes zijn?
Dan bedoel ik die 2 busjes bovenin.
Ik zie dit wel vaker in auto's dit is er toch ook voor om je accu een beetje "rust" te geven?

[img]http://www.fortuin.nl/carshop/images/smart/DSCN0258.JPG[/img]
Sanderclioll
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 14:18
Locatie: Utrecht

Madmaus schreef:weet iemand wat dit voor dingetjes zijn?
Dan bedoel ik die 2 busjes bovenin.
Ik zie dit wel vaker in auto's dit is er toch ook voor om je accu een beetje "rust" te geven?
Powercabs,Condensator en nog 10.000 namen.

Zijn ervoor dat als je een flinke bas hebt, hij niet je complete vermogen (stroom) wegtrekt, maar uit dit dingetje haalt, hij slaat dus wat stroom op.

Lekkere uitleg trouwens, maar uitendelijk wel duidelijk denk ?

Check anders http://www.12vhifi.nl/condensator.html even
Plaats reactie