Ik heb uiteraard ff de search gebruikt, maar echt antwoord op mijn vraag kan ik toch niet vinden. Dus daarom maar ff een directe thread.
Sinds gister zit ik in mijn Clio I, maar het valt mij op dat de standaard boxen extreem slecht zijn. Zeker omdat de rechter ook nog eens ruis heeft en zachter klinkt dan de linker (en dat is niet alleen omdat ik dichterbij de linker zit).
Nu zou ik dit kunnen laten verhelpen, maar dat is het helemaal niet waard. Beter zou ik gewoon die krengen vervangen door wat 2-wegsboxen en eveneens de hoedenplank opvullen met een paar boxen.
Nu ben ik qua auto's nooit veel verder gekomen dan het inbouwen van een radio, maar als je nooit verder probeert.....
Ofwel morgen ga ik werken aan het vervangen van die boxen voor in het dashboard.
Ik dacht aan 2 opties:
A) ik knip de draden door en bouw een paar boxen in de deur.
B) ik vervang die boxen in het dashboard.
Wat is aan te raden ?
Ik vind het eigelijk een beetje eng (lichtelijk nichterig gezegd) om een paar gaten in de deuren te prikken, maar volgens mij moet ik het hele dashboard los leggen als ik die boxen wil vervangen.
Hoe werkt zoiets in godsnaam ?
Ik zie dat de meesten hier dit stadium al lang ontgroeit zijn, maar ik kom net kijken en kan eigenlijk ook geen sites vinden die deze beginnersvragen beantwoorden.
alvast vriendelijk bedankt.
Hoe bouw ik die boxen in ?
heb je in de deur geen uitsparing zitten?
dan kan je de kabels omleggen en naar je deur toe geleiden
dan kan je de kabels omleggen en naar je deur toe geleiden
-
- Contacteer:
en dan zou ik voor een simpel composetje gaan.
Dat is een speaker in je deur en een tweeter op/in je dashbord
Dat is een speaker in je deur en een tweeter op/in je dashbord
Standaard plek voor de speakers bij de Clio is heel gemakkelijk bij te komen. Achter de roosters (onder de luchtroosters) is plek voor 10 cm. speakertjes. Dit rooster zit met 1 torx schroefje aan de zijkant (deur open) en 2 aan de onderkant vast.
Het ligt er dan natuurlijk geheel aan wat je muzikale wensen zijn, echt flinke sound zal er natuurlijk nooit kunnen komen uit die 10 cm. dingen zeg ik uit ervaring. Dus beste advies is idd een compo-setje erin te plaatsen. Zeer zeker wat meer werk, maar ook een beter resultaat!
Het ligt er dan natuurlijk geheel aan wat je muzikale wensen zijn, echt flinke sound zal er natuurlijk nooit kunnen komen uit die 10 cm. dingen zeg ik uit ervaring. Dus beste advies is idd een compo-setje erin te plaatsen. Zeer zeker wat meer werk, maar ook een beter resultaat!
Voor het beste resultaat moet je inderdaad een 16,5 cm composet gebruiken.De woofer van de composet monteer je in de deur en de tweeter kun je in de originele boxengaten plaatsen en dan goed uitrichten. Vaak geeft off-axiaal(beide tweeters uitrichting naar de binnenspiegel,klinkt ie minder schel)het beste resultaat. Je kunt ook een 10cm composet toepassen en dan de woofer van de composet monteren in de originele speakergaten en je tweeter plakken/schroeven op je dashboard.
Ben je doorgaans snel tevreden, dan kun je ook gewoon een 2 weg 10cm speaker monteren voorin en een set goede 3 weg speakers in je hoedenplank.
En ik zal deze keer niet mijn favoriete merk noemen(de meeste mensen weten hier wel wat ik bedoel)

Ben je doorgaans snel tevreden, dan kun je ook gewoon een 2 weg 10cm speaker monteren voorin en een set goede 3 weg speakers in je hoedenplank.
En ik zal deze keer niet mijn favoriete merk noemen(de meeste mensen weten hier wel wat ik bedoel)

Yup, je kunt 10cm houders kopen waarin je de tweeter kunt monteren of zelf iets maken waaraan je de tweeter monteert. Deze dan schuin naar boven richten naar de binnenspiegel en dan klinkt het al erg goedOllie schreef:Tweeters in originele boxengaten bij een Clio I ?
-
- Über-Spammer
- Contacteer:
hahahaha, ik zou toch echt zweren dat ie voor Marquant was hoor !!! 

Olijnsma AutoMotive Services; Installatie auto-electronica, raamreparatie en vervangen, blinderen & tinten.
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
2004 Meg II GrandTour, 1988 R5 GTT ph2, 1997 Fiat Scudo 1.9TD
Het is een composetje geworden met 13cm boxen.
Als ik ze groter had genomen, had ik het metaal van de deur moeten aanpassen en daar had ik geen trek in.
clio I uit begin '98 heeft standaard 13cm (kwam ik achter
)
Maar lui, vanavond slaap ik in mijn auto. Mijn huisgenoot is helemaal gek van thuisbioscoop en het geluid dat daar bij hoort, maar ook hij moest toegeven dat er in mijn auto nu al beter geluid is. Thnx. all for your help, want zonder jullie tips was het zeker niet hetzelfde geworden.
Alleen nog ff de boxen in de hoedenplank. Dat is een probleem, want hoe krijg ik in godsnaam die gaten er in ? Ik heb de deurpanelen uitgezaagd met een figuurzaagje, maar gezien de grote van de hoedenplank, zal dat niet lukken.
Hoe hebben jullie dat uitgezaagd en met name...waarmee ?
Als ik ze groter had genomen, had ik het metaal van de deur moeten aanpassen en daar had ik geen trek in.
clio I uit begin '98 heeft standaard 13cm (kwam ik achter

Maar lui, vanavond slaap ik in mijn auto. Mijn huisgenoot is helemaal gek van thuisbioscoop en het geluid dat daar bij hoort, maar ook hij moest toegeven dat er in mijn auto nu al beter geluid is. Thnx. all for your help, want zonder jullie tips was het zeker niet hetzelfde geworden.
Alleen nog ff de boxen in de hoedenplank. Dat is een probleem, want hoe krijg ik in godsnaam die gaten er in ? Ik heb de deurpanelen uitgezaagd met een figuurzaagje, maar gezien de grote van de hoedenplank, zal dat niet lukken.
Hoe hebben jullie dat uitgezaagd en met name...waarmee ?
-
- Moderator
- Car: MB
4 gaatjes boren noem ik geen metaal aanpassen. Bovendien passen later je standaard covers weer gewoon dus je ziet het nooit meer als je het ooit weer weg haald. Maar goed, dit klinkt ook beter iig 

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Tom, ik moest echt meer doen dan enkele gaatjes boren.
De boxen kon ik er nu goed inleggen. 1cm breder en het had niet gepast, maar dat doet er nu ook niet meer toe.
Tja, decoupeerzaag......ff eentje huren ofzo. Ik heb zo'n ding nooit nodig, behalve nu.
De boxen kon ik er nu goed inleggen. 1cm breder en het had niet gepast, maar dat doet er nu ook niet meer toe.
Tja, decoupeerzaag......ff eentje huren ofzo. Ik heb zo'n ding nooit nodig, behalve nu.
gewoon een goedkoop decoupeerzaagje halen bij de bouwmarkt