AMSTERDAM - Renault heeft weer eens een heel fraai studiemodel op de wereld gezet. Dit keer is gekozen voor een vierpersoons sportcoupé. De boodschap is duidelijk. Renault is wel heel serieus van plan om de volgende Laguna ook als coupé uit te gaan brengen. Op wat details na, lijkt het design van de tot Fluence gedoopte bolide wel klaar!door Sjoerd van Bilsen
Van mij mogen ze hem zo uitbrengen, ik houd wel van die gewaagde Reno-designs
Laatst gewijzigd door Calle op vr 4 jun 2004 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Longitud total 4.600 mm
Anchura sin retrovisores 1.890 mm
Altura 1.390 mm
Batalla 2.750 mm
Voladizo delantero: 920 mm
Voladizo trasero: 960 mm
Guarda al suelo 200 mm
Peso 1.500 kg
Motor de gasolina, 6 cilindros 3.5 24v atmosférico
Potencia de 206 kW / 280 CV y par máximo de 365 Nm
Caja de velocidades automática de 6 marchas, con mandos impulsionales 0-100 km/h en 6.5 segundos
Als ik dat ding bekijk, dan zie ik de concept Wind in coupe uitvoering. Zou me niks verbazen, als ze van beide studiemodellen eindelijk weer eens een fatsoenlijke sportwagen op de markt zetten. Kan die uitgerangeerde sport spider eindelijk met pensioen.
Als renault nou slim is, dan halen ze de naam Alpine weer boven. Dat is denk ik marketingtechnisch veel beter als renault, voor een sportauto.
da-goof schreef:Als ik dat ding bekijk, dan zie ik de concept Wind in coupe uitvoering. Zou me niks verbazen, als ze van beide studiemodellen eindelijk weer eens een fatsoenlijke sportwagen op de markt zetten. Kan die uitgerangeerde sport spider eindelijk met pensioen.
Als renault nou slim is, dan halen ze de naam Alpine weer boven. Dat is denk ik marketingtechnisch veel beter als renault, voor een sportauto.
AMSTERDAM - Renault heeft weer eens een heel fraai studiemodel op de wereld gezet. Dit keer is gekozen voor een vierpersoons coupé. De boodschap is duidelijk. Renault is wel heel serieus van plan om de volgende Laguna ook als coupé uit te gaan brengen. Deze tot Fluence gedoopte bolide mag zo in productie!
De Fluence is een plaatje. Hij ziet er geweldig uit. Op de fotos straalt hij snelheid uit, ziet hij er sexy uit en roept hij direct het gevoel op van een luxe Gran Turismo. Dat begint natuurlijk bij het front. Dat is sterk afgerond, waardoor hij heel gestroomlijnd overkomt. De achterzijde is eveneens niet alledaags gestileerd. De achterruit loopt taps toe en ligt hoger dan de gewelfde achterschermen. De designers hebben leuke stylingdetails in het ontwerp doorgevoerd. Kijk bijvoorbeeld naar de koplampen. De twee LED-strips eronder zorgen voor het verlichten van de bocht in méérdere richtingen. Daarvoor hebben de techneuten de twee lampunits onder een verschillende hoek geplaatst. Ze gaan branden als de draaihoek van de wielen verandert. De oranje gekleurde strip is de clignoteur. Let ook op het dak en spot de glazen delen ter hoogte van de voorstoelen. De achterklep is eveneens opvallend te noemen. Niet alleen vanwege zijn vorm, maar door de wijze waarop hij opent. Hij is voorzien van één centraal geplaatste scharnierarm. Daardoor schuift de klep óver het dak. Renault onderbouwt de keuze voor de constructie door te zeggen dat de bijna 400 liter grote ruimte daardoor optimaal toegankelijk is. De Renault-ingenieurs hebben in de laadbak aan weerskanten een opbergcompartimenten gemaakt. Een beetje vreemd is de keuze om de kofferruimte met leder (!) te bekleden! Voor de kleur is zelfs het niet bepaald onopvallende Margaux-rood gekozen. Rood leder overheerst ook in het interieur. De met leder beklede Recaro-stoelen staan op rails. De zijkanten van de rugleuning en de zitting klappen uit wanneer het portier wordt geopend. Voor de bestuurder is de armsteun op de deur ook op een slede gemonteerd, zodat de positie daarvan afgestemd kan worden op de stand van de stoel. Met behulp van een joystick selecteert de chauffeur de belangrijkste functies van de wagen. Ze worden op een uitklapbaar scherm boven in het dashboard getoond.
Voor de aandrijving van het studiemodel zorgt een 3,5 liter V6-motor. De krachtbron is 280 pk en 365 Nm sterk. Met die cijfers moet de Fluence in 6,5 tellen van stilstand naar 100 km/h snellen. Volgens de fabrikant is veel werk gemaakt van het geluid dat de zespitter produceert. Hij klinkt diep en krachtig, aldus de bouwer. Een minder krachtige versie van de motor hangt Renault al in de Espace en Vel Satis, maar stamt uit de Nissan 350 Z. Van dat laatstgenoemde model heeft de Fluence ook wat stylingtrekjes, zoals de daklijn. De Renault-ontwerpers zijn blijkbaar erg gecharmeerd van de Japanse sportwagen, want ook het open prototype Wind, zoals getoond op de autoshow in Genève in maart dit jaar, had designlijnen van de Z-car.
Mijn eerste idee was ook, een 350z concurrent van bijna hetzelfde merk, ze zullen wel eens wat meer overeenkomsten kunnen hebben dan alleen het V6 blok.
het gaat nu de goeie kant op,tis vroeg,maar ik vraag me af hoe de bodykits er uit zullen zien,die achterkant zal zeker nog mooier worden met een spoiler(tje).
Renault Megane Coupé 2.0 16v Horsepower is how hard you hit the wall, Torque is how far you take the wall with you!
De eerste indruk van zo'n conceptcars zijn altijd meesterlijk, maar als het realiteit blijft er helaas vaak weinig van over. Vooral bij zo'n futuristische modellen. Als je alleen al kijkt naar de materialen gebruikt in het interieur zal je je denk ik al kapot schrikken van de prijs. Als Renault echt besluit om de stap te zetten en de Fluence zo op de markt brengt zou ik dat geweldig vinden, maar dan denk ik dat je er toch wel 50 mille voor neertelt. Dus voor velen blijft het dan nog een droom...
Ik denk trouwens ook dat de Renault Sport modellen het beter zullen doen onder de naam Alpine. "Alpine", dat klinkt mij toch als muziek in de oren
Wat ik ook jammer vind is dat we aan de voorkant een nummerbord moeten hebben. Je word toch van achteren geflitst?! Ik bedoel, kijk hoe mooi die bumper nu is, en straks moet er een hele inkeping voor die fucking nummmerplaat in!
Dat heeft verder natuurlijk niks over deze boulide te zeggen, maar toch. Ik erger me er aan