Storing op radio door achterruitverwarming
Gisteren weer iets vaags meegemaakt...
Ik heb de radio aan staan op 538 en zonder storen/ruis. druk ik de achterruit verwarming aan en begint inene die radio te ruisen als een gek. Ik denk ff testen, dus druk een cd-tje erin en achterruitverwarming aan, geen ruis. Gebeurt puur bij radio dus. Nu stond ik tijdens dit verhaal stationair te draaien. Ik ging ff rijden (10 meter) en toen werd tijdens het rijden de ruis al minder.
Nu heb ik bij gebrek aan een toerenteller, zo'n conrad toerenteller ingebouwd en die haalt zn stroom van de radio af (+ en -) de schakeling voor de dashboardverlichting haalt hij van het knopje van de achterruitverwarming af. Kan het daar aan liggen?
Het is niet echt een probleem ofzo, maar vraag me nu dus af hoe het kan waarom mijn achterruit verwarming stoort op mijn radio-singaal.
Ik heb de radio aan staan op 538 en zonder storen/ruis. druk ik de achterruit verwarming aan en begint inene die radio te ruisen als een gek. Ik denk ff testen, dus druk een cd-tje erin en achterruitverwarming aan, geen ruis. Gebeurt puur bij radio dus. Nu stond ik tijdens dit verhaal stationair te draaien. Ik ging ff rijden (10 meter) en toen werd tijdens het rijden de ruis al minder.
Nu heb ik bij gebrek aan een toerenteller, zo'n conrad toerenteller ingebouwd en die haalt zn stroom van de radio af (+ en -) de schakeling voor de dashboardverlichting haalt hij van het knopje van de achterruitverwarming af. Kan het daar aan liggen?
Het is niet echt een probleem ofzo, maar vraag me nu dus af hoe het kan waarom mijn achterruit verwarming stoort op mijn radio-singaal.
Hum, ik had gisteren toen ik naar huis ree van mijn werk ook dat mijn radio stoorde.
Nu je dit zegt volgens mij had ik ook de achterruit verwarming aan staan.
Zal als ik vandaag weer naar huis rij eens ff checken of dat nu daardoor komt.
Nu je dit zegt volgens mij had ik ook de achterruit verwarming aan staan.
Zal als ik vandaag weer naar huis rij eens ff checken of dat nu daardoor komt.
-
- Moderator
- Car: MB
moet je doen ja.
Zitten er toevallig spoelen daar in de buurt van de radio die je activeert bij het inschakelen van de achterruit verwarming?? Die dengen kunnen namelijk ook nog wel eens een storende werking hebben

Ex GT Turbo, Ex Clio Williams
Heb ik ook gehad met m'n oude radio. Maar sinds ik een nieuwe heb geen last meer van.jeroen.k schreef:Gisteren weer iets vaags meegemaakt...
Check ook ff je massa van de radio na
<-------So you know don't mess with a Reno------->
massa (aarde) bijleggen op je radio probleem opgelost
als je blijkbaar de massa neemt van de kachelradiator of van de achteruitverwarming voor je radio heb je dat voor.
als je blijkbaar de massa neemt van de kachelradiator of van de achteruitverwarming voor je radio heb je dat voor.
en je kan natuurlijk ook een stoorfilter kopen voor tussen je plus kabel(van je radio en je versterker.
kan aan verschillende dingen liggen.
bvb zenderontvangst niet sterk genoeg.
of dat je verwarming/ventilator stoort.
is heel normaal
ik heb het ook
maar nu met een storingsfilter ertussen al heel wat minder.
kan aan verschillende dingen liggen.
bvb zenderontvangst niet sterk genoeg.
of dat je verwarming/ventilator stoort.
is heel normaal
ik heb het ook
maar nu met een storingsfilter ertussen al heel wat minder.
Doe mij maar de JBL GTI A6000 Versterker!!
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
heeft u misschien 10.000 pleuro's voor mij?
Ah eens een topic uit de ouwe doos.
Ik heb ook een storende radio, maar dan wel heel vreemd.
Als ik hem op het eerste contact zet gaat de radio aan zonder ruis, zet ik em op 2e contactpunt met dashlampjes aan enzo begint ie als een gek te storen.
Echt geen radio meer dus.
Nou sta ik dan wel achter de flat met slechte ontvangst, maar toch wel typisch. Normaal heb ik daar weinig last van.
En dan de 2e, als ik op de rem ga staan begint ie ook een beetje te storen en ik sta wel eens bij het stoplicht op de rem en das zo irritant omd dan met de handrem te werken om alleen goed radio te kunnen luisteren
Nu lees ik hier massa, dus ik heb de zwarte draad van de isostekker omgelegd naar een bout ergens in de buurt van de pedalen.
Maar helaas het probleem is er nog steeds en exact hetzelfde. Dus ik denk dat de massa wel goed is.
Maar waar kan het dan wel aan liggen? Vind het nogal vreemd.
Ik heb ook een storende radio, maar dan wel heel vreemd.
Als ik hem op het eerste contact zet gaat de radio aan zonder ruis, zet ik em op 2e contactpunt met dashlampjes aan enzo begint ie als een gek te storen.
Echt geen radio meer dus.
Nou sta ik dan wel achter de flat met slechte ontvangst, maar toch wel typisch. Normaal heb ik daar weinig last van.
En dan de 2e, als ik op de rem ga staan begint ie ook een beetje te storen en ik sta wel eens bij het stoplicht op de rem en das zo irritant omd dan met de handrem te werken om alleen goed radio te kunnen luisteren

Nu lees ik hier massa, dus ik heb de zwarte draad van de isostekker omgelegd naar een bout ergens in de buurt van de pedalen.
Maar helaas het probleem is er nog steeds en exact hetzelfde. Dus ik denk dat de massa wel goed is.
Maar waar kan het dan wel aan liggen? Vind het nogal vreemd.
Nou nog een x geprobeerd, ik heb het stuk carroserie kaalgemaakt waar de ring met snoer tussenzit, dus dat zou goed moeten wezen.
Maar hij stoort af en toe nog steeds als ik op de rem trap. En als ik em op contact erbij zet.
Zou de massa van de remlichten dan niet goedwezen?
Maar waarom kan die dan weer via de radio lopen?
Of zou ik de pluskabels moeten proberen te ontstoren.
Ik heb zo'n hekel aan electronica, wurg
Maar hij stoort af en toe nog steeds als ik op de rem trap. En als ik em op contact erbij zet.
Zou de massa van de remlichten dan niet goedwezen?
Maar waarom kan die dan weer via de radio lopen?
Of zou ik de pluskabels moeten proberen te ontstoren.
Ik heb zo'n hekel aan electronica, wurg

Tis altijd een vervelend probleem
. Probeer eens de massa van je radio naar het massapunt van je basspijp te brengen. Gewoon effe met een draad van voor naar achteren leggen en kijken wat ie dan doet. Doet ie het nog steeds, dan kan het ook zijn dat de massapunt in je radio defect is(kom wel eens voor). Leen dan effe een radio van een kameraad en kijken wat ie dan doet. Je kunt dit alleen oplossen door alles te proberen. Gebruik iig geen ontstoringsfilter! Dit helpt vaak niet eens en het gaat ten koste van je geluidskwaliteit.

Ah keej.
Nouja het grappige is dat ik al een andere radio heb, maar probleem is er nog steeds.
Wat wel zo is dat ie erger is gana storen sinds ik een wat kortere antenne heb (de helft van ene originele 5 maat). Hierbij heb ik ook een nieuw antennevoetje. Als ik me vinger erop druk stoort ie ook.
Hmm es kijken of die antenne geen contact maakt met de carroserie, zou misschien ook nog wel 1 kunnen wezen.
Nouja het grappige is dat ik al een andere radio heb, maar probleem is er nog steeds.
Wat wel zo is dat ie erger is gana storen sinds ik een wat kortere antenne heb (de helft van ene originele 5 maat). Hierbij heb ik ook een nieuw antennevoetje. Als ik me vinger erop druk stoort ie ook.
Hmm es kijken of die antenne geen contact maakt met de carroserie, zou misschien ook nog wel 1 kunnen wezen.
Nou ik heb er nog ene teflon ring tussen maar nog steeds stoort de boel. Aaaargh...
-Andere massa.
-Andere radio.
-Antennevoet goed geisoleerd van dak.
Goed ik zal die massa nog es leggen naar die van de subwoofer.
Hij stoort dus vooral met de lichten aan en als ik op de rem trap.
Weet iemand een andere oorzaak? Word er nogal kriegel van.
-Andere massa.
-Andere radio.
-Antennevoet goed geisoleerd van dak.
Goed ik zal die massa nog es leggen naar die van de subwoofer.
Hij stoort dus vooral met de lichten aan en als ik op de rem trap.
Weet iemand een andere oorzaak? Word er nogal kriegel van.
-
- Contacteer:
Massa punt van de accu?
Daar moet namelijk alles doorheen.
Daar moet namelijk alles doorheen.
AT YOUR SERVICE
idd, leg daar eens een 50mm² massa aan.
Immer wieder die verdammte Holländer
50
Kan dit gelijk aan dit blondje uitgelegd worden? Meer mensen hoor ik welleens over een 50mm dikke kabel maar de laatste keer dat ik checkte was 50mm gelijk aan 5 cm en dit lijkt mij overdreven? Ik heb 10mm dikke + en - en dit werd geadviseerd voor ICE van meer dan 1500watt.
er staat toch 50mmkwadraat (50mm²)
hoe dikker je massakabel, des te minder weerstand, des te beter het is.
en laat je nou niet leiden door het aantal watts, dat is Halfords taal. Een goeie install heb je niet zonder goeie bekabeling.
hoe dikker je massakabel, des te minder weerstand, des te beter het is.
en laat je nou niet leiden door het aantal watts, dat is Halfords taal. Een goeie install heb je niet zonder goeie bekabeling.

Jah dat is weer typisch Ray, lekker overdreven doen 
Massakabel die ik nu heb is prima, dies even dik als die van de isostekker en dikker nemen heeft dan weinig zin, tenzij je je hele isostekker gaat verbouwen.
Ik zal binnenkort eens een directe massa en een directe + van de accu halen en es kijken of ie dan nog stoort en anders flikker ik het hele interieur eruit en komt er een kooi in

Massakabel die ik nu heb is prima, dies even dik als die van de isostekker en dikker nemen heeft dan weinig zin, tenzij je je hele isostekker gaat verbouwen.
Ik zal binnenkort eens een directe massa en een directe + van de accu halen en es kijken of ie dan nog stoort en anders flikker ik het hele interieur eruit en komt er een kooi in

-
- Contacteer:
Wat is er mis met 50 kwadraad?
Ik heb bij de accu zelfs 92 kwadraad.

Ik heb bij de accu zelfs 92 kwadraad.

AT YOUR SERVICE
-
- Contacteer:
50mm kwadraad is geen kabbel die 50mm in doorsneede heeft. Het geeft de opervlakte van de gelijder (koper) aan. Zo zal een 50mm kwadraat eruit zien als een tuinslang.Douwe schreef:Kan dit gelijk aan dit blondje uitgelegd worden? Meer mensen hoor ik welleens over een 50mm dikke kabel maar de laatste keer dat ik checkte was 50mm gelijk aan 5 cm en dit lijkt mij overdreven? Ik heb 10mm dikke + en - en dit werd geadviseerd voor ICE van meer dan 1500watt.
AT YOUR SERVICE
Helaas het hele interieur eruit flikkeren voor de kooi heb ik nog geen geld voor, maar het probleem is er fucking nog steeds.Steven schreef:Jah dat is weer typisch Ray, lekker overdreven doen
Ik heb directe massa en een directe plus van de accu naar de radio getrokken en ik heb de geschakelde + van het contactslot ook maar bij de plus van de accu gedaan.
En nou stoort het kreng fucking nog steeds als ie op het 2e punt van het contact staat (bij de eerste klik dus niet). Evenals de motor aanstaat en als ik me licht aanzet stoort ie erger en als ik op de rem ga staan nog erger.
En nu niet zeggen dat het aan die + of - ligt, die zijn allebei 25 mm^2 en dat moet voor normale radio gewoon goed kunnen zijn.
Heeft iemand iets concreets voor me waar ik het in kan zoeken? Tis echt heel irritant
Bougies met een R erin?
R-bougies zijn toch ontstoord ofzo?
Ik heb mijn stoorprobleem maar opgelost door de lange-spriet-antenne ff te fixxen en weer terug te zetten.
Ik heb het nog steeds als me licht aan is en ik op de achterrem trap dat ie begint te storen... Heb een idee dat het met m'n achterlichten te maken heeft, zal er nog es wat beter naar kijken met andere achterlichten ofzo...
@Ray, denk niet dat je ontstoorfilter opeens een stoorspeaker is
Blijft een vreemd geheel, ik zou es overwegen om het hele dash maar te demonteren. Op zich ist niet heel veel werk en ik denk dat je het dan wel moet kunnen vinden.
Ik heb mijn stoorprobleem maar opgelost door de lange-spriet-antenne ff te fixxen en weer terug te zetten.
Ik heb het nog steeds als me licht aan is en ik op de achterrem trap dat ie begint te storen... Heb een idee dat het met m'n achterlichten te maken heeft, zal er nog es wat beter naar kijken met andere achterlichten ofzo...
@Ray, denk niet dat je ontstoorfilter opeens een stoorspeaker is

Blijft een vreemd geheel, ik zou es overwegen om het hele dash maar te demonteren. Op zich ist niet heel veel werk en ik denk dat je het dan wel moet kunnen vinden.
nee, het geluid gaat erin